Opiskelijat palautetaan opintotuen asumislisän piiriin
... ja tästä on tarkoitus saada 57 miljoonan säästöt.
Kuinka nämä säästöt käytännössä syntyvät?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoiden on aika sopeutua siihen, että asunto voidaan jakaa muiden kanssa, ja opinnoista seuraa velkaa. Niin se oli meilläkin.
Te saittekin heti valmistuttuanne vakituisen eläkeviran. Mikäs siinä oli maksellessa opintolainaa takaisin.
Maailma muuttuu Eskoseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, hetkinen jos tuo tulee voimaan 1.8.2025 ja sidotaan jotenkin opintukeen, niin onko sitten niin että 2026 kesäkuukausilta et saa opintotukea etkä asumislisää ? Sehän käytännössä tarkoittaa että ei ole järkevää ottaa kaupan alan 20 h viikko kesätyöksi, kun palkasta jää murusia.
Jollain kai kesäkin pitää elää. Jos ei opiskele ja saa opintotukea, niin sitten mennään töihin.
Jep. Leffateatterin lipunmyyjäksi 800 hakijaa, menihän niistäkin tosiaan se yksi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsellä ainakaan opiskelu kannata enää taloudellisesti . En uskalla ottaa tuhansien eurojen opintolainaa, josta ei ole varmuutta pystyykö maksamaan takaisin.
Mitä jos opiskelisit lyhyemmän ammattitutkinnon? Ei tarvitsisi elää opintotuella niin kauan ja pääsisit nopeasti työelämään palkkaa ansaitsemaan.
Miksi nykyään ajatellaan, että suunnilleen koko ikäluokan pitäisi saada opiskella veronmaksajien kustannuksella joku humanistinen akateeminen tutkknto ja roikkua yliopistolla tukien varassa 10 vuotta yleissivistämässä itseään?
Taidat elää jotain 60-lukua noine 10 vuoden humanistisine opintoinesi. Hauska oleilu yliopistolla on jäänyt niin kauas historiaan, ettei sellaista aikaa muista enää muut kuin dinosaurukset.
Samoin tuo "pääsisit nopeasti työelämään palkkaa ansaitsemaan." Johan vitsin murjaisit. Missä helvetin utopiassa jengi oikein kuvittelee elävänsä? Nuoret eivät saa enää edes kesätöitä, pysyvistä töistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin "ennen" ei ollut rajoituksia tuloissa. Nykyään se on rajoitettua, paljonko saa tienata, ettei opintoraha ja asumistuki laske. Turha huudella, että tehkää enemmän töitä.
Tällä hetkellä esimerkiksi 9 kuukautta vuodessa opintotukea nostava voi tienata 18 720 euroa ja 8 kuukautta opintotukea nostava voi tienata 20 800. Aika harva opiskelija taitaa tienata noin paljon, ellei opiskele työn ohessa eikä tosin päin.
Itse opiskelijana ja kahden lapsen äitinä on vähän vaikea alkaa mihinkään soluun muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelijana ja kahden lapsen äitinä on vähän vaikea alkaa mihinkään soluun muuttamaan.
Maksaako teillä mieskin asumisesta jotain, tai saatko elatustukea, josta kuuluisi siis käyttää osa mm asumiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako teillä mieskin asumisesta jotain, tai saatko elatustukea, josta kuuluisi siis käyttää osa mm asumiseen?
Kas, mies aloittaa itse opinnot elokuussa.
Ollaanpa nyt realisteja. Opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin 2017. Ei ennen sitäkään haluttu asua solussa, eikä asuttu jos ei ollut ihan pakko. Se, että opiskelija-asunnoiksi rakennetaan nykyään pääasiassa yksiöitä on huomattavasti pidemmän aikavälin kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, hetkinen jos tuo tulee voimaan 1.8.2025 ja sidotaan jotenkin opintukeen, niin onko sitten niin että 2026 kesäkuukausilta et saa opintotukea etkä asumislisää ? Sehän käytännössä tarkoittaa että ei ole järkevää ottaa kaupan alan 20 h viikko kesätyöksi, kun palkasta jää murusia.
Jollain kai kesäkin pitää elää. Jos ei opiskele ja saa opintotukea, niin sitten mennään töihin.
Jep. Leffateatterin lipunmyyjäksi 800 hakijaa, menihän niistäkin tosiaan se yksi töihin.
Miksi ne muut 799 eivät Menneet Töihin? Laiskurit!
Vierailija kirjoitti:
Juopoille maksetaan kyllä kaikki vaikka eivät laittaisi rikkaa ristiin.
Tämä mua ärsyttää. Spugeille, narkeille, ma m uille ja muille elämäntapatyöttömille maksetaan edelleen kaikki mahdollinen, normaalien ihmisten oloja sen kun kurjistetaan.
