Kehuuko miehenne teitä usein? Ulkonäköä siis ja muutakin?
Mun mies kehuu, on aina kehunut ja mietin, onko se yleistäkin?
Ja vanha pariskunta olemme jo, ei mikään nuoripari, lapsetkin aikuisia.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
"Moni nähtävästi haluaa välttämättä ajatella, että kauneuden tms. kehumisella tarkoitetaan sitä, että väitettäisiin toisen olevan miss universum, vaikka kyse on tietenkin siitä, että puoliso on omaan silmään kaunis. Tuskinpa lähes 80v. äitini kuvittelee, että lähes 80+v. isäni uskottelee hänelle pitävänsä häntä kauniina kuten miss universum. Totta puhuen tulee mieleen, että tuolla argumenteilla tullaan keskusteluun vähän puolustuskannalla. Jos jotain asiaa ei ole saanut, niin uskottelee itselleen, ettei se ole tärkeää, vaan jopa haitallista. Ap"
Aloitin nuoruudessa seurustelemaan nykyisen vaimoni kanssa. Pystyin hänen suvun naisten ulkonäön perusteella päättelemään kuinka hän tulee vanhenemaan. Tein jo tuolloin päätöksen että ulkonäöllä ei ole oikeasti väliä, jos kumppani on oikeasti hyvä. Olen tyytyväinen päätökseeni. Olemme niitä harvoja pareja, jotka ovat vielä vuosikymmentenkin jälkeen onnellisia yhdessä.
Mitä haluat tällä sanoa liittyen kommenttiini? Kehutko sinä vaimoasi? Kehuahan tosiaan voi monista asioista, ei vain kauneudesta, vaikka keskustelu nyt on siihen suuntaan mennytkin.
Vanheniko muuten vaimosi samalla tavalla kuin sukunsa naiset? Jos on äitinsä näköinen, voi vanhetakin, mutta jos onkin tullut isänsä sukuun enemmän, sitä ei niin helposti huomaa. Itse olen sekoitus molempia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Monethan läpsii peffaa
Eli se on hyväntahtoinen kehu ja osoitus, että tykkää. Meillä ei ole tuollaista tapaa. Ap
Tai näin: onko henkinen hyvinvointinne riippuvainen imartelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex ei kehunut. Jos joku muu kehui mistä asiasta tahansa, tuli mies vähättelemään ja sanomaan että asia ei ole näin, tai että tämä ihminen kehui vain saadakseen jotakin. Aiempi miesystävä kehui vain että olen mukava, eikä siitäkään kyllä kovin naisellinen olo tullut. Jostakin syystä kumppaneiksi on valikoitunut tällaisia, ja ne jotka ovat tutustumisvaiheessa kehuneet ovat jääneet rannalle.
Tämä. Jos joku muu kehuu minua, mies tulee elvistelemään että tietenkin koska ei hän muunlaista olisi huolinutkaan. Tai että tietenkin koska hän on niin hyvin pitänyt minua. Jotenkin kiusallista.
Oletko kertonut hänelle mietteesi? Minäkin välillä vastaan kehuihin siten, että "olet niin hyvin pitänyt minua", mutta se että miehesi kääntää saamasi kehut itseensä (ikään kuin omii ne) herättää kyllä ajatuksia. Ehkä itse kysyisin, että oletko miettinyt miksi teet noin. Eikö hän koe saavansa kehuja tarpeeksi, että pitää omia sinun kehusi vai onko kyse siitä, että hän aidosti on ylpeä sinusta ja että on saanut sinut. Itsekin tässä muutama vuosi sitten tyrmistyin, kun mieheni tokaisi, että "olen niin ylpeä sinusta, kun olet niin kaunis". En sanonut siihen mitään, mutta mietin jälkeenpäin, että ehkä miesten geeneissä on jokin tuollainen vaimolla elvistely, koska miehen ei ole välttämättä niin helppoa saada naista kuin naisen miestä. Ehkä miehesi ajattelee samoin? Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt miksi positiivinen palaute on sinulle jotain negatiivista ja epäilyttävää? Imartelu on suosioon pyrkimistä, epärehellinen, vilpillinen, pukeva, sopiva, vihjaileva, kun googlasin sanan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sivusta. Eiköhän useimpien mieltä lämmitä jos kuulee rakkaimmaltaan, että on ihana/taitava/jotain muuta positiivista. Aivan erityisesti tämä ilahduttanee pitkäänkin kun elämässä on muilta osin vaikeita aikoja. Harvan elämä lienee aina sellaista, etteikö pienikin ilahduttaminen tuntuisi missään.
