Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Kouluista poistettiin pitkä lista kasvisruokia koska ne eivät maistu oppilaille

Vierailija
10.04.2024 |

Tuli niin suuri ruokahävikki, että päättäjät järkevöityivät

www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e0e526ec-82db-4de1-9f63-b36e9a2e2598

Kommentit (106)

Vierailija
101/106 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka aikuinen menisi ravintolaan jossa listalla on maksalaatikkoa, kesäkeittoa, tai pinaattilettuja perunamuussin kanssa. 

Sitten me ihmetellään miksei ruoka maistu nuorille.

Ööh noh esimerkiksi aikuisiksi laskettavat opiskelijat? Maksalaatikkoa ei ole toki tullut vielä vastaan kouluruokaloissa koko elämäni aikana.

Kasvisruoka on parhaimmillaan parempaa kuin liharuoka, ihan noissa opiskelijaruokaloissakin. Eli siitä pitäisi tehdä sellaista, että se maistuu lapsille. 

Mietin näissä vastaavissa uutisissa usein myös kodin mallin vaikutusta. Lapset ja nuoret kun usein ovat vielä noin 20-vuotiaaksi asti täysin vanhempiensa tuotteita, niin hyvässä kuin pahassa. Jos vanhempien asenne kasvisruokaa kohtaan on lähtökohtaisesti negatiivinen niin lapset heijastavat sitä mielipidettä eteenpäin ja kapinoivat huonoa ruokaa vastaan ihan periaatteesta. Itse oli

Harvalla opiskelijalla on varaa syödä ravintolassa. Opiskelijaruokala ei ole ravintola vaan lämmittämö.

Vierailija
102/106 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pinaattikeitto poistettiin? Se on ollut suosittu ruoka.

Kananmunat ovat liian kalliita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/106 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

101. Koulukeittiötkin ovat lämmittämöjä, ei siellä itse kokata alusta pitäen käytännössä mitään.

Vierailija
104/106 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksipuolinen kasvisruoka on rahvaan rehua. Kyllä ihminen lapsesta lähtien vaistomaisesti tietää, että liha on arvokkaampaa ja proteiini- ja energiapitoisempaa. Parasta vain syödä tasapainoisesti niin kasvis kuin eläinperäisiä tuotteita. 

Vierailija
105/106 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritettän liian halvalla tehdä ilmaista "ruokaa". Kasvisruoan voi valmistaa myös kunnolla. Peruna, sipuli, porkkana vain suikaleiksi ja isioon wokkiin, öljyä ja mausteita, hieman suolaa. Tulee ihan helvetin hyvää. Länsimaissa syödään paskaa ruokaa.

Jep, kasviswokki on älyttömän hyvää. Uusi lempparini on myös tomaattinen linssikastike, lisukkeina paahdettuja kasviksia. Olen sekasyöjä enkä varmaan ikinä luopuisi kokonaan lihasta, mutta olen kokeillut laajentaa ruokavaliotani ja testata pelkkiä kasvisruokia, minkä olen todennut hyväksi. 

Vierailija
106/106 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on tärkeä kasvatusperiaate ohjata lapset olemaan nirsoilematta. Kotona voi olla mamman herkkuja, jos on. Ei ole kunniaksi urputtaa puutteellisista mausteista tms. Voi kokea ja ajatella, mutta silti myös säädellä puheitaan ja syömistään.

Tutkimusten mukaan nirsot ihmiset elävät pitempään, koska aikoinaan nirsous oli piirre, jonka ansiosta ei ihan jokaiseen myrkkykasviin tartuttu tai syöty pilaantunutta lihaa. Aika monen lihavan lapsen taustalla on vanhempien asenne siitä, että kaikkea pitää syödä ja kaikki pitää syödä. Ei lapsi erota, että lautasellinen keittoa on syötävä, mutta lautasellinen jäätelöä onkin pahasta, vaikka maistuu paremmalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi