Hesarissa tänään juttua metatöiden epätasaisesta jakautumisesta perheessä. Yksi isä huomannut jättäneensä ne kaikki lastensa äidille
Heittäkääpä teidän perheen prosentit. Miten monta prosenttia metatöistä on äidin osuus ja mikä isän/puolison osuus.
Meillä 70/30.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Laitoin vaimolle kalenterikutsun, otsikolla Talotekniikkaan liittyvä suunnittelu ja ylläpito. Voimmeko samalla käydä läpi pihatyöt vai pitääkö lähettää erillinen kutsu?
erillinen kutsu tietysti.
Nuo kannattaa muuten ajoittaa sellaisiin ajankohtiin jolloin naisen lempisarja on tulossa, siinä voi sitten raivota naama punaisena kumpi on tärkeämpää, televisio vai yhteinen asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että harva lapsi haluaa sellaiset vegaaniwokemegasynttärit jotka se 👧🏻femakkomamma raivoissaan järjestää.
Siinä yksi syy lisää miesten osallistua ja järjestää lasten synttärit.
Tämä! Mun miehellä on lapsi ja hän järjesti lapsensa kaverisynttärit lähes ilman mitään etukäteisvalmisteluja. Vei lapset kauppaan, antoi valita mitä haluaisivat syödä synttäreillä, maksoi mieleiset herkut ja sitten mentiin kotiin ja ne lapset juhli keskenään tyytyväisinä.
Lauma pikkulapsia syömässä sipsiä ja vetämässä energiajuomaa keskenään ilman valvontaa, kuulostaa enemmän vaaratilanteelta kuin synttäreiltä. Kysyikö hän koskaan lapselta, millaiset synttärit tämä olisi halunnut?
Näinhän ne synttärit ainakin meillä 90-luvulla hoidettiin. Toki siellä oli joku "vahtimassa" ei nyt sentään jätetty synttärisankaria yksin vieraiden kanssa. Mutta pääpointtina, että lapsi mukaan kauppaan ja sieltä sipsiä, karkkia, limsaa ja vohvelikeksejä. Lapsi tehnyt kutsu itse ja on kutsunut ketä haluaa max. 10 vierasta, tästä muistutettu paria viikkoa ennen synttäreitä.
Jaaha, minuuttimies löysi paikalle.
Ei, kyllä olen ihan keski-ikäinen nainen, jota ärsyttää tavallisen elämän ajatteleminen metatyönä. Olen valinnut oman elämäntapani: halunnut sekä uran että lapset, valinnut oman puolisoni ja lasteni isän. Jos haluan elämääni muutoksia teen niitä. Minusta nykytyyli kokea itsensä uhriksi ja valittaa joka asiasta on epämiellyttävää. Ilman muuta halu elää lasten kanssa tarkoittaa, että lasten asioiden hoitamiseen menee aikaa. Miksi tuota aikaa pitää erikseen laskea - ja erityisesti miksi pitää laskea metatyöaikaa, aikaa jolloin suunnittelet tekemisiäsi? Ja tuossa ihmiset ovat epärehellisiä itselleen. Aika moni taitaa tykätä surffailla netissä katsellen lastenvaatteita tai uusia kesäverhoja. Onko tuo metatyötä vai harrastus? Itse en noista nauti, siksi teen ne nopeasti, ei mene kauan aikaa kun tilaa nopeasti sopivan. Ehkä kommentoija on siinä oikeassa, en ole mies mutta mahdollisesti suhtaudun näihin käytännön juttuihin kuin keskiverto mies.