Vierailija kirjoitti:
Kuule kyllä se on niin että kun ei ole ikinä kauniiksi kehuttu niin nimenomaan tietää miten tarpeellista se olisi, eikä suinkaan pidä sitä haitallisena. En ole mitenkään puolustuskannalla vaan vilpittömän harmissani siitä ettei mies kehu eikä myöskään osaa ottaa kehuja vastaan. Minäkin olen lapsuudessa tottunut että läheisiä kehutaan. Ja nimenomaan kuten sanoit, ei sen tarvitse tarkoittaa että on toisen silmään kauniimpi kuin joku filtteröity alusvaatemalli, vaan tarkoituksena on tietää että on toiselle tärkeä ja haluttava. Ja jos ei sitä ikinä kuule, niin jää siinä yksi osa parisuhdetta aika kuolleeksi vaikka kuinka tietäisi olevansa fiksu.
Ok, olet ilmeisesti se kommentoija, jolle vastasin, hyviä huomioita. Oletko kertonut ajatuksesi tästä miehellesi? Mitä tapahtuisi, jos kertoisit? Vai olisiko liian pelottavaa kertoa?
Itse ehkä tuossa tilanteessa en voisi olla miehen kanssa ollenkaan, jos ihan rehellisesti ajattelen. En olisi ikinä alkanut edes tapailla miestä, joka ei anna positiivista palautetta luonnostaan. Mutta tässä olemme hyvin erilaisia. Kuten ketju osoittaa, eivät kaikki oikeasti pidä sitä edes tärkeänä, vaan painottavat muita asioita enemmän. (Eri asia kuin väittää, että kehuminen olisi haitallista ja aina epäaitoa mitä pidän puolustusmekanismina (mitätöinti).) Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivusta. Eiköhän useimpien mieltä lämmitä jos kuulee rakkaimmaltaan, että on ihana/taitava/jotain muuta positiivista. Aivan erityisesti tämä ilahduttanee pitkäänkin kun elämässä on muilta osin vaikeita aikoja. Harvan elämä lienee aina sellaista, etteikö pienikin ilahduttaminen tuntuisi missään.
Aivan. Kyllähän siinä kieltää itseltään aika paljon, jos torjuu kaikki kehut vilpillisinä. Positiivinen palaute on tärkeää yleisestikin hyvinvoinnin kannalta ja lienee raskasta epäillä, että kaikki vain pyrkivät imartelevat, jos kehuvat.
Näin ajattelevat eivät kuitenkaan juuri ole antautuneet keskusteluun aiheesta tässä ketjussa.
Jos mietin imartelua, niin tokihan osa kehuista voi olla sitäkin. Suosioon pääseminen on kuitenkin yksi kohteliaisuudenkin ja käytöstapojen peruskivistä ja olemalla mukava saa usein samaa takaisin. En oikein ymmärrä miksi tuollaista kanssakäymisen liukuvoidetta pitäisi paheksua. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehutaan toisiamme milloin mistäkin päivän aikana.
Sama toimintatapa meillä. Mun mies on niin hyvä tosi monessa asiassa. Ap
Taitavat miehet on niin ihania. Minusta parisuhde on sellainen turvasatama. Ulkopuolella saa kyllä jatkuvasti kritiikkiä, sen voi jättää kotona vähemmälle ja keskittyä hyviin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt miksi positiivinen palaute on sinulle jotain negatiivista ja epäilyttävää? Imartelu on suosioon pyrkimistä, epärehellinen, vilpillinen, pukeva, sopiva, vihjaileva, kun googlasin sanan. Ap
Positiivinen, perusteeton palaute on mielestäni negatiivista, epärehellistä.
t. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vastaanpa vielä toiseenkin osaan tiiviisti pakatusta kommentistasi. Kyllä minä koen hyvinvointini olevan pitkälti kiinni positiivisesta palautteesta, mihin voin laskea imartelunkin kuuluvan. Minusta on kiva kuulla kehuja ja antaa niitä takaisin. En pysty näkemään asiassa montaakaan huonoa puolta.
