Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onpa kivaa. Mun tiimissä on WhatsApp-ryhmä johon mua ei ole pyydetty

Vierailija
14.04.2024 |

Ryhmässä kerrotaan työasioita ja tiedotetaan muutoksista ja ongelmista. Kuulin vaan sivukorvalla, että tällainen on olemassa, kun työkaverit keskustelivat aiheesta tyyliin "Minna oli laittanut kuvan tästä WhatsApp-ryhmään". Jännä ettei kukaan ole kahdessa vuodessa huomannut, että sieltä puuttuu yksi henkilö. Tiimiin kuuluu alle 10 ihmistä.

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on ihan jo työpaikkakiusaamista... Ei voi käydä vahingossa. Kerro esimiehelle.

Ryhmän on perustanut ihminen eli helpostikin voi jäädä joku vahingossa lisäämättä. 

Vierailija
42/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta kysyt että mikäs ryhmä tämä tämmöinen ja pitäisikö sinunkin siellä olla.

Pitäkööt ryhmänsä. Alan katselemaan uusia työpaikkoja.

Ap

No äläs nyt sentään hätiköi, vaikka kieltämättä on outoa että sinua ei ole kutsuttu. Itse en kuulu työpaikan whatsapp-ryhmään, koska olen kieltänyt laittamasta itseäni sinne. Ehkä hekin kuvittelevat että et halua sinne tms? Tai sitten eivät halua sinua sinne. Älä nyt kuitenkaan tuon takia omaa työpaikkaasi jätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen mukana useissa puolikuolleissa wa-ryhmissä. Joskus yllättäen joku saattaa kuitenkin käyttää ryhmää johonkin. Mutta ei niihin puolikuolleisiin ryhmiin aina muista pyytää uusia tyyppejä, joiden tavallaan kuuluisi olla siellä. Ehkä vastaava juttu.

Vierailija
44/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko esimies ryhmässä? Onki tietoinen ryhmästä?

Ei ole. Varmaan siinä määrin on tietoinen, että tietää tuollaisia ryhmiä olevan talossa, mutta eivät ole mitään virallisia.

Ap

Mistä sinä sen tiedät ettei esimies ole ryhmässä tai sen että kaikki muut on paitsi sinä?😂

Vierailija
45/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä naisvaltaisten alojen "tiimejä" on tullut nähtyä.

Puukkoa selkään, kaksinaamaisuutta, supinajuoruilua yhden tiimiläisen ollessa näkemässä muttei kuulemassa, ulossulkemista, oman kuppikunnan rakentamista, esihenkilölle valittamaan menemistä puhumatta mitään tiimikaverille...

Vierailija
46/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan naisvaltaiselta työpaikalta. Sellaiset on ainakin minulle ehdoton ei. Mieluummin vaikka työtön. Tuosta syystä maanpuolustustakaan ei voi jättää naisten varaan, koska alkavat hyvin nopeasti sotimaan siellä oman porukan kesken.

Ei ole naisvaltainen työpaikka.

Ap

Kyllä miehetkin osaa käyttäytyä akkamaisesti. Varsinkin korkeakoulutetut. Mutta kiva jos viihdyt tuollaisessa porukassa...

Anteeks, mutta mitä tää akkamainen käytös on?

Juuri tuota, että jätetään työporukasta yksi ulkopuolelle. Puhutaan pahaa selän takana. Sen mielipiteitä ei arvosteta palavereissa. Tilataan perjantaina porukalla pizzaa ruokatauolle, mutta yhdeltä ei edes ky

Kiitos selvennyksestä. Miten tällainen käytös on sukupuolikysymys? Minkälaisilla työpaikoilla tällaista tapahtuu? Noin 30 vuotta työkokemusta takana eri alojen hommista eikä tule mieleen yhtään paikkaa missä olisin törmännyt näin ikävään ilmiöön. Onko mulla käynyt hyvä tuuri?

Vierailija
47/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vaan tyytyväinen, ettei tarvii kaikkea p askaa alkaa suodattamaan, kun ovat tehneet sen sun puolesta, kun eivät ole kutsuneen (tai muistaneet kutsua) ryhmään. 

