Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta

Vierailija
10.04.2024 |

"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella" 

Kommentit (2622)

Vierailija
1461/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkekatto asettaisi katon myös eläkemaksuille. Ei voi toteuttaa meidän järjestelmässä, kun hyvien maksajien rahat tarvitaan. Eikä tässä järjestelmässä tarvitse tehdäkään niin: jos joku nykypäivänä vielä työssänsä kerryttää kymppitonnin eläkkeen, hän on maksanut kyllä vielä isommat maksut sitä vastaavasti. 

Teknisesti kaikki maksavat ne samat prosentit.

Lisäksi noilla jotka saavat isoa eläkettä on myös muita eläkesäästöjä siellä veroparatiiseissa...Johtajat saavat osakkeita sun muuta, josta ei mene eläkemaksuja.

Itse asiassa isoja palkkoja isoissa firmoissa saavista maksetaan enemmän työeläkemaksuja kuin pienten yritysten työntekijöistä.

TyEl-maksu on keskimäärin 24,85%, mutta isot firmat maksavat sitä paljo

Joo tämä on tiedossa. Jonkun palkka on 30.000 euroa/kk ja toisen 1.500 euroa/kk bruttona.

Vierailija
1462/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan tätä keskustelua on käyty. Nuorempi polvi kadehtii vanhemmilla olevia rahoja ja varoja, jotka ovat ehtineet kerätä pitkän elämänsä aikana. Nuoret haluaisivat kaikki mulle ja heti. Se ei ikävä aina mene niin. Toki on nuoria, joilla on niin rikkaat vanhemmat, että he pystyvät ostamaan aikuisille lapsilleen kaiken (talon, mökin, auton yms.).

Kirjaimellisesti sukupolvet jäävät edeltäjiään köyhemmiksi. Niin on ollut 70-luvulla syntyneistä lähtien. 

Siinähän hilloatte säästöjänne ja matkailette ja käytätte kaiken itseenne ja ihmettelette, kun lapsia ei synny. Nauttikaa. Keskittykää itseenne. Onhan se oma napa lähimpänä eivätkä nuoremmat polvet ansaitse kuin haukkuja ja ankaruutta jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan tätä keskustelua on käyty. Nuorempi polvi kadehtii vanhemmilla olevia rahoja ja varoja, jotka ovat ehtineet kerätä pitkän elämänsä aikana. Nuoret haluaisivat kaikki mulle ja heti. Se ei ikävä aina mene niin. Toki on nuoria, joilla on niin rikkaat vanhemmat, että he pystyvät ostamaan aikuisille lapsilleen kaiken (talon, mökin, auton yms.).

Kirjaimellisesti sukupolvet jäävät edeltäjiään köyhemmiksi. Niin on ollut 70-luvulla syntyneistä lähtien. 

Siinähän hilloatte säästöjänne ja matkailette ja käytätte kaiken itseenne ja ihmettelette, kun lapsia ei synny. Nauttikaa. Keskittykää itseenne. Onhan se oma napa lähimpänä eivätkä nuoremmat polvet ansaitse kuin haukkuja ja ankaruutta jne.

No minä ainakin olen tehnyt lapsia. No itse olen syntynyt 60-luvulla ja mielestäni olen saanut tehdä tosissani töitä yleensä saadakseni edes töitä. Koulutuskin on kokenut jo aikaa sitten inflaation. En ole saanut kerättyä minäkään mitään ihmeellisiä varallisuuksia, vaikka asp-tilillä sain itselleni asunnon. Nyt lapseni myös säästää sitä itselleen. Toki hän sitten saa aikanaan minunkin asuntoni. Ei ole ollut elämä helppoa, kun ei ole syntynyt kultalusikka suussa.

Vierailija
1464/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Hoida sinäkin itseäsi ja matkustele, äläkä hanki lapsia. Sitten olet yksinäinen vanhus joskus... Näin se taitaa mennä. Tuo, että sukupolvet ovat edeltäjiään köyhempiä on aika outo juttu, jos kerran lapset yleensä perivät vanhempansa ja sitten itsekin elinaikanaan luultavasti tienaavat jotain. Ei mene kyllä jakeluun??? 

Vierailija
1465/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

....ja nämä saavat sitten oikeuden käydä erikoislääkärillä terveyskeskusmaksun hinnalla. Minusta yhteiskunnan pitäisi ennemmin panostaa työikäisiin, lapsiin ja nuoriin.

Olet ymmärtänyt väärin.

Hyvinvointialue tekee sopimuksen tiettyjen yksityisten lääkäriasemien kanssa, jotta eläkeläiset voivat varata sieltä aikoja sovittuun hintaan, sovituille yleislääkäreille. Käytäntö on muuten sama kuin palveluseteleillä, mutta seteliä ei tarvitse ensin pyytää terveyskeskuksesta, eikä odottaa, että se kilahtaa postilaatikkoon ennen kuin varaa ajan. Ikä riittää todisteeksi palvelusetelin sijasta.

Työikäisten luulisi olevan onnellisia, koska tähän asti he ovat valittaneet, ettei kukaan muu pääse terveyskeskukseen, koska eläkeläiset täyttävät kaikki paikat.

Vierailija
1466/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla yli 50-vuotiaatkin saatettiin passittaa eläkkelle, jos työt loppuivat. Enää ei tuon ikäinen pääse eläkkeelle. Sitä sitten hakee nuorten ihmisten kanssa töitä niin kauan, kun pääse sitten ehkä noin 65-vuotiaana eläkkeelle. Eläkekään ei ole mikään kehuttava, jos kerran on pätkätöissä ja korvaukissa elänyt vuosia. 

Eikö ole suhteellisen samantekevää kutsutaanko työttömyydestä saatua korvausta työttömyyseläkkeeksi vai työttömyyspäivärahaksi?

Vierailija
1467/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuossa ikähaarukassa saa nettona enemmän eläkettä kuin lapsensa bruttona palkkaa. Ja lapsensa eivät tule koskaan eläkkeitään saamaan.

Minun lapseni ja heidän puolisonsa saavat kaikki enemmän palkkaa, mitä minun ja mieheni yhteenlaskettu eläke on, ja olin sentään johtavassa asemassa.

Vierailija
1468/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ja hyvä niin. Nuortenko pitäisi olla varakkain ikäryhmä ja omistaa puolet varallisuudesta?! Ja vanhukset olisivat kerjuulla kuten kehitysmaissa, huh huh sentään ja onneksi eletään Suomessa. 

Vierailija
1469/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa noista 65-75-vuotiaista elää muuten pelkällä vanhuuseläkkeellä. Myös oli paljon maalla olevia pienvijeljöitä, joiden piti maksaa itse itselleen eläkettä. Jos ei ole paljon maksettu, ei ole eläkekään kovin suuri. Sitten miten on kaikki kotiäidit ja jotkut ammatinharjoittajat, jotka eivät ehkä olleet koskaan töissä. Heillä ei ole muuta kuin kansanelä.

Ei voi yleistää, että KAIKKI.

Tarkoitat varmaan, että osa elää pelkällä kansaneläkkeellä/takuueläkkeellä.

Kun kaikki 65-75 vuotiaat saavat nimenomaan VANHUUSELÄKETTÄ. Se voi olla työeläkettä tai kansaneläkettä tai molempia.

Eivät kaikki nosta alle 70-vuotiaina eläkettä. Tiedän ihmisiä, jotka ovat töissä, eivätkä nosta eläkettä, vaikka on ikää 69-70.

No täsmennetään, että kaikki 65-75-vuotiaat eläkeläiset saavat vanhuuseläkettä.

Vierailija
1470/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä yleistä. Hoida sinäkin itseäsi ja matkustele, äläkä hanki lapsia. Sitten olet yksi

Näin on. Onhan ihan loogista että kun nuoresta pitäen käy töissä ja kartuttaa siinä sivussa omaisuuttaan niin 65 - vuotiaana on jo massia taskussa. Mihin se yhtäkkiä häviäisi jollei tahallaan hävitä? Lapset saavat aikanaan perintönä suurimman osan karttuneesta omaisuudesta. Ongelma on niillä perheillä joilla huono-osaisuus periytyy sukupolvelta toiselle, heillä sitä katkeruutta tulee kun vertaavat itseään muihin samanikäisiin. 

Vierailija
1471/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain meni 50-luvulla lasten kasvatuksessa pahasti pieleen 🙄 Suomen historian itsekkäin ikäryhmä, boomerit. 

Mitä vähemmän itsekästä mun ois pitänyt näiden 70 vuoden aikana tehdä ?  Opiskelin, tein 40 vuotta töitä , käyden läpi noin vajaat 10 YT:tä , synnytin lapsen , jonka vein vuoden vanhana päivähoitoon kuten muutkin . Juu aivan karmean itsekästä hankkia elanto perhelleen. Perin ne mukavat vanhempani 30- luvulta . Olivat oikeasti mukavat myös isovanhempina. Perinnöstä suurin osa lapselle testamentilla, ja ei , ei ollut yllätys . Ihan itse myötä vaikutin asiaan. 

Niin, että missä mä lokkeilen ja olen itsekäs ? 

Eläkemaksut määritteli kuka lie ( työmarkkinajärjestöt, hallitus ?) kuten nytkin . Kuinka moni teistä nyt  pohtii nyt miten turvata teidän potentiaalisten lastenne eläke ? Kuten aiemmin ilmoitin , minua kiinnosti parikymppisenä kyllä ihan muut asiat. Hyvä jos olette parempia ihmisiä. Onnea !

Vierailija
1472/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos katsoo suomalaisten bruttovarallisuutta, niin kaikkein rikkain ikäluokka tulee olemaan nykyiset 50-59-vuotiaat. Heidän bruttovarallisuutensa on jo korkein, ja kunhan he saavat loput velkansa maksettua, niin nettovarallisuuskin on korkein. Heillä bruttovarallisuuden mediaani oli 350 000€ jo vuonna 2019 ja velkoja oli enää noin 60 000€.

Vierailija
1473/2622 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään. 

Perineet? 

Vierailija
1474/2622 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ongelma on tällä hetkellä myös se, että suuresta ikäluokasta on elossa vielä paljon ihmisiä, vaikka eivät kaikki ole siinäkään ryhmässä varakkaita. Kun sitten lasketaan nämä kaikki ihmiset yhteen, voi olla, että tulee suurikin varallisuusmäärä, koska eläkeläisten määräkin on nyt suurempi juuri ehkä sen takia, niitä eläkeläisiä on nyt sitten enemmän, mutta aika hoitanee tämänkin asian, koska ikäluokat pienenevät koko ajan. Jo 60-luvulla syntyneiden ikäluokatkin on pienempiä ja siitä vain pienenee. 

Vierailija
1475/2622 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärit, kännykät, Audit, bemarit. kumitissit, tatskat, kaukomatkat, roskaruoka, volt, kuntosalit, jättitelkkarit, muotikuteet ja lenkkarit, oliko nykyeläkeläisillä näitä nuoruudessa? 

Vierailija
1476/2622 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läppärit, kännykät, Audit, bemarit. kumitissit, tatskat, kaukomatkat, roskaruoka, volt, kuntosalit, jättitelkkarit, muotikuteet ja lenkkarit, oliko nykyeläkeläisillä näitä nuoruudessa? 

Noita moni ostaa lainalla.

Eikä kaikki matkusta nuoremmistakaan.

Tietokone on pakko olla myös työttömällä, kun työhaastatteluita on teamsilla ja tehdään työhakemukset sähköisesti.

Lapsilla on Wilma, koulu ei jaa enää paperisia tiedotteita.

Vierailija
1477/2622 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia vanhempiani vähän ihmettelen. Kumpikin olivat puoli vuotta-vuoden ammattikoulua käyneitä duunareita. Nyt eläkkeellä on varaa kahteen autoon, isoon omakotitaloon, kahteen kesämökkiin ym. Ei meillä lapsilla tuollaiseen ole varaa mitenkään. 

Perineet? 

Mikään raha ei riitä jos sitä ei osata järkevästi käyttää.

Todennäköisesti vanhemmat ovat olleet säästäväisiä.

Vierailija
1478/2622 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan tuo on. Varallisuus on keskittynyt tuonne ikäryhmään, talot, mökit, rannat, metsät... 

Mitä nyt juovat metsänsä ja peltonsa. 

Vierailija
1479/2622 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se aika erikoista,  jos kolmekymppisenä olisi asuntolainat maksettuna ja vieläpä rutkasti sijoituksia.  Niin ja lapsetkin jo aikuisia ja omillaan. 

Erikoista on Suomessa se, että opiskelijat saavat Kelasta opintotukia ja nukkuvat puolillepäivin. Samoin se että puuttuu 10.000 €:n lukukausimaksut.  Laiskiaisten paratiisi luotu. Myös ammattikorkeakoulujen opettajat saavat tuplapalkkaa, oikeastaan nelikertaista puolittaisella työajalla. Samoin palkka kaksinkertainen laskeneeseen opetuksen laatuun nähden.

Niin näin oli minulla kolmikymppisenä, kun aloitti puskemaan 18 vuotiaana, ja yliopisto aikaan sijoitti,  teki töitä, ja valmistu 4 vuodessa.

Eikä nostanut tukia, vaan keskitty toimissaan olennaiseen.

Eikä siinä elämässä paljoa hävinnyt.

Kun muut käytti roskaviihteeseen päivästä 5 tuntia,  käytin 0,5 tuntia. Roskaviihdettä telkkari, valtamediat tms.

Vierailija
1480/2622 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se aika erikoista,  jos kolmekymppisenä olisi asuntolainat maksettuna ja vieläpä rutkasti sijoituksia.  Niin ja lapsetkin jo aikuisia ja omillaan. 

Erikoista on Suomessa se, että opiskelijat saavat Kelasta opintotukia ja nukkuvat puolillepäivin. Samoin se että puuttuu 10.000 €:n lukukausimaksut.  Laiskiaisten paratiisi luotu. Myös ammattikorkeakoulujen opettajat saavat tuplapalkkaa, oikeastaan nelikertaista puolittaisella työajalla. Samoin palkka kaksinkertainen laskeneeseen opetuksen laatuun nähden.

Niin näin oli minulla kolmikymppisenä, kun aloitti puskemaan 18 vuotiaana, ja yliopisto aikaan sijoitti,  teki töitä, ja valmistu 4 vuodessa.

Eikä nostanut tukia, vaan keskitty toimissaan olennaiseen.

Eikä siinä elämässä paljoa hävinnyt.

Kun muut käytti roskaviihteeseen päivästä

Opintotuki on 299 kuukaudessa. 

Suomessa on miljoona kuusisataa tuhatta eläkeläistä. 

Takuueläke on 970 netto kuukaudessa, ei mene veroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan