Hesarissa tänään juttua metatöiden epätasaisesta jakautumisesta perheessä. Yksi isä huomannut jättäneensä ne kaikki lastensa äidille
Heittäkääpä teidän perheen prosentit. Miten monta prosenttia metatöistä on äidin osuus ja mikä isän/puolison osuus.
Meillä 70/30.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Alussahan mies tekee metatöitä. Jossain vaiheessa siitä tule riitaa, jolloin mies viisaampana antaa periksi antaen naisen tehdä ne mielensä mukaan.
Miehen metatyöt eivät kelpaa, sillä ne eivät tule tehtyä "täydellisesti."
Passiivinen luovuttaminen on aina kovin kumma tapa elää elämäänsä.
Koti on yhteinen, joten siinä ei voida elää vain yhdellä tapaa, asioista sovitaan. Olen tuolle omalle avomiehelle sanonut, että kun halusit mielipiteen omaavan naisen, sitä minä olen, aivan turha sitten itkeä että "ei koskaan saa tehdä niin kuin haluaa". En minä ole mikään diktaattori, mutta en myöskään jaksa katsoa mitään puolivillaista sohvaperunointia 24/7. Onhan töissäkin jokin asetettu taso ja tavoite, eikä siellä silitellä päätä että kiva Pentti kun yritit, se riittää kyllä, ota mitali ja mee lepäämään.
Pyykit pestään pesuohjeiden mukaan, pesukorin ei ole tarkoitus olla ylitsevuotava, imuroinnissa olisi tarkoitus saada liat pois lattioilta eikä vaan lykkiä sitä laitetta keskellä huonetta 5min. Roskakaapin voi pyyhkiä samalla kun vaihtaa pussin uuteen. Pöydän voi pyyhkiä vaikka aina kun siitä nostaa astiat tiskikoneeseen ruokailun jälkeen. Jos hakee itselleen lasillisen vettä olohuoneeseen, voi kysyä toiselta "otatko jotain?" eikä itkeä sitten, että MIKSET PYYTÄNYT JOS OLET JANOINEN. xD
Ei tarvitse olla oikea sävymaailma petivaatteissa, mutta olisi se ilo nähdä, että mies toteaa tai toteuttaa, että hei nää vois ny usean viikon jälkeen vaihtaa, laittaisi pesuun, edes pyykkikoriin, ja hakisi uudet kaapista tilalle.
Lähtisi kauppaan niin että olisi itse tietoinen mitä kaapeissa on, ja miettisi mitä syödään edes seuraavat päivät, mitä niihin tarvitse Eikä aina kysyä minulta kesken työpäivän että tarviiko käydä kaupassa ja sitten seuraavaksi että mitä sieltä pitää ostaa. Muistaisi että minä syön kotona lounaan. Muistaisi edes yhden minun suosikkituotteen ja ostaisi sitä, loisi mielikuvan "mietin sinua".
Omaisi kalenterissaan vaikka äitienpäivän ja kysyisi etukäteen että käytäisiinkö hänen äidillään kahvilla xx klo yy, hän olisi itse tilannut jo kukat/kakun/aivansamamitä.
"Hei muru se onki mun vuoro imuroida tällä viikolla, voisin to töiden jälkeen käydä alakerran, jos sinä käyt vaikka sillä aikaa koiran kanssa lenkillä vai käytkö siellä kirjastossa, mitä mieltä oot? " <- hitto ku ois kuumaa!
Mitään ei voida suunnitella, tai jos suunnitellaan, ei onnistu kun onkin väsy/pahaolo/varvaskipee, mutta mihinkään lääkäriin ei kyllä tarvii mennä tutkituttamaan miksi 40v mies on ku 70v.
Minä voin kyllä varata autoon itse katsastuksen ja vaihtaa renkaat, leikkaan nurmikon, tilaan ja maksan nuohoojan, ja odottelen että tuo vuoden kestänyt olohuoneen listojen laitto tuossa joku päivä jatkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Se rennosti ottaminen lapsiperheessä tarkoittaa käytännössä sitä, että sitten eletään niin että sammutetaan juuri ja juuri se kulloinenkin tulipalo ja yleensä valtavan stressin saattelemana.
Mitä enemmän niihin metatöihin panostetaan, sitä rennompaa siitä itse elämästä tulee.
Suunnittelu on suunnittelua. Tekemisellä se homma helpottuu.
Metatöitä tehdään valtavasti, mutta sitten vaikkapa oman taloyhtiön vuosikokouksessa käy pääosin miehiä, vaikka useimmilla on puolisot.
