Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat palautetaan opintotuen asumislisän piiriin

Vierailija
16.04.2024 |

... ja tästä on tarkoitus saada 57 miljoonan säästöt.

Kuinka nämä säästöt käytännössä syntyvät?

Kommentit (266)

Vierailija
261/266 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta, että ajetaan nuoret velkaantumaan tällaisessa talous- ja työmarkkinatilanteessa. Tämä tulee johtamaan lukuisiin ongelmiin, joista yksi on opintojen venyminen tai keskeytyminen.

Tajuatteko, että ei tuo tukitaso riitä edes siihen halpaan yksiöön tai soluun. Lisäksi on pakko käydä töissä (kokopäiväisen opiskelun ohella, totta kai opinnot siitä kärsii) tai ottaa lainaa. Mielestäni kannattaisi satsata koulutukseen niin että opiskelijat voisivat keskittyä opintoihinsa rauhassa ja valmistua nopeasti ilman lainataakkaa. Tämähän edistäisi syntyvyyttäkin kun perhe uskallettaisiin ehkä perustaa aikaisemmin.

Olen nyt eläkkeellä, mutta opiskelin itse aikoinaan ilman opintolainaa pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Asuin ensin solussa ja sitten 10 neliön "asunnossa" lähes opintojen loppuun. Pärjäsin sillä että tein useaa osa-aikatyötä lukukausien ajan ja kaikki kesät kokopäivätöitä. 

Hyvin pärjäsin kunnes sain burn-outin ja sairastuin vakavasti. Siis jo ennen valmistumista. Heikko terveyteni vaikutti kaikkeen tietenkin koko työurani ajan. 

En siis näe järkevänä kenenkään kannalta, että opiskelijat pakotetaan vetämään itsensä piippuun jo opiskeluaikana. Nuoret ja heidän osaamisensa ovat kuitenkin maamme tulevaisuus, sitä kannattaa tukea. Opiskelijat takaisin yleiselle asumistuelle.

Yhteiskunnan pitää ottaa vastuuta myös vastavalmistuneiden työllistymisestä, jos se taataan, opiskelijoilla olisi motivaatiota nostaa opintoaikana opintolainaakin. Jos Suomessa ei palkata, sitten verorahoillamme korkeasti koulutetut vievät osaamisensa ja veronmaksukykynsä ulkomaille. Tätä aivovuotoa tapahtuu jo nyt. 

Vierailija
262/266 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelijoiden ei siis kuulu saada asumistukea - niin keiden esimerkiksi kuuluu -

suurten mm-perheiden?? ruokalähettien??  minipalkoilla työskentelevien uusien työntekijöiden? (lehdessä uutinen, että Hesburger tuo "paistajia" Filippiineiltä)

Valitettavasti Suomessa palkat, eläkkeet, opintoraha, Kelan työttömyystuet, yms. eivät ole nousseet kunnolla vuosikymmeniin. Taisi olla 18 vuotta kun on taannuttu kaikessa. Mutta hintataso taas on noussut koko ajan, ei vaan asumiskulut vaan kaikki muutkin. 

Nyt ollaan tilanteessa, jossa on paljon ihmisiä, jotka eivät kykene asumaan missään ilman sitä että asumista tuetaan joko toimeentulotuella, yleisellä asumistuella, eläkkeensaajien asumistuella tai opiskelioiden asumislisällä. Näitä ihmisiä on jo ehkä lähemmäs miljoona, siis jo n. 20 % suomalaisista, tarvitsee tukea asuakseen edes jossain. Samalla asunnottomuus on kääntynyt nousuun sekin. 

