Minkälaiset ihmiset oikeasti majoittuu matkoillaan hostelleissa?
Näitä aina näkee Booking.comissa yms.
Kuka kahjo noihin monen sängyn yhteismajoituksiin menee? Mulla olisi loma ainakin ihan v*uillaan, jos pitäisi nukkua ventovieraiden kanssa samassa huoneessa.
Kommentit (132)
Lontoon tai vaikkapa Barcelonan keskihintaisissakin hotelleissa on huono taso, että kannattaa ennemmin ottaa hyvästä hostellista sänky tai huone. Suomalaisittain hyvän hotellin keskeisiltä paikoilta näissä kaupungeissa saa vain, jos on valmis maksamaan yhden yön yöpymisestä yli 300 €.
Olen yöpynyt hostelleissa, mutta yhden hengen huoneissa. Joskus jaettu vessa ja kylpyhuone, joskus on ollut omakin. Huomattavasti edullisempia paikkoja kuin hotellit.
Vierailija kirjoitti:
Interraileilla asuin pääosin hostelleissa.
Moni hostelli eli retkeilymaja oli siistimpi, kivempi ja parempi kuin halpa hotelli. Niissä oli turvallinen fiilis, mitä ei voi sanoa jostain rupuhotellista.
Parasta oli tavata muita nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Minä, jos matkustan yksin ja tarvitsen edullisen yösijan vain yhdeksi yöksi. Toinen vaihtoehto on huone, ei kokonainen asunto, Airbnbstä. Käytän reissatessa rahani ennemmin ruokaan ja elämyksiin kuin kalliisiin hotellihuoneisiin.
N40
Juuri näin. Jokainen päättää itse, mihin rahansa käyttää. Ja jos matkustaa paljon tai tekee sitä yksin, huomaa vähitellen, ettei sillä majapaikalla ole niin väliä, jos sijainti ja hinta ovat hyvät. Kaksistaan tulee touhuttua enemmän siellä hotellissa tai hostellissa, mutta yksin matkustavista useimmat nukkuvat siellä yön tai pari.
Mä majoituin 10 vuotta sitten reilatessa. Olivat melkein kaikki tosi siistejä ja hiljattain rempattuja. Halvin tais olla Prahassa, 10e yö.
19 vuotiaana interraililla. Oltiin kuukausi reissussa ja majoituttiin vaihtelevasti hotelleissa ja hostelleissa. Välillä dormeissa ja välillä sitten otettiin ihan normi huone.
Minä 19--30 -vuotiaana. Joskus yksinkin matkustaessa. Dormit ihan jees. Ehkä oli myös onnea matkassa, mutta koskaan ei käynyt mitään. Ja osa matkoista oli siis aikaa ennen kännyköitä tai internettiä nykymuodossaan.
Nyt olen varttuneessa keski-iässä oleva perheenäiti; hostellien perhehuoneita on tullut hyödynnettyä edelleenkin. Kun esikoinen oli parivuotias matkasimme hänen kanssaan junalla Kouvolasta Venäjän ja Mongolian läpi Kiinaan. Junaöiden lisäksi oli hostelliöitä. Minulle kerrottiin, kannattaa mennä nyt, kohta tulevat luotijunat ja sitten matka ei ole enää sama. 2000-luvun alku oli hyvin valoisaa tältä osin. No, maailma muuttui, mutta ei olisi arvannut mihin suuntaan. Noinkohan omana elinaikanani tullaan enää koskaan matkaamaan junalla idän suuntaan.
Hostellit ovat parasta majoitusta reppureissaajalle.
Tapaat kaikenlaisia uusia ihmisiä ihan joka laidalta maailmaa ja elämästä. Professoreita Amerikasta, huumekauppiaita Skotlannista, avun tarpeessa olevia opiskelijaneitoja Itä-Euroopasta, Saharan ruusuja Marokosta, kauppamatkustajia Tanskasta, kitkeriä feministejä Suomesta ja bilettäjiä mistä vaan.
Hinta 20-30e per yö, yöpaikkaan kuuluu usein jokin aamiainen. Syrjäisemmissä hostelleissa saa usein oman huoneen.
