Kassat, voisitteko jo lopettaa sen väkinäisen "hyvää päivänjatkoa"-hokemisen? On nyt jo nähty, että se ei suomalaiseen kulttuuriin sovi.
"Kiitti hei" on suomalaisen käytännön mukainen lopputoivotus.
Kommentit (218)
Huutelisivat edes siinä kassalla, samalla kun maksan ja otan kuitin. Mutta huuto tulee vasta, kun olen jo menossa pois. Sitten mie huudan sinne jonnekin, että kiitos samoin. Kassa jo palvelee seuraavaa asiakasta.
Mikä sinua siinä harmittaa? Saatko peräsuolenlaskeuman?
Niin, miten on?
Vierailija kirjoitti:
Huutelisivat edes siinä kassalla, samalla kun maksan ja otan kuitin. Mutta huuto tulee vasta, kun olen jo menossa pois. Sitten mie huudan sinne jonnekin, että kiitos samoin. Kassa jo palvelee seuraavaa asiakasta.
Meillä kun on kova työtahti ja nopeutta vaaditaan, niin palvellaan jo kolmatta tai neljättä asiakasta, kun se joku hitaampi tai isot ostokset tehnyt saa pakattua, vähän törppöä alkaa väkisin sille siinä välissä vielä karjumaan päivänjatkoja.
Tai kun koulut loppuu ja jonossa tulee 20 tenavaa ostamaan tikkarin niin heille kaikille toivotella päivänjatkot, heiviiskytsenttiäkiitosolehyvähyvääpäivänjatkoaheiviiskytsenttiäkiitos.... Ei siinä ehdi edes henkeä vetää jos pitäis kaikki väkisin sanoa jokaiselle 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun on kova työtahti ja nopeutta vaaditaan, niin palvellaan jo kolmatta tai neljättä asiakasta, kun se joku hitaampi tai isot ostokset tehnyt saa pakattua, vähän törppöä alkaa väkisin sille siinä välissä vielä karjumaan päivänjatkoja.
Tai kun koulut loppuu ja jonossa tulee 20 tenavaa ostamaan tikkarin niin heille kaikille toivotella päivänjatkot, heiviiskytsenttiäkiitosolehyvähyvääpäivänjatkoaheiviiskytsenttiäkiitos.... Ei siinä ehdi edes henkeä vetää jos pitäis kaikki väkisin sanoa jokaiselle 🤣
Me asiakaat emme vaadi mitään karjumista kassoilta. Asiakas sanoo kiitos ja heippa, kassa voi sano heippa, jos ehtii.
Jos on perusluonteeltaan v- mäinen juntti, niin kannattaa hakeutua samanlaisen työporukan pariin.
Asiakaspalvelussa ei tuommoista katsella, vääntäkööt tätä vaikka kuinka monesta suunnasta.
Onkohan nämä nyt taas niitä elämänkoululaisia, jotka täällä ölisee...
Oikeasti; Jos joku tämmöinenkin niin paljon häiritsee ja harmittaa niin valittakaa sille kauppiaalle tms.!!
Tämä just sitä "hienoa" suomalaisuutta, että harmittaa mutta ei missään nimessä ei saa ääneen sanoa...
Että mitä sitä naapurit ja kylänmiehetkin vielä sanoo, luulevat minua pian joksikin...
Tai valitetaan huutamalla ja kiroilemalla, kun olenhan MINÄ oikeassa!
Jotkut osaa sanoa sen luonnollisesti, toisilta se tulee niin epämukavasti, että ihan harmittaa heidän puolestaan, kun ovat pakotettuja sanomaan. Parempi olisi, jos jokainen saisi sanoa siten mikä itselle sopii. Ihan vaikka vaan se kiitos hei.
Luulin, että tämä on vain meidän ässän myymäläpäällikön keksimä juttu, kunnes kävin eräässä toisessa S-marketissa aivan muualla Suomessa, ja siellä tämä sama toivotus.
