Puhukaa mut ympäri: miksi ei kannata ottaa vanhempaa miestä?
Onko itseä 15 vuotta vanhempi mies naiselle pitkässä juoksussa huonompi vaihtoehto kuin oman ikäinen? Olen 35+ ja miesehdokas lähestyy 50 ikävuotta. Nyt homma toimii ja kemiat kohtaa, mutta miten vaikka 15-25 vuoden päästä?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla oli 16 vuotta ikäeroa. Lapsia tuli kolme, äiti oli synnyttäessään 36v, 38v ja 39v ja isä vastaavasti 52v, 54v ja 55v. Isä sai sydäninfarktin ollessaan noin 57v ja joutui jäämään työkyvytömyyseläkkeelle. Joutui sellaiseen rooliin, joka oli hänelle aluksi vieras ja ehkä vastenmielinenkin, mutta kyllä hän siihen ajan myötä sopeutui.
Minulle selvisi vasta aikuisena, miten vaikeaa koululaisten perheessä on kesälomat, kun vanhempien lomat ovat lyhyitä ja koulujen kesäloma on pitkä. Minun ei tarvinnut koskaan koulusta mennä tyhjään kotiin, siellä oli aina isä mannapuuron kanssa odottamassa. Myöhemmin oppi tekemään muitakin ruokia. Kesälomat eivät olleet ongelma, kun isä oli aina kotosalla. Sain olla mökilläkin pitkiä aikoja, vaikka äidin piti mennä loman jälkeen töihin.
Äidille isä oli hänen elämänsä rakkaus. Ei hän varmaan muuten olisi tuollaiseen ryhtynyt. Ikinä ei valittanut siitä, kun piti vanhempa
Hieno tarina. Ja tuo näkökulma isän läsnäolosta oli hyvin mielenkiintoinen.
Olin 17 vuotiaana 12 v vanhemman kanssa muutaman vuoden.
Taloudellisesti oli hyvä, kun muutin vanhempien luota miehen luo. Erottiin, kun valmistuessa halusin lapsia ja mies ei, hänellä oli jo.
Löysin ekasta työpaikasta mieheni, muutin eron jälken takas vanhempieni luo hetkeksi ja sitten nykyisen miehen luo.
Kovin raihnainen, vaikka varakas mies voi tulla nuorikolle raskas omaishoitaa.
Naisena ottaisin väh. 15 v. nuoremman miehen. bak-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että, olisi kiva kuulla näiden nuorten ihmisten ajatuksia, kun ovat itse 60-vuotiaita "sairaita ikäloppuja". Ihan pihalla ovat kaikki, eikä mitään tajua vanhenemisesta. Aika kuplassa elätte.
Mutta onhan se elämä erilaista kuuskymppisellä kuin nelikymppisellä, ainakin keskimäärin?
Riippuu henkilöstä. Ei se kaikkien elämä ole samanlaista. Odota, kun olet 60 v. Sittenhän näet. Et voi sanoa mitään, jos et ole vielä 60 v.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kyllä miettiä tarkkaan. Olette nyt siinä iässä missä ikäero ei vielä näy mutta kyllä se alkaa näkymään. Oletko valmis olemaan työelämässä vielä 15 vuotta kun miehesi on jo eläkkeellä. Pahimmassa tapauksessa joudut heti omaishoitajaksi kun lopulta itse pääset eläkkeelle. Oletko valmis siihen ettei teille tule juurikaan kivoja aktiivisia eläkepäiviä yhdessä ettekä vanhene yhdessä.
No ei ole tuokaan iästä kiinni. Tiedän pariskunnan, joilla on ikäeroa vain vuosi ja menivät jo nuorena naimisiin. Mutta niin vain meni mieheltä terveys ja joutui työkyvyttömyyseläkkeelle jo 23-vuotiaana. Pitäisikö vaimon nyt manata huonoa tuuriaan, kun on vielä työkykyinen ja joutuu olemaan töissä sellaiset 45v ennen kuin pääsee itse eläkkeelle?