Hostelleja on usein vanhoissa historiallisissa rakennuksissa. Jos ne olisivat hotelleja, yön hinta olisi takuulla kymmenkertainen.
Illan tullen ei ole tavatonta, että lähdetään porukalla bailaamaan kaupunkiin uusien tuttavuuksien kanssa.
Pitää vain pitää huoli omista tavaroista. Ehkä parasta on, ettei ota mukaan mitään varastamisen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä, jos matkustan yksin ja tarvitsen edullisen yösijan vain yhdeksi yöksi. Toinen vaihtoehto on huone, ei kokonainen asunto, Airbnbstä. Käytän reissatessa rahani ennemmin ruokaan ja elämyksiin kuin kalliisiin hotellihuoneisiin.
N40
Juuri näin. Jokainen päättää itse, mihin rahansa käyttää. Ja jos matkustaa paljon tai tekee sitä yksin, huomaa vähitellen, ettei sillä majapaikalla ole niin väliä, jos sijainti ja hinta ovat hyvät. Kaksistaan tulee touhuttua enemmän siellä hotellissa tai hostellissa, mutta yksin matkustavista useimmat nukkuvat siellä yön tai pari.
Mielenkiintoista. Itselläni on -paljon matkustavana, ja useimmiten yksin matkustavana- mennyt iän myötä siihen suuntaan, että kaipaan mukavuutta yhä enemmän ja enemmän. Korkeatasoisia hotellihuoneita, pitkät lennot business -luokassa jne. Nuorempana matkustaminen itsessään oli niin mieltä kohottavaa, että vaatimattomampikin majoitus kelpasi. Muuhun ei olisi ollut toki varaakaan.
Tosin nuorenakin välttelin hostelleja. Minulle on vastenmielistä joutua jakamaan wc- ja suihkutilat tuntemattomien ihmisten kanssa, enkä osaa nukkua hyvin yhteismajoituksessa. Mukavia, mutta kohtuuhintaisia hotellihuoneita etsin tuolloin yksityisistä boutique -hotelleista. Majoitun sellaisissa joskus nykyäänkin, niistä löytää usein mukavuudessa neljän-viiden tähden hotelleille vertoja vetävän majoituksen, mutta persoonallisemmassa ympäristössä.
Ne jotka haluaa matkustaa mutta ei oikeasti olisi varaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minä 19--30 -vuotiaana. Joskus yksinkin matkustaessa. Dormit ihan jees. Ehkä oli myös onnea matkassa, mutta koskaan ei käynyt mitään. Ja osa matkoista oli siis aikaa ennen kännyköitä tai internettiä nykymuodossaan.
Nyt olen varttuneessa keski-iässä oleva perheenäiti; hostellien perhehuoneita on tullut hyödynnettyä edelleenkin. Kun esikoinen oli parivuotias matkasimme hänen kanssaan junalla Kouvolasta Venäjän ja Mongolian läpi Kiinaan. Junaöiden lisäksi oli hostelliöitä. Minulle kerrottiin, kannattaa mennä nyt, kohta tulevat luotijunat ja sitten matka ei ole enää sama. 2000-luvun alku oli hyvin valoisaa tältä osin. No, maailma muuttui, mutta ei olisi arvannut mihin suuntaan. Noinkohan omana elinaikanani tullaan enää koskaan matkaamaan junalla idän suuntaan.
Ah, tämä kommentti kääntää veistä haavassa. Pandemiarajoitusten iskiessä päälle päätin, että niiden poistuttua teen matkan trans-Siperian -junalla Moskovasta Ulan Batoriin, sieltä sitten etelään Vietnamiin. Olin haaveillut tästä reissusta pitkään, mutta en ollut saanut aikaiseksi. En, vaikka olin jo vuosia asunut talvet Aasiassa.
