Mulle oli järkytys miten hyvää elämä on USA:ssa!!!
Asuttiin Yhdysvalloissa 9 kk miehen työprojektin takia ja se oli minun elämän parasta aikaa.
Elintaso kohosi ja vaikka asuttiin vuokralla rahaa jäi yli joka kuukausi monta tonnia. Asunto oli condo, jossa oli uima-allas ja oma gym, tenniskentät ym. Oltiin aika etelässä, niin ilmasto oli hyvä.
Meillä kävi kotiapulainen yksityisestä firmasta 16 tuntia viikossa. Sain olla lasten kanssa ja he kävi preschoolia kolme päivää viikossa, niin minulle jäi omaakin aikaa, minkä käytin kieliopintoihin.
Terveydenhuolto toimi miehen työn kautta koko perheelle ja heillä on yhteyshenkilö, jonka avulla kaikki lääkäriajat ym järjestyi useimmiten samalle päivälle jos aamulla soitti.
Sain paljon ystäviä ja kaikki olivat tosi kiinnostuneita ulkkariperheestä. Saatiin kutsuja barbequehin ja muualle koko ajan. Ihmiset on ihanan avoimia ja iloisia.
Lähdetään heti takaisin kun vaan mahdollista.
Kommentit (873)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikka on täydellinen paikka työntekijäll mutta ei sossupummille. Työstä todellakin palkitaan ja siksi myös miehillä on varaa tarjota kalliit dinnerit ja drinkit jokaiselle seuralaiselle ja treffikumppanille. Suomessa tyyliin pitäisi maksaa miehen kanssa treffeillä omansa, tai ainakin tarjoutua maksamaan Haha :D
Kunhan ei saa fuduja, ne voi antaa ilman syytä jos pomo ei vaikka pidä alaisestaan, sen duunin mukana menee sitten terveydenhuoltokin.
Kunhan ei sairastu vakavasti ja ole työkyvytön.
Kunhan ei tarvitse vuosilomaa kahta viikkoa pidempää vaikka kotimaassa käydäkseen.
Kunhan ei tarvitse äitiyslomaa. Meidän kuopus syntyi USA:ssa keskosena ja oli sairaalassa melkein kolme kuukautta, mun äitiysloma (palkaton) oli 6 viikkoa, otin loparit että pystyin viettämään aikaa sairaalassa ja olla kotona lapsen kanssa kun se vihdoin pääsi kotiin. On
Ja jos sulla on lapsia:
Kunhan sinulla on hyvätuloinen aviomies, jolla on nuo kaikki edut ja pystyt jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Tai sitten itselläsi niin hyvät omat tulot, että voit palkata lastenhoitajan.
Vierailija kirjoitti:
Amerikka on täydellinen paikka työntekijäll mutta ei sossupummille. Työstä todellakin palkitaan ja siksi myös miehillä on varaa tarjota kalliit dinnerit ja drinkit jokaiselle seuralaiselle ja treffikumppanille. Suomessa tyyliin pitäisi maksaa miehen kanssa treffeillä omansa, tai ainakin tarjoutua maksamaan Haha :D
Paikalliset "pummit" ei saa siellä mitään tukea, ja siksi he ovat valmiita ampumaan sinut pienestä huume annoksesta? Ehkä vaskaa on sinun ja muiden idioottien elämän tyyyli. Gta idiot
"käytännössä joka paikassa piti tippiä antaa 20-25 %, joten ravintolat, taksit, parturit yms. menivät siltikin Suomen hintoihin tai jopa yli."
Jo on taksimiehilla ja tarjoilijoilla ollut onnenpaiva kun sina ilmestyit. Normaali tippi on 15-18%. 25% on jo kuin joululahja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totuus ei tullut sinulle ainakaan vastaan, kun päätit alkaa keksimään ihan omasta päästäsi negatiivisia asioita. Roskakuskeilla on vakuutus firman puolesta koko perheelle. Lisävakuutuksia voi ostaa itse, jos jotain puuttuu. Työtunteja varmaan voi tehdä enemmän ja vähemmän sielläkin, mutta esimerkiksi 24dollarin tuntipalkalla laskien (löytyi netistä), viikkotyöajaksi tuli 40tuntia ja vuosipalkka 50t (löytyi netistä). Tämä esimerkki Pennsylvaniassa.
Suomessa vuosipalkka 30t, josta tietysti netoksi jää vähemmän eli maksimissaan puolet siitä mitä USA:ssa.
