Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakkaan tervehtiminen sanomalla "moi"?

Vierailija
18.04.2024 |

Lapsi on päässyt lukion ohessa kauppaan töihin, oli saanut palautetta, että tervehtii moikkaamalla, eli sanoo "moi".

Asiakkaat oli siis valittaneet. Pomo oli samaa mieltä, pitää sanoa iltaa tai hei, mutta moi ei käy kuulemma missään nimessä.

(Muutettiin Nurmijärveltä Kemiin, eli pohjoisempana nyt ollaan, tämän jälkeen tarkkailin itsekin ja mulle sanotaan terve, huomenta, päivää, iltaa, mutta luulin että johtuu iästäni. Lapsi sanoi että hälle samoin ollaan tosi kohteliaita.)

Mutta onko tuo nyt valittamisen aihe kuitenkaan :D

Kommentit (233)

Vierailija
101/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret käytöskurssille ennen kuin pääsevät asiakaspalvelutehtäviin! 

Yleensä asiakkaat kyllä haluavat, että heidät kohdataan arkisen ystävällisesti eikä vaivaannuttavan kohteliaasti ja nöyrtyvästi. Ap:n tilanne on aika poikkeuksellinen. Keskimääräinen asiakas ei todellakaan ole mikään ylimielinen kermaperse, joka toivoo hienoa kohtelua lähikaupassaan ostaessaan vessapaperia. Ehkä jossain muunlaisessa liikkeessä tilanne voi olla hieman virallisempi. 

Ihminen, joka toistelee sanaa kermaperse, ei toki voikaan ymmärtää, mikä ero on luontevalla kohteliaisuudella ja vaivaannuttavalla nöyristelyllä. Sehän ei ole mitenkään vaivaannuttavaa, jos sanoo hei. Itse asiassa ko. tervehdys on kaikkein luontevin aspa-tilanteessa, koska se sopii kaikille. Mo

Kohtelias ihminen ei kutsu toisia junttimaisiksi tai kermaperseiksi. Kohtelias ihminen myös ymmärtää, että ihmisiä on erilaisia eikä pillastu, jos joku ajattelee eri tavalla kuin itse. 

Vierailija
102/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pikkumaisia ihmiset ovatkaan. Valitetaan tervehtimisestä. Itseäni haittaisi lähinnä jos kassa ei tervehdi tai palvelee huonosti. Tuo ulina menee samaan kastiin kun jotkut valittaa siitä kun toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Menkää metsään elämään erakkona ja metsästämään/keräilemään elintarvikkeenne jos olette noin ankeita ja narsistisia.

Pikkumaista ulinaa koko sinun viestisi. 

Perustele

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä asiakkaat kyllä haluavat, että heidät kohdataan arkisen ystävällisesti eikä vaivaannuttavan kohteliaasti ja nöyrtyvästi. Ap:n tilanne on aika poikkeuksellinen. Keskimääräinen asiakas ei todellakaan ole mikään ylimielinen kermaperse, joka toivoo hienoa kohtelua lähikaupassaan ostaessaan vessapaperia. Ehkä jossain muunlaisessa liikkeessä tilanne voi olla hieman virallisempi. 

Hei-sanassa ei ole mitään vaivaannuttavaa tai nöyrtyvää. Miten puskassa on pitänyt elää, jos on niin vieraantunut todellisuudesta, että kokee hei-sanan vaivaannuttavana? 

Et selvästikään lukenut viestiäni tai

Luin aloitustekstin, mutten sen tarkemmin puuttunut kummankaan sanan käyttöön. Lopeta jo. Sinä tyrit. Kirjoitit ohi aiheen ja nolasit itsesi. Keskity seuraavalla kerralla paremmin luetun ymmärtämiseen ja opi myöntämään virheesi, kun sellaisia teet. Nolaat muuten vain itseäsi entistä enemmän. Äläkä enää laita sanoja muiden suuhun, se on valehtelua, ja valehtelu ei ole hyvä asia. 

Vierailija
104/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Olen kohtelias ihminen, sen takia en junttimaisesti takerru sanoihin, sillä kohteliaisuus ja ystävällisyys koostuu muustakin kuin yksittäisten sanojen käytöstä. Mutta ehkä et tajua, koska pintapuolisesti keskityt vain yksittäisiin sanoihin, koska et tosiasiallisesti ole kohtelias ihminen, vaan juntti, jolla ei ole käytöstapoja

2. Okei, olet tehnyt hyvin selväksi, että olet boomer, joka luulee, että yksin ikäsi oikeuttaa kermaperseilyyn. Ei kiinnosta ylimielisten boomereiden vaatimukset

Onko tämä nyky-Veetien käsitys kohteliaasta puheesta? Jos kyllä, en yhtään ihmettele, että tulee palautetta huonosta asiakaspalvelusta. 

Vierailija
105/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseä ärsyttää aina, jos kaupassa, tai joku muu asiakaspalvelija alkaa teititellä. Lähtee heti halut olla asiakkaana. Usein sanon, että ei tarivtse teititellä ja joskus on sanottu, että meidän täytyy puhua asiakasta teititellen. Silloin vaihdan toiseen paikkaan, koska en halua tulla teititellyksi missään tilanteissa.

"moi" olisi minulle myös ihan ihan ok ja itsekin usein moikkaan tuttuja ihan "moi":lla

Vierailija
106/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pikkumaisia ihmiset ovatkaan. Valitetaan tervehtimisestä. Itseäni haittaisi lähinnä jos kassa ei tervehdi tai palvelee huonosti. Tuo ulina menee samaan kastiin kun jotkut valittaa siitä kun toivotetaan hyvää päivänjatkoa. Menkää metsään elämään erakkona ja metsästämään/keräilemään elintarvikkeenne jos olette noin ankeita ja narsistisia.

Pikkumaista ulinaa koko sinun viestisi. 

Perustele

Ei tarvitse. Luet vain oman viesisi niin näet, että se on pelkkää pikkumaista ulinaa. 

Vierailija
107/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei-sanassa ei ole mitään vaivaannuttavaa tai nöyrtyvää. Miten puskassa on pitänyt elää, jos on niin vieraantunut todellisuudesta, että kokee hei-sanan vaivaannuttavana? 

Miksi pitäisi tervehtiä selkeästi ruotsinkielestä otetulla tervehdyksellä kun on olemassa arvokkaampi moi?

Vierailija
108/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään lukenut viestiäni tai

Oletko edelleen sama "hei"-hullu, joka jankkasi tästä jo aiemmin? Minä en missään vaiheessa puhunut "hei"-sanan käytöstä, joten lopeta jo tuo jankkaaminen. En voi auttaa sinua, jos et osaa lukea muiden tekstejä.

Vierailija
109/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mortonki.

Vierailija
110/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupassa yritettiin rentoa meininkiä ja sanottiin asiakkaille että "terve". Oli siinä pokassa pitelemistä kun joku vanha kermaperse huusi täyteen ääneen että hän ei ole mikään terve...

Vierailija
111/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tervehtiä selkeästi ruotsinkielestä otetulla tervehdyksellä kun on olemassa

Miksi pitäisi tervehtiä hollantilaisella lainasanalla, kun voi sanoa hei? 

Vierailija
112/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupassa yritettiin rentoa meininkiä ja sanottiin asiakkaille että "terve". Oli siinä pokassa pitelemistä kun joku vanha kermaperse huusi täyteen ääneen että hän ei ole mikään terve...

Sellaisen voimafantasian sitten keksit tähän väliin, kermapersehullu. 

Vierailija
113/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää iltapäivää, rouva. Mitä saa olla tänään?

Vierailija
114/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, on kyllä ensimmäinen kerta jolloin luen, että sanaa "moi" pidettäisiin jotenkin epäkohteliaana. Itselleni kun se on käytännössä synonyymi sanalle "hei".

Joku mainitsi myös odottavansa teitittely kaupassa. Onkohan tässä jotain alue-eroja, kun itse olen huomannut asiakkaiden pikemminkin loukkaantuvan siitä, että heitä teititellään. "Yritätkö väittää, että olen joku vanhus, kun teitittelet minua" -tyyliin

Ja jos myyjä jossain perus ruokakaupassa alkaisi tervehtiä että "hyvää päivää"- niin alkaisin kyllä ihmettelemään että mihin ihmeen hienosteluputiikkiin olen tullut

Vierailija
115/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, kun edes tervehtii. Minulle asiakaspalvelija tiuskaisi no mitä!

Vierailija
116/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, on kyllä ensimmäinen kerta jolloin luen, että sanaa "moi" pidettäisiin jotenkin epäkohteliaana. Itselleni kun se on käytännössä synonyymi sanalle "hei".

Joku mainitsi myös odottavansa teitittely kaupassa. Onkohan tässä jotain alue-eroja, kun itse olen huomannut asiakkaiden pikemminkin loukkaantuvan siitä, että heitä teititellään. "Yritätkö väittää, että olen joku vanhus, kun teitittelet minua" -tyyliin

Ja jos myyjä jossain perus ruokakaupassa alkaisi tervehtiä että "hyvää päivää"- niin alkaisin kyllä ihmettelemään että mihin ihmeen hienosteluputiikkiin olen tullut

Ei ole kyse alue eroista, vaan siitä, millaisessa kaupassa on töissä. Motonetissä on luonnollisesti "hieman" erilainen tyyli kuin esimerkiksi Chanellin myymälässä. 

Vierailija
117/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää iltapäivää, rouva. Mitä saa olla tänään?

Muuten hyvä, mutta saa-sanan tilalle saisi. Se on kohteliaampaa. 

Vierailija
118/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin asiakkalle moi jos hän sanoo moi.

Muussa tapauksessa noudattaisin pomon ohjetta

Vierailija
119/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ihmistyyppi, jos sille kertoo terveisiä, lähettää takaisin sairaisia. 

Jotkut loukkaantuvat kaikesta huomionkipeydessään.

Erikoista, että terve olisi rento?

Minkä alan kauppa oli kyseessä?

Vierailija
120/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Tämä on oma kokemukseni asiakaspalvelijana Helsingissä. Toki voi olla, että on tosiaan erilaista muissa osissa Suomea, en tiedä. Mutta vauva.fi:n ketjuilla on tapana kerätä ääritapauksia, ammattivalittajia ja mielensäpahoittajia, joilla ei ole muuta tekemistä kuin notkua täällä ja ulista milloin mistäkin, joten he eivät tietenkään edusta keskimääräistä tavallista ihmistä niin asiakaspalvelutilanteessa kuin muussakaan arkielämän asioinnissa.