Hesarissa tänään juttua metatöiden epätasaisesta jakautumisesta perheessä. Yksi isä huomannut jättäneensä ne kaikki lastensa äidille
Heittäkääpä teidän perheen prosentit. Miten monta prosenttia metatöistä on äidin osuus ja mikä isän/puolison osuus.
Meillä 70/30.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
ei taloushallinto ja palkanlaskenta ole mitään metatöitä
Mutta ne ovat näkymätöntä työtä. Päivittäin ei huomaa, että joku tekee niitä. Mutta jos ne jäävät tekemättä tai kuten Helsingissä kävi, ne tehdään väärin, niin se kyllä huomataan ja siitä koituu suurta haittaa työntekijöille vielä vuosien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että harva lapsi haluaa sellaiset vegaaniwokemegasynttärit jotka se 👧🏻femakkomamma raivoissaan järjestää.
Siinä yksi syy lisää miesten osallistua ja järjestää lasten synttärit.
Tämä! Mun miehellä on lapsi ja hän järjesti lapsensa kaverisynttärit lähes ilman mitään etukäteisvalmisteluja. Vei lapset kauppaan, antoi valita mitä haluaisivat syödä synttäreillä, maksoi mieleiset herkut ja sitten mentiin kotiin ja ne lapset juhli keskenään tyytyväisinä.
Vierailija kirjoitti:
Se rennosti ottaminen lapsiperheessä tarkoittaa käytännössä sitä, että sitten eletään niin että sammutetaan juuri ja juuri se kulloinenkin tulipalo ja yleensä valtavan stressin saattelemana.
Mitä enemmän niihin metatöihin panostetaan, sitä rennompaa siitä itse elämästä tulee.
Eipä tuo kuulosta siltä kun metatöitä pitää laskea ja niiden jakaantumisesta riidellä. Ja rennosti ottaminen on lapsiperheessä ihan mahdollista ilman tulipalotuntua. Meillä molemmat vanhemmat johtavassa asemassa, tiukat työhaasteet ja vastuut opettaneet organisoimaan asioita ja priorisoimaan. Perheessä työnjaot onnistuvat taisteluitta, asiat suoriutuvat ilman hirveää pohtimista. Yhteinen kalenteri auttaa, pikamerkinnät kiireellisistä vie pari minuuttia. Sitten vaan eletään preheenä yhdessä, tehdään niitä asioita joista nautitaan, hoidetaan välttämättömät ilman huokailuja.
Metatöistä tuntuu puhuvan eniten ihmiset (naiset) jotka eivät kykene nopeaan päätöksentekoon ja jotka tekevät pienistä asioista suuria haasteita. Työpaikkahaastatteluissa ohitan aina ihmiset jotka huokailevat arjen pikkuasioita, sellaisia ei kannata palkata tiukkavauhtiseen tiimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se rennosti ottaminen lapsiperheessä tarkoittaa käytännössä sitä, että sitten eletään niin että sammutetaan juuri ja juuri se kulloinenkin tulipalo ja yleensä valtavan stressin saattelemana.
Mitä enemmän niihin metatöihin panostetaan, sitä rennompaa siitä itse elämästä tulee.
Eipä tuo kuulosta siltä kun metatöitä pitää laskea ja niiden jakaantumisesta riidellä. Ja rennosti ottaminen on lapsiperheessä ihan mahdollista ilman tulipalotuntua. Meillä molemmat vanhemmat johtavassa asemassa, tiukat työhaasteet ja vastuut opettaneet organisoimaan asioita ja priorisoimaan. Perheessä työnjaot onnistuvat taisteluitta, asiat suoriutuvat ilman hirveää pohtimista. Yhteinen kalenteri auttaa, pikamerkinnät kiireellisistä vie pari minuuttia. Sitten vaan eletään preheenä yhdessä, tehdään niitä asioita joista nautitaan, hoidetaan välttämättömät ilman hu
Jaaha, minuuttimies löysi paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Istun juuri vapaapäivää viettämässä sohvalla palstaillen ja mietin, aloittaisinko keittiön siivouksen organisoinnin suunnittelun. Vaihtaisinko jo keväisemmät verhot, vai annanko olla? Tiskit odottavat koneeseen laittoa, toki puhtaiden astioiden pois ottaminen on organisoitava. Kuka tekee ja milloin? Pyykkikone sai juuri ohjelman valmiiksi. Kai ne on pakko ripustaa, että on huomiseksi kuivat työvermeet. Eilen ajattelin käydä kaupassa, kun vaihdatin renkaat, mutta päätinkin siirtää projektin tälle päivälle. Löysin kaapista viinipullon, joka on jäähtymässä, joten pitäisi tarkistaa ostoslistaa ja suunnitella budjetti uusiksi. Delegoisinko kauppalistan miehelle? Vaatii suunnittelua, vai mitä raati on mieltä?