Ei se amerikkalainenkaan roskakuski saa rahojaan puhtaana käteen, verot siitäkin maksetaan, noin 20% vuodessa poislukien vähennykset.
Ei tietenkään. Netoksi jää kuitenkin selvästi vähemmän kuin mitä USA:ssa jää.
Vähennykset ovat siellä hyvät. Suomessa kokonaisveroaste on jo keskimäärin yli 15% korkeampi kuin Yhdysvalloissa.
Esimerkiksi sillä roskakuskilla menee jo 31t vuosituloilla 35%tuloista veroihin ja työnantaja on jo ennen sitä maksanut 10% lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan ei saa fuduja, ne voi antaa ilman syytä jos pomo ei vaikka pidä alaisestaan, sen duunin mukana menee sitten terveydenhuoltokin.
Kunhan ei sairastu vakavasti ja ole työkyvytön.
Kunhan ei tarvitse vuosilomaa kahta viikkoa pidempää vaikka kotimaassa käydäkseen.
Kunhan ei tarvitse äitiyslomaa. Meidän kuopus syntyi USA:ssa keskosena ja oli sairaalassa melkein kolme kuukautta, mun äitiysloma (palkaton) oli 6 viikkoa, otin loparit että pystyin viettämään aikaa sairaalassa ja olla ko
No kunhan ei tule vammaista, nepsy tai Adh lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paikalliset "pummit" ei saa siellä mitään tukea, ja siksi he ovat valmiita ampumaan sinut pienestä huume annoksesta? Ehkä vaskaa on sinun ja muiden idioottien elämän tyyyli. Gta idiot
Tällaista tapahtuu hyvin harvoin. Rikollisuuden uhrit ovat pääasiassa toisia rikollisia.
Toki tuntemattomallakin on pieni riski joutua ryöstön kohteeksi kuten Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä expatti sopimukset on yleensä kannattavia. Mutta tilanne on täysin eri ilman lähettävää firmaa. Kilpailu on kovaa ja kelkasta putoaa nopeasti. Olen itsekin olut siellä Nokia rouvana aikoinaan, vietin mukavat vuodet, oli uima-allas, juhlia, shoppailua, opiskelua.
Ei ollut kiva katsoa kodittomia kadunvarsilla eikä eläkeläisiä kaupoissa kärryjä työntelemässä.
Se on maa, jossa voit olla pienipalkkainen duunari, tehdä kahta työtä ja silti ei ole varaa asuntoon eikä terveydenhuoltoon.
Tähän meidän nykyinen hallitus pyeärkii. Kahden kerroksen työmarkkinat. Orjat tekee halvalla kahta työtä, kun sosiaaliturvaa ei ole.
Kansa itse valinnut tilata Temusta eli meidän orjat on Kiinassa esimerkiksi. Suomessa Wolt tms.
Ei mitään tekemistä hallituksella asian kanssa. Se
Ei hallitus ainakaan. Silti Temu on Suomen suosituin. Ja Woltit, Yangot edelleen toiminnassa kaikesta mölystä huolimatta. Asuin pari vuotta Vantaalla pizzerian vieressä, jossa en tiennyt olevan orja työskentelemässä.
Kyllä se on ennenkaikkea kansa, joka hyväksyy alipalkkauksen ja ns. orjatyövoiman.
Yksinhuoltaja tekee kolmea työtä ja ei silti pärjää. Munapäät vetää silti ilman kumia?
Vierailija kirjoitti:
Moniko teistä tajuaa paljonko sairastaminen maksaa jenkeissä? Verot on pienet siellä mutta kaikki maksetaan itse. Lasten koulutus yliopistossa maksaa mitä jenkeissä? Hampaan poistaminen maksaa mitä jenkeissä? Aseen saa kaikki halukkaat ja se on puoli ilmaista. Jos kaikki olisi edes kanadassa taivasta, miksi järkevät ihmiset eivät mene sinne?
Taas ihan peratonta bullshittia.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Kaliforniassa Piilaaksossa 9 vuotta. Olin naimisissa paikallisen kanssa ja mulla oli greencard. Mä olin kuitenkin se kenen harteilla talous oli kun mies teki vaan helppoa PT hommaa. Kaikki ne vuodet stressasin että mitä tapahtuu talolle jos menetänkin työni. Tunteja ei tosiaankaan start-up firmoissa laskettu vaan olin käytännössä katsoen melkein aina toimistolla. Palkka oli varmasti tuplaten sen mitä Suomessa. Stressi pärjäämisestä ja avioliitosta alkoi kuitenkin vaivata loppupuolella ja sairastuin masennukseen. Töistä tuli lappu että tehokkuuteni on kärsinyt ja tiesin että pian tulisi kenkää. En uskaltanut pitää masennuksesta sairaslomaa koska olisin varmaan saanut samantien kenkää. Ero tuli ja miehenretale yritti viedä kaiken minkä irti sai. Siinä vaiheessa lähdin Suomeen. Suomessa sain diagnoosin ja työkyvyttömyyseläkkeen. Mietin miten olisi käynyt jos olisin jäänyt Kaliforniaan. Olisinko jossain telttakylässä kodittomana? Onneksi palasi
Kaveri on töissä startupissa ja teke järjettömän pitkiä päiviä. Firman maksama terveydenhuolto on kuitenkin sen verran suppea, ettei saa esim. lääkitystä masennukseensa, joten sinnittelee välillä ilman ja katkaisee kaikki yhteydet muuhun maailmaan jaksaakseen. Syö lounaansa autossa vältelläkseen työkavereitaan, kun ei jaksa olla aina sosiaalinen. Suomi kuulostaa hänelle onnelalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista tapahtuu hyvin harvoin. Rikollisuuden uhrit ovat pääasiassa toisia rikollisia.
Toki tuntemattomallakin on pieni riski joutua ryöstön kohteeksi kuten Suomessakin.
Miksi köyhä nisti varastaisi toiselta köyhältä nistiltä?
Yli 500 poliisia kuolee vuodessa luoteihin jenkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki tuntemattomallakin on pieni riski joutua ryöstön kohteeksi kuten Suomessakin.Miksi köyhä nisti varastais
Nehän nykyään kävelee kauppaan ja kahmii kosmetiikkaa ja muuta arvokasta sylit täyteen. Toinen missä väijytetään on parkkikset, joilla autoissa asuvat nukkuvat.
Vierailija kirjoitti:
Itse oli USA:ssa töissä vain puolisen vuotta, olin komennuksella suomalaisen työnantajan palveluksessa, ja sain palkkani Suomesta. Palkka oli naurettavan pieni, sillä elinkustannukset olivat kalliita. Nimellisesti hinnat saattoivat olla hieman edullisempia kuin Suomessa, mutta käytännössä joka paikassa piti tippiä antaa 20-25 %, joten ravintolat, taksit, parturit yms. menivät siltikin Suomen hintoihin tai jopa yli.
Enemmän kuin raha-asiat, minua painoi elämänlaadun surkeus. Kaupunki, jossa asuin, oli Helsinkiä isompi, mutta silti siellä ei ollut yhtään sinfoniaorkesteria, oopperaa, tai edes kunnollista kirjastoa. Ravintolatarjonta oli lähinnä pikaruokaa, eikä edes ruokakaupoissa meinannut löytää tuoretta kalaa, leipää tai vihanneksia. Ainoat ajanvietteet tuntuivat olevan ostarilla notkuminen, ja baseball-otteluissa käynti. Kaupungissa oli 60 000 hengen stadion, joka täyttyi jostain kämäisistä yliopistomatseista.
Tuolloin
Amerikka on tuon kokoisia kaupunkeja täynnä. Ei Euroopassakaan oopperaa todellakaan ole joka kaupungissa. Etkä sinä joka viikko käy sinfoniaorkesteria kuuntelemassa tai oopperssa Suomessakaan. Tämä suomalaisten ikuinen itkeminen ettei ole julkista liikennettä ja jalkakäytäviä on huvittavaa. Suomalaisesta on hienoa olla julkisen liikenteen vankina.
"Miten te "ulkosuomalaismammat" pystytte ajattelemaan, että miehen työn perässä muutto kääntyy niin, että olette itse töihin ulkomaille hakeutuneet? 99 prosenttia teistä menee kotirouvaksi miehen asemapaikkaan ja te ette saisi töitä vaikka miten päin olisitte. Sitten huudellaan, että on mahtavaa asua ulkomailla. Paitsi ette siihen itse pystyisi."
Taitaa olla harvassa nykyisin ne lahetetyt tyontekijat. Mina ainakin tulin maahan perheen ja kolmen matkalaukun kanssa. Nyt on tyot tehty ja nautin niiden hedelmista.
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä yrityksessä, jolla on toimipisteitä ympäri maailman. Olen ollut tyytyväinen palkkaani Suomessa (7 200 €/kk), mutta kieltämättä naamani hieman venähti, kun kuulin USA:ssa (Austin, TX) samaa työtä samassa projektissa tekevän kollegani palkan (17 000 USD/kk). Olen harkinnut muuttoa.
Taidetaankin olla työkavereita!
Vierailija kirjoitti:
Suomen ja Yhdysvaltojen palkkoja aika turha vertailla, kun suomalaiset maksavat veroissa sen, mitä amerikkalainen sitten maksaa palkastaan. Eläkesäästäminen, lapsien lukukausimaksut, mahdolliset terveysvakuutukset, päivähoitomaksut jne.
Amerikassa on sellainen sanontatapa, että: i think i know better what to do with my money than politicians.
Jos tämä on sinulle käsittämätön ajatus, niin asut varmasti ihan oikeassa maassa. Täällä voit luottaa siihen, että sinun rahojasi hallinnoi joku toinen ja pitää niistä huolta kuin ei-omistaan. Varmasti olet tyytyväinen rahojen käyttöön etkä osaa ajatella tekeväsi mitään paremmin tai tarvitsevasi rahojasi mihinkään muuhun.
Amerikkalaiset haluavat sopia itse eläkkeensä tason, terveysvakuutuksensa sisällön ja keiden muiden terveyskustannuksia rahoittaa, tai panostaa johonkin sellaiseen, jota valtio ei edes tarjoa ja säästää siellä mitä eivät koe tarvitsevansa.
Ei epäilystä, että se yksilön kannalta on tehokkaampi ja tuottavampi tapa. Keskivertoamerikkalaisilta ei puutu oikeastaan mitään mitä suomalaiset veroilla saavat. Heillä on paremmat terveyspalvelutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa elinkustannukset ovat nousseet hurjasti, esim. ruoka, sähkö, kaasu, vesi, asuntojen vuokrat, vakuutukset ja kulutustavarat. Asuntolainojen korot 7 % luokkaa. Autojen hinnat nousseet. Asuntojen hinnat nousseet. Suomessa kaikki todella edullista Yhdysvalloista päin (ja palkoilla) katsottuna.
USA:sta jäivät mieleen halpa ruoka ja polttoaine. Myös alkoholi olisi tainnut olla halpaa, mutta sitä en käyttänyt.
Mitä söit, kun niin halpaa oli? Pikaruokakaan ei ole enää halpaa. Juuri oli uutisissa kuinka ihmiset ovat lopettaneet syömästä pikaruokaa, koska ei enää olekaan niin halpaa. Yksikin nainen sanoi, että on lopettanut Panera Breadissa keittoje
Meitä lähin Panera Bread on auki 7 - 22, eli ei ole pelkkä lounaspaikka, sillä ruokaa saa iltaan saakka. Aika tuttu paikka, ja jos haluaa pelkän keiton syödä, niin onhan se cup pieni. Itse valitsen aina pick two.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin Kaliforniassa Piilaaksossa 9 vuotta. Olin naimisissa paikallisen kanssa ja mulla oli greencard. Mä olin kuitenkin se kenen harteilla talous oli kun mies teki vaan helppoa PT hommaa. Kaikki ne vuodet stressasin että mitä tapahtuu talolle jos menetänkin työni. Tunteja ei tosiaankaan start-up firmoissa laskettu vaan olin käytännössä katsoen melkein aina toimistolla. Palkka oli varmasti tuplaten sen mitä Suomessa. Stressi pärjäämisestä ja avioliitosta alkoi kuitenkin vaivata loppupuolella ja sairastuin masennukseen. Töistä tuli lappu että tehokkuuteni on kärsinyt ja tiesin että pian tulisi kenkää. En uskaltanut pitää masennuksesta sairaslomaa koska olisin varmaan saanut samantien kenkää. Ero tuli ja miehenretale yritti viedä kaiken minkä irti sai. Siinä vaiheessa lähdin Suomeen. Suomessa sain diagnoosin ja työkyvyttömyyseläkkeen. Mietin miten olisi käynyt jos olisin jäänyt Kaliforniaan. Olisinko
No tännehän kyllä pääsee.
Retaleeksi ja alkoholistiksi paljastui vasta monen vuoden jälkeen