Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä expatti sopimukset on yleensä kannattavia. Mutta tilanne on täysin eri ilman lähettävää firmaa. Kilpailu on kovaa ja kelkasta putoaa nopeasti. Olen itsekin olut siellä Nokia rouvana aikoinaan, vietin mukavat vuodet, oli uima-allas, juhlia, shoppailua, opiskelua.
Ei ollut kiva katsoa kodittomia kadunvarsilla eikä eläkeläisiä kaupoissa kärryjä työntelemässä.
Se on maa, jossa voit olla pienipalkkainen duunari, tehdä kahta työtä ja silti ei ole varaa asuntoon eikä terveydenhuoltoon.
Tähän meidän nykyinen hallitus pyeärkii. Kahden kerroksen työmarkkinat. Orjat tekee halvalla kahta työtä, kun sosiaaliturvaa ei ole.
Kansa itse valinnut tilata Temusta eli meidän orjat on Kiinassa esimerkiksi. Suomessa Wolt tms.
Ei mitään tekemistä hallituksella asian kanssa. Se on suomalaiset jotka haluavat olla orjaisäntiä. Ih
Kuka niitä temuja ja woltteja käskee käyttämään? Ilman asiakkaita ne katoaa yhtä nopeasti kuin tulikin.
Suomen ja Yhdysvaltojen palkkoja aika turha vertailla, kun suomalaiset maksavat veroissa sen, mitä amerikkalainen sitten maksaa palkastaan. Eläkesäästäminen, lapsien lukukausimaksut, mahdolliset terveysvakuutukset, päivähoitomaksut jne.
Mullekin jäi 80 luvulla omakotitalon puolikas 500mk vuokran jne jälkeen raksahommissa noin 10 000mk käteen ylimääräistä. Oli varaa matkustella ja elellä. Sitten alkoi oikeistovalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvallat on varmasti upea ja monipuolinen paikka elää, jos on vakuutukset ja palkka kunnossa, eikä mitään suurempaa epäonnea osu kohdalle. En minä sitä yhtään epäile.
Paras ystäväni on amerikkalainen. Keskiluokkainen hyväpalkkainen työ, eikä se ihminen tee mitään muuta kuin on töissä tai miettii miten tehdä lisää rahaa. Ei ole mitään korvamerkittyjä vapaapäiviä, eikä aikaa nauttia niistä tehdyistä rahoista.
Nythän siellä.useissa osavaltioissa on kannabis laillistettu. Sitten on täysi aborttikielto ja jopa lääkäriä uhkaa 5 vuoden vankeus abortin tekemisestä. On täysi kielto seksuaalikasvatuksesta ja ehkäisyvälistuksesta. On kuolemantuomio. Lapsia ja vammaisia suljetaan vankilaan. On enemmän vankeja kuin missään muualla. On kodittomia ja ihmisiä kuolee nälkää. Osa ei osaa lukea.
Suomalaiset olisivat varmaan valmiita vaikka maksamaan jotta voisivat lähettää sinut sinne jenkkeihin - pelkkä menolippu. Eikä kukaan ikävöisi. Mene torille julistaan kovaan ääneen teesisi ja ota hattu mukaan. Tiedä vaikka tunnissa olisi lentolippuun rahat. Hei hei.
Amerikka on täydellinen paikka työntekijäll mutta ei sossupummille. Työstä todellakin palkitaan ja siksi myös miehillä on varaa tarjota kalliit dinnerit ja drinkit jokaiselle seuralaiselle ja treffikumppanille. Suomessa tyyliin pitäisi maksaa miehen kanssa treffeillä omansa, tai ainakin tarjoutua maksamaan Haha :D
Vierailija kirjoitti:
Mullekin jäi 80 luvulla omakotitalon puolikas 500mk vuokran jne jälkeen raksahommissa noin 10 000mk käteen ylimääräistä. Oli varaa matkustella ja elellä. Sitten alkoi oikeistovalta.
Tarkistitko tuolloin80-luvulla minkälainen oli elintaso naapurimaissa, joissa oli vasemmistovalta?
Joo munki kaverit painaa 3 duunii 24/7 et on varaa maksaa n. 1.5m dollarskaa 3 muxun yliopistoo, muija ei tietenkää oo töissä ku tulee halvemmax etse on kotona hoitaan lapsii. Lapset ei haluis käydä kouluu ku joka päivä niis ammuskellaan. Moottoritiel hullut kaahailee ja ammuskelee, en oo kertaakaa kokenu sitä ettei pelkäis nii perkeleesti. Mäkkäris tummaihone tyttö yritti tyrkyttää mulle piparii ja kun en huolinu hako poliisit ja syytti mua raiskauksesta... Niie naapuris asuu upporikas 8kybänen muija joka yrittää kaikkine leikkauksineen näyttää 2kymppiseltä mut on ihan sekopää ku heiluu aseen kanssa. Ai muute ku soittaa olikse nyt 911 ni joutuu linjalle oottaan yli 34 min, kyl tuli ikävä äitii montaki kertaa. Eikä oo tarvinnu täs "paskas" suames pelätä henkes eestä joka päivä
Vierailija kirjoitti:
Tuoretomaatteja pauna Sacramentossa walmartista 1,98dollaria.