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotiaan synttärien suunnittelu ja ohjelmanumerojen valinta, kausiverhojen määrittely, kesäkukkien vertailu, elossa olevien sukulaisten listan päivittäminen ja osoitteet, talven ylijääneiden pakasteiden inventointi.....
Kausiverhojen määrittely. Ai saa tana mä en saa pian happea tältä naurulta!! :D :D :D Joo voihan helpoista ja arkipäiväisistä asioista tehdä vaikeita jos haluaa elämästään sillä tavalla merkityksellisempää.
Lapsen synttärien suunnittelu ei ole rakettitiedettä. Verhojen valinta ei ole mitään vaikeaa eikä vaadi mitään ihmeen määrittelyjä. Kesäkukkien ostaminen ei ole rakettitiedettä. Sukulaisten elossa oleminen ja osoitteiden päivittäminen ei ole kovin usein tehtävä homma. Kyllä sukulaisten elossa oleminen pitäisi olla tiedossa pian kuoleman jälkeen... Ei kannata kerätä sinne pakastimeen tavaraa niin, että sitä jää yli eikä tuotakaan tehdä kovin usein jos tarvetta on.
Ihan turhaa stressiä ja hommaa kehittelette itsellenne. Mä en tajua tuollaista touhua. Mä olen kokopäiväisessä työssä, opiskelen ja asun aikuisen lapseni kanssa omakotitalossa. Ei ole miestä joka tekisi tuota h e l vetin lapsellista metatyötä.
Ihan itse luotte tuon stressin ja paineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju todistaa jälleen että naiset rakastavat hampaat irvessä suorittamista, sillä mitään EI SAA elämässä ottaa rennosti.
Kiva.
Eihän suunnittelu ole mitään suorittamista.
Onhan se naisille. Hirveä haloo ja ulina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussahan mies tekee metatöitä. Jossain vaiheessa siitä tule riitaa, jolloin mies viisaampana antaa periksi antaen naisen tehdä ne mielensä mukaan.
Miehen metatyöt eivät kelpaa, sillä ne eivät tule tehtyä "täydellisesti."
Passiivinen luovuttaminen on aina kovin kumma tapa elää elämäänsä.
Koti on yhteinen, joten siinä ei voida elää vain yhdellä tapaa, asioista sovitaan. Olen tuolle omalle avomiehelle sanonut, että kun halusit mielipiteen omaavan naisen, sitä minä olen, aivan turha sitten itkeä että "ei koskaan saa tehdä niin kuin haluaa". En minä ole mikään diktaattori, mutta en myöskään jaksa katsoa mitään puolivillaista sohvaperunointia 24/7. Onhan töissäkin jokin asetettu taso ja tavoite, eikä siellä silitellä päätä että kiva Pentti kun yritit, se riittää kyllä, ota mitali ja mee lepäämään.
Pyykit pestään p
KUKAAN ei jaksa lukea. Sammuta välillä se pöytäkone.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä pitää olla niin et mies hoitaa elatuksen ja kodin metatyöt päälle. Sillo jää naiselle aikaa harrastaa omia juttujaan.
Se vaan ku miehet ei tee sitä elatusta 😱 ei oo tehny kymmeniin vuosiin.
Ja silloinkin, jos mies saa 100-200 € enemmän kuin vaimo, se menee sen omien lelujen ostoon ja kuppiloihin. Naisen rahat menee perheeseen ja kotiin 100%.
Vierailija kirjoitti:
Se rennosti ottaminen lapsiperheessä tarkoittaa käytännössä sitä, että sitten eletään niin että sammutetaan juuri ja juuri se kulloinenkin tulipalo ja yleensä valtavan stressin saattelemana.
Mitä enemmän niihin metatöihin panostetaan, sitä rennompaa siitä itse elämästä tulee.
Joo todella rennolta kuulostaa teidän metailijoiden stressaaminen. :D Hyvin on tässä itse perhe-elämää elänyt vaikka en ole mitään ihmeen stressimetailua harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä pitää olla niin et mies hoitaa elatuksen ja kodin metatyöt päälle. Sillo jää naiselle aikaa harrastaa omia juttujaan.
Höpö höpö. Usampi avioliitto säilysi, jos prosentit olisivat lähempänä 50/50.
Ja mä oon aika varma, että mitä tasapuolisemmin jako menee, sitä aktiivisempaa on myös kammarin puolella !
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju todistaa jälleen että naiset rakastavat hampaat irvessä suorittamista, sillä mitään EI SAA elämässä ottaa rennosti.
Kiva.
Mä olen nainen enkä ymmärrä tuollaista touhua. Mua yhtä aikaa huvittaa että ärsyttää tuo joidenkin ulina metatyöstä. Itse tekevät elämästään vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo todella rennolta kuulostaa teidän metailijoiden stressaaminen. :D Hyvin on tässä itse perhe-elämää elänyt vaikka en ole mitään ihmeen stressimetailua harrastanut.
Sinun pitäisi hakeutua hoitoon.
Noh, me erottiin pikkulapsiaikana. Hoidan kaikki lasten asiat niin eron jälkeen kuin ennen eroakin. Toki tuo exä nakkikoneena toimii, siis että jos sanon, että katso lapsia tuolloin tai vie harrastukseen tuolloin tai käy sovittamassa ja ostamassa lapselle sitä ja tätä sillä aikaa kun minä katson toista lasta, niin saattaahan tuo suorittaa, mutta oma-aloitteisesti ei ole tehnyt missään vaiheessa mitään --> mies ei siis suunnittele tai ota vastuuta mistään, on vaan sellainen nakkikone. Erikoista sinänsä, että on päällikkötyössä, että töissä se vastuunotto ja tehtävien proaktiivinen määrittäminen ilmeisesti mieheltä onnistuu.
Käykö kukaan mies töissä?
Metatyö on sitä työtä, joka mahdollistaa sen teidän töissäköymisen, se joka tehdään siellä taustalla
- esim palkanmaksu:
- joku suunnittelee työvuoronne, kirjaa ne järjestelmään, toimittaa ne teille
-joku tarkistaa tekemänne työvuorot, kirjaa tekemänne työtunnit minuutin tarkkuudella tietokonejärjestelmään säännöllisin väliajoin
- palkkanne toimitetaan tilillenne
Ihan vaan yksi esimerkki
Vierailija kirjoitti:
Viisi vuotiaan synttärien suunnittelu ja ohjelmanumerojen valinta, kausiverhojen määrittely, kesäkukkien vertailu, elossa olevien sukulaisten listan päivittäminen ja osoitteet, talven ylijääneiden pakasteiden inventointi.....
Turhaa puuhastelua kaikki, se tekee jota kiinnostaa mutta marttyyripisteitä en tuollaisista harrastuksista anna. Ohjelmanumeroita viisivuotiaan synttäreille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitäisi hakeutua hoitoon.
Kauanko suunnittelit tuon kirjoittamista?
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä kyllä metatöihin mitenkään panosteta. Siis tietenkin jollain tasolla ne tulee aina tehtyä. Mutta en ymmärrä mitä suurta panostusta ja stressiä niistä on. Esim. kalenteri ja sen merkinnät auttaa paljon siinä, että voi ottaa rennosti eikä stressata. Enkä pidä sitä minään metatyönä, että kaikki laittaa menonsa kalenteriin muistutusten kera. Sitten kun muistutus vaikka lapsen kaverin synttäreistä tulee, joku ostaa sen lahjan.
Eikä meillä mitään kauheita tulipaloja synny lasten vaatteista tai hammaslääkäreistäkään. Tai harrastuksista tai varusteista. En nyt koe, että olisin stressaantunut kuoliaaksi tuossa muutama viikko sitten, kun totesin, että vanhempi lapsi tarvitsee viidet uudet kengät, kun kevät tulee ja kaikki harrastuskengätkin ovat jääneet pieneksi. Menin nettiin ja tilasin ne kengät. Muutama päivä ja hain ne postista. Ja sitten elämä jatkui ilman tulipaloja.
Veikkaan oikeasti, että metatyöt stressaa lähinnä silloin, kun elämässä on muitakin stressaavia tekijöitä.
Mihin ap lukusi perustuu?
Fakta? Miten laskettu? Käytetty aika vai kappalemäärä? Onko tehostamista vai saako siihen käyttää niin paljon aikaa kuin haluaa? Mikä komitea päättää tarpeelliset metatyöt?
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on sitä työtä, joka mahdollistaa sen teidän töissäköymisen, se joka tehdään siellä taustalla
- esim palkanmaksu:
-joku tarkistaa tekemänne työvuorot, kirjaa tekemänne työtunnit minuutin tarkkuudella tietokonejärjestelmään säännöllisin väliajoin
Ihan vaan yksi esimerkki
Tuota kutsutaan yleensä tosin taloushallinnoksi, joka on ihan oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
- esim palkanmaksu:
Ihan vaan yksi esimerkki
Kaikki nuo on automatisoitu.
Metatöiden laskeminen on sitä kun tahtoo mitalin perseellään istumisesta ja ajattelemisesta.