Miten pianistit oppii kappaleet ulkoa konserttia varten?
Tarkoitan klassista musiikkia soittavat pianistit (Bachia, Händeliä ym. etydejä ja vastaavia). Miten pianistit oppii ulkoa nuo kappaleet niin ettei tarvi nuotteja konserttiin ollenkaan mukaan? En ymmärrä. Olen soittanut pianoa nyt kaksi vuotta ja soitan ihan hyvin. Mutta en ulkoa opi mitään vaan aina vain nuoteista.
Kommentit (17)
Kysy uudestaan vaikka 10 vuoden päästä. Eiköhän siinä ajassa ole ehtinyt soittamaan vaikkapa Beethovenin kappaleen muutaman kerran.
Nuottiaivot. Kappaleen melodian muistava osaa muuttaa sen päässään nuoteiksi.
Päälle fyysinen muisti; kun sormet ovat hakanneet kappaletta satoja ellei tuhansia kertoja niin syntyy ns lihasmuisti. Ammattilaiset tietää tämän.
En osaa tätä paremmin selittää.
Se tallentuu aivoihin. Kun soittaa yhtä kohtaa, muistaa seuraavan. Kuuloaisti on siinä tärkeä ainakin mulla. Musiikki kulkee päässä vähän edellä käsistä.
Ja jollain tavoin muistan myös näkömuiston nuoteista: sen, missä kohtaa tulee kertaus tms.
Höh, vaikea kuvailla. Ehkä sun pitää opetella pätkinä ja silmät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Nuottiaivot. Kappaleen melodian muistava osaa muuttaa sen päässään nuoteiksi.
Päälle fyysinen muisti; kun sormet ovat hakanneet kappaletta satoja ellei tuhansia kertoja niin syntyy ns lihasmuisti. Ammattilaiset tietää tämän.
En osaa tätä paremmin selittää.
Ei todellakaan muunna päässään nuoteiksi, vaan sen vain tietää, kun on kuullut kappaleen monta kertaa.
Kyllähän monella pianistilla on nuotit edessä ja monella on myös sivujen kääntäjä.
Mutta harjoittelemalla ja lisää harjoittelemalla.
Pianoa soittaessa lihasmuisti korostuu. Soitin lapsena pianoa jonkin aikaa, ja muistan yhä, miten sormet siirtyi seuraavien nuottien kohdalle ennen kuin aivot ajattelivat koko asiaa.
Melkeinpä kaikkia instrumentteja pystyy soittamaan lihasmuistin avulla, kun on harjoitellut tarpeeksi.
Kokenut pianisti analysoi kappaleen musikaalisen rakenteen ja painaa toonikat, alidominantit, dominantit yms. muistiin.
Vierailija kirjoitti:
Kokenut pianisti analysoi kappaleen musikaalisen rakenteen ja painaa toonikat, alidominantit, dominantit yms. muistiin.
Ei niitä tarvitse painaa muistiin. Ne jäävät muistiin, kun harjoittelee kappaleen.
Vierailija kirjoitti:
Melkeinpä kaikkia instrumentteja pystyy soittamaan lihasmuistin avulla, kun on harjoitellut tarpeeksi.
Hohhoijaa.
Eikö usein ole nuottivihko käytössä? Olen nähnyt klarinetistin nuottivihkon ja se on aika hurjan näköinen. Samoin muitakin suurten mestarien saavutuksia nuotteina. On se hurjan näköistä.
En osaa edes koulun laulukirjan nuottien mukaan laulaa. Kunnia kaikille soittajille.
Lang-Lang on paras pianisti. Kuunnelkaa hänen klassista musiikkiaan. Lang-Langin sormet ja kädet on 70 miljoonalla dollarilla vakuutettu. Hänei mielellään tervehdi kädestä, eikä käytä mitään teräviä esineitä.
Harjpittelemalla. Takapuolilihaksia tarvitaan. Moni tekee työtä sen kahdeksan tuntia päivässä harjoitellakseen.
Samalla tavalla ku muutkin muistettavat asiat. Hinkkaa hinkkaa hinkkaa. Viidentoista minuutin päiväpimputtelu ei riitä, eikä tunnin vaan siinä soittimen kanssa istutaan ja työskennellään puoli päivää joka ikinen päivä.
Kuten aivan kaikessa, toisto, toisto ja vielä kerran toisto, niin jo alkaa jäädä muistiin.
He ovat hyvin musikaalisia ja ovat harjoitelleet soittamaansa kappaletta lukuisia tunteja.
Minä soitan viulua ja jotenkin sen seuraavan nuotin tietää tutusta kappaleesta ilman nuottejakin, kun on muutaman kerran soittanut ensin nuoteilla