Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa kivaa. Mun tiimissä on WhatsApp-ryhmä johon mua ei ole pyydetty

Vierailija
14.04.2024 |

Ryhmässä kerrotaan työasioita ja tiedotetaan muutoksista ja ongelmista. Kuulin vaan sivukorvalla, että tällainen on olemassa, kun työkaverit keskustelivat aiheesta tyyliin "Minna oli laittanut kuvan tästä WhatsApp-ryhmään". Jännä ettei kukaan ole kahdessa vuodessa huomannut, että sieltä puuttuu yksi henkilö. Tiimiin kuuluu alle 10 ihmistä.

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan jo työpaikkakiusaamista... Ei voi käydä vahingossa. Kerro esimiehelle.

Voi käydä. Olen itse ollut perustamassa vastaavaa ryhmää ja jostain syystä yksi henkilö unohtui lisätä (ja oli vielä yksi itselle läheisimmistä työtovereista eli ei missään nimessä tahallista). Huomattiin tämä parissa päivässä ja heti lisäsin henkilön ja pahoittelin hänelle asiaa. Samoin uudet työntekijät meinas unohtua lisätä, jos hänen puhelinnumero tuli tietoomme vasta alotuspäivänä (siinä hässäkässä on aina niin paljon tärkeempiäkin asioita).

Eri asia, jos unohtuu PARIKSI PÄIVÄKSI... Tässä on ilmeisesti kyse vähän pidemmästä ajanjaksosta. Kyllä jonkun on ihan pakko huomata, että "hei, x puuttuu ryhmästä"!

Vierailija
62/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnähän tässä nyt alkoi kiinnostamaan onko siellä ap:n firmassa se Minna vapaana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko WA-ryhmä työpuhelimissa vai henkkoht puhelimissa?

Muutamalla kai työpuhelimet, mutta osalla ei.

Ap

Kovin paljon sulla on tietoa ryhmästä jonka olemassa olosta vasta kuulit.

Ei tämä ole tietoa vaan arvailua. En minä tiedä millä puhelimilla sitä käyttävät, tiedän vaan sen, että muutamalla ihmisellä on asemansa vuoksi työpuhelin.

Ap

Vierailija
64/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä naisvaltaisten alojen "tiimejä" on tullut nähtyä.

Puukkoa selkään, kaksinaamaisuutta, supinajuoruilua yhden tiimiläisen ollessa näkemässä muttei kuulemassa, ulossulkemista, oman kuppikunnan rakentamista, esihenkilölle valittamaan menemistä puhumatta mitään tiimikaverille...

Kuulostaa täysin miesvaltaisten työpaikkojen toiminnalta. 

Vierailija
65/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan jo työpaikkakiusaamista... Ei voi käydä vahingossa. Kerro esimiehelle.

Voi käydä. Olen itse ollut perustamassa vastaavaa ryhmää ja jostain syystä yksi henkilö unohtui lisätä (ja oli vielä yksi itselle läheisimmistä työtovereista eli ei missään nimessä tahallista). Huomattiin tämä parissa päivässä ja heti lisäsin henkilön ja pahoittelin hänelle asiaa. Samoin uudet työntekijät meinas unohtua lisätä, jos hänen puhelinnumero tuli tietoomme vasta alotuspäivänä (siinä hässäkässä on aina niin paljon tärkeempiäkin asioita).

Eri asia, jos unohtuu PARIKSI PÄIVÄKSI... Tässä on ilmeisesti kyse vähän pidemmästä ajanjaksosta. Kyllä jonkun on ihan pakko huomata, että "hei, x puuttuu ryhmästä"!

No tarkoituksellahan tuo on tehty. Ei kukaan unohdu kahdeksi vuodeksi ulos. 

Vierailija
66/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin suoraan onko tiimillä pma wa- ryhmä? Jos on, niin kysyn miksi eivät ole sinua HALUNNEET siihen. Kysymys voi herättää yllättäen sanottuna suurta myöhäpeää porukalle omaa toimintaansa kohtaan. Osuu ja uppoaa. Niin tulisi tehdä, uskaltaa kysyä ja puhua eikä jäädä kyyristelee piiloon tai loukkaantua verisesti. Se ei auta sinua. Työpaikan vaihtokaan ei auta, ennen kuin olet puhunut asiasta, vaan kasaa turhaa pahaamieltä harteillesi. Pienikin samanlainen käytös uudessa työpaikassa herättää nämä ikävät muistot ja loukkaannut taas vieläkin verisemmin. 

Asiat täytyy puhua sekä työssä että kotona, kertoa miltä tuntuu. Hiljaisuus on pahinta.

Työpaikkakiusaajat pitää saada kuriin. 

Vierailija
67/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun se pomo on itse ryhmässä ja täysin tietoinen asiasta. 

Vierailija
68/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit vaan tyytyväinen, ettei tarvii kaikkea p askaa alkaa suodattamaan, kun ovat tehneet sen sun puolesta, kun eivät ole kutsuneen (tai muistaneet kutsua) ryhmään. 

