Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taalla kun ihmetellaan jatkuvasti kun 9 -kuisia viedaan paivakotiin, niin onko teilla kaikilla todella varaa jaada kotiin kotihoidontuelle? Me olemme niin koyhia, etta minun on

Vierailija
21.01.2007 |

PAKKO mennä töihin. Miehen mielestä minun olisi pitänyt mennä jo vieläkin aiemmin, jotta saadaan voin lisäksi kurkkuakin leivän päälle.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työnteko nyky-Suomessa arvossaan! Ja miksi olisikaan, kun tilille kilahtaa joka kuu aimo satsi jos jonkinnimistä tukea. Miten lie muualla maailmassa saavat näinkään paljon täysjärkisiä ihmisiä kasvatettua, kun se äitiyslomakin voi olla, älkää hämmästykö kuoliaiksi, 3 kuukautta! Puhumattakaan, että eräässä " onnen keitaassa" se on 6 viikkoa! Käsi sydämelle, mammat, suomalaiset kullannuppuset on kyllä erikoisen hemmoteltuja näissä kotihoitoasioissa!

Vierailija
82/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotuksen kautta saatava tulosiirto kestää lapsen täysi-ikäisyyteen, Suomessa kotihoidontukea saa vain 3 vuotta. Sen jälkeen ainoa lapsiperheille suunnattu tulonsiirto on lapsilisät.

Vierailija:

Ei ole työnteko nyky-Suomessa arvossaan! Ja miksi olisikaan, kun tilille kilahtaa joka kuu aimo satsi jos jonkinnimistä tukea. Miten lie muualla maailmassa saavat näinkään paljon täysjärkisiä ihmisiä kasvatettua, kun se äitiyslomakin voi olla, älkää hämmästykö kuoliaiksi, 3 kuukautta! Puhumattakaan, että eräässä " onnen keitaassa" se on 6 viikkoa! Käsi sydämelle, mammat, suomalaiset kullannuppuset on kyllä erikoisen hemmoteltuja näissä kotihoitoasioissa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olen ollut hoitovapaalla huimat 3-5 kk per neljä lasta, nyt kuopuksesta sitten olin liki kolme vuotta.

Mutta siis 3 kk seisoo vaikka päällään ja siinä välissä lapsi on 9kk --> 12 kk. Meillä on venytetty ensin minun lomillani (= äitiyslomalla kertyneet pois, venyttää kuukauden), sitten mahdollisesti miehen lomilla (toinen kk), jolloin on jäänyt 1-3 kk pelkällä kotihoidon tuella.

Tuossa iässä pari kuukauttakin jo merkkaa kasvun kannalta. Yli vuoden ikäinen osaa yleensä jo kävelläkin (harva 9 kk osaa), eikä se kaikista pahin vierastamiskausi yleensä ole päällä.

Vierailija
84/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tulot tällä hetkellä noin 3000e netto+mahdolliset kulukorvaukset.

Menoja/kk:

-asumiseen vähän reilu 700e

-muut luotot 250e

-vakuutukset 60e

-nettilasku 33e

-puhelinlaskut 40e

-lapsenhoito 200e

-ruoka- ja päivittäistavarakauppaan 600-800

-lehtiin 20e

-bensat 150-200e

Jotain varmaan unohtui. Perheessä 2 aikuista+10-kuukautinen vauva ja koira

Vierailija
85/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on velkaa 150 000e, ja mies tienaa käteen noin 1300 e. Mä olen olen ollut minimiäippärahalla. lapsia 2. Nälkää ja kurjuutta ei silti ole nähty. Miettikää hiukan sitä miten rahat kulutatte. Meillä rahaa on kuitenkin riittänyt uusiin vaatteisiin, ulkona syömiseen yms. Autoja on 2.

Vierailija
86/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asumiskulut myös tuon 900 ja emme ole edes keskiluokkaisia.

Lapsia 3 ja isä nuorisokodissa ohjaaja ja äiti kotihoidontuella kotona(saamme Espoo-lisän).

Kerropa millä me sitten pärjäämme?????

Vierailija
87/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

104 samat tulot ja kaksi lasta enemmän ja mekin pärjätään!!!!!

Pärjätään ja aiotaan hoitaa lasta kotona kolme vuotiaaksi.

Meillä on asumiskustannukset enemmän kuin teillä ja enemmän lapsia kuin teillä.

Teillä jää käteen paljon enemmän pakollisten menojen jälkeen.

Kyllä on nyt uusavuttomuuuta ilmassa.

Vierailija
88/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olen se, joka on ollut töissä siitä lähtien, kun lapsi oli 7kk.

Joku vain kyseli menoja. Itse en ole missään vaiheessa sanonut, etteikö pärjättäisi vaikka miehenkin palkalla, mutta tämä on meidän perheen hyvinvoinnille paras ratkaisu.

