Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat palautetaan opintotuen asumislisän piiriin

Vierailija
16.04.2024 |

... ja tästä on tarkoitus saada 57 miljoonan säästöt.

Kuinka nämä säästöt käytännössä syntyvät?

Kommentit (266)

Vierailija
21/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ovat hyvä leikkausten kohde, koska he ovat työkykyisiä, nuoria, terveitä ja heillä on koko elämä edessä. Opiskelu on investointi tulevaisuuteen ja muutaman vuoden kärvistelyllä saa mahdollisuuden tavoitella parempaa elämää tulevaisuudessa. Ihmiset eivät kykene enää minkäänlaiseen itsekritiikkiin, vaan kaikki ilmaiseksiksin saatu raha on aina liian vähän. Itse asuin opiskeluajan kahden kämppäkaverin kanssa 70-luvulla rakennetussa surkeassa kerrostalossa. Ei ollut saunallista yksiötä ydinkeskustassa ja autoa. Kyllä se siitä. Järkevässä yhteiskunnassa ilmaiset rahat annetaan sairaille ja vanhoille - ei millekään 20-vuotiaille jonneille.

Tässä "järkevässä" yhteiskunnassa kaadetaan ilmaista rahaa kannattamattomille yrityksille yritystuen muodossa. Kahdeksan miljoonaa päästökauppafirmalle joka meni konkurssiin, 700 000e Punkaharjun hotellille jonka toiminta oli t

Yritystuet saisi kyllä perata suurennuslasin kanssa. Siellä on 100% varmasti paljon perattavaa ja täysin turhaa tukea, jotka eivät edistä yhteiskuntaa millään tavoin. Ylipäätään, jos firma tekee vuosikausia tappiota, eikä sillä ole muutoinkaan mitään yhteiskunnallista merkitystä esim. turvallisuuden vuoksi, niin miksi tuetaan tappiollista liiketoimintaa? 

Vierailija
22/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Näin ovat aiemmatkin opiskelijasukupolvet asuneet. Ei asuttu Helsingin ytimessä, vaan Itä-Helsingissä solussa. Hyvin pärjättiin ja opiskeltiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumislisä on tosiaan hyvin pieni eli kattaa ehkä kolmanneksen vuokrasta jos sitäkään. Mutta esim. jos et kesällä saa töitä etkä opiskele, niin et myöskään saa asumislisää ja opintorahaa. Opintolainaa voit nostaa kesäkuukausille.

Asumislisä opiskelijalle vuonna 2015 jotain yli 190 € / kk.  Muistan sen, kun itse opiskelin tuolloin yliopistossa.

Vuonna 2017 opiskelijoiden asumislisä, muuttui yleiseksi asumistueksi.

Vierailija
24/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kimppakämpässä vuosia. Ei se herkkua ollut, mutta kaikesta selviää huumorilla ja sillä ettei hanki mitään liian kallista, jonka voi varastaa. Kyl se siitä.

Vierailija
25/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://valtioneuvosto.fi/-/10616/orpon-hallitus-tehdyilla-paatoksilla-…

"Opintotuen asumislisän tasoa korotetaan suhteessa vuoden 2017 tasoon"

Eli ei tule olemaan yleisen asumistuen tasoa, muttei myöskään vuoden 2017 tasoa (jolloin opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen piiriin). Todennäköisesti jossain 250 ja 300 euron välissä.

Vierailija
26/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä saattaa käydä niin että opiskelijat joutuvat ottamaan max opintolainan, jos joku tässä maassa haluaa yleensäkään opiskella. Niinhän se on että laina pitää joskus maksaa takaisin. Jos ei ole maksukykyä niin valtio on taannut sen lainan, valtio maksaa. Tuolta hallitukselta voi odottaa jopa sitä etteivät takaa enää lainoja, tai ainakin sen mahdollisuuden vievät että ei saa anteeksi lainasta tiettyä summaa jos valmistuu määräajassa.

Vierailija
27/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumislisä on tällä hetkellä ulkomailla opiskeleville 210 euroa / kk. Jotain tätä luokkaa varmaan on tuleva kaikki kattava asumislisäkin, joka tulee siis voimaan 1.8.2025.

Paljonkohan tuo oli aikoinaan, kun muistan, että asumislisä ja opintotuki mulla riittivät juuri ja juuri elämiseen. Toki asuin (kolmen hlön) kimppakämpässä niin kuin useimmat opiskelukaverini. 