Meillä käytetään teamsiä enkä vahingossakaan laita sitä puhelimeen vaan käytän teamsiä vain tietokoneella. En tosiaan ala vapaa-aikana lukee mitään työjuttuja. Etälintsarit on ladanneet teamsin puhelimelle, niin voivat heti reagoida, jos joku kyselee jotain.

Heh, mulla on teams puhelimessa, mutta se on vapaa-ajalla mykistyttynä. En istu koko työaikaa lasittunein katsein tuijottamassa näyttöpäätettä. Puhelin antaa siihen työpäivään liikkumatilaa. 

Toisilla on työ tietokoneen ääressä eikä siihen kuulu liikkuminen siellä sun täällä työpäivän aikana.

Vierailija
69/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työpaikassa, jossa oli vastaava työntekijöiden keskinäinen Teams-ryhmä. Siellä mm. juoruttiin uusien työntekijöiden tekemisistä ja sanomisista ja näitähän sitten väritettiin herkullisemmiksi ja suurenneltiin, jolloin kertomukset muuttuivatkin mustamaalaamiseksi. Koko työyhteisössä oli paljon pahoinvointia ja huono pomo.

Vierailija
70/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan naisvaltaiselta työpaikalta. Sellaiset on ainakin minulle ehdoton ei. Mieluummin vaikka työtön. Tuosta syystä maanpuolustustakaan ei voi jättää naisten varaan, koska alkavat hyvin nopeasti sotimaan siellä oman porukan kesken.

Ei ole naisvaltainen työpaikka.

Ap

Kyllä miehetkin osaa käyttäytyä akkamaisesti. Varsinkin korkeakoulutetut. Mutta kiva jos viihdyt tuollaisessa porukassa...

Anteeks, mutta mitä tää akkamainen käytös on?

Ap:n käytöstä on esimerkki siitä. Tullaan tänne kyselemään ja ihmettelemään kun voisi kysyä duunikavereilta suoraan. 

Vierailija
71/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sellaisessa asemassa, että tämä porukka on sinulle kateellinen? Savutuksistasi, työnkuvastasi, palkastasi, hyvästä suhteestasi esihenkilöön tms 

Jos näin niin se ryhmä on paskanjauhanta-ryhmä, haukutaan oman tiimin muita jäseniä, jotka eivät ole ryhmässä eli sinuakin. Näissä ryhmissä on aina liideri, tukijat, taustallaolijat jne. Perustelevat varmasti, että puretaan työstressiä työkavereiden kanssa vaan. 

Vierailija
72/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puukkoa selkään, kaksinaamaisuutta, supinajuoruilua yhden tiimiläisen ollessa näkemässä muttei kuulemassa, ulossulkemista, oman kuppikunnan rakentamista, esihenkilölle valittamaan menemistä puhumatta mitään tiimikaverille...

Päinvastoin. Mulle oli miehenä järkytys kuulla, että näin toimittiin naapuritiimissä. Ylipäätään se, että menet puhumaan pahaa tiimikaverista esihenkilölle ennen kuin olet ottanut asiaa esiin ko. henkilön kanssa, on raukkamaista ja pelkurimaista toimintaa.

Palstalla voidaan toki väittää, että suorapuheisuus ja suoraselkäiset toimintatavat ovat suorastaan normi naisvaltaisilla aloilla ja työpaikoilla.

Vierailija
73/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää työntekijöiden itse ominpäin perustetut epäviralliset whatsapp ryhmät. Millä lakiin perustuvalla oikeudella työntekijät kuvittelevat voivansa jakaa työpaikan asioita tuosta vain itse perustetuissa ryhmissä joiden tietoturva on mitä on? Whatsapp tilejä kaapataan, puhelimia katoaa tai viestejä voi päästä lukemaan ihmiset joille ne ei ole tarkoitettu. Jotkut luulevat voivansa perustaa ryhmiä joissa jaetaan yrityksen toimintaan. asiakkaisiin tai liikesalaisuuksiin kuuluvia tietoja tuosta vain, ilman ylimmän johdon hyväksyntää. Toivottavasti jokainen myös ymmärtää mahdolliset vastuut ja seuraukset. Omin päin perustettu whatsapp ryhmä ja tapa käyttää sitä työasioihin ei tarkoita, että jaetun tiedon levittäminen siellä olisi laillista. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni lähihoitaja potilaidensa asioita whatsapissa jakaa? Jos ikinä huomaisin sellaista, tekisin ilmoituksen Valviraan. 

Vierailija
74/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Mulle oli miehenä järkytys kuulla, että näin toimittiin naapuritiimissä. Ylipäätään se, että menet puhumaan pahaa tiimikaverista esihenkilölle ennen kuin olet ottanut asiaa esiin ko. henkilön kanssa, on raukkamaista ja pelkurimaista toimintaa.

Palstalla voidaan toki väittää, että suorapuheisuus ja suoraselkäiset toimintatavat ovat suorastaan normi naisvaltaisilla aloilla ja työpaikoilla.

