Kassat, voisitteko jo lopettaa sen väkinäisen "hyvää päivänjatkoa"-hokemisen? On nyt jo nähty, että se ei suomalaiseen kulttuuriin sovi.
"Kiitti hei" on suomalaisen käytännön mukainen lopputoivotus.
Kommentit (218)
Pitikö tämäkin nähdä.
Jos ei olisi jo vakiintuneena tapana sanoa kassallekin " kiitos", niin täällä jotkut pitäisivät sitä teennäisenä ja liioiteltuna ilmaisuna. "Pitääkö mun muka jostain vaihtorahoista kiittää, nehän on mun rahoja?" " Miks se kassa mua kiittää, kun maksan, tuskinpa oikeasti on kiitollinen!" Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin teennäistä skeidaa ja kuvitellaan, että pöljä asiakas oikeesti luulee saavansa hyvät toivotukset pienipalkkaiselta myyjältä, jolla on omat murheensa, oli päivä sitten hyvä tai huono.
Toivotus on ok ja kiva, mikäli se tulee sydämmestä, mutta täyttä fuulaa, jos se väkisin mutistaan mantrana siinä kassalla, päivästä toiseen, kun totuus on se, ettei sitä kassaa kiinnosta pätkän vertaa kenenkään loppupäivän jatko.
Minä olen pienipalkkainen lähihoitaja, ja potilaan kotiutuessa toivotan hänelle hyvät jatkot, olipa hän pienipalkkainen tai suurituloinen. Ja aion tehdä jatkossakin niin. Mikä syy minulla olisi olla toivomatta näille ihmisille hyvää jatkoa, vaikka minullakin on omat ongelmani?
Ja vastaan vielä itselleni, että kukaan esimieheni ei ole käskenyt toivottelemaan. Teen toivotukset osin yleisistä kohteliaisuusnormeista, osin siksi että oikeasti toivon ihmisille hyvää jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
Moni näistä toivotuksista nauttiva näköjään luulee, että kassa haluaa juuri heille toivottaa hyvää päivää 😂
No sulle voidaan sitten toivottaa oikein 💩 elämää!
Laita kanssa kyltti kaulaan, niin tiedetään että menee oikeaan osoitteeseen...
Älä ole inhottava. Usko nyt vaan ihan hyvällä, että kassa tekee vaan työtään, eikä mieti sitä miten voisi tehdä JUURI SINUN päivästäsi vielä ihanemman. Et merkitse mitään niille myyjille.
Olen myös yllättynyt siitä, että ihmiset eivät tajua käytännön olevan ylimmän johdon sanelema asia. Kiitos, hei -fraasi ei riitä, ja huomautus tulee, jos tarkkailija kuulee sen. Pitää sanoa hyvää päivänjatkoa. Tätä käydään jatkuvasti vakoilemassa ja mittaamassa. Joten ei pidä ihmetellä, jos se tulee kaikille vakiona, eikä aina niin sydämestä.
Minusta on asiakkaiden aliarvioimista olettaa, että heille ei riitä joku aidosti toivotettu kiitos ja hei, vaan pitää olla vakiolause. Jospa te ihanat asiakkaat alkaisitte antaa tiukkaa, kirjallista palautetta, niin ainakin menisi ylimmän johdon tietoon.
Vain suomalainen voi loukkaantua jopa kohteliaisuudesta ja kiltteydestä, upeaa🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳
Vierailija kirjoitti:
Ap, eivät ne kassat voi lopettaa.
Se on johdon ja esimiehen määräys.
Jos esimies sattuu paikalle, kun kassa ei tuota hyvästely tervehdystä
lausu. Tulee tupen rapinat. Siis käytännössä muistutus puutteellisesta asiakapalvekusta.
Vai luuleeko ap, että kassat sanoo tuon ihan vaan huvikseen, satoja kertoja päivässä ?
Noin se on. Kun tulee se kuuluisa "haamu asiakas", ja jos et toivottele niin satikutia tulee,eli pomon puhuttelu. Sama myös ikäraja valvonnassa , itse tämän kokeneena. Mutta mukavaltahan toivotukset aina tuntuu. Tosin se kassa saattaa unohtaa sen epähuomiossa kun on paljon asiakkaita rahastettana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin teennäistä skeidaa ja kuvitellaan, että pöljä asiakas oikeesti luulee saavansa hyvät toivotukset pienipalkkaiselta myyjältä, jolla on omat murheensa, oli päivä sitten hyvä tai huono.
Toivotus on ok ja kiva, mikäli se tulee sydämmestä, mutta täyttä fuulaa, jos se väkisin mutistaan mantrana siinä kassalla, päivästä toiseen, kun totuus on se, ettei sitä kassaa kiinnosta pätkän vertaa kenenkään loppupäivän jatko.
Minä olen pienipalkkainen lähihoitaja, ja potilaan kotiutuessa toivotan hänelle hyvät jatkot, olipa hän pienipalkkainen tai suurituloinen. Ja aion tehdä jatkossakin niin. Mikä syy minulla olisi olla toivomatta näille ihmisille hyvää jatkoa, vaikka minullakin on omat ongelmani?