Haaveeksi jäi, tunnetuista syistä. Tarinan opetus: toimi, ennen kuin on myöhäistä. Ei voi koskaan tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
AP ei ole matkustanut kovin paljon
Hostelleissa on myös pieniä yksityishuoneita. Itse olen yöpynyt sellaisessa. Kerran ei Turussa ollut jonkun ison tapahtuman vuoksi haluamiani hotelleja vapaana, joten majoituin johonkin hostellityyppiseen. Oli yhteinen kylpyhuone yhden toiseen huoneen kanssa ja samoin keittiö, jota saattoi käyttää. Minusta oli oikein mukava paikka. Ulkomailla olen joskus majoittunut kumppanin kanssa hostellissa, ja joskus niissä kahden hengen huoneissa on ollut oma kylpyhuone, eli ei oikeastaan eronnut hotellihuoneesta, vain hinta oli halvempi. Etenkin Keski-Euroopassa näki hostellissa perheitäkin, ja niissä myös oli perhehuoneita.
Pystyisin majoittumaan muuten vaatimattomassa paikassa, mutta suihkua ja vessaa en suostu jakamaan, joten hostelli ei siksi ole vaihtoehto. Halpoja hotelleja löytyy ja air bnb.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N40
Mielenkiintoista. Itselläni on -paljon matkustavana, ja useimmiten yksin matkustavana- mennyt iän myötä siihen suuntaan, että kaipaan mukavuutta yhä enemmän ja enemmän. Korkeatasoisia hotellihuoneita, pitkät lennot business -l
Vessa-ja suihkutilojen jakaminen muutaman päivän ajan ei ole ongelma, varsinkaan silloin, jos ne siivotaan päivittäin!
^ No kyllä minulle suihkun ja vessan jakaminen on ongelma, vaikka ne olisi kiiltävän puhtaita. Haluan mennä suihkuun ilman, että on jonoa oven takana. Kakkoshädälläkin on kivempi käydä niin ettei sinne heti joku tule. Enkä todellakaan halua mennä itse vessaan sen jälkeen kun joku toinen on siellä torttuillut.
-eri
Ap ei selvästikään ymmärrä, että hostelleista saa myös yksityishuoneita.
Minä (korkeakoulutettunja hyväpalkkainen) majoitun useimmiten hostelleissa, matkustan yksin. En kaipaa uusia kavereita saman huoneen jakajista, mutta en viitsi maksaa kalliista hotellihuoneesta, koska käyn siellä vain nukkumassa. Lisäksi matkustan usein sellaisissa kohteissa (esim. Iso-Britannian maaseutu), että ainoa vaihtoehto on hostelli.
Onhan hostelleissa myös 2-4 hengen huoneita. Minä olen majoittunut sellaisissa lapsena perhereissuillakin, ja vinkeimpiä on ne muistot kun kuppaisen hostellin yhteissuihkun katto vilisi hämähäkkejä ja toinen huiskia niitä harjalla sivuun kun toinen yritti peseytyä. Tai kun risteilyllä valvottiin liitulakuja syöden siskon kanssa kun halvimman hyttiluolan kopperoon kuului kaikki möly. Tai kerran nukuttiin autossa kun kaikki matkan varrelta löytyneet hotellit oli hullun kalliita. Välillä sitten lennettiin, syötiin hienoissa ravintoloissa ja nukuttiin muhkeissa sängyissä joiden päälle oli taiteltu pyyhejoutsenia.
Nyt kun omat lapset on koululaisia, arvostan myös luotettavaa tasalaatuisuutta ja helppoutta, joskus luksustakin, mutta välillä otetaan "tahallaan huonoa", jotta ei maailmankuva pääsisi liian kapoiseksi. Kovaa kyytiä jos ei ole koskaan kuullutkaan jaetusta kylpyhuoneesta tai ajattelee absoluuttisesti olevansa sellaisen yläpuolella, ja sitten pitäisi yhtäkkiä pärjätä opiskelijatuloin. Ehkä jopa ulkomailla, jos maailma kutsuu.
Silloin kun minä lähden reissuun, minun ei ole tarkoitus käyttää majoituspaikkaa mihinkään muuhun kuin nukkumiseen. Halpa hotelli ajaa nukkumapaikka asiansa ihan täysin. En ehkä menisi kimppakämpään ventovieraiden kanssa muissa kuin joissain kokoontumisajoissa tai vaellusreiteillä eräkämppiin. Eikä minulla ole ollut ikinä noissa paikoissa mitään ongelmaa.