Kassat, voisitteko jo lopettaa sen väkinäisen "hyvää päivänjatkoa"-hokemisen? On nyt jo nähty, että se ei suomalaiseen kulttuuriin sovi.
"Kiitti hei" on suomalaisen käytännön mukainen lopputoivotus.
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Tää on outo maa. Mikään ei ole koskaan hyvin ja jos jollain toisella on sitä karehditaan ja mollataan. Vaikeita ihmisiä, kohtaamisia jos joutuu tuntemaan iloisena ihmisenä loukkaavansa jotain luonteellaan. Miksi olette niin masentuneita???
No vaikka siksi että joku on kuollut, kuolemassa, itse on kipeä ja yö mennyt valvoessa, juuri saanut tiedon parantumattomasta sairaudesta, tai tullut ero, ollut paha riita, joku on just sanonut rumasti. Pitääkö näitä elämän tosiasioita luetella vielä aikuiselle ihmiselle? Elämässä sattuu ja tapahtuu, halusi eli ei ja siellä ruokakaupassa nyt vaan on käytävä kun syömättä ei kauan elä. Pientä pelisilmää toivoisi teille rasittaville ekstroverteillekin joiden mielestä ainoa oikea tunne on positiivisuus ja ainoa oikea ilme on hymy. Kaikkien elämä ei ole aina yhtä juhlaa. Eikä meidän muiden tehtävä ole pitää sinut hyvällä tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Toinen, mitä ärsyttää ihan jäätävästi, on se, jos joku puhuessaan suoraan sinulle käyttää etunimeäsi, tyylliin, mitä sinä Maija olet tästä mieltä ja sopisiko tämä Maija sinulle jne.
Tervehtiessä etunimen sanominen on niin amerikkalaisilta kopioitu tapa mutta onhan se isommassa joukossa ihan hyvä tapa sanoa kenen mielipiteen haluaa kuulla.
Kas, kun meidän kassojen on "pakko" kiittää, hyvästellä ja sanoa joku asiaankuuluva lopputoivotus JOKAISELLE asiakkaalle Ei kaikille pysty,eikä jaksa, sanoa jotain erilaista.
Tätä myös seurataan, joten koetapa nyt vaan kestää 😉.
Vierailija kirjoitti:
"Voi sinua, et ymmärrä työnteosta ja varsinkaan asiakaspalvelusta mitään.
Se juuri on inhimillistä, että huomioidaan asiakas eli toinen ihminen.
Ja siitä saa vielä palkkaakin!"
Inhimillistä on se, että jokainen saa kohdata asiakkaan omalla persoonallisella tavallaan. Toiselta tulee luontevasti hyvää päivänjatkoa, toisen suusta se kuulostaa hyvin väkinäiseltä. Eikö hän voisi toivottaa omalla tavallaan, niin että se tuntuu luonnolliselta?
Juu ja jokainen tulkitsee tuollaisen toivotuksen omalla tavallaan, yhden mielestä väkinäistä toisen mielestä päivän paras toivotus. Kuka näitä nyt voi arvioida onko väkinäistä vai ei. Joiltain puhe sujuu kuin leikki, toisilla tyyli on vaikeampaa mutta ei sen tarvitse olla väkinäistä.siltikään.
Itse taas en tykkää siitä että kassa kommentoi ostoksiani. Menee vähän liian henkilökohtaisuuksiin. Ostin lapsenlapsenme vaippoja kun oli siellä koko perhe kuumeessa ja kassa alkoi kyselemään onko rouvalla montakin vauvaa kun noin paljon vaippoja. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Kas, kun meidän kassojen on "pakko" kiittää, hyvästellä ja sanoa joku asiaankuuluva lopputoivotus JOKAISELLE asiakkaalle Ei kaikille pysty,eikä jaksa, sanoa jotain erilaista.
Tätä myös seurataan, joten koetapa nyt vaan kestää 😉.
Ihan sairasta kyttäämistä. MIten voidaan samaan aikaan valittaa työvoimapulaa ja kohdella työntekijöitä kuin roskaa?
Menin kauppaan. Kassahenkilö sanoi: Heiiii! Otin kassan vierestä lehden ja käännyin maksamaan. Kassahenkilö sanoi: Heiiii! Eikö se yksi tervehtiminen riitä kahden minuutin sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Voin vain ilmaista hämmästykseni siitä, että joku ihan oikeasti jaksaa tehdä tällaisesta asiasta aloituksen. Miksi? Miksi sinua harmittaa niin kovin se, että toivotetaan mukavaa päivänjatkoa?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen ja ihanaa päivänjatkoa!
Miksi kassa ei sano "näkemiin"? Tai "hei", jos halua aolla epämuodollinen. Mikä oikein on päivän jatko? Se on ilta.
Vierailija kirjoitti:
Toinen, mitä ärsyttää ihan jäätävästi, on se, jos joku puhuessaan suoraan sinulle käyttää etunimeäsi, tyylliin, mitä sinä Maija olet tästä mieltä ja sopisiko tämä Maija sinulle jne.
Yksi toisen firman myyntityyppi tekee minulle tuota puhelimessa. Ihan hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Menin kauppaan. Kassahenkilö sanoi: Heiiii! Otin kassan vierestä lehden ja käännyin maksamaan. Kassahenkilö sanoi: Heiiii! Eikö se yksi tervehtiminen riitä kahden minuutin sisällä?