Lapsi on toistaiseksi hoidettu meillä kotona isoisän ja mll:n hoitajan toimesta. Ensi kuussa aloitaa pph:lla.

Vierailija
89/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kelata ketjua alusta loppuun, mutta näin meillä....

Mies töissä ja tienaa vain 1600e netto, jos ei käy reissuhommissa. Minä kh-tuella ollut yli puoli vuotta. Asuntolainaa 90 000 jäljellä ja uskokaa tai älkää, niin hyvin pärjätään. Jää vielä säästöönkin joka kuukausi. Kaksi autoa on ja ruoasta ei tingitä.

Käydään jopa viihteellä silloin tällöin. Ostetaan kaljaa (mies) ja minä viiniä ja silti rahat riittää. Ei kaivat asumistukeja eikä muitakaan ylimääräisiä juttuja.

Vierailija
90/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kuin moni muukin on sanonut niin miettikää sitä rahankäyttöä ja tinkikää omista menoistanne. Kaikista raivostuttavinta on tuo ettei muka haluta viedä hoitoon mutta kun ei ole varaa... Viekää hoitoon jos haluutte mutta jos ette todella oikeasti halua niin kyllä hätä keinot keksii.

Itse teen tällä hetkellä ilta- ja viikonlopputöitä ja lapset kotona silloin miehen kanssa. Viime kuussakin mun palkka oli 1200 netto ja siihen päälle kotihoidontuki + espoolisä 450 (netto) ja lapsilisät 210. Niin ja kun ottaa huomioon että lapset saa olla kotihoidossa, mun ei tartte olla kuin noin 3pv/vko töissä ja hoitomaksujakaan ei tarvitse maksaa niin mielestäni aika hyvin. Työ ei ole koulutustani vastaavaa mutta kyllä sitä voi silti pari vuotta tehdä.

Että oikeesti lopettakaa turha ruikutus ja miettikää mitä oikeasti haluutte ja mitä olette valmiita tekemään sen eteen!

Vierailija
91/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla meillä on Suomessa varaa siihen mitä pidämme aivan välttämättömänä. Jos pidän lasten kotihoitoa johonkin ikään välttämättömänä, minulla on siihen varaa. Tuloista riippumatta. Jos se on vain vapaaehtoista luksusta, ja pidän mahdollisena vauvan hoitoon vientiä, muut vaihtoehdot tulevat vertailuun. Lainastakin saa lyhennysvapaita vuosia, joten asuntolainakaan ei ole todellinen syy.

Siitä voidaan keskustella kuinka tarpeellista kotihoito kenenkin tilanteessa on, mutta rahasta puhuminen ei johda mihinkään.

Vierailija
92/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa sen verran, että eka kirjoitus oli numerolla 80.

Vierailija
93/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli tiedossa että lapsia tulee. Minä olin opiskelija ja sittemmin työtön ja miehellä myös keskikokoiset tulot.

Meillä onkin sitten aina asuttu ja liikuttu ja lomailtu ja pukeuduttu niin vaatimattomasti että moniko olisi kehdannut. Meillä se arvojärjestys sattui oleen tämä. Minulle kelpasi kaikki muiden vanhat, vaunut ym. Ei ole minun lahjoitukset kelvanneet kellekään, hieno ja uusi on heille tärkeämpää.

Tiedän pareja jotka on ostaneet aivan hirveän hienon ja kalliin asunnon, ennen lapsia, ja olen säälien ajatellut sitä naista jolle vasta vauvan tultua valkenee että ei sitä halua viedä hoitoon alle vuoden vanhana. Eihän sitä tiedä tietysti ennen kuin se on itsellä kohdalla. Miehellähän tämä ei ole ongelma.

Vierailija
94/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei tässä ole se ratkaiseva tekijä, vaan kyse on asioiden tärkeysjärjestyksestä. Jos pitää lasten kotihoitoa tärkeänä, niin Suomessa kyllä pystyy jäämään alle 3v. lasten kanssa kotiin.

Tietysti jos on hankkinut kasapäin kulutusluottoja ennen lasten saantia, niin sitten kyllä voi olla hankalaa.

Vertailun vuoksi:

Minä kotona kotihoidontuella ja mies opiskelee + jotain iltatöitä, asutaan vuokralla, ei autoa, minulla opintolainaa. Tulot tällä hetkellä 1500 eur, jossa mukana kaikki, opintotuki, asumistuki, lapsilisät, palkat jne. Vuokraa maksetaan 650 eur ja opintolainaa 150 eur/kk. Toimeen tullaan, joskus jopa käydään viihteellä ja ulkona syömässä.

Uskon, että voisin jäädä kotiin vaikka mieheni olisi töissä (ei tukia) ja tienaisi ehkä n. 1200 käteen, itseasiassa, meillä olisi silloin enemmän rahaa käytössä kuin nyt. Eli en oikein ymmärrä tätä perustelua, että työssäkäyvät eivät voi jäädä kotiin koska eivät saa tukia...