Kukaan ei väitä näin, vaan että apn kertomus ei ole mitenkään tyypillinen VAIN naisvaltaisilla aloilla. Hänhän itsekin sanoi ettei kyseessä ole naistyöpaikka. Myös oma 20v työkokemukseni on lähes kokonaan miesaloilta, ja joka ikisessä työpaikassa miehetKIN käyttäytyivät kuvatulla tavalla. Pahimmat kiusaajat ovat joka paikassa olleet miehiä.

Pointti oli että kyseessä EI ole sukupuolittunut käytös, vaan sekä naiset ETTÄ miehet käyttäytyvät ko tavoilla. On misogyniaa leimata käytös jotenkin "akkamaiseksi" kun ihmiset nyt vaan on p4sk0ja sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
75/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei se ryhmä ole mikään virallinen tiedotuskanava. Nykyään todellakin tietoturvasyistä on monella työpaikalla jopa kielletty laittamasta sellaisiin ryhmiin mitään työasiaa, vaan teams on sitä varten. Et todennäköisesti ole menettänyt mitään olennaista tietoa, vaikka et ryhmään kuulukaan, mutta jos joku vetoaisi siihen, että on siitä ollut tuossa ryhmässä puhetta, sitten voisit älähtää. Ja työnantaja myös.

Meillä on kielletty hoitamasta työasioita wa:ssa, mutta meillä on kuitenkin olemassa siellä työporukan ryhmä. Kaikki eivät kuulu siihen ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että eivät ole halunneet. He eivät ole somessakaan. Jos on ollut joku asia, joka on pitänyt saada kaikille tiedoksi äkkiä, on huolehdittu siitä, että kaikki saavat tiedon. Muuten ryhmässä jaetaan kaikenlaista muuta diipadaapaa.

Vierailija
76/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten tiedät ryhmän olleen pari vuotta käytössä vaikka sinua ei ole siihen kutsuttu.

En minä tiedä kauanko se on ollut, mutta tuskinpa on ihan eilen perustettu. Minä olen ollut tuossa työpaikassa kaksi vuotta.

Ap

No miltä sinusta muuten tuntuu siinä työporukassa? Koetko että sinut huomioidaan, vai onko dissaamista ollut näkyvissä muutenkin? Mikä on oma arviosi työryhmästä? 

Olen edelleen se "uusi tyyppi". Kerran vuoronvaihdossa aamuvuorolainen jäi odottamaan, että työparini saapuu myös paikalle, kun ei voinut kertoa erästä asiaa pelkästään minulle. Ja tämä asia oli siis luokkaa "tässä laitteessa on ollut tänään ongelma x". 

Ap

Vierailija
77/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun väitteeni on se että asia ei ole sukupuolisidonnainen.

Vierailija
78/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ei se ryhmä ole mikään virallinen tiedotuskanava. Nykyään todellakin tietoturvasyistä on monella työpaikalla jopa kielletty laittamasta sellaisiin ryhmiin mitään työasiaa, vaan teams on sitä varten. Et todennäköisesti ole menettänyt mitään olennaista tietoa, vaikka et ryhmään kuulukaan, mutta jos joku vetoaisi siihen, että on siitä ollut tuossa ryhmässä puhetta, sitten voisit älähtää. Ja työnantaja myös.

Meillä on kielletty hoitamasta työasioita wa:ssa, mutta meillä on kuitenkin olemassa siellä työporukan ryhmä. Kaikki eivät kuulu siihen ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että eivät ole halunneet. He eivät ole somessakaan. Jos on ollut joku asia, joka on pitänyt saada kaikille tiedoksi äkkiä, on huolehdittu siitä, että kaikki saavat tiedon. Muuten ryhmässä jaetaan kaikenlaista muuta diipadaapaa.

Pointti ei olekaan se, että onko ryhmässä olennaista tietoa (on siellä ilmeisesti sitäkin) vaan se, että minua ei jostain syystä ole tuohon ryhmään haluttu ja se tuntuu pahalta.

Ap

Vierailija
79/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten täällä yritetään selitellä tuota jotenkin ap:n omaksi syyksi..

Vierailija
80/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten tiedät ryhmän olleen pari vuotta käytössä vaikka sinua ei ole siihen kutsuttu.

En minä tiedä kauanko se on ollut, mutta tuskinpa on ihan eilen perustettu. Minä olen ollut tuossa työpaikassa kaksi vuotta.

Ap

No miltä sinusta muuten tuntuu siinä työporukassa? Koetko että sinut huomioidaan, vai onko dissaamista ollut näkyvissä muutenkin? Mikä on oma arviosi työryhmästä? 

Olen edelleen se "uusi tyyppi". Kerran vuoronvaihdossa aamuvuorolainen jäi odottamaan, että työparini saapuu myös paikalle, kun ei voinut kertoa erästä asiaa pelkästään minulle. Ja tämä asia oli siis luokkaa "tässä laitteessa on ollut tänään ongelma x". 

Ap

Aha, eli hoitoalalla olet. Tämä selitti. Työkaverit naisia ja lähihoitajia. Sinut on jätetty porukasta ihan tarkoituksella. Case closed.