Se eläkkeellä oleva mies voi hyvässä lykyssä olla kätevä apu lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että, olisi kiva kuulla näiden nuorten ihmisten ajatuksia, kun ovat itse 60-vuotiaita "sairaita ikäloppuja". Ihan pihalla ovat kaikki, eikä mitään tajua vanhenemisesta. Aika kuplassa elätte.
Mutta onhan se elämä erilaista kuuskymppisellä kuin nelikymppisellä, ainakin keskimäärin?
On todellakin. Elämä vain paranee, mitä lähempänä on kuuskymppistä. Lapset maailmalla molemmilla ja saadaan nauttia elämästä. Mies 63v ja minä 50v.
Ehkä. En jaksaisi pätemistä mitä miehet tekee muutenkin ja toisaalta ihmisten katseita olenko tytär vai vaimo.
Tuo on kyllä turhan iso ikäero. Viisi vuotta vielä menisi. Miehet vanhenee ja ukkoontuu muutenkin naisia nopeammin. Itse en tuollaiseen kauppaan ryhtyisi kyllä. En halua kenenkään omaishoitajaksi ryhtyä kuitenkaan.
Huomatkaa, että Suomi sukeltaa! Suomalaiset myös vähenevät jatkuvasti!
Tätä on kokoomus! säl
Vierailija kirjoitti:
Mä ihastun todella, todella harvoin. Olen itse 36 vuotias, mutta jos ihastuisin 50 vuotiaaseen mieheen, niin todennäköisesti haluaisin kyllä edetä pidemmälle asiassa, koska seuraava ihastuminen saattaa tulla vasta esim. 5 vuoden päästä.
Tietenkin vähän tuossa pelottaisi se, että mitä sitten kun itse olen 50v, ja mies alkaa olla lähemmäs seitesemänkymppinen.
Mieti tarkkaan, johtuuko ihastumisesi oikeista asioista vai vain, koska miehellä on 15 v. enemmän kokemusta naisten hurmaamisesta. Olen samanikäinen kuin ap, eivätkä omanikäiset miehet panosta yhtä lailla naisten saalistamiseen. Nimenomaan saalistamiseen, koska nuorempi nainen on heille meriitti. Yhdenkään matkaan en ole lähtenyt, enkä lähde. Suhteessa vinoutuu valta-asema, kun mies kokeneempana osaa vetää oikeista naruista.
En ymmärrä ketä nää toinen jalka haudassa olevat kuuskymppiset on. Omissa piireissä 60v. muistuttaa niitä 40-50v. joita näin lapsuudessa. Koskeeko tää jotain duunariäijiä vai mitä, kun korkeakoulutetut miehet eläkkeelläkin matkustelee, on aktiivisia, urheilee ihan hirveästi ja on kaikin puolin elämässä kiinni?
Toisaalta mun isä heittäytyi vanhukseksi ollessaan n. 50v. vaikka oli työelämässä. Ero nyt viisikymppiseen veljeeni on ihan valtava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee muuten tuohon, että nuorempikin voi vaikka sairastua, niin totta joo, mutta siinä vaiheessa harva mies alkaa toista hoivaamaan vaan lähtee. Ei nainen saa itselleen mitään hoivatakuuta parisuhteesta samaan tapaan kuin mies.
Jahas. No mistäköhän naistenlehdestä tuollainen klisee mahtaa olla peräisin? Että mies lähtee pitkästä ja hyvästä avioliitosta karkuun, kun nainen sattuu sairastumaan? Näinkö se teki Tommy Fränti, kun hoiti ja oli tukena vaimonsa vakavasti sairastuessa? Tommy Fränti oli 50v, kun vaimonsa Saara Kovero 44v kuoli. Ikäeroa oli ja ei lähtenyt Tommy täältä ensimmäisenä. Ei hylännyt Tommy vaimoaan tämän sairastuessa. En tiedä että mistä tuollainen typerä stereotypia on sinun päähäsi tullut, mutta sillä ei ole kyllä mitään totuuspohjaa.
En kyllä noin paljon vanhempaa miestä ottaisi. Mies vanhenee, sinä olet vielä kauan nuori. Vanhempi mies vanhentaa naista.