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä olen ihan keski-ikäinen nainen, jota ärsyttää tavallisen elämän ajatteleminen metatyönä. Olen valinnut oman elämäntapani: halunnut sekä uran että lapset, valinnut oman puolisoni ja lasteni isän. Jos haluan elämääni muutoksia teen niitä. Minusta nykytyyli kokea itsensä uhriksi ja valittaa joka asiasta on epämiellyttävää. Ilman muuta halu elää lasten kanssa tarkoittaa, että lasten asioiden hoitamiseen menee aikaa. Miksi tuota aikaa pitää erikseen laskea - ja erityisesti miksi pitää laskea metatyöaikaa, aikaa jolloin suunnittelet tekemisiäsi? Ja tuossa ihmiset ovat epärehellisiä itselleen. Aika moni taitaa tykätä surffailla netissä katsellen lastenvaatteita tai uusia kesäverhoja. Onko tuo metatyötä vai harrastus? Itse en noista nauti, siksi teen ne nopeasti, ei mene kauan aikaa kun tilaa nopeasti sopivan. Ehkä kommentoija on siinä oikeassa, en ole mies mutta mahdollisesti
Sinä olet minuuttimies. Sinut tunnistaa tuosta, että kaikki vie aina pari minuuttia.
Miten sinä täällä palstalla muuten olet? Sinähän olet uratykki. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Tässä miehille tiivistettynä: Metatyö perheessä on käytännössä oma-aloitteisuutta, itsenäisesti asioihin tarttumista, vastuun ottoa, ennakointia, MUUSSAKIN kuin suoraan omaa persettä koskevissa asioissa. Eli ei odoteta että vaimo patistelee aikuista miestä kuin äiti pentuaan. Olkaa hyvä.
Kiitos. Tämä oli täydellinen määritelmä. Kyse ei siis todellakaan ole siitä, että tyhjentää tiskikoneen toisen pyynnöstä, vaan siitä, että ihan itse toteaa, että tiskikone pitää tyhjentää ja tekee sen tai huolehtii, että joku toinen tekee sen asian. Kyse ei ole siitä, että käy vaimon pyynnöstä ostamassa lapselle uuden polkupyörän, vaan siitä, että ihan itse huomaa, että kevät on saapunut/saapuu pian ja lapsi on kasvanut sen verran, että vanha pyörä on jäänyt pieneksi. Ihan itse selvittää, mikä olisi hyvä uusi pyörä, ja käy sen sitten noutamassa tai huolehtii, että joku toinen (esim. vaimo) käy sen noutamassa.
Ts. sillä ei ole stressin kannalta niin väliä, että kuka ne hommat suorittaa (tietysti se, jonka aikatauluihin/logistiikkaan sopii paremmin), vaan merkitystä on sillä, että kuka kantaa vastuun ja huolehtii, että huomataan, mitä kaikkea tulee tehdä, ja oikea-aikaisesti varmistaa, että ne tulee tehdyksi (aivan sama kenen toimesta).
Vierailija kirjoitti:
Ns. Perinteiset miesten työt on edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia. Ja niihin liittyy paljon metatyötä myös.
Eilen lasten pyörät oli huolettu koulumatkoja varten tiptop turvallisiksi liikenteeseen. Kaikki oli hankittu ja tarkistettu ja korjattu ja netistä etsitty tietoa ja tehty hintavertailua ja käyty kaupoilla.
Mun silmissä tuo vois olla pikkuhomma, tuoltahan ne vaan varastosta kaivettiin, samat pyörät... Mikäs tuossa nyt on niin ihmeellistä!
Olkaapa reiluja.
Eihän se jutun isäkään väittänyt, että hän ei mitään tekisi, mutta että tekee huomattavan paljon vähemmän kuin se vaimo.
En lukenut, enkä aio lukea tuota juttua. Mutta toivon todella, ettei aina metatöistä puhuta vain naisten näkökulmasta. Sekin vääristää asioita.
Miettikää mitä kaikkea "vain tapahtuu" ilman omaa panosta. Tiedättekö edes kaikkia? Minä voin ihan myöntää, että en. Ne selviää usein molemmin puolin vasta siinä vaiheessa, kun joutuu tilanteeseen, ettei se toinen olekaan tekemässä.
Se on sitä toisen tekemää metatyötä, mikä on aina "vaan tapahtunut".