No teepäs kotiaskareet siinä joutessasi, kun et kerran ole TÖISSÄ.
Tosin sait kyllä tiskoneen tyhjennyksen ja täytön kuulostamaan oudon monimutkaisetla prosessilta, sen kun menet ja teet. Tuolla miettimisajalla se olisi tehty jo moneen kertaan. Metatyötä? Metalaiskottelua pikemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo kuulosta siltä kun metatöitä pitää laskea ja niiden jakaantumisesta riidellä. Ja rennosti ottaminen on lapsiperheessä ihan mahdollista ilman tulipalotuntua. Meillä molemmat vanhemmat johtavassa asemassa, tiukat työhaasteet ja vastuut opettaneet organisoimaan asioita ja priorisoimaan. Perheessä työnjaot onnistuvat taisteluitta, asiat suoriutuvat ilman hirveää pohtimista. Yhteinen kalenteri auttaa, pikamerkinnät kiireellisistä vie pari minuuttia. Sitten vaan eletään preheenä yhdessä, tehdään niitä asioita jois
Jaaha, minuuttimies löysi paikalle.
Kuka tai mikä on "minuuttimies"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti noihin metatöihin ei lasketa mukaan miesten metatöitä. Metatyöt kun on AINA siitä näkökulmasta, että naiset pääsee uhriutumaan
Turha alapeukuttaa. Noinhan se on! Ei naisten metatyölistoilta löydy koskaan mitään ns miehille kuuluvia metahommia. Ei ikinä. Ne on aina jotain synttärilahjojen ostamisia ja harrastustapaamisten muistamisia tms.
Mitä mahtaa olla miesten metatyöt? Ne kun on sukupuolineutraaleja ja kumpikin voi asiat tehdä.
Sepä se, kun en edes naisena tiedä, kun ne tulee minulle tuosta noin vaan. Mutta kerran luin täältä yhden miehen tekemänä hyvän listauksen kyllä ja se avasi silmäni. Totta hemmetissä miehelläkin on metatöitä!
Ns. Perinteiset miesten työt on edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia. Ja niihin liittyy paljon metatyötä myös.
Eilen lasten pyörät oli huolettu koulumatkoja varten tiptop turvallisiksi liikenteeseen. Kaikki oli hankittu ja tarkistettu ja korjattu ja netistä etsitty tietoa ja tehty hintavertailua ja käyty kaupoilla.
Mun silmissä tuo vois olla pikkuhomma, tuoltahan ne vaan varastosta kaivettiin, samat pyörät... Mikäs tuossa nyt on niin ihmeellistä!
Olkaapa reiluja.
Laitoin vaimolle kalenterikutsun, otsikolla Talotekniikkaan liittyvä suunnittelu ja ylläpito. Voimmeko samalla käydä läpi pihatyöt vai pitääkö lähettää erillinen kutsu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en naisena tajua näitä hvetin metatyöulinaa. Mikä hiton ongelma joillekin naisille on vähän suunnitella elämää, toteuttaa suunnitelmat ja tehdä asioita?? Mä teen kokopäiväisesti töitä, opiskelen, huolehdin omakotitalosta ja selviän silti. Ei mun tarvitse ulista jostakin typerästä metatyöstä. Taas yksi typerä sana lisää kun nykypäivänä pitää joka hemmetin asialle olla oma sanansa. Ennen elettiin ja tehtiin eikä ulistu jostakin metatyöstä.
Missä on ulistu???? Hesarissahan se oli sitäpaitsi mies joka asian otti puheeksi.
Minkälainen "mies" kuvittelet sen olevan? Feministien kuohima ulisija.
4- ja 2-vuotiaiden lasten isä joka hoksasi asian.
Ei oikeilla miehillä ja isillä ole aikaa murehtia ja laskeskella jotain metatyöprosentteja.
Nämä metatyöt kuulostavat vähän siltä, että paskallakaan ei voi kotona käydä ennen kuin on tappi hanurissa menty akuankka-kävelyä lähikauppaan hakemaan WC:n puhdistusainetta, joka oli päässyt loppumaan. Yhden pienen kotitalouden hankintojen yms. suunnittelun kutsuminen suureksi työksi näyttää vähän koomiselta.
Ns. Perinteiset miesten työt on edelleen kaikkein sukupuolittuneimpia. Ja niihin liittyy paljon metatyötä myös.