Eli 3,85€/kg
Sen olen oppinut, että Walmartista en osta ruokaa.
Asuin 5 vuotta USA:ssa. Työpäivä alkoi kun mietin selviänkö pelkän pistoolin avulla työpaikalle vai pitäisikö sittenkin ottaa haulikko mukaan, Kaduilla vaelteli huumezombeja, joita ammuin yleensä monta viikossa. Olin asunnoton ja tein kolmea työtä. Kävellä siellä ei voi, vaan asunnottomallakin täytyy olla luotettava auto. Asunnottomuus ei siellä haittaa, koska olet joka tapauksessa aina töissä.
Koska ammattiliittoja ei ole, minulle maksettiin minimipalkka. Söin pelkkiä hampurilaisia, joita palkallani pystyi ostamaan viisi viikossa, Hampurilaiset ovat niin suuria, että lihoin 300 kiloiseksi.
Koska terveydenhoitoa ole, revin yleensä pihdeillä itse rikkinäiset hampaani ja suoritin myös umpisuolileikkauksen itselleni. Hintaa noille kuitenkin tuli yli 100 000 dollaria. Lasten peruskoulukin maksoi monta miljoonaa. Itku siinä meinasi minimipalkkalaisella tulla. Minulla onkin nyt luottokorttivelkoja kymmeniin firmoihin melkein 5 miljoonaa.
Hyvä maa kaikenkaikkiaan. Suosittelen.
Elämä on hyvää melkein missä vaan jos on tarpeeksi rahaa. Miten tämä tuli sinulle yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa elinkustannukset ovat nousseet hurjasti, esim. ruoka, sähkö, kaasu, vesi, asuntojen vuokrat, vakuutukset ja kulutustavarat. Asuntolainojen korot 7 % luokkaa. Autojen hinnat nousseet. Asuntojen hinnat nousseet. Suomessa kaikki todella edullista Yhdysvalloista päin (ja palkoilla) katsottuna.
USA:sta jäivät mieleen halpa ruoka ja polttoaine. Myös alkoholi olisi tainnut olla halpaa, mutta sitä en käyttänyt.
Mitä söit, kun niin halpaa oli? Pikaruokakaan ei ole enää halpaa. Juuri oli uutisissa kuinka ihmiset ovat lopettaneet syömästä pikaruokaa, koska ei enää olekaan niin halpaa. Yksikin nainen sanoi, että on lopettanut Panera Breadissa keittojen syömisen, koska yksistään bowl keittoa maksaa nyt $8.89.
Panera Bread ei ole mikaan
Se mikä on pikaruokapaikka ja mikä ei, niin on vähän häilyvä käsite. Panerassa tilaat tiskillä ja ruoka tuodaan nopeasti pöytään. Esimerkiksi In-n-Outissa tilataan hampurilainen tiskillä ja haetaan itse, kun on valmis. Melkein aina In-n-Outissa joutuu sitä hampurilaista odottamaan pitempään, koska tehdään tilauksesta. Panerassa ruoka tulee nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Amerikka on täydellinen paikka työntekijäll mutta ei sossupummille. Työstä todellakin palkitaan ja siksi myös miehillä on varaa tarjota kalliit dinnerit ja drinkit jokaiselle seuralaiselle ja treffikumppanille. Suomessa tyyliin pitäisi maksaa miehen kanssa treffeillä omansa, tai ainakin tarjoutua maksamaan Haha :D
Kunhan ei saa fuduja, ne voi antaa ilman syytä jos pomo ei vaikka pidä alaisestaan, sen duunin mukana menee sitten terveydenhuoltokin.
Kunhan ei sairastu vakavasti ja ole työkyvytön.
Kunhan ei tarvitse vuosilomaa kahta viikkoa pidempää vaikka kotimaassa käydäkseen.
Kunhan ei tarvitse äitiyslomaa. Meidän kuopus syntyi USA:ssa keskosena ja oli sairaalassa melkein kolme kuukautta, mun äitiysloma (palkaton) oli 6 viikkoa, otin loparit että pystyin viettämään aikaa sairaalassa ja olla kotona lapsen kanssa kun se vihdoin pääsi kotiin. Onneksi miehen health insurance kattoi suurimman osan lapsen sairaalamaksuista, omavastuu oli vain noin $10k lähes puolen miljoonan laskusta.
Nykyään asumme Euroopassa, en muuttaisi takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi kivoilta näyttää jenkkien lähiöt jossa ainoa mahdollinen tapa liikkua on autolla.
Kuka niin sanoo? Itse kävelin paljonkin siellä ollessani. Riippuu ihan kaupungista ja alueesta.
Meillä on aivan mahtavat kävelyreitit asuinalueellamme, ja pääsee pitkälle, jos haluaa. Voi juosta, kävellä, pyöräilla jne.
Moniko teistä tajuaa paljonko sairastaminen maksaa jenkeissä? Verot on pienet siellä mutta kaikki maksetaan itse. Lasten koulutus yliopistossa maksaa mitä jenkeissä? Hampaan poistaminen maksaa mitä jenkeissä? Aseen saa kaikki halukkaat ja se on puoli ilmaista. Jos kaikki olisi edes kanadassa taivasta, miksi järkevät ihmiset eivät mene sinne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa! Tai sitten laskeutuminen arkeen, kun AP:n aloituksestä selviää, että miehen työkomennuksella siellä ollaan. Mamman kontribuutio arjen raha-asioihin on pyöreä nolla. Tokihan se loisiminen on kivaa niin kauan kuin sitä kestää, mutta pelkkä lasten kuskaaminen harrastuksiin ei oikein urasta käy.
Miten te "ulkosuomalaismammat" pystytte ajattelemaan, että miehen työn perässä muutto kääntyy niin, että olette itse töihin ulkomaille hakeutuneet? 99 prosenttia teistä menee kotirouvaksi miehen asemapaikkaan ja te ette saisi töitä vaikka miten päin olisitte. Sitten huudellaan, että on mahtavaa asua ulkomailla. Paitsi ette siihen itse pystyisi.
Mites ne elarit kun tulee avioero? Kotirouva alkaa sukkuloimaan lapset kainalossa hampurilaisbaari työpaikkana tarhan kodin, koulun ja työpaikan väliä. Iiihanaaa lun vaan pysyy terveenä ja viitsii paistaa hampurilaisia 70h vi
Mies maksaa elatusmaksut tai menee vankilaan istumaan.
Jos on tavan duunarina, niin ei kiva. Lauantai ja sunnuntailisiä ei makseta. Saikkupäivä on palkasta pois. Vanhenpainrahasta ei tietoakaan. Työpäivät piiiiiitkiä. Juu, rahaa voi tienata mutta oman terveyden ja perhe-elämän kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa elinkustannukset ovat nousseet hurjasti, esim. ruoka, sähkö, kaasu, vesi, asuntojen vuokrat, vakuutukset ja kulutustavarat. Asuntolainojen korot 7 % luokkaa. Autojen hinnat nousseet. Asuntojen hinnat nousseet. Suomessa kaikki todella edullista Yhdysvalloista päin (ja palkoilla) katsottuna.
USA:sta jäivät mieleen halpa ruoka ja polttoaine. Myös alkoholi olisi tainnut olla halpaa, mutta sitä en käyttänyt.
Mitä söit, kun niin halpaa oli? Pikaruokakaan ei ole enää halpaa. Juuri oli uutisissa kuinka ihmiset ovat lopettaneet syömästä pikaruokaa, koska ei enää olekaan niin halpaa. Yksikin nainen sanoi, että on lopettanut Panera Breadissa keittojen syömisen, koska yksistään bowl keittoa maksaa n
Panera Bread on leipomo ja lounaspaikka. Soup bowlin sijaan voi tilata cupin, yksikin nainen ei tata tiennyt?
https://www.panerabread.com/en-us/menu/categories/you-pick-two.html
Vierailija kirjoitti:
Asuin Kaliforniassa Piilaaksossa 9 vuotta. Olin naimisissa paikallisen kanssa ja mulla oli greencard. Mä olin kuitenkin se kenen harteilla talous oli kun mies teki vaan helppoa PT hommaa. Kaikki ne vuodet stressasin että mitä tapahtuu talolle jos menetänkin työni. Tunteja ei tosiaankaan start-up firmoissa laskettu vaan olin käytännössä katsoen melkein aina toimistolla. Palkka oli varmasti tuplaten sen mitä Suomessa. Stressi pärjäämisestä ja avioliitosta alkoi kuitenkin vaivata loppupuolella ja sairastuin masennukseen. Töistä tuli lappu että tehokkuuteni on kärsinyt ja tiesin että pian tulisi kenkää. En uskaltanut pitää masennuksesta sairaslomaa koska olisin varmaan saanut samantien kenkää. Ero tuli ja miehenretale yritti viedä kaiken minkä irti sai. Siinä vaiheessa lähdin Suomeen. Suomessa sain diagnoosin ja työkyvyttömyyseläkkeen. Mietin miten olisi käynyt jos olisin jäänyt Kaliforniaan. Olisinko jossain telttakylässä kodittomana? Onneksi palasi
Oli tietysti Amerikan vika että menit naimisiin miehenretaleen kanssa?
Poikani päivitteli viikonloppuna San Franciscoa ja muuttunutta huumetilannetta. Hän on käynyt kaupungissa pari kertaa vuodessa työmatkallaan 15 vuoden ajan. Hänen mukaansa mukava kaupunki on huumeiden vuoksi täysin erilainen, mitä kymmenen vuotta sitten.
Ei se amerikkalainenkaan roskakuski saa rahojaan puhtaana käteen, verot siitäkin maksetaan, noin 20% vuodessa poislukien vähennykset.