Tosiasia on se, että asuminen -- joka on Suomen perustuslain mukaan perusoikeus -- on vaan liian kallista jo nyt monille ihmisille. Silti koko ajan asumiskulut nousevat yhä enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/266 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun niin moni sitä päivittelee, että opiskelijoilla pitäisi olla yksiö keskustassa ja ei solut kelpaa, vaikka on niissä ennenkin asuttu, niin kyllä se mielestäni melko erikoisen signaalin antaa, että asunnottomille juopoille ja narkeille hankitaan yksiö asunto ensin -periaatteella (ei siis sillä että näin ei pitäisi tehdä), mutta opiskelijoiden oletetaan asuvan ties millasten väkivaltasten tai muuten antisosiaalisten kanssa samassa asunnossa.

Ite olen vaan tyytyväinen, että nykynuoriso ei enää suostu asumaan soluissa. Hyh stana ku puistattaa, kun miettii millasia kämppiksiä sitä itelläki on solussa ollut.

Ennen myös opiskeltiin enemmän oppilaitoksella, oli lähiopetusta, luentoja, ja esseitä tehtiin oppilaitoksen "atk-tilassa" tai kirjastoissa. 

Nyt ainakin yliopistolla on paljon etäopetusta, joten opiskelijat opiskelevat enemmän kotonaan. Kyllä siinä yksiö ja oma rauha on tarpeellinen. 

Vierailija
264/266 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei up

Miten tietääkö kukaan saako opiskelijan asumislisää jos on jo tukikuukauden käytetty?

Ei saa asumislisää, vaan siirtyy yleisen asumistuen piiriin. 

Vierailija
265/266 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olis aikoinani opintotuen asumislisän piirissä. Mikä on muutamassa vuodessa muuttunut niin paljon, että nyt se onkin iso ongelma?

Itse asuin koko opiskelujeni ajan eri näköisissä soluissa, mutta nyt kaikilla pitäisi olla ensimmäisenä asuntona heti oma yksiö ja sitten itketään perään kun valtio ei kustanna. Ei tämä ainakaan minun myötätuntoani saa. Varsinkin nykynuorille pieni sosialisoituminenkin voisi olla hyvästä, mutta kaikista on tullut niin minä minä keskeisiä ja mukavuudenhaluisia, että ihmiset on erakkoja jo kakskymppisenä. Ihmeellistä. 

Huomaat varmasti, että kustannukset ovat nousseet opiskeluajoiltasi. Opiskelijoiden tuet eivät, lainaa lukuunottamatta, jonka korot ovat nousseet. Töiden määrä on myös vähentynyt. Nyt valmistuvat opiskelijat maksavat 6x enemmän lainamaksua samalla maksuajalla kuin mitä 15 vuotta sitten valmistuneet. Ongelma on se on siinä vaiheessa, kun pitäisi alkaa perustamaan perhettä tai ostaa omistusasuntoa, jos työpaikan sattuu löytämään. 

Vierailija
266/266 |
25.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olis aikoinani opintotuen asumislisän piirissä. Mikä on muutamassa vuodessa muuttunut niin paljon, että nyt se onkin iso ongelma?

Itse asuin koko opiskelujeni ajan eri näköisissä soluissa, mutta nyt kaikilla pitäisi olla ensimmäisenä asuntona heti oma yksiö ja sitten itketään perään kun valtio ei kustanna. Ei tämä ainakaan minun myötätuntoani saa. Varsinkin nykynuorille pieni sosialisoituminenkin voisi olla hyvästä, mutta kaikista on tullut niin minä minä keskeisiä ja mukavuudenhaluisia, että ihmiset on erakkoja jo kakskymppisenä. Ihmeellistä. 

Voi elämä tuota katkeruutta ja vihaa. Aikuinen ihminen, ettet häpeä.

Opiskelijasoluja saati -asuntoloita on enää harvassa. Opiskelijan on pakko ottaa yksiö. 

Laskin muuten miten paljon opiskelijana sai vuonna 1999 opintorahaa + asumislisää. Yllättäen se oli lähes yhtä paljon kuin nyt, 26 vuotta myöhemmin. Elinkustannukset ovat kuitenkin nousseet tuona aikana noin 70 - 80 %. 

Ei kannata vanhan valittaa.