Ja vastaan vielä itselleni, että kukaan esimieheni ei ole käsken
Mutta kassamyyjät ON pakotettu siihen. Eivät tee sitä omasta tahdostaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös yllättynyt siitä, että ihmiset eivät tajua käytännön olevan ylimmän johdon sanelema asia. Kiitos, hei -fraasi ei riitä, ja huomautus tulee, jos tarkkailija kuulee sen. Pitää sanoa hyvää päivänjatkoa. Tätä käydään jatkuvasti vakoilemassa ja mittaamassa. Joten ei pidä ihmetellä, jos se tulee kaikille vakiona, eikä aina niin sydämestä.
Minusta on asiakkaiden aliarvioimista olettaa, että heille ei riitä joku aidosti toivotettu kiitos ja hei, vaan pitää olla vakiolause. Jospa te ihanat asiakkaat alkaisitte antaa tiukkaa, kirjallista palautetta, niin ainakin menisi ylimmän johdon tietoon.
Ei tämän palstan psykoosipotilaat ymmärrä mitään vaikka kuinka vääntäisit rautalangasta. Luulevat kassojen toivovan sydämensä kyllyydestä upeaa päivää niille kaikille 500 asiakkaalle joille se pitää toistaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Älä ole inhottava. Usko nyt vaan ihan hyvällä, että kassa tekee vaan työtään, eikä mieti sitä miten voisi tehdä JUURI SINUN päivästäsi vielä ihanemman. Et merkitse mitään niille myyjille.
Älä sinä tee oletuksia sinulle täysin vieraan ihmisen älystä tai muistakaan ominaisuuksista jonkun netissä kirjoitetun kommentin perusteella.
Vai itsekö luulet olevasi yhtään sen merkittävämpi...
Kiitos käynnistä ja tervetuloa uudelleen! Tuon haluaisin asiakkaana mieluusti kuulla ystävällisesti kassan sanomana. Pois se "hävönaisdei"-mukaelma!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvää palvelua se on!
Ja luuletko, että ne kassat sen ovat ihan itse keksineet🤦
Sitä samaa palvelua eivät saa kaikki. Hyvin valikoivasti se hyvää päivänjatkoa tulee. Edellinen asiakas sai tänää hyvää päivänjatkoa ja minä en saanut, kun kysymyksen otatko kuitin. En mä siitä loukkaannu ja mulle ihan sama toivottaako joku yhtään mitään, mutta luulis, että jos kaupassa on systeemi toivotella asiakkaille jotain, niin toivottelis kaikille.
Tule siihen kassalle olemaan vaikka päiväksi niin huomaat pystytkö olemaan kaikille just samanlainen "robotti". Pääasia on että on asiallinen ja kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vastaan viel
Suomessa on esim 1980- ja 1990-luvulla ollut niin järkyttävän huonoa asiakaspalvelua kaupoissa, että on vain hyvä, että esimiehet ovat puuttuneet siihen. Tietysti jokainen voisi tehdä sen omalla, jos asiakaspalvelijat on todella pakotettu tuohon, mutta en todellakaan haikaile sinne 1980-luvulle takaisin. Mummoni taas kertoi, että hänen lapsuudessaan oltiin hyvinkin kohteliaita ja ystävällisiä, eli on vain hyvä, että ollaan tulemassa taas hyvätapaisiksi. Ei se ole mitenkään lähtökohtaisesti epäsuomalaista.
Hyvää Janis Petkettä, jos oma ei riitä.
Mä käyn kaupassa monesti juuri ennen sulkemista, jolloin siellä ei ole paljon asiakkaita. Jäädään juttelemaan tuttujen myyjien kanssa lyhyesti niitä näitä tai heittämään jotain tsoukkia. Sen jälkeen kassa huikkaa heipat ja eikä toivota hyvää päivänjatkoa. Tykkään tästä tosi paljon. Luontevaa ja rentoa. Pitäisikö mun nyt kuitenkin olla loukkaantunut kun en saanut vakiotoivotusta? :D
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalainen voi loukkaantua jopa kohteliaisuudesta ja kiltteydestä, upeaa🥳🥳🥳🥳🥳🥳🥳
En ainakaan minä loukkaannu mutten pidä tuosta tervehdyksestä yhtään. Se on niin teennäistä ja väkinäistä. Koska se on pakotettu työnantajan taholta. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pienipalkkainen lähihoitaja, ja potilaan kotiutuessa toivotan hänelle hyvät jatkot, olipa hän pienipalkkainen tai suurituloinen. Ja aion tehdä jatkossakin niin. Mikä syy minulla olisi olla toivomatta näille ihmisille hyvää jatkoa, vaikka minullakin on omat
Tottakai mieluummin kohteliaisuus kuin tylyys. Mutta pointti taitaa olla se, että kohtelias voi olla myös sanomalla jotain muuta kuin sen saman jutun kaikille.
Ja sitten valitetaan työvoimapulaa! Kohdelkaa niitä työntekijöitä inhimillisinä ihmisinä eikä jonain robotteja, jotka pakotetaan toistamaan ulkoaopeteltuja lauseita, niin saatte paremmin työntekijöitä!
Toi on muuten hemmetin ärsyttävä uusi tyyli. En pysty keskittymään siihen että mitä tuotetta olen milloinkin etsimässä, kun minut keskeytetään jatkuvalla häiriköinnillä. Näiden ohjeistusten laatijoilta on unohtunut, että ruokakauppaan mennään tekemään ostoksia eikä sosialisoimaan.