Mitä teette yhdessä? Mielenkiinnon kohteenne ja elämänkatsomuksenne kohtaavat? Voisit saada omanikäisesi, miksi hukkaat nuoruutesi vanhalle miehelle. Oletko miettinyt miksi hän ei ole omanikäistensä kanssa. Oletko ohjailtavissa, käskettävissä, suostuteltavissa miehen mielipiteen/tahdon mukaisesti.
Suurin osa pariutuu väestöliiton mukaan +/-3vuotta ikäerolla, että harvinaista 15v ikäero.
Kadut vuosien päästä kun olet vielä menevä ja viriili eikä miehellä toimi alakerta eikä sitä kiinnosta mikään muutenkaan. Tilastollisesti lähtee maailmastakin kauan ennen sinua.
Miksi pitäisi puhua ympäri? Olet erittäin esimerkillinen nainen, ottamalla vanhemman miehen osallistut yhteiskunnan talkoisiin vähentämällä tarvittavia vanhainkotipaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ketä nää toinen jalka haudassa olevat kuuskymppiset on. Omissa piireissä 60v. muistuttaa niitä 40-50v. joita näin lapsuudessa. Koskeeko tää jotain duunariäijiä vai mitä, kun korkeakoulutetut miehet eläkkeelläkin matkustelee, on aktiivisia, urheilee ihan hirveästi ja on kaikin puolin elämässä kiinni?
Toisaalta mun isä heittäytyi vanhukseksi ollessaan n. 50v. vaikka oli työelämässä. Ero nyt viisikymppiseen veljeeni on ihan valtava.
Keski-ikäiset eivät ole yhtenäinen massa, vaan elintapaerot alkavat todella näkyä. Toisaalta 50 + iässä monet sairaudet pukkaavat päälle, vaikka olisi elänyt terveellisesti. Olen koko ikäni liikuntaa harrastanut nainen ja liikunta-alan ammattilainen. Olen myös pyrkinyt syömään terveellisesti. Niin vain tuli verenpainetauti 57 -vuotiaana, koska geeniperimä. Elämä jatkuu niinkuin ennenkin, mutta joudun syömään lääkkeitä. Puolisoni ei harrasta juurikaan liikuntaa ja hänellä on hiukan ylipainoa. Hänellä on korkeaa verenpainetta ollut jo 45-vuotiaasta lähtien eli ehkä elämäntavat myöhästyttävät sairauksia. Ikä alkaa näkyä väistämättä, eikä se parisuhde välttämättä ole enää kovin onnellinen, kun toinen on vanhus ja toinen vielä keski-ikäinen. Tämä ei sulje pois sitä, että nuoremmatkin sairastuvat, mutta todennäköisempiä ovat sairaudet vanhempana.
Tässä Dublinersin kanta asiaan: "Maids, when you're young never wed an old man"
On siinä iso riski että vanhemmasta puolisosta tulee yllättävän nopeasti negatiivinen kääkkä joka ei enää innostu mistään positiivisesta tekemisestä. Elämä kaventuu pieneksi jos niin käy.
Olen 53 ja mies 67 ja näin on meillä. Pelkkää äreätä mörköilyä nykyään. Yksin joudun tekemään kaiken kivan.
Ei kannata, koska vuosien kuluessa seksuaaliset halut miehellä hiipuvat. Etkä itsekään jaksa äyskivää testosteronivajeista miestä katsoa.
Mikäli seksi ei ole sinulle kauhean tärkeää, niin anna mennä. Tai voit olla suhteessa hetken, mutta pidempää tulevaisuutta ei kannata suunnitella.
T: Vanhemman miehen puoliso, joka eroa suunnittelee
Kovasti pelotellaan tuolla, että jos ottaa vanhemman miehen, niin joutuu olemaan pitkään leskenä. Yksi tuttu meni naimisiin parisenkymmentä vuotta vanhemman miehen kanssa, mutta niin vain se oli se mies, joka jäi leskeksi kolmen pienen lapsen kanssa, kun rintasyöpä vei.