Kyse voi olla myös elämänasenteiden eroista. Kyllä minunkin huumorini aika mustaa on, mutta pyrin ihan tietoisestikin kevyeeseen elämänasenteeseen ja ajattelemaan mieluummin hyvää kuin huonoa, kunnes toisin osoitetaan.
Joskus nelikymppisenä tein sellaisen ratkaisun, että siivosin elämästäni pois ihmiset, joiden asenne oli se, että he näkivät elämässä ja muissa ihmisissä lähinnä pahoja asioita ja puhuivat siksi pahaa muista. En jaksanut sellaista. Minusta elämässä on ihan riittävästi raskaita asioita ilman, että niitä siihen itse ajatuksin ja teoin varta vasten tuo. Ja vaikka tuo ei ollutkaan tahallisen pahantahtoista, niin minusta se kuitenkin oli pahantahtoista, minkä vuoksi otin etäisyyttä reilusti, vaikka tuttavuudet säilyivätkin.
Jokainen ratkaisee omalta kohdaltaan millaista elämää haluaa, mihin seurakin kuuluu. Ap
Ulkonäön kehuminen on ainakin itselleni vähän kaksipiippuinen juttu. Olen elänyt ympäristössä missä miehet arvostelevat paljon naisten ulkonäköä, ja on yleinen puheenparsi esim sanoa vaihtavansa toiseen jos naisen ulkonäkö ei enää miellytä. Eksäni kehui paljon ulkonäköäni, mikä antoi ymmärtää että se oli tärkeintä minussa ja minun on ylläpidettävä sitä saadakseni hänen rakkauttaan. Kehuista vieläpä korostui nuoruuteen liitettävät piirteet, mikä loi painetta siitä etten saa vanheta.
Nykyinen mies kehuu vähemmän ja kauniimmin, mutta silti usein se herättää vähän traumoja, vaikka toisaalta toki ihanaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehutaan toisiamme milloin mistäkin päivän aikana.
Sama toimintatapa meillä. Mun mies on niin hyvä tosi monessa asiassa. Ap
Taitavat miehet on niin ihania. Minusta parisuhde on sellainen turvasatama. Ulkopuolella saa kyllä jatkuvasti kritiikkiä, sen voi jättää kotona vähemmälle ja keskittyä hyviin asioihin.
Samoin ajattelen. Maailma on ihan tarpeeksi paha ja julma paikka, että sitä samaa pitäisi olla vielä kotonakin. Jos parisuhde ei ole turvasatama, missä saa apua, tukea, positiivista asennetta, niin minusta on parempi olla yksin. Itselleen on mahdollista luoda turvasatama, sinne en tuo ketään, joka keikuttaa venettä, vaikkei olisi edes myrsky. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
Voitko antaa konkreettisen esimerkin? Ap
Mä en todellakaan ole kaunis.
Silti mies kehui mun näyttävän nätiltä esim. silloin, kun olimme lähdössä esikoisemme kanssa kotiin synnäriltä. Olin meikitön, naama täynnä verenpurkaumia ponnistamisista ja tukka harjaamatta.
Mies kehuu mua välillä myös hyväksi äidiksi.
Kehuja tulee myös silloin, kun olen sattunut vaikka hiukan laittautumaan. Eli rehellisiä kommentteja esim. "onpa kiva kampaus" jne.
Yritän itsekin muistaa antaa kohteliaisuuksia miehelle yhtä lailla
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäön kehuminen on ainakin itselleni vähän kaksipiippuinen juttu. Olen elänyt ympäristössä missä miehet arvostelevat paljon naisten ulkonäköä, ja on yleinen puheenparsi esim sanoa vaihtavansa toiseen jos naisen ulkonäkö ei enää miellytä. Eksäni kehui paljon ulkonäköäni, mikä antoi ymmärtää että se oli tärkeintä minussa ja minun on ylläpidettävä sitä saadakseni hänen rakkauttaan. Kehuista vieläpä korostui nuoruuteen liitettävät piirteet, mikä loi painetta siitä etten saa vanheta.
Nykyinen mies kehuu vähemmän ja kauniimmin, mutta silti usein se herättää vähän traumoja, vaikka toisaalta toki ihanaa onkin.