Vierailija
28/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjoittanut tänne aiemminkin, mutta aina voi muuttaa soluun. Solukämpässä onnistuu sekä opiskelu että seksin harrastaminen ja muutahan opiskeluaikana ei tarvitse tehdäkään. Omaa asuntoa voi sisustaa sitten, kun käy töissä.

Vierailija
29/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö kaikille halukkaille riittaa soluasuntoja? 

Vierailija
30/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumislisässä oli se ominaisuus, ainakin aikoinaan, että muiden asunnossa asuvien tulot ei vaikuttaneet siihen mitenkään. Oma henkilökohtainen vuokrasopimus toki piti olla kaikilla kimppakämppäläisillä. 

Vierailija
31/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Sipilän hallituksen päätös alunperin siirtää opiskelijat yleisen asumistuen piiriin oli ihan käsittämätön, se pilasi Helsingin vuokra-asuntomarkkinat.

Vierailija
32/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi valmistun joulukuussa.

Vierailija
33/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tämä vaikuttaa yksiöiden vuokratasoon? Asumistukeakin alennettiin. 

Vierailija
34/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vain opiskelijat eikä esim. pitkäaikaistyöttömiä? Huono päätös.

Vierailija
35/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain opiskelijat eikä esim. pitkäaikaistyöttömiä? Huono päätös.

Koska pitkäaikaistyöttömillä koskaan ollut asumislisää,vaan asumistuki.

Vierailija
36/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat ovat hyvä leikkausten kohde, koska he ovat työkykyisiä, nuoria, terveitä ja heillä on koko elämä edessä. Opiskelu on investointi tulevaisuuteen ja muutaman vuoden kärvistelyllä saa mahdollisuuden tavoitella parempaa elämää tulevaisuudessa. Ihmiset eivät kykene enää minkäänlaiseen itsekritiikkiin, vaan kaikki ilmaiseksiksin saatu raha on aina liian vähän. Itse asuin opiskeluajan kahden kämppäkaverin kanssa 70-luvulla rakennetussa surkeassa kerrostalossa. Ei ollut saunallista yksiötä ydinkeskustassa ja autoa. Kyllä se siitä. Järkevässä yhteiskunnassa ilmaiset rahat annetaan sairaille ja vanhoille - ei millekään 20-vuotiaille jonneille.

Itse olen 45-vuotias opiskelija. Luokallani on monta minuakin vanhempaa opiskelijaa.

Vierailija
37/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi opintolainaa korotetaan, niin amk insinöörin ja sairaanhoitajan velka on jo 30.000€, kun pääsee koulusta. Omasta asunnosta ei tartte enää alle 40v edes haaveilla, kun opintolainan määrä vähennetään mahdollisesta asuntolainasta, johon myös pitää olla omaa rahaa, jos ei ole kultalusikka poikkittain rectumissa syntynyt ja isi ja äiskä takaamassa.

Vierailija
38/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Näin ovat aiemmatkin opiskelijasukupolvet asuneet. Ei asuttu Helsingin ytimessä, vaan Itä-Helsingissä solussa. Hyvin pärjättiin ja opiskeltiin.

Varmaan aika moni metropolian opiskelijoista asuiskin siellä Myllypuron lähettyvillä lähellä kouluansa, mutta opiskelija-asunnoissa on sama kun työpaikoissa. Niitä ei ole tarpeeksi kaikille.

Vierailija
39/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, hetkinen jos tuo tulee voimaan 1.8.2025 ja sidotaan jotenkin opintukeen, niin onko sitten niin että 2026 kesäkuukausilta et saa opintotukea etkä asumislisää ? Sehän käytännössä tarkoittaa että ei ole järkevää ottaa kaupan alan 20 h viikko kesätyöksi, kun palkasta jää murusia.

Vierailija
40/266 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 45-vuotias opiskelija. Luokallani on monta minuakin vanhempaa opiskelijaa.

Minä olen lähes nelikymppinen vajaakuntoinen pitkäaikaistyötön. Tarkoitus oli vielä yrittää opiskelemalla korjata tilannetta, kovasti sinne kuntoutuksessa kannustettiin, mutta eiköhän tämä ollut viimeinen naula arkkuun.