Meillä käytetään teamsiä enkä vahingossakaan laita sitä puhelimeen vaan käytän teamsiä vain tietokoneella. En tosiaan ala vapaa-aikana lukee mitään työjuttuja. Etälintsarit on ladanneet teamsin puhelimelle, niin voivat heti reagoida, jos joku kyselee jotain.

Vierailija
48/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä juttu. Olipa tuo alunperin tahallista tai ei, niin väistämättä sinut on jätetty ulkopuolelle jostain sellaisesta, johon olisit kuulunut.

Ulkopuolelle jättäminen on muuten yksi kivuliaimmista kokemuksista, sillä ihminen on pohjimmiltaan laumaeläin. Muinoin savannilla laumasta ulos jääminen tiesi varmaa kuolemaa ja samat syvää hätää viestivät aivoalueet aktivoituvat myös nykypäivänä. Nyt emme toki pelkää kuolevamme, mutta tunnetasolla hätä, häpeä ja suru on kova.

Aiemmat kokemuksemme määrittävät, miten reagoimme tilanteeseen. Pelkkä olkien kohautus viestii siitä, että emme osaa (vielä?) käsitellä tätä emmekä aiempia ulossulkemisen kokemuksia. Asian kieltäminen on helpompaa. Kovin suuri reaktio kertoo vähän samaa, jäämme vain tunnereaktion jyräämäksi, emmekä pysty ajattelemaan asiaa laajemmin.

Negatiiviset tunteet mutta myös tietty toiminta- ja ajattelukyvyn säilyminen kertoo siitä, että tunnistamme tulleemme väärin kohdelluksi, mutta kykenemme kuitenkin etsimään tilanteeseen selitystä tai ratkaisua.

Ap:n olisi nyt ehkä hyvä ottaa asia puheeksi sellaisen työkaverin kanssa kahden kesken, jonka kanssa kommunikaatio on toiminut ennenkin. Syyttely kannattaa jättää pois, kysy vain mahdollisimman neutraalisti, mistä ryhmässä on kyse ja pitäisikö sinutkin lisätä mukaan.

Koko tilannetta ei tarvitse ratkaista yhden keskustelun aikana. Tämä ajatus helpottaa puheeksi ottoa. Voit palata tähän myöhemminkin esim. toteamalla, että asia vaivaa yhä ja haluat vielä ymmärtää, mitä tapahtui.

Vierailija
49/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos WA-ryhmässä alkaa olla työohjeita tms ja ne jaetaan sitä kautta, on yrityksen vastuulla huolehtia kaikille työpuhelimet js liittää kaikki työntekijät siihen ryhmään. Ylipäätään muuten epävirallisten WA-ryhmien luominen ja niissä työasioiden jakaminen on merkki epäammattimaisesta toiminnasta: työohjeet tulee olla keskitetysti intran kaltaisessa ympäristössä, jonka ylläpidosta vastaa esimies tms. WA-ryhmissä tieto on jäsentymätöntä, pitkiä viestiketjuja, joista ei kuukauden päästä löydä enää mitään. Mikäli työpaikan työohjeet yms viestintä alkaa valua WA-ryhmiin, yrityksen toimintakulttuurissa on niin paljon pielessä, että asiasta on syytä sanoa esimiehelle tai jos hän ei usko, sitä ylemmäs.

Mikälu WA-ryhmä on pskan jauhamista, yritä ap, olla välittämättä siitä, että et kuulu siihen ryhmään, vaikka se vaikeaa onkin. Ei ole kivaa olla ulkopuolinen, tiedän sen.

Vierailija
50/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Varmaan siinä määrin on tietoinen, että tietää tuollaisia ryhmiä olevan talossa, mutta eivät ole mitään virallisia.

Ap

Mistä sinä sen tiedät ettei esimies ole ryhmässä tai sen että kaikki muut on paitsi sinä?😂

Niin, ryhmä voi olla esim ns ydinryhmälle, joiden työt linkittyy yhteen. 

Vierailija
51/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puukkoa selkään, kaksinaamaisuutta, supinajuoruilua yhden tiimiläisen ollessa näkemässä muttei kuulemassa, ulossulkemista, oman kuppikunnan rakentamista, esihenkilölle valittamaan menemistä puhumatta mitään tiimikaverille...

No eihän kuvaamasi toiminta ole mitenkään naisten ominaispiirre.

Vierailija
52/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten tiedät ryhmän olleen pari vuotta käytössä vaikka sinua ei ole siihen kutsuttu.