Vierailija kirjoitti:
Ei, kyllä olen ihan keski-ikäinen nainen, jota ärsyttää tavallisen elämän ajatteleminen metatyönä. Olen valinnut oman elämäntapani: halunnut sekä uran että lapset, valinnut oman puolisoni ja lasteni isän. Jos haluan elämääni muutoksia teen niitä. Minusta nykytyyli kokea itsensä uhriksi ja valittaa joka asiasta on epämiellyttävää. Ilman muuta halu elää lasten kanssa tarkoittaa, että lasten asioiden hoitamiseen menee aikaa. Miksi tuota aikaa pitää erikseen laskea - ja erityisesti miksi pitää laskea metatyöaikaa, aikaa jolloin suunnittelet tekemisiäsi? Ja tuossa ihmiset ovat epärehellisiä itselleen. Aika moni taitaa tykätä surffailla netissä katsellen lastenvaatteita tai uusia kesäverhoja. Onko tuo metatyötä vai harrastus? Itse en noista nauti, siksi teen ne nopeasti, ei mene kauan aikaa kun tilaa nopeasti sopivan. Ehkä kommentoija on siinä oikeassa, en ole mies mutta mahdollisesti
Hyviä pointteja! Itsekin olen nainen ja allekirjoitan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti noihin metatöihin ei lasketa mukaan miesten metatöitä. Metatyöt kun on AINA siitä näkökulmasta, että naiset pääsee uhriutumaan
Mitä on nämä nimenomaan miesten hoitamat metatyöt lastenhoitoon liittyen? Siitähän nyt tässä puhuttiin, ei kotitöistä tai mistään niihin verrattavista - vaihdan renkaat kahdesti vuodessa ja kuittaan sillä vuoden imuroinnit bullshitistä.
No esimerkiksi minun mieheni on kerran käynyt ostamassa yhdet lasten kumpparit ja yhdet ulkohousut. Molemmat niin, että minä ensin olin tarkistanut, että ne tarvitaan. Minä olen hoitanut ihan kaiken, Wilmaan hän lopulta meni painostuksestani koronakeväänä, kun en yksin jaksanut pysyä kaikista muutoksista enää käryillä, kun olin ollut silmäle9ikkauksessa ja näyttöpääte sattui silmiin.
Voi renkaanvaihto. Meillä mies hoiti ihan vain oman autonsa renkaanvaihdon. Minä omani (renkaat toki liikkeessä, eli siis piti vain varata aika ja viedä auto sinne.). Että lähinnä tuo hoiti vain omat asiansa. Hauska kun piti tehdä pientä remonttiakin, niin mies muka puuhasi jotain, mutta käytännössä se oli minun isäni, joka otti vetovastuun. :D
Vierailija kirjoitti:
Tässä miehille tiivistettynä: Metatyö perheessä on käytännössä oma-aloitteisuutta, itsenäisesti asioihin tarttumista, vastuun ottoa, ennakointia, MUUSSAKIN kuin suoraan omaa persettä koskevissa asioissa. Eli ei odoteta että vaimo patistelee aikuista miestä kuin äiti pentuaan. Olkaa hyvä.
Vaimo on sitten hyvä ja kertoo että missä kohtaa on soveliasta astua hänen tontilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. Perinteiset miesten työt on edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia. Ja niihin liittyy paljon metatyötä myös.
Eilen lasten pyörät oli huolettu koulumatkoja varten tiptop turvallisiksi liikenteeseen. Kaikki oli hankittu ja tarkistettu ja korjattu ja netistä etsitty tietoa ja tehty hintavertailua ja käyty kaupoilla.
Mun silmissä tuo vois olla pikkuhomma, tuoltahan ne vaan varastosta kaivettiin, samat pyörät... Mikäs tuossa nyt on niin ihmeellistä!
Olkaapa reiluja.
Eihän se jutun isäkään väittänyt, että hän ei mitään tekisi, mutta että tekee huomattavan paljon vähemmän kuin se vaimo.
En lukenut, enkä aio lukea tuota juttua. Mutta toivon todella, ettei aina metatöistä puhuta vain naisten näkökulmasta. Sekin vääristää asioita.
Tiedättekö edes kaikkia? Minä voin ihan myöntää, että en. Ne selviää usein molemmin puolin vasta siinä vaiheessa, kun joutuu tilanteeseen, ettei se toinen olekaan tekemässä.
Se on sitä toisen tekemää metatyötä, mikä on aina "vaan tapahtunut".
Eli meillä metatyö oli pihtausta, murjotusta, komentelua ja yleistä pahaa mieltä sekä sotkemista ja rahan tuhlausta.
Nimittäin kaikki nuo asiat loppui kun ex-vaimo lähti.
Nyt on mukavaa ja rauhallista sekä rahat riittää. Talo on putipuhdas, lapset voi hyvin ja elämä rullaa.
Ei, kyllä olen ihan keski-ikäinen nainen, jota ärsyttää tavallisen elämän ajatteleminen metatyönä. Olen valinnut oman elämäntapani: halunnut sekä uran että lapset, valinnut oman puolisoni ja lasteni isän. Jos haluan elämääni muutoksia teen niitä. Minusta nykytyyli kokea itsensä uhriksi ja valittaa joka asiasta on epämiellyttävää. Ilman muuta halu elää lasten kanssa tarkoittaa, että lasten asioiden hoitamiseen menee aikaa. Miksi tuota aikaa pitää erikseen laskea - ja erityisesti miksi pitää laskea metatyöaikaa, aikaa jolloin suunnittelet tekemisiäsi? Ja tuossa ihmiset ovat epärehellisiä itselleen. Aika moni taitaa tykätä surffailla netissä katsellen lastenvaatteita tai uusia kesäverhoja. Onko tuo metatyötä vai harrastus? Itse en noista nauti, siksi teen ne nopeasti, ei mene kauan aikaa kun tilaa nopeasti sopivan. Ehkä kommentoija on siinä oikeassa, en ole mies mutta mahdollisesti suhtaudun näihin käytännön juttuihin kuin keskiverto mies.
Tästä kirjoituksesta paistaa sataprosenttisen selkeästi, että kirjoittaja on lapseton mies, palstahäirikkö incel.
Eihän se siinä lastenvaatteissakaan olennaista ole se, että vain menee nettiin ja näpyttelee pari minuuttia, vaan se, että ensin pitää käydä läpi, mitä jo on, mitä tarvitaan, lajitella olemassaolevat vaatteet, sovitella ne lasten kanssa, kaivaa aina kunkin kauden vaatteet esiin oikeaan aikaan ja ajoissa, järjestää ne esille, päivittää samalla myös esim päivähoidon ja iltiksen varavaatteet jne.
Ja todellakaan niitä lastenvaatteita ei niin vaan mennä netistä ostelemaan, etät joo, on tässä tää nelivuotias ja tää kaksivuotias ja tilaanpa. Hyvin harvalle lapselle edes käy jonkin vähänkään vieraamaan merkin vaate suit sait, vaan pitää katsoa, että esimerkiksi haalari on sopiva hoikalle ja pitkäraajaiselle, eikä tilaa hänelle pullukan ja pitkäselkäisen vaatetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei taloushallinto ja palkanlaskenta ole mitään metatöitä
Mutta ne ovat näkymätöntä työtä. Päivittäin ei huomaa, että joku tekee niitä. Mutta jos ne jäävät tekemättä tai kuten Helsingissä kävi, ne tehdään väärin, niin se kyllä huomataan ja siitä koituu suurta haittaa työntekijöille vielä vuosien jälkeen.
Tämä ei liity enää ketjun aiheeseen. Eikä kyllä ole näkymätöntä, vaikka se ei palkansaajien mielessä aina päällimmäisenä olekaan että joku on tämän palkan laskenut minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti noihin metatöihin ei lasketa mukaan miesten metatöitä. Metatyöt kun on AINA siitä näkökulmasta, että naiset pääsee uhriutumaan
Mitä on nämä nimenomaan miesten hoitamat metatyöt lastenhoitoon liittyen? Siitähän nyt tässä puhuttiin, ei kotitöistä tai mistään niihin verrattavista - vaihdan renkaat kahdesti vuodessa ja kuittaan sillä vuoden imuroinnit bullshitistä.