Siinä olikin hyvä esimerkki tilanteesta, missä kehuminen ei olekaan hyvä asia. Tuossahan kehuminen on ikään kuin kontrollin välineenä. En ole tuollaiseen itse törmännyt, joten en osannut ajatellakaan tuollaista tilannetta, kiitos esimerkistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
"Kyllä sinä olet pätevä kun sait tehtyä tuon" - vaikka lähes kuka tahansa elossa oleva kykenee asian tekemään. Tämmöisiin ihmisiin törmää nykyään työelämässäkin. Luottamus yksilöön häviää täydellisesti tuollaisen jälkeen. Arvostan paljon enemmän asiaan liittyvää kritiikkiä ja henkilökohtaisia kehuja, kun ne on oikeasti ansaittu.
Nykyajan some-ihmiset elävät tykkäysten kautta ja vaipuvat apatiaan, jos ei ole vieressä joku jatkuvasti tsemppaamassa. En halua kuulua tuohon porukkaan. Haluan nauttia elämästäni, ilman että jonkun pitää minua jatkuvasti kannatella.
Vierailija kirjoitti:
Mä en todellakaan ole kaunis.
Silti mies kehui mun näyttävän nätiltä esim. silloin, kun olimme lähdössä esikoisemme kanssa kotiin synnäriltä. Olin meikitön, naama täynnä verenpurkaumia ponnistamisista ja tukka harjaamatta.
Mies kehuu mua välillä myös hyväksi äidiksi.
Kehuja tulee myös silloin, kun olen sattunut vaikka hiukan laittautumaan. Eli rehellisiä kommentteja esim. "onpa kiva kampaus" jne.
Yritän itsekin muistaa antaa kohteliaisuuksia miehelle yhtä lailla
Hienoja esimerkkejä. Miehesi voi silti nähdä sinut kauniina, vaikket itse näkisi itseäsi kauniina. Olen itsekin välillä vähän vaivaantunut, kun mies pysähtyy kehumaan juuri silloin, kun omasta mielestäni olen vähemmän kauniina eli pystyn sikäli tavoittamaan tunteen siitä, että kehut tulevat yllättäen.
Jos toinen ihminen viehättää kaikkinensa, niin kyllä se totta on, että hänet näkee söpönä kauhessa flunssasskin silmät turvoksissa ja nenä punaisena. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Eri
"Kyllä sinä olet pätevä kun sait tehtyä tuon" - vaikka lähes kuka tahansa elossa oleva kykenee asian tekemään. Tämmöisiin ihmisiin törmää nykyään työelämässäkin. Luottamus yksilöön häviää täydellisesti tuollaisen jälkeen. Arvostan paljon enemmän a
Ahaa, luet vähemmän taidokkaat kehut ikään kuin miinukseksi kyseiselle ihmiselle. Tuollaisessa tilanteessa itse näkisin hyvän tarkoituksen ja ehkä sen, että kehu voi silti olla aito. Esimerkiksi tehtävä, jota sinä pidät lapsellisen helppona, voi tosiaan tulla suoritetuksi vaikka kuinka huonosti. Otetaan nyt vaikka siivoaminen, josta monilla on kokemusta. Siivoaminen on periaatteessa helppoa, mutta suurin osa siivouksesta ei tule minun standardieni mukaan suoritetuksi hyvin. Eli voisin hyvinkin ylistää siivoajaa imuroimisesta, vaikka lapsikin osaa tehdä sen. Pölyjen pyyhkiminen on vielä vaikeampaa.
Mutta joo, kiitos esimerkistä. Minusta olet oikeassa siinä, että kyllähän kehua voi väärinkin, jos siinä on toista vähättelevä sisältö, kuten tulkitsen sinun tuota tarkoittaneen. Kehulla voi myös loukata eli liittää siihen jonkun sivumerkityksen, joka vähättelee. Usein tuollaisetkin tilanteet kuitenkin ovat enemmän taitamattomuutta kuin ilkeyttä, mutta jotkut ovat voineet silti kehittää kehumisen ilkeyden verhoksi jopa vuosikymmenten harjoittelulla. Onhan se mahdollista. Olet monipuolistanut keskustelua ja ajatteluani kommenteillasi, kiitos siitä. Ap
Monethan läpsii peffaa