En minä tiedä kauanko se on ollut, mutta tuskinpa on ihan eilen perustettu. Minä olen ollut tuossa työpaikassa kaksi vuotta.

Ap

Vierailija
53/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit vaan tyytyväinen, ettei tarvii kaikkea p askaa alkaa suodattamaan, kun ovat tehneet sen sun puolesta, kun eivät ole kutsuneen (tai muistaneet kutsua) ryhmään. 

Meillä käytetään teamsiä enkä vahingossakaan laita sitä puhelimeen vaan käytän teamsiä vain tietokoneella. En tosiaan ala vapaa-aikana lukee mitään työjuttuja. Etälintsarit on ladanneet teamsin puhelimelle, niin voivat heti reagoida, jos joku kyselee jotain.

Heh, mulla on teams puhelimessa, mutta se on vapaa-ajalla mykistyttynä. En istu koko työaikaa lasittunein katsein tuijottamassa näyttöpäätettä. Puhelin antaa siihen työpäivään liikkumatilaa. 

Vierailija
54/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä miten tiedät ryhmän olleen pari vuotta käytössä vaikka sinua ei ole siihen kutsuttu.

En minä tiedä kauanko se on ollut, mutta tuskinpa on ihan eilen perustettu. Minä olen ollut tuossa työpaikassa kaksi vuotta.

Ap

No miltä sinusta muuten tuntuu siinä työporukassa? Koetko että sinut huomioidaan, vai onko dissaamista ollut näkyvissä muutenkin? Mikä on oma arviosi työryhmästä? 

Vierailija
55/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä naisvaltaisista töistä vihjailevat eivät ilmeisesti ikinä ole tehneet töitä miesten kanssa. Nimittäin miehet ne vasta juoruilevat ja syrjivätkin!  Olen työskennellyt it-alalla kohta 20v, ja pahimmat kiusaajat ja ryhmistä jättävät ovat aina olleet miespuolisia.

Vierailija
56/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos WA-ryhmässä alkaa olla työohjeita tms ja ne jaetaan sitä kautta, on yrityksen vastuulla huolehtia kaikille työpuhelimet js liittää kaikki työntekijät siihen ryhmään. Ylipäätään muuten epävirallisten WA-ryhmien luominen ja niissä työasioiden jakaminen on merkki epäammattimaisesta toiminnasta: työohjeet tulee olla keskitetysti intran kaltaisessa ympäristössä, jonka ylläpidosta vastaa esimies tms. WA-ryhmissä tieto on jäsentymätöntä, pitkiä viestiketjuja, joista ei kuukauden päästä löydä enää mitään. Mikäli työpaikan työohjeet yms viestintä alkaa valua WA-ryhmiin, yrityksen toimintakulttuurissa on niin paljon pielessä, että asiasta on syytä sanoa esimiehelle tai jos hän ei usko, sitä ylemmäs.

Mikälu WA-ryhmä on pskan jauhamista, yritä ap, olla välittämättä siitä, että et kuulu siihen ryhmään, vaikka se vaikeaa onkin. Ei ole kivaa olla ulkopuolinen, tiedän sen.

Meillä on wa kielletty tietoturva syistä työasioiden viestintään. 

Vierailija
57/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siitä, että esimies ei olisi jättänyt mua tuollaisesta ulkopuolelle ja kyseessä ei ole mikään virallinen tiedotuskanava. En tiedä keitä siihen kuuluu, mutta oletan, että kaikki nämä "vanhat" työntekijät. 

Ap

Vierailija
58/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ole sote-alan ryhmä. Potilaiden ja asiakkaiden asioita kun ei somessa kuulu levitellä. Jos näin on, voisit laittaa virallisen ilmoituksen eteenpäin Valviraan. Ja olla tyytyväinen ja helpottunut kun et koskaan ollut mukana. 

Vierailija
59/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai niitä hommia missään Whatapissa tehdä? Ellei sitten ole Metalla töissä.

Vierailija
60/104 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän kuvaamasi toiminta ole mitenkään naisten ominaispiirre.

Mene päiväkotien tiimeihin katsomaan ja kuulemaan. Työhyvinvointi paranee huimasti (ja sairaslomat vähenee), kun osataan edes tiimityön alkeet.