Vierailija
95/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on kallis asunto, uusi entistä isompi auto, taulutelkkarit yms. vermeet, eikä mies pysty yksin kaikkea maksamaan. Kurjaa. Tietysti jos arvojärjestys on tämä, niin ei sille sitten mitään mahda.

Vierailija
96/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ainahan voi myydä omistusasunnon ja muuttaa jonnekin halvan vuokra-asunnon ja asumistukien toivossa

-iltaisin voi käydä siivoamassa tai jakamassa lehtiä

-lehdet voi lukea kirjastossa

-ruuasta voi tinkiä

-autoa ei välttämättä tarvitse, 20 km:n työmatkakin menee vielä ihan hyvin pyörällä

-äiti ja lapset voivat kävellä (myös kunto kohoaa kivasti) tai ottaa bussin (kauppareissut lasten kanssa bussillakaan eivät ole niin raskaita, kun sitä ruokaa ei uuden budjetin myötä tarvitse sieltä enää raahata samoissa määrin kuin ennen)

-kirpputori on kova juttu

-kampaajalla ei ole pakko käydä

-sähkössäkin voi säästää, kun myy pyykki- ja astianpesukoneet

-tv-lupa irtisanotaan

-entäpä ovatko kaikki vakuutukset todella niin tarpeellisia?

Ja katso: rahan tuloa ei voi estää! Kyllä kaikki on mahdollista; reippaasti vain köyhyysrajalle sieltä keskiluokasta, niin johan alkaa aikaa ja resursseja löytyä kotihoidollekin. Kannustan!

Vierailija
97/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kyllä aika hyvät joukkoliikenneyhteydet ja kyllä me syödään oikein hyvin ja terveellisesti, vaikka kotona olenkin. Kukaan ei kai ehdottanut, että pitäisi asunto myydä, mutta sitä lainaa ottaessa olisi varmaan kannattanut miettiä haluaako jäädä jossain vaiheessa kotiin hoitamaan lasta jne.

Asiahan on ihan selvää pässinlihaa, jos materiaaliset seikat ovat kovin tärkeitä. Sitten menee sinne töihin ja tienaa, kyllä ne lapset päiväkodisakin kasvaa. MUTTA, kysehän ei ihan oikeasti ole siitä, että ei ole varaa jäädä kotiin, vaan siitä, että haluaa saavuttaa tietyn elintason.

Vierailija
98/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisällä olisi pärjättävä?? Ei tule mitään että jollain vajaalla 350e pitäisi meidän ruuat ja yllättävät lisämenot maksaa (esim jos sairastuu)

Pistää niin vihaksi tuollainen joka tulee tänne selittämään omia käsityksiään ja kuvittelee olevansa aina oikeassa. Kuule, minä todellakin mieluummin jäisin kotiin makaamaan lapsen kanssa aamuisin ja touhuisin päivät pitkät kaikkea kivaa.

Kyllä pitää vittu olla kultalusikka suussa syntynyt jos ei tajua että töitä on oikeasti tehtävä, jos elää haluaa.

Vierailija:

Niin kuin moni muukin on sanonut niin miettikää sitä rahankäyttöä ja tinkikää omista menoistanne. Kaikista raivostuttavinta on tuo ettei muka haluta viedä hoitoon mutta kun ei ole varaa... Viekää hoitoon jos haluutte mutta jos ette todella oikeasti halua niin kyllä hätä keinot keksii.

Vierailija
99/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kyllähän aikuiset pystyy paljonkin tinkimään omista menoistaan mutta kun perheessä on isompia (kouluikäisiä) lapsia se ei enää käy.

Meillä on isommilla lapsilla kalliita harrastuksia ja tarvitsemme myös miehen vuorotyön takia kahta autoa koska muuten lapset ei pääsisi niihin harrastuksiinsa.

Asunto on pakko olla iso koska 9v poikaa ja 11 v tyttöä ei voi laittaa enää samaan huoneeseen eikä kumpikaan huoli samaan huoneeseen 1v pikkusisarrusta, eikä sitä voi toki vaatiakkaan.

Ei kai kukaan voi olettaa että perheen isommat lapset joutuisivat luopumaan harrastuksistaan joissa ovet pitkälle edistyneitä ja omista huoneistä sen takia että ÄITI SAA OLLA PIKKUSISARRUKSEN KANSSA KOTONA!?!

Vierailija:

Suomessa yhteiskunnalta saa melko paljon tukea. Eikö teillä todellakaan mitään menoja mistä karsia jotta voisit ainakin muutamia kuukausia pidempään olla kotona??

Vierailija
100/101 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotiaan ja 11-vuotiaan panna samaan huoneeseen tai pitää 1-vuotiaan vanhempien huoneessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi