Joku sanoi että oliiviöljy ei sovi paistamiseen, mutta koko eteläinen eurooppahan paistaa ruuan oliiviöljyllä
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Siemenöljyt ovat epäterveellisiä ja aiheuttavat matala-asteista tulehdusta.
Oliiviöljyn kuumentamisessa syntyy terveydelle haitallisia PAH-yhdisteitä.
Olen kymmeniä vuosia paistanut rypsiöljyllä, käytän kasviperäisiä margariineja ja olen käynyt viime vuosina useampaan otteeseen mittauttamassa mm. matala-asteisen tulehduksen eli herkän crp:n. Minulla ei ole sitä, arvo on ollut joka kerta varsin matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laadukkaalla oliiviöljyllä voi paistaa terveellisesti. Mutta ei niillä, joita suomalaisissa marketeissa myydään.
Kyllä Suomessa on myytävänä ainakin yksi laadukas oliiviöljy.
Itse tilaan ympäri maailmaa parhaita oliiviöljyjä. Niitä ei käytetä paistamiseen, vaikka niin voisi tehdäkin, koska aina käytetään paistamiseen tuota aiemmin mainitsemaani "lampante"-luokan oliiviöljyä. On virhe luulla, että korkeatasoisista oliiviöljyistä saisi jonkun hyödyn paistaessa.
Mistä te noita laadukkaita öljyjä ostatte?
Jos oliiviöljy pullossa lukee pomace, soveltuu se paistamiseen.
Höpö höpö. Oliiviöljyssä olen paistanut monta vuotta, hyvin sopii
Asun ulkomailla enkä Suomen käytännöstä tiedä, mutta just nyt syön hyvällä halulla kalaa, jonka olen paistanut voi-oliiviöljyseoksessa. Päälle hiukkasen suolaa, tilliä ja vihreitä sipulinvarsia leikattuna eikä muuta tarvitse. On tosi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos oliiviöljy pullossa lukee pomace, soveltuu se paistamiseen.
Juuri näin. Tuo pomace on tuota aiemmin mainitsemaani "lampantea", eli lamppuöljyksi kansansuussa kutsumaa. Sitähän ei saa markkinoida oliiviöljynä, koska uutettu niistä oliivin puriste jämistä. Toki kaikki oliiviöljyt soveltuu paistamiseen, mutta hukkaan heitettyä öljyä, jos lampantea saatavilla.
"Oliivipuita taas kasvaa yllättävän pienellä alueella Välimeren itäpuolisilla alueilla."
Espanja on Välimeren länsirannalla. Maailman suurin oliiviöljyn tuottaja (yli 40%).
Top-viidessä mukana myös Tunisia ja Marokko...
Etelä-Amerikassa asuessani ostin chileläistä ja argentiinalaista oliiviöljyä.
Eli tuo väite tuossa yllä ei ihan pidä paikkaansa.
Mitä ketjun kysymykseen tulee, itse olen paistanut kaiken oliiviöljyssä, toisinaan (harvoin) voinokareen kanssa, viimeiset 25 vuotta.
On tosi, että neitsytöljyä ei tarvitse paistossa käyttää, vaan espanjalaisittain "orujo", eli noin puolet halvempi kuumapuristuksen jämäöljy, käy tuohon paremmin, mutta neitsytöljystäkin häviää se "vihreä" maku kuumennettaessa. Mutta kumpikin käy, ei niin kuumaa pannua tarvita että tuosta savutuspisteiden erosta tulisi ongelmaa.
Mutta orujo antaa mm. sipuleihin enemmän "ravintolamaisen" konsistenssin kuin neitsytöljyssä paisto, joten halvempi parempi.
Salaatteihin, hummukseen yms. luonnollisesti parasta neitsytöljyä, kun maun halutaan pysyvän mukana. Kreikan Kalamata on mielestäni herkullisinta.
Vierailija kirjoitti:
Joku suomalainen nainen käynyt muualla öljyjä tutkimassa ja suomeen palattua kertoi että oliiviöljy käy paistamiseen. Varmaan löydätte googlaamalla tuosta asiasta lehtijuttuja.
Miksi minä tarvitsisin "jonkun suomalaisen naisen" lupaa paistaa oliviiöljyllä kun se selvästikin toimii tuossa tarkoituksessa kuten rypsiöljykin. Enemmän kannattaa vältellä paistomargariineja ja varsinkin voita paistamisessa.
Vierailija kirjoitti:
"Oliivipuita taas kasvaa yllättävän pienellä alueella Välimeren itäpuolisilla alueilla."
Tuosta tuli mieleen että "supersää" sivulla on jostain syystä oliivikin siitepölypitoisuuksissa tänä keväänä.
Mutta ehkä ne pölyt sitten leijailee välimereltä suomeen asti?
Joku sanoo mitä sattuu, ja joku toinen uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi kädettömiä ihmisiä. Neuvot kysytään ja otetaan hoopimmalta nettiseikkailijalta, vaikka verkko on täynnä tietoa.
Et ymmärrä keskustelupalstan funktiota.
Oliiviöljy sopii oikein hyvin paistamiseen.
Yleensäkään paistamiseen ei kannattaisi käyttää muutenkaan niin hiton kovaa lämpötilaa, että alkaa roiskua.
Ei Roiski öljy. Sulla on ollut pannulla vesipisaroita. Ne on ne jotka räiskähtävät öljyä lisättäessä. Tai sitten olet lisännyt pannulle vettä liikaa sisältävän raaka-aineen. Kaikki paistettavat, oli pihviä tai kalaa, neuvotaan kuivaamaan talouspaperilla tms. ennen paistamista.