Se tulee ihan automaattisesti, ei ole tahallista ilkeilyä. Kuusi tuntia kun hokee samaa päivittäin, ei voi välttyä virheiltä.
T: 20 vuotta kassatyössä
Miten niin ei sovi? Minunkin päivänjatko hyveni 19% kassatytön toivotettua hymyillen.
Meilläpäin ei toivotella rutiinisti hyvää päivänjatkoa jokaiselle asiakkaalle. Ei ns. kuulu kulttuuriin. Kiitos hei on se mihin on totuttu. Joissain kaupoissa työntekijät on tähän pakotettu eikä kuulosta yhtään luontevalta eikä siltä, että oikeasti toivoisi asiakkaalle hyvää päivänjatkoa. Hyvät joulut, juhannukset sun muut tulee luontevasti, ei niitäkään rutiinisti silti viljellä esim joka kerta jokaiselle joka käy kolmesti vuoron aikana ostamassa kaljan.
Onhan teillä kaupoissa koulutuksia ja tiimipalavereja, osastokokouksia, ainakin joskus. Sanokaa, innovoikaa et haluamme olla kohteliaita asiakkaille, jotka sitä myös toivovat, mutta se amerikantuliainen Hyvää päivän jatkoa ÄRSYTTÄÄ suomalaisista monia. Ehdottakaa siis tilalle "Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen! Hei/Näkemiin!" Ottakaa työpaikalla nämä uudet sanat käyttöön, kiitos!
Häiritsevää kun se on niin erilaista mihin tottunut ja sitä aina jotenkin hämmentyy hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan teillä kaupoissa koulutuksia ja tiimipalavereja, osastokokouksia, ainakin joskus. Sanokaa, innovoikaa et haluamme olla kohteliaita asiakkaille, jotka sitä myös toivovat, mutta se amerikantuliainen Hyvää päivän jatkoa ÄRSYTTÄÄ suomalaisista monia. Ehdottakaa siis tilalle "Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen! Hei/Näkemiin!" Ottakaa työpaikalla nämä uudet sanat käyttöön, kiitos!
Paikallista sopimista parhaasta päästä. Ja saa levitä valtakunnassa laajalti. Mieluusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joooh....ja jos kassa ei toivotteleisi, kiittelisi ja tervehtisi, AP:n kaltainen ruikkukeppi valittaisi sitten siitä. Ehkä AP voisi sitten käyttää joko a) nettitilausta b) itsepalvelukassaa. Vaihtoehtoja on - älä AP jää tuleen makaamaan!
Minusta silloin oli hyvä, kun kassa otti katsekontaktin ja sanoi "moi". Kohteliasta ja simppeliä, eikä muuta tarvita.
Se on ranskaa ja tarkoittaa MINÄ joten sopii hyvin esim nuorille naisille.
Ranskaksi sana kyllä äännetään eri tavalla. Suunnilleen "muAA".
Vaikka olen introvertti mörökölli, minusta on kiva, että kassalla toivotetaan hyvää päivän/illan jatkoa/viikonloppua tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää palvelua se on!
Ja luuletko, että ne kassat sen ovat ihan itse keksineet🤦
Kunpa olisivatkin itse keksineet, eikä potkujen uhalla pakotettu, niin voisi kuulostaa luonnollisemmalta.
No ehkä eivät ole itse keksineet.
Mutta: moni saattaa jättää kohteliaisuuden sanomatta, koska täällä näyttää olevan niin paljon ympärilleen pahaa oloa tuottavia negatiivisia mörököllejä, jotka saattavat kokea tuollaisen v-tuiluna. Siksi on vain hyvä, jos pikku hiljaa positiiviset käytöstavat saavat sijaa negatiivisilta, epäkohteliailta ja ilkeiltä.
En voi käsittää tuollaista pahastumista hyvistä käytöstavoista. Jos itse voisin huonosti, hyvän päivän jatkon toivottaminen kuuloistaisi todella mukavalta.
Olisi hyvää käytöstä sanoa aikjisemmille asiakkaille näkemiin ja teineille ym hei. Näkemiin on suiitä mukava ja asiallilnen tervehdys, että siihen sisältyy toivotus ja toivomus, että nähdää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti hei kuuluu.kaverien tapaamiseen, ei ole asiakaspalvelukielta.
Kuka siinä siis kiitti? Joni kiitti. Jenni kiitti. ??
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Suomalaiseen tapakulttuuriin voi hyvin ympätä vaikka konsultin toimesta enemmän positiivista tapakulttuuria. Ilahdutti tässä eräänä päivänä työkaverin toivotus päivän päätteeksi: "kiitos mukavasta työpäivästä". Ja ei - kyseessä ei ollut ironinen letkautus, vaan nuoremman polven edustajan hyvä myönteinen asenne ja hiotut käytöstavat.
Mä vaan pidän tollaista tosi rasittavana. En voi sille mitään. Olen asunut Jenkeissä ja toi turhien huutelu oli yksi ärsyttävimmistä asioista siellä.
Minua ei haittaa mikään kaupassa tapahtuva paitsi kerran häiritsi kun nuori poika kaljaa ostaessani kysyi
onko jätkä lähdössä radalle? Olin silloin 48 ja kassamies noin 20. Sanoin , että täytyy ryypätä kotona ettei vaimo suutu.