Itse just laitoin esimerkin miten koululaisten pyörät oli huollettu tiptop! Muutenkin harrastusvälineiden hankkimiseen, korjaamiseen, huoltamiseen liittyvät jutut ym. Miehet myös tutkitusti käyttää enemmän aikaa esim lasten harrastustoimintaan vapaaehtoistyön muodossa, varmaan sielläkin metatöitä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotiaan synttärien suunnittelu ja ohjelmanumerojen valinta, kausiverhojen määrittely, kesäkukkien vertailu, elossa olevien sukulaisten listan päivittäminen ja osoitteet, talven ylijääneiden pakasteiden inventointi.....
Turhaa puuhastelua kaikki, se tekee jota kiinnostaa mutta marttyyripisteitä en tuollaisista harrastuksista anna. Ohjelmanumeroita viisivuotiaan synttäreille?
Otit sitten tosisaan tuon palstapeikon oksennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että harva lapsi haluaa sellaiset vegaaniwokemegasynttärit jotka se 👧🏻femakkomamma raivoissaan järjestää.
Tämä! Mun miehellä on lapsi ja hän järjesti lapsensa kaverisynttärit lähes ilman mitään etukäteisvalmisteluja. Vei lapset kauppaan, antoi valita mitä haluaisivat syödä synttäreillä, maksoi mieleiset herkut ja sitten mentiin kotiin ja ne lapset juhli keskenään tyytyväisinä.
Lauma pikkulapsia syömässä sipsiä ja vetämässä energiajuomaa keskenään ilman valvontaa, kuulostaa enemmän vaaratilanteelta kuin synttäreiltä. Kysyikö hän koskaan lapselta, millaiset synttärit tämä olisi halunnut?
Höpöhöpö! Tietenkään ei mitään energiajuomia, yms. Lapsille mieluisia, mutta vanhemman valvonnassa ostettuja herkkuja. Ihan oli perus karkit, jätskit, jne. Totta kai oli kysytty lapselta ja oikein tyytyväinen oli, että oli lapsen eikä vanhemman näköiset juhlat. Lapsi kaipaa juhlissa herkkuja ja kavereita.
Onhan tuo tietysti todellisuus ja sitä jaksaa hetken lasten vuoksi. Meillä ihan onnellinen perhe, mutta kotityöt ei jakaannu tasan ja perhe ei ole yhteinen projekti, niin odotan vain, että lapset kasvaa ja alan sitten elämään omaa elämää. Jos mies osallistuisi tähän yhtälailla tai edes lähelle, niin yhteenkuuluvuuden tunne ei kärsisi niin kovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on sitten hyvä ja kertoo että missä kohtaa on soveliasta astua hänen tontilleen.
Mies saa astua. Miehen piti ottaa lapsille varusteet lapsille, kun lähdettiin hiihtolomalle. Oli kyllä toppahaalarit, mutta puuttui välivaatteet. Kevätpipot ja hanskat. Eipä siellä lapset hirveästi hiihtäneet tai pulkalla laskeneet. Mies kysyi, että miksi lapset eivät voi lähteä ulos? Ulkona oli pakkasta -20. Yritti itse lähteä hiihtämään yms ja jättää minut lapsten kanssa. Minä sanoin, että sinun moka, pidäppä sinä nyt lapsille seuraa, mutsi lähtee nyt hiihtämään.
Sanoi joo joo, kun sanoin, että mitä pitää ottaa, kun olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei kato kun niitä pitää suunnitella kaksi kuukautta ja kehittää jotain ihmeellisiä ohjelmanumeroita että äiti saa pisteitä ja kateutta muilta äideiltä. Ja saa motkottaa miehelle metätöistä, joita ainakaan lapset itse eivät ole kaivanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulla tullut mieleen hoitaa asioita parisuhteen alusta alkaen?
No esimerkiksi minun mieheni on kerran käynyt ostamassa yhdet lasten kumpparit ja yhdet ulkohousut. Molemmat niin, että minä ensin olin tarkistanut, että ne tarvitaan. Minä olen hoitanut ihan kaiken, Wilmaan hän lopulta meni painostuksestani koronakeväänä, kun en yksin jaksanut pysyä kaikista muutoksista enää käryillä, kun olin ollut silmäle9ikkauksessa ja näyttöpääte sattui silmiin.