65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja eläkeläistalouksissa on jo lähes puolet koko maan varallisuudesta
"65-75-vuotiaat eläkeläiset ovat Suomen varakkain ikäryhmä ja ylipäätään eläkeläistalouksissa on nyt jo lähes puolet koko maan varallisuudesta. Yksinkertaisesti epäreilu ajatus, että juuri eläkeläiset olisivat kategorisesti sopeutustoimien ulkopuolella"
Kommentit (2622)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tätä keskustelua on käyty. Nuorempi polvi kadehtii vanhemmilla olevia rahoja ja varoja, jotka ovat ehtineet kerätä pitkän elämänsä aikana. Nuoret haluaisivat kaikki mulle ja heti. Se ei ikävä aina mene niin. Toki on nuoria, joilla on niin rikkaat vanhemmat, että he pystyvät ostamaan aikuisille lapsilleen kaiken (talon, mökin, auton yms.).
Kirjaimellisesti sukupolvet jäävät edeltäjiään köyhemmiksi. Niin on ollut 70-luvulla syntyneistä lähtien.
Siinähän hilloatte säästöjänne ja matkailette ja käytätte kaiken itseenne ja ihmettelette, kun lapsia ei synny. Nauttikaa. Keskittykää itseenne. Onhan se oma napa lähimpänä eivätkä nuoremmat polvet ansaitse kuin haukkuja ja ankaruutta jne.
Mitähän sinä sitten oikein ehdottaisit?
Kirjoituksesi mukaan syytät
Nimenomaan ovat saaneet ilmaista rahaa. Itse eivät maksaneet eläkemaksuja juuri nimeksikään ja silti saavat enemmän seniorilomarahaa kuin moni palkansaaja. Vtun ahneet kusipäät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan tätä keskustelua on käyty. Nuorempi polvi kadehtii vanhemmilla olevia rahoja ja varoja, jotka ovat ehtineet kerätä pitkän elämänsä aikana. Nuoret haluaisivat kaikki mulle ja heti. Se ei ikävä aina mene niin. Toki on nuoria, joilla on niin rikkaat vanhemmat, että he pystyvät ostamaan aikuisille lapsilleen kaiken (talon, mökin, auton yms.).
Kirjaimellisesti sukupolvet jäävät edeltäjiään köyhemmiksi. Niin on ollut 70-luvulla syntyneistä lähtien.
Siinähän hilloatte säästöjänne ja matkailette ja käytätte kaiken itseenne ja ihmettelette, kun lapsia ei synny. Nauttikaa. Keskittykää itseenne. Onhan se oma napa lähimpänä eivätkä nuoremmat polvet ansaitse kuin haukkuja ja ankaruutta jne.
Kirjoituksesi mukaan syytät
Tämä esimerkkisi pariskunta maksavat eläekmaksuja ja pääsenevät eläkkeelle n 70 vuotiaina. Nykyeläkeläiset eivät juuri maksaneet ja silti jäivät seniorilomalleen jo noin 59 vuotiaina
Nää samat ajoi meidät nuoremmat suohon, muistakaa se
Vierailija kirjoitti:
Olen 75-vuotias eläkeläinen. Minun aikuiset lapseni perivät asuntoni, kun minusta aika jättää. Taitaa olla mieluinen perintö heille, sillä asuntoni on moderni ja hyvällä paikalla Helsingissä. Mikä tässä on siis ongelma?
Samoin meillä, talot löytyy pks ja ulkomailta. Jm kelpaa jo nyt kun lomailevat siellä, jonain päivänä se on heidän.
Tosin eivät ole meidän rahoja paitsi, hyvätuloisia ja itsenäisiä kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valeuutinen jälleen. Nythän päättäjissä on ihan muita ikäpolvien edustajia kuin eläkkeellä tällä hetkellä olevat. Miksi äänestitte heidät sinne, jos he eivät aja teidän asioitanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaista rahaa ei ole missään tai koskaan jaettu, mutta palkkaerot ovat kyllä suuret eli toisten työtä arvostetaan paljon enemmän kuin toisten. Onko se suuri palkka sitten sitä ilmaista rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, mitä valitatte. Teille on tarjolla iso pääoma, tieto ja taito jota käyttämällä pääsette päämääriin. Toista se oli meillä, kun käpylehmillä leikittiin ja aapisesta tietoa pakerettiin. Opimme sentään lukemaan ja laskemaan, myös ihmisyyden!