Kymmenen vuotta sitten maksimi asumislisä oli joku 260€/kk pääkaupunkiseudulla. Veikkaisin että eivät sitä siitä hirveästi ole nostamassa, jos normaali asumistuki tippui juuri maksimissaan olemaan 380€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvointi tulee lisääntymään entisestään. Parempi jättää koulut kesken ja suoraan sossun luukulle. Reservistä kannattaa myös kieltäytyä jos sinne palvelukseen on edes mennyt. Monet nuoret tulevat päättämään elämänsä tulevina vuosina. Tämä maa on vaipumassa pimeyteen. Ikäluokat pienenevät jatkuvasti. Tätä päättäjät haluavat.
Ja voisitko perustella tähän, miksi nykyään veronmaksajien pitäisi kustantaa nykyisille opiskelijoille tasokkaampaa asumista ja elintasoa kuin mitä opiskelijoille on ennenkään kustannettu:
Eivät opiskelijat meidän aikanamme 90-luvulla saaneet yhtään enempää tukia, eivätkä asuneet niin leveästi kuin nykyopiskelijat. Silloin asuttiin pidempään lapsuudenkodissa, tai soluasunnossa, tai käytiin töissä ja rahoitettiin eläminen itse. Jotkut opiskelivat pelkällä opintotuella ja opintolainalla nopeasti tutkinnon, että pääsivät työelämään pätevinä oikein todella tienaamaan, se sopii niille, jotka tietävät työllistyvänsä sen koulutuksen turvin. Myös työssäkäynti opintojtn ohella oli tärkeää, koska työkokemuksen kankkiminen auttaa työllistymistä valmisrumisen jälkeen.
Vm -70
Mikä kitinä tämä on? Asumislisällä me on monet työelämässä olleet opiskeltu! Sitä asuttiin soluissa, oltiin sosiaalisia, harjoiteltiin sopeutumista toisiin ihmisiin ja mielenterveys pysyi kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat ovat hyvä leikkausten kohde, koska he ovat työkykyisiä, nuoria, terveitä ja heillä on koko elämä edessä. Opiskelu on investointi tulevaisuuteen ja muutaman vuoden kärvistelyllä saa mahdollisuuden tavoitella parempaa elämää tulevaisuudessa. Ihmiset eivät kykene enää minkäänlaiseen itsekritiikkiin, vaan kaikki ilmaiseksiksin saatu raha on aina liian vähän. Itse asuin opiskeluajan kahden kämppäkaverin kanssa 70-luvulla rakennetussa surkeassa kerrostalossa. Ei ollut saunallista yksiötä ydinkeskustassa ja autoa. Kyllä se siitä. Järkevässä yhteiskunnassa ilmaiset rahat annetaan sairaille ja vanhoille - ei millekään 20-vuotiaille jonneille.
Noilla 70-luvulla rakennetuilla surkeillä kämpillä on nykyään kanssa ihan reipas vuokra, vanhus hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette hankkineet kaksi lasta, vaikka kumpikin olette köyhiä opiskelijoita, eikä ole ilmeisesti työpaikkaakaan kummallakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette hankkineet kaksi lasta, vaikka kumpikin olette köyhiä opiskelijoita, eikä ole ilmeisesti työpaikkaakaan kummallakaan?
Alanvaihtajia ollaan molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne muut 799 eivät Menneet Töihin? Laiskurit!
Odottakaahan vaan kun Petteri kuulee!! Leffateatterille kriisitukea tässä tilanteessa ja laiskureille sapiskaa, huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoinvointi tulee lisääntymään entisestään. Parempi jättää koulut kesken ja suoraan sossun luukulle. Reservistä kannattaa myös kieltäytyä jos sinne palvelukseen on edes mennyt. Monet nuoret tulevat päättämään elämänsä tulevina vuosina. Tämä maa on vaipumassa pimeyteen. Ikäluokat pienenevät jatkuvasti. Tätä päättäjät haluavat.
Ja voisitko perustella tähän, miksi nykyään veronmaksajien pitäisi kustantaa nykyisille opiskelijoille tasokkaampaa asumista ja elintasoa kuin mitä opiskelijoille on ennenkään kustannettu:
Eivät opiskelijat meidän aikanamme 90-luvulla saaneet yhtään enempää tukia, eivätkä asuneet niin leveästi kuin nykyopiskelijat. Silloin asuttiin pidempään lapsuudenkodissa, tai soluasunnossa, tai käytiin töissä ja rahoitettiin eläminen itse. Jotkut opiskelivat pelkällä
Nykyään otetaan kesätöihinkin mieluumin amk:n käynyt
Perheellisille opiskelijoille tämä olisi sitten hyvä uudistus, jos nyt ei puolison tulojen takia ole saanut asumislisää.