Eilen lasten pyörät oli huolettu koulumatkoja varten tiptop turvallisiksi liikenteeseen. Kaikki oli hankittu ja tarkistettu ja korjattu ja netistä etsitty tietoa ja tehty hintavertailua ja käyty kaupoilla.
Mun silmissä tuo vois olla pikkuhomma, tuoltahan ne vaan varastosta kaivettiin, samat pyörät... Mikäs tuossa nyt on niin ihmeellistä!
Olkaapa reiluja.
Eihän se jutun isäkään väittänyt, että hän ei mitään tekisi, mutta että tekee huomattavan paljon vähemmän kuin se vaimo.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin vaimolle kalenterikutsun, otsikolla Talotekniikkaan liittyvä suunnittelu ja ylläpito. Voimmeko samalla käydä läpi pihatyöt vai pitääkö lähettää erillinen kutsu?
Ette ole välttämättä päätösvaltaisia ennen vappua myöhäisen kutsun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silloinkin, jos mies saa 100-200 € enemmän kuin vaimo, se menee sen omien lelujen ostoon ja kuppiloihin. Naisen rahat menee perheeseen ja kotiin 100%.
Lähde?
Facebookin Naistenhuone.
Onko se rennompi ryhmä kuin se rento feministiryhmä?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti noihin metatöihin ei lasketa mukaan miesten metatöitä. Metatyöt kun on AINA siitä näkökulmasta, että naiset pääsee uhriutumaan
Mitä on nämä nimenomaan miesten hoitamat metatyöt lastenhoitoon liittyen? Siitähän nyt tässä puhuttiin, ei kotitöistä tai mistään niihin verrattavista - vaihdan renkaat kahdesti vuodessa ja kuittaan sillä vuoden imuroinnit bullshitistä.
Ihmisten mielenterveysongelmien vakava lisääntyminen johtuu tästä, että on aikaa keksiä järjettömyyksiä. Joo joo en minä mistään mitään tiedä olen väärässä. Jatketaan vain näin kun menee tosi hyvin kuten kaikesta voi päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa että harva lapsi haluaa sellaiset vegaaniwokemegasynttärit jotka se 👧🏻femakkomamma raivoissaan järjestää.
Siinä yksi syy lisää miesten osallistua ja järjestää lasten synttärit.
Tämä! Mun miehellä on lapsi ja hän järjesti lapsensa kaverisynttärit lähes ilman mitään etukäteisvalmisteluja. Vei lapset kauppaan, antoi valita mitä haluaisivat syödä synttäreillä, maksoi mieleiset herkut ja sitten mentiin kotiin ja ne lapset juhli keskenään tyytyväisinä.
Lauma pikkulapsia syömässä sipsiä ja vetämässä energiajuomaa keskenään ilman valvontaa, kuulostaa enemmän vaaratilanteelta kuin synttäreiltä. Kysyikö hän koskaan lapselta, millaiset synttärit tämä olisi halunnut?
Vierailija kirjoitti:
Tässä miehille tiivistettynä: Metatyö perheessä on käytännössä oma-aloitteisuutta, itsenäisesti asioihin tarttumista, vastuun ottoa, ennakointia, MUUSSAKIN kuin suoraan omaa persettä koskevissa asioissa. Eli ei odoteta että vaimo patistelee aikuista miestä kuin äiti pentuaan. Olkaa hyvä.
ONko tämä sitä femspleinausta? Pyydettiinkö tiivistystä vai teitkö sen miesvihakiimassasi?
Tämä on uusperheen ainoa tasa-arvoinen hyvä asia.
Kumpikin hoitaa 100% kokonaan itse oman perheyksikkönsä metatyöt, oman lapsensa asiat, omat pyykit ja autonsa huollot ja vakuutukset jne, omat lomat ja matkat, omat ruuanlaitot ja kaupassakäynnit jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo kuulosta siltä kun metatöitä pitää laskea ja niiden jakaantumisesta riidellä. Ja rennosti ottaminen on lapsiperheessä ihan mahdollista ilman tulipalotuntua. Meillä molemmat vanhemmat johtavassa asemassa, tiukat työhaasteet ja vastuut opettaneet organisoimaan asioita ja priorisoimaan. Perheessä työnjaot onnistuvat taisteluitta, asiat suoriutuvat ilman hirveää pohtimista. Yhteinen kalenteri auttaa, pikamerkinnät kiireellisistä vie pari minuuttia. Sitten vaan eletään preheenä yhdessä, tehdään niitä asioita jois
Moukka, miksi sukupuolitat? En ole mies!
Niinpä! Nyt ollaan jo aika pahasti pellolla.