Surullista että suurin osa teistä ei kunnioita vanhempiaan, isovanhempiaan eikä muita ihmisiä lainkaan. Minä, minä, minä mulle kaikki heti tyyli ei ole teille hyväksi ja se on jo nähty.
Kaikista ei vaan tule pääministeriä, ei sitten millään eikä presidenttiäkään.
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia euroa https://www.tyj.fi/tilastot/
Ja ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotuk
Miksi kärkyt ansiosidonnaista, mene töihin ja säästä kuten mekin teimme koko työuran.
Päättäjät: Multala s. 1978, Grahn-Laasonen s. 1983, Juuso s. 1960, Rydman s. 1986, Satonen s. 1966, Ranne s.1971, Essayah s. 1967, Bergqvist s. 1980, Talvitie s. 1980, Aldercreutz 1970, Ikonen s. 1977, Häkkänen 1985, Rantanen s. 1976, Meri s. 1968, Tavio s. 1984, Valtonen s. 1981, Strand s. 1982, Purra s. 1977, Orpo s. 1969.
Kuten näette melkein näillä kaikilla on matkaa eläkkeeseen, mutta he ovat olleet kuitenkin nyt päättämässä näistä eläkkeistä. Eniten taitaa olla edustettuina 1980-luvun alkupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: *Tämä esimerkkisi pariskunta maksavat eläekmaksuja ja pääsenevät eläkkeelle n 70 vuotiaina. Nykyeläkeläiset eivät juuri maksaneet ja silti jäivät seniorilomalleen jo noin 59 vuotiaina*
Olen nykyeläkeläinen. Työnantajani maksoi eläkemaksua 45 vuotta ja itsekin 31 vuotta (vuodesta -93, kun sitä alettiin periä). Jäin eläkkeelle 64v6kk ikäisenä. Millekään ikäluokalle ei ole vielä vahvistettu yli 65 vuoden alinta eläkeikää. -64 syntyneillä se on 65v ja sen jälkeisille ikäluokille se on sidottu elinajanodotteeseen. Joten älä valehtele.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset eivät myönnä edes sitä että säännöt ovat muuttuneet ja he ovat olleet saamapuolella, eikä nuoremmilla sukupolvilla ole tosiasiallisia mahdollisuuksia samanlaiseen varallisuuden kerryttämiseen kuin heillä on ollut. Koska säännöt ovat muuttuneet.
Tai eivät halua tahallaan ymmärtää tätä. Toitottavat vaan että itse on ansaittu kaikki, omalla erinomaisuudella. Paskat.
Alapeukuista päätellen tänne on pesiytynyt eläkeläisten röyhkeä joukkio.
Lait voivat muuttua vaikka kuinka moneen kertaan, kun jotkut nuoret/nuoremmat jäävät eläkkeelle. Itsekin olen elänyt nuoruuden yms. ja laita ovat tänä aikana muuttuneet. Mikään ei ole pysyvää.
Joo elinaikaodotteeseenhan ne eläkkeet tulevaisuudessa on tarkoitus sitoa, mutta kuinka kauan tämä laki sitten on voimassa. 1980 syntyneelle alin eläkeikä on 66 ja 8 kk. 1990 syntyneelle alin eläkeikä on 67 ja 7 kuukautta. Ei tuo alin eläkeikä nyt niin jyrkästi nouse. 1970 syntyneelle alin eläkeikä on 65 ja 8 kuukautta. 1975 syntyneelle 66 ja 2 kuukautta. 1962-1963 alin virallinen eläkeikä on 65 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, mitä valitatte. Teille on tarjolla iso pääoma, tieto ja taito jota käyttämällä pääsette päämääriin. Toista se oli meillä, kun käpylehmillä leikittiin ja aapisesta tietoa pakerettiin. Opimme sentään lukemaan ja laskemaan, myös ihmisyyden!
Surullista että suurin osa teistä ei kunnioita vanhempiaan, isovanhempiaan eikä muita ihmisiä lainkaan. Minä, minä, minä mulle kaikki heti tyyli ei ole teille hyväksi ja se on jo nähty.
Kaikista ei vaan tule pääministeriä, ei sitten millään eikä presidenttiäkään.
"Eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
"Ansiosidonnaista maksettiin viime vuonna vain 1,9 miljardia euroa https://www.tyj.fi/tilastot/
Mene töihin.
Ai se mene töihin huutelija on eläkeläinen, joka ei käsitä nykyajan työelämästä mitään.
Isoäitini, s. 1914 ei koskaan maksanut mitään eläkemaksuja, mutta sai sitten kuitenkin eläessään Kansaneläkettä. Kuoli 1990-luvulla.
Oikeasti kukaan ei voi sille, milloin syntyy ja millainen maan taloudellinen tilanne on juuri silloin. Aivan turhaa moittia ketään. Jokaisessa ajanjaksossa on omat hyvät ja huonot puolensa.
En usko, että kukaan tässä keskustelussa tarkoittaa mitään pienituloisia eläkeläisiä vaan niitä jotka saa enemmän, niitäkin on paljon.
Voi hyvänen aika. Eikö koulussa opetettu laskemaan?
1,7% on 13,3% isompi luku kuin 1,5%. Eläkemaksu 8,65% palkastasi 53-vuotiaasta alkaen on 20,98% isompi luku kuin nuorempien maksama 7,15%.
Toisin sanoen maksat palkastasi ylimääräiset 1,5% työeläkemaksua, jotta saat samasta palkasta 0,2% enemmän eläkettä.
Tässä meillä varsinainen matemaatikko. Se 0,2% enemmän eläkettä maksetaan joka vuosi, kun taas se 1,5% enemmän eläkemaksua maksetaan vain kerran. Ja kun se 1,5% on verovähennettävä maksu suurista tuloista ja se 0,2% taas kevyemmin verotettu lisä eläkkeeseen, joka on suuruudeltaan joku 20% viisikymppisen tuloista, niin kyllä tuossa pääsee voiton puolelle hyvin nopeasti. Jos nyt muutaman vuoden onnistuu pysymään elossa eläkkeelle jäätyään, niin on voittaja tuossa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Eikö koulussa opetettu laskemaan?
1,7% on 13,3% isompi luku kuin 1,5%. Eläkemaksu 8,65% palkastasi 53-vuotiaasta alkaen on 20,98% isompi luku kuin nuorempien maksama 7,15%.
Toisin sanoen maksat palkastasi ylimääräiset 1,5% työeläkemaksua, jotta saat samasta palkasta 0,2% enemmän eläkettä.
Tässä meillä varsinainen matemaatikko. Se 0,2% enemmän eläkettä maksetaan joka vuosi, kun taas se 1,5% enemmän eläkemaksua maksetaan vain kerran. Ja kun se 1,5% on verovähennettävä maksu suurista tuloista ja se 0,2% taas kevyemmin verotettu lisä eläkkeeseen, joka on suuruudeltaan joku 20% viisikymppisen tuloista, niin kyllä tuossa pääsee voiton puolelle hyvin nopeasti. Jos nyt muutaman vuoden onnistuu pysymään elossa eläkkeelle jäätyään, niin on voittaja tuossa kaupassa.
Miten niin 1.5% enemmän eläkemaksua maksetaan vain kerran? Sehän maksetaan joka kuukausi 10 vuoden ajan (53-62-vuotiaat).
Ja mitähän mahdat tarkoittaa *kevyemmin verotetulla lisällä*? Kyllä sitä eläkettä verotetaan ankarammin kuin palkkaa, ja pitkällä työuralla eläke on kyllä lähempänä 60% palkasta kuin 20%.
Vierailija kirjoitti:
Isoäitini, s. 1914 ei koskaan maksanut mitään eläkemaksuja, mutta sai sitten kuitenkin eläessään Kansaneläkettä. Kuoli 1990-luvulla.
Esim appeni s. 1917 sai työeläkettä, vaikka oli 46- vuotias tel-systeemin tullessa. Ja rintamamieseläkettä. Hän oli 83 v kuollessaan. Muistan summankin kun näin hänen papereitaan. 7000 mk pankkitilille. Oli työssä eläkeikään asti.
Mikä nyt on merkityksetön asia mutta tästä palkasta peritystä tel-maksusta moni unohtaa että verottaja automaattisesti huomioi sen verotusta vähentävänä.
Osa on kaupoissa töissä palkkatuella, mutta sitä saa vain 10 kuukautta ja sitten tulee uusi. Valtio maksaa 50 % palkasta.