Taalla kun ihmetellaan jatkuvasti kun 9 -kuisia viedaan paivakotiin, niin onko teilla kaikilla todella varaa jaada kotiin kotihoidontuelle? Me olemme niin koyhia, etta minun on
PAKKO mennä töihin. Miehen mielestä minun olisi pitänyt mennä jo vieläkin aiemmin, jotta saadaan voin lisäksi kurkkuakin leivän päälle.
Kommentit (101)
Olen itsekin keskituloisen miehen vaimo, miehen palkka nippa nappa 3000 brutto. Velkaa on asunnosta vielä jäljellä n 110 000.
Ja minä olen ollut kotona nyt neljä vuotta ja olen edelleenkin kun meillä on ihan pieni vauva.
Ei tee heikkoa pärjätä, eikä olla köyhiä.
Mihin te ne rahanne haaskaatte???
zn79:
mulle että sitten kun vanhempainrahakausi loppuu (lapsi n.9 kk?) niin onko tosiaan ainoa tulo lapsilisä 100 e ja kotihoidontuki n.300e? Neljä sataa on aika vähän...Mieheni kyllä käy töissä ja tienaa n.2000 e mutta verojen, vuokran ja lainan jälkeen ei paljoa jää. Vaavimme syntyy keväällä mutta jo nyt hirvittää että onko mun siis pakko mennä töihin heti kun vanhempainrahakausi loppuu. Asumme Helsingissä.
Siitä se vasta riemu repeis..
Enemmän arvostan kyllä niitä jotka omalla työllä elättävät perheensä tai AINAKIN yrittävät, vaikka se tarkoittaisikin 8 tuntia ilman lasta tietäen että siitä kuitenkin pidetään huolta!
Vierailija:
Siitä se vasta riemu repeis..Enemmän arvostan kyllä niitä jotka omalla työllä elättävät perheensä tai AINAKIN yrittävät, vaikka se tarkoittaisikin 8 tuntia ilman lasta tietäen että siitä kuitenkin pidetään huolta!
Mies tienaa 1300e/kk netto, ja jos mä saisin tuon 400e ja asumiseen menee tonni, plus menot autoon, opintolainaan, vakuutuksiin, ruokaan ym. niin emme millään pärjäisi.
Tai teet jotain ilta/viikonloppukeikkaa.
Vierailija:
Mihin te ne rahanne haaskaatte???
Kas näin:
TULOT
miehen nettopalkka 1100 e / kk
kotihoidontuki 300e / kk
lapsilisä 100e / kk
MENOT
asuntolaina 400e/kk
auto bensat, lyhennykset ja vakuutukset 500e/kk
Ruokaan, sähkö- ja vesilaskuihin, puhelinlaskuihin, lääkäriin, vaippoihin, vauvan menoihin, kulutusluottojen lyhennyksiin yms jää yhteensä 600 euroa kuussa kolmen hengen taloudessa.
Koska mies käy töissä, emme saa mitään apuja mistään. Kun palaan töihin lapsen täyttäessä puolitoista vuotta, tulomme kasvavat 1200 eurolla kuussa (palkkani 1600e/netto/kk).
Olet sitten tosi pienipalkkaisella alalla jos kotona olosi ei tunnu perheen taloudessa mitenkään. Meillä kyllä tuntuu.
Eli ilta-viikonlopputyötä vaan leivän leventämiseksi!
Mutta tässä ketjussahan oli idea se, että miten joku voi olla niin köyhä ettei ole varaa jäädä hoitovapaalle. Me tosissaan ollaan niin köyhiä. Ja mieli ei tekisi laittaa 9-kuukautista hoitoon.
Vierailija:
Tai teet jotain ilta/viikonloppukeikkaa.
ilman että lapsi pitää laittaa hoitoon. Isä hoitaa lasta, sinä tienaat. Ja päinvastoin.
en puhunut teistä vaan KESKITULOISTEN miehen vaimoista. Siis jos palkka lähemmäs 3000.
t se joka ihmetteli rahan haaskaamista, en muista numeroa
Vierailija:
en puhunut teistä vaan KESKITULOISTEN miehen vaimoista. Siis jos palkka lähemmäs 3000.t se joka ihmetteli rahan haaskaamista, en muista numeroa
Kyllä meillä menee asunto- ja autolainoihin yhteensä kuukausittain sellaiset 1000 e. Lisäksi kahden auton veroihin, vakuutuksiin ja korjauksiin sellaiset 100 - 200 e kuussa (toinen autoista on vanha). Ruokaan ehkä n. 400 e kuussa. Lisäksi tulevat puhelinlaskut, netti, tv-lupa, vaatehankintoja, vaipat, lehdet, kampaajat, joskus terveydenhuoltomenoja.
9-kuisen äiti
Miehellä vaan on 70 km työmatka, jonne ei julkisilla pääse. Itse en välttämättä tarvitsisi kotona autoa, mutta ollaan pidetty se kuitenkin, koska haluan käydä välillä lasten kanssa päivisin kaupassa ja esim. Turussa muskarissa ja yhdessä perheiden tapaamispaikassa. Toki voitaisiin olla vain kotona ja lähipuistossa. Varmaan kakkosautosta ekaksi luovutaankin, jos rahallisesti alkaa tehdä tiukkaa.
9-kuisen äiti
kävelemään kylmässä kaupungilla, riisumaan, pukemaan, taas kävelemään, odottelemaan ja köröttelemään, jos voin valita auton :) Mutta kuten sanoin, niin siitä luovutaan, jos se muodostuu kotiin jäämiseni esteeksi taloudellisesti.
9-kuisen äiti
siinä säästää.
Ja tukassa voi pitää mallia, jota ei tarvitse kuukauden välein leikata/värjätä. Lasten hiukset voi leikata itse jne...
sillä keinolla minä onnistuin olemaan ½ v kotona äitiysloman jälkeen. Kannatti ilman muuta, melkein puolitoistavuotisas oli jo ihan eri asia jättää hoitoon kuin alle vuoden vanha.
terv. 9-kuisen äiti