Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asiakkaan tervehtiminen sanomalla "moi"?

Vierailija
18.04.2024 |

Lapsi on päässyt lukion ohessa kauppaan töihin, oli saanut palautetta, että tervehtii moikkaamalla, eli sanoo "moi".

Asiakkaat oli siis valittaneet. Pomo oli samaa mieltä, pitää sanoa iltaa tai hei, mutta moi ei käy kuulemma missään nimessä.

(Muutettiin Nurmijärveltä Kemiin, eli pohjoisempana nyt ollaan, tämän jälkeen tarkkailin itsekin ja mulle sanotaan terve, huomenta, päivää, iltaa, mutta luulin että johtuu iästäni. Lapsi sanoi että hälle samoin ollaan tosi kohteliaita.)

Mutta onko tuo nyt valittamisen aihe kuitenkaan :D

Kommentit (233)

Vierailija
181/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi on asiallinen tervehdys. Historia ulottuu Hansa -kauppiaiden kauteen. Sitä käytetään tervehdyksensä myös ainakin Alankomaissa, Tanskassa ja Pohjois-Saksassa.

Mutta se on MOIN mitä siellä käytetään eikä moi. Alasaksalainen murre Plattdeutsch, sitäkö aiotte Suomessa ruveta puhumaan?

Vierailija
182/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, on kyllä ensimmäinen kerta jolloin luen, että sanaa "moi" pidettäisiin jotenkin epäkohteliaana. Itselleni kun se on käytännössä synonyymi sanalle "hei".

Joku mainitsi myös odottavansa teitittely kaupassa. Onkohan tässä jotain alue-eroja, kun itse olen huomannut asiakkaiden pikemminkin loukkaantuvan siitä, että heitä teititellään. "Yritätkö väittää, että olen joku vanhus, kun teitittelet minua" -tyyliin

Ja jos myyjä jossain perus ruokakaupassa alkaisi tervehtiä että "hyvää päivää"- niin alkaisin kyllä ihmettelemään että mihin ihmeen hienosteluputiikkiin olen tullut

Mielestäsi siis normaali tervehtiminen hyvää päivää on hienostelua? Johan on kansan rahvaantuminen mennyt Suomessa pitkälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elikkä moi" on hyvä vaihtoehto.

Vierailija
184/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi on liian rento ja ylimalkainen. Hei on parempi. Päivää/iltaa on paras. Näkemiin lopuksi.

Vierailija
185/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaana (58v) sanon kassalla aina moi, joten miksipä kassa ei voisi vastata tervehdykseen samoin

Mä en saman ikäisenä käytä moita enää ollenkaan. Se jäi nuoruuteen. Hei sopii paljon paremmin vieraiden kanssa asioidessa.

Moi ssa on semmonen rahvaanomaisuuden ja juttiuden vivahde jotenkin. Ja nuoruuden tietysti.

Miestäni taas tuollainen väkinäinen tekosivistyneisyys kielii juurikin junttiudesta. Aidosti sivistynyt ihminen ei ainakaan nykyään takerru pieniin muodollisuuksiin ja sanavalintoihin, vaan osaa myös käyttäytyä rennommin, koska on varma omasta käytöksestään ja sivistyksestään eikä tarvitse väkisin toistaa kuluneita etikettikaavoja. Ehkä asiat olivat toisin menneisyydessä, mutta tekomuodollisuus ei sovi enää nykypäivään. Kuulostaa pyrkyrin käytök

Ei ole ihme, ettei Suomen vienti vedä. Keski- ja etelä-Euroopassa arvostetaan kohteliasta tervehtimistä, ihan sitä perinteistä tervehtimistä. Eläkää vaan Suomessa nk. tätä päivää ja olkaa vaikka kokonaan tervehtimättä jos näin vaikeaksi menee jopa kohtelias tervehtiminen. Ne mielestäsi kuluneet etikettikaavat ovat suurimmassa osassa maailmaa edelleen käytössä ja niitä arvostetaan. 

Vierailija
186/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn liikekirjeenvaihtoa päivittäin aamusta iltaan suurten suomalaisten yritysten ja heidän toimihenkilöiden kanssa. 90 % viesteistä alkaa "Moi". Kukaan ei vaan jaksa sitä leikkiä "Hei". Paitsi nyt jossain ekassa viestissä voi varuiksi laittaa jos ei oikein tunne vastapuolta. Mutta 90 prossaa jos avaan keskustelun hei, niin vastapuoli vastaa moi.

Vierailija
187/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupan kassat (s-market) on opetettu sanomaan hyvää päivänjatkoa. Jokainen sanoo niin. Ei kannata lapsen loukkaantua tuosta, kaupoissa on usein tuollaisia juttuja.

Vierailija
188/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi väki kokee epäkohteliaana.

Noudattaisin pomon toivetta, mutta ymmärrän että moi voi jo ihan tavan vuoksi.

En itsekään tykkää jos kassa vain huikkaa moi, mutta en sentään valita mihinkään! Yleensä ovat nuoria, oppivat sitten talon tavoille kun muut tervehtivät kohteliaammin.

minusta yli 60 vuotiaana on mukava jos tervehditään sanomalla moi. Jos joku teitittelee se tuntuu kiusalliselta

Vierailija
189/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on "moi" ihan ok. Parempi kuin "heihei" minkä kuulin kaupassa, siis nimenomaan kassatapahtuman alussa eikä lopussa.

Vierailija
190/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole osannut ajatella että moi on jotenkin epäkohtelias tervehdys. Tuttavallinen ehkä ja paikasta riippuen se sopii.

Vierailija
191/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi on tuttavallinen. Se sanotaan tutuille ihmisille, kuten läheisille, kavereille, työkavereille, asiakkaista sellaisille jotka aloittavan itse tuon sanan käytön ja joiden kanssa kommunikoidaan tiuhaan. Muille asiakkaille hei, joka etäinen.

Vierailija
192/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy moi, hei, terve, terpparallaa, iltapäivää, iltaa, hyvää jatkoa, hyvää pääsiäistä. Mutta Huomenta sana on todella paha ja huudettuna, sitä on kuulu hokemana niin paljon. Aamu on rauhallista aikaa. Ei ole pakko sanoa mitään jos ei jaksa. Ja mieluiten vasta kassalla. 

Vierailija
193/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä on sillä sanooko kaupan kassalla hei vai moi?

Muuta kuin turhasta nillittämisen kohdalla siis.

No on sillä väliä. Jossain palvelutiskillä vuoroa odottaessani olen kuullut liiankin usein tuon moi, mitäs sulle, riippumatta asiakkaan iästä. Se nyt vaan on tökeröä. Ja kyllä, olen itsekin aspa, ja ikää on jo sen verran, että toivottavasti pääsen pian eläkkeelle. Mitä turhasta nillittämiseen tulee, niin voisin kertoa aika montakin esimerkkiä, mutta tämä ei kuulu niihin.

Vierailija
194/233 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupan kassat (s-market) on opetettu sanomaan hyvää päivänjatkoa. Jokainen sanoo niin. Ei kannata lapsen loukkaantua tuosta, kaupoissa on usein tuollaisia juttuja.

Ärsyttäviä tekoystävällisiä toivotteluita ei olisi tarvinnut Suomeen matkia. Tuhat kertaa päivässä hyvää päivänjatkoa, tarkoittamatta sitä. How do you do, eikä aikomustakaan kuunnella vastausta  tai edes katsoa asiakkaaseen päin. Pitäkööt tunkkinsa. Sanotaan me vaan hmh. 

Vierailija
195/233 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista. Nuorena kaupassa töissä ollessani asiakas asiakas suuttui, kun tervehdin tätä sanomalla terve. Kuulemma asiaton tervehdys, koska tämä asiakas ei ole terve.

Vierailija
196/233 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, ettei kukaan käytä enää moi ta. Sehän on tosi vanhanaikaista!

Vierailija
197/233 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn liikekirjeenvaihtoa päivittäin aamusta iltaan suurten suomalaisten yritysten ja heidän toimihenkilöiden kanssa. 90 % viesteistä alkaa "Moi". Kukaan ei vaan jaksa sitä leikkiä "Hei". Paitsi nyt jossain ekassa viestissä voi varuiksi laittaa jos ei oikein tunne vastapuolta. Mutta 90 prossaa jos avaan keskustelun hei, niin vastapuoli vastaa moi.

Sama kokemus. On usein myös moro tai muuta vieläkin rennompaa. Turha jäykkyys vaan pois, kiitos.

Vierailija
198/233 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole todellista. Nuorena kaupassa töissä ollessani asiakas asiakas suuttui, kun tervehdin tätä sanomalla terve. Kuulemma asiaton tervehdys, koska tämä asiakas ei ole terve.

Tuohan on aika yleismaailmallinen tapa toivoa terveyttä tai jotain hyvää kohdattaessa ja erotessa.

Luulikohan olevansa kovinkin nokkela, ehkä häntä olisi pitänyt tervehtiä "Vaatelias!" :D

Vierailija
199/233 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi on asiallinen tervehdys. Historia ulottuu Hansa -kauppiaiden kauteen. Sitä käytetään tervehdyksensä myös ainakin Alankomaissa, Tanskassa ja Pohjois-Saksassa.

Mutta se on MOIN mitä siellä käytetään eikä moi. Alasaksalainen murre Plattdeutsch, sitäkö aiotte Suomessa ruveta puhumaan?

Se kuitenkin sanotaan "moi"

Vierailija
200/233 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos joku asiakas sanoisi IOM takaisin?