Asiakkaan tervehtiminen sanomalla "moi"?
Lapsi on päässyt lukion ohessa kauppaan töihin, oli saanut palautetta, että tervehtii moikkaamalla, eli sanoo "moi".
Asiakkaat oli siis valittaneet. Pomo oli samaa mieltä, pitää sanoa iltaa tai hei, mutta moi ei käy kuulemma missään nimessä.
(Muutettiin Nurmijärveltä Kemiin, eli pohjoisempana nyt ollaan, tämän jälkeen tarkkailin itsekin ja mulle sanotaan terve, huomenta, päivää, iltaa, mutta luulin että johtuu iästäni. Lapsi sanoi että hälle samoin ollaan tosi kohteliaita.)
Mutta onko tuo nyt valittamisen aihe kuitenkaan :D
Kommentit (233)
Vilkuilin tätä ketjua eilen, ruokatunnilla kaupassa minua 40-vuotiasta tervehdittiin sanomalla "hei" useamman kerran hyllyttäjien toimesta, kassa tervehti "hei" myös. Ylivieska. Hyllyttäjät nuoria, kassahenkilö 20-30 vuotias.
En ollut aiemmin tätä miettinytkään, moi ei taida kuulua tämän alueen tervehdyksiin ollenkaan.
Mielenkiintoista, että joillekin tervehdys on niin tärkeä, että siitä valitetaan, kun itse vain huomioi, että jotain sanottiin.
Tuossa tervehdyksessä ei ole mitään vikaa. Moni nuori kassa ei tervehdi lainkaan. Se on erityisen typerää, että matalapalkkakassa velvoitetaan robotinomaisesti toivottamaan hyvää päivää. Jokaiselle. Tuskin kukaan asiakas loukkaantuisi, jos tämä jenkkitapa jäisi väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vilkuilin tätä ketjua eilen, ruokatunnilla kaupassa minua 40-vuotiasta tervehdittiin sanomalla "hei" useamman kerran hyllyttäjien toimesta, kassa tervehti "hei" myös. Ylivieska. Hyllyttäjät nuoria, kassahenkilö 20-30 vuotias.
En ollut aiemmin tätä miettinytkään, moi ei taida kuulua tämän alueen tervehdyksiin ollenkaan.
Mielenkiintoista, että joillekin tervehdys on niin tärkeä, että siitä valitetaan, kun itse vain huomioi, että jotain sanottiin.
Sama, ei mitään mielikuvaa miten täällä kaupassa tervehditään. Mutta sen huomaa jos joku ei tervehdi. Itse en esim. ruokakaupassa osaa loukkaantua jos sanotaan Moi. Ehkä just jossain Chanelin liikkeessä ei olisi asiallista, mutta aloittajan lapsi ei taida olla sellaisessa töissä.
Voi luoja. "Hei" on kirjakieltä, minä puhun puhekieltä. En todellakaan edes aspana sano "hei" tai "päivää", koska en puhu kirjakieltä. En edes, vaikka sitä nyt kirjoitan täällä. Muutenkaan esim. pk-seudun puhetyyliin ei kuulu kauhea muodollisuus ja ylikohteliaisuus. Kaikki pk-seutulaiset ymmärtävät sen vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. "Hei" on kirjakieltä, minä puhun puhekieltä. En todellakaan edes aspana sano "hei" tai "päivää", koska en puhu kirjakieltä. En edes, vaikka sitä nyt kirjoitan täällä. Muutenkaan esim. pk-seudun puhetyyliin ei kuulu kauhea muodollisuus ja ylikohteliaisuus. Kaikki pk-seutulaiset ymmärtävät sen vallan mainiosti.
Kyllä ne yhteiskuntaluokat taitaa sittenkin todellisuutta olla. Jos on noin ylivoimaisen vaikeaa edes töissä ollessaan vähän nostaa profiiliaan ja puhua fiksummin eikä valua siellä amisduunarin alatasolla kaiken aikaa. Hoh hoijaa.
Salve!
Myös Saksassa joillain seuduilla tervehditään "moi". Tv-sarjoista olen kuullut.
90-luvun lopulla jo kirjakaupassa, joissa olin töissä, kiellettiin moi.
Itse taisin sanoa moi ja pari kertaa jopa "moikka" ja sitä ei tosiaankaan saanut sanoa ainakaan aikuisille, koska liikkeellä oli hyvä maine.
Muistan että "Mummo" -sarjassa käytettiin moikkaa, ja olin ottanut käyttöön, sitä kuitenkin pidettiin hampuusien kielenä. Omistaja ei edes sanonut sanaa, vaan että täällä ei sellaisia sanoja käytetä, täällä sanotaan hei tai päivää, vähän ajan kuluttua piti kysyä tarviiko apua. Sitten jos asiakas oli liikkeessä pitkään, piti keksiä asiaa siihen lähettyville, jotta hän voi kysyä apua, jos ei kehtaakaan tulla kysymään tai etsimään.
Lopuksi "näkemiin, kiitos" (tai toisinpäin, tälläkin oli väliä).
Näyttää oudolle jos joku 19 v sanoo 80 vuotiaille mummolle Moi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi on minusta liian tuttavallinen asiakaspalvelutilanteeseen. Jos tuttu asiakas jonka tietää sanovan moi, niin hänelle voi sanoa moi. Mutta oletusarvo ei-tuttujen kanssa on hei tai terve. Näin olen itse ohjeistanut myös liikkeessäni työntekijöitä (liikkeeni on Helsingissä).
Asiakaspalvelutilanne joka kestää yleensä 10 -30 sekuntia ei ole mikään niin ihmeellinen tapahtuma että erikseen pitäisi pohtia sanooko hei vai moi.
Juu näin on. Palkanmaksunkaan kanssa ei ole mitenkään päivän tai viikon päälle. Opetelkaa elämään vähän rennommin. (Sarkasmia.)
Nykyään ei anneta enää tapakasvatusta. Nuoret eivät tunne hyviä tapoja.
Vierailija kirjoitti:
No aika erikoista olisi, jos esim. luksushotellissa palvelijat tervehtisivät sanomalla "moi".
Sellaista ei ymmärrä ihminen, jonka asiakaspalvelukokemukset ovat Hesestä, Alepasta ja Kelasta.
Pääkaupunkiseudulla voi ollakin niin, että asiakas on välttämätön paha. Jostain ihmisten on pakko tarpeensa ostaa, ja asenne on melkein joka paikassa, että asiakas kuljettaa puotiin vain hiekoitussepeliä ja koiran ulostetta. Valitse siinä sitten paikka, jossa työntekijöillä on edes alkeellinen käsitys asiakaspalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelänvetelät sanoo moi.
Kaupan alalle kuuluu tosiaan kohteliaisuus, moi sitten kavereille, mutta asiakkaille joku kohteliaampi sana.
Mitä kamalaa on samassa moi?
Tervehdys siinä missä joku hei.
Kohteliaampaa sanoa hei kuin moi!
Sama juttu se Jess Jees Jes, sitä ei saisi asiakaspalvelussa käyttää!
Ei ole suomea!
Sori siitä!
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä. Eivät viitsi valittaa, mutta veikkaan että ainakin puolet pitää outona. Teinit ei, eikä kaikki m.m.
Pk-alueella on kyllä venäläinen asiakaspalveluasenne. Epäkohtelias. Eron huomaa, kun suuntaa ylemmäs.
Hei sun heiluvilles tai Terve terve tervaperse meillä huikataan.
aspan työ on pasqaa se on jo huomattu kun joku herkkähipiäinen kukkahattutäti/-setä itkee yhden sanan takia kun ei ollut tarpeeksi hyvä heidän kuninkaalliselle arvolleen. Voi kettu. Ihminen on kyllä naurettava ja säälittävä heikko eläin. Mua ei haittaa yhtään jos joku sanoo moi sama juttu kuin hei, ei kiinnosta mikään egoistinen oman arvontunto hömpötys.
Minusta kaupan kassana työskennellessä valitettiin, kun sanoin "hei" ja teitittelin kaikkia, myös hyvät päivänjatkot toivotin, mutta tuo teitittely meni sitten tunteisiin jollain, pomokin nauroi palautetta antaessaan. Jatkoin samalla linjalla kuitenkin sen koko ajan, kun tuota työtä tein. Edelleen vieraiden kanssa käytän "heitä" jos tarve.
Lapsia ja teinejä sekä omia tuttuja voi tervehtiä sanomalla moi, mielestäni ei tuntemattomia aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etelänvetelät sanoo moi.
Kaupan alalle kuuluu tosiaan kohteliaisuus, moi sitten kavereille, mutta asiakkaille joku kohteliaampi sana.
Mitä kamalaa on samassa moi?
Tervehdys siinä missä joku hei.
Liian tuttavallinen. Asiakas ei ole sun kaverisi.
Sillä ois peilipäivä! Meillä opettaja sai luokan hiljaiseksi niin, että sai puhua niin paljon kuin halusi, jos sanat puhui "peilikuvana" :D aluksi tosi hankalaa ja oli pitkään hiljaista, osa oppi nopeasti tuonkin tyylin.