En tiedä miksi ihmisiä aliarvioidaan näin, pistetään sanoja suuhun, ihan kuin he eivät osaisi käyttää omia aivojaan. Meidän ässässä on ollut aina tosi ystävällinen palvelu. Se rentous ja aitous on nyt tipotiessään. Olen huomannut, että yksi pitkäaikainen kassat ei tuota toivottele, varmaan kapinoi vastaan, mutta on silti normaali ystävällinen itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sinua siinä harmittaa? Saatko peräsuolenlaskeuman?
Niin, miten on?
Enempi kun käyt pskalla täällä.
Mielestäni on kiva toivotus,mutta välillä se tulee vähän väkisin. Kuin koneesta, voi jäädä laimea sekä teennäinen vaikutelma. Huono teatteri
Minusta on mukavaa, että toivotetaan hyvää päivänjatkoa :D
Minä ainakin vaivaannun tuosta pakkohokemasta, varsinkin kun kaupassa hirveä hälinä, takana 20 ihmistä jonossa ja itsellä liukuhihnalla 3 kassillista tavaraa. Tulee vaan ajatus että joo joo, ja äkkiä ulos sieltä kaupasta ennen kuin pää räjähtää.
Meillä se on työtehtävän laiminlyönti jos ei toivottele milloin mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Paikallisessa Prismassa myyjät katsovat silmiin ja hymyilevät samalla. Minusta se on joka kerta kivaa.
Samoin. Viimeksi triplan prismassa. Joku aika tuore kassa. Nopea hymy ja tervehdys ja katsekontakti alussa ja lopussa nopea hymy ja nuo loppulitaniat. Tietenkin ne on opetettu, toiset tekee luontevasti ja toiset ei. Palvelu on kuitenkin aina hyvää ja ystävällistä.
Olen itsekin eräänlainen asiakaspalvelija ja toisaalta luonnostani aika valoisa ihminen. Olen ihan asiakkaanakin huomannut miten paljon parempaa palvelua saa kun tervehtii, katsoo silmiin ja esittää sitten asiansa turhia vitkuttamatta.
Minusta tuo on ihan mukavaa. Tänään kassa toivotti hyvää viikonloppua, ja minä vastasin, että kiitos samoin.
Yksi Triplan Prisman kassa aina tyyliin "Hyvää päivänjatkoa ja tervetuloa uudelleen". Senkin huikkaa jo kun piippaa jo seuraavan asiakkaan ostoksia.
Todella mukava, että kassalla puhutaan kauniisti. Toki minä huomaan onko toivotus pakkopullaa vai tuleeko sydämestä, usein tosiaan ihan sydämellinen toivotus.
Kiitos kassahenkilöt, että viitsitte ja jaksatte.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, sanoo vanha kansa.
Pitää katsoa maahan ja hiljaa piippailla ostokset läpi, niin aloittajan kaltaiset pääsee äkkiä pois väkinäisestä tilanteesta
Mä oon niin luova ihminen että toivottelisin välillä varmaan "moikkelis koikkelis ja ei kun menoksi " ja jotain muuta höpsöä jos asiakas olisi sen oloinen ettei haittaisi. Ehkä on hyvä etten ole marketin kassana.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään. Toivotan saman myös jokaisen oppituntini päätteeksi. Usein saan saman toivotuksen takaisin myös yläkoulun teineiltä. Se lämmittää meiltä.
Ope 47
Silloin kun se on aitoa se lämmittääkin mieltä. Olen sitä mieltä että monet suomalaiset ovat (käytöstavattomia) mölliköitä mutta tuo ei oikein ole onnistunut yritys luoda mukavaa henkilökohtaisuutta kassa-asiointiin jos kassahenkilö ei edes katso päin ja mutisee hyvää päivänjatkoa.
Pelkkä "Kiitos käynnistä!" riittäisi hyvin. Tosin "Näkemiin" on lyhyempi tervehdys.