YLE: Kouluista poistettiin pitkä lista kasvisruokia koska ne eivät maistu oppilaille
Tuli niin suuri ruokahävikki, että päättäjät järkevöityivät
www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e0e526ec-82db-4de1-9f63-b36e9a2e2598
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pinaattikeitto poistettiin? Se on ollut suosittu ruoka.
Kananmunat ovat liian kalliita?
101. Koulukeittiötkin ovat lämmittämöjä, ei siellä itse kokata alusta pitäen käytännössä mitään.
Yksipuolinen kasvisruoka on rahvaan rehua. Kyllä ihminen lapsesta lähtien vaistomaisesti tietää, että liha on arvokkaampaa ja proteiini- ja energiapitoisempaa. Parasta vain syödä tasapainoisesti niin kasvis kuin eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Yritettän liian halvalla tehdä ilmaista "ruokaa". Kasvisruoan voi valmistaa myös kunnolla. Peruna, sipuli, porkkana vain suikaleiksi ja isioon wokkiin, öljyä ja mausteita, hieman suolaa. Tulee ihan helvetin hyvää. Länsimaissa syödään paskaa ruokaa.
Jep, kasviswokki on älyttömän hyvää. Uusi lempparini on myös tomaattinen linssikastike, lisukkeina paahdettuja kasviksia. Olen sekasyöjä enkä varmaan ikinä luopuisi kokonaan lihasta, mutta olen kokeillut laajentaa ruokavaliotani ja testata pelkkiä kasvisruokia, minkä olen todennut hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on tärkeä kasvatusperiaate ohjata lapset olemaan nirsoilematta. Kotona voi olla mamman herkkuja, jos on. Ei ole kunniaksi urputtaa puutteellisista mausteista tms. Voi kokea ja ajatella, mutta silti myös säädellä puheitaan ja syömistään.
Tutkimusten mukaan nirsot ihmiset elävät pitempään, koska aikoinaan nirsous oli piirre, jonka ansiosta ei ihan jokaiseen myrkkykasviin tartuttu tai syöty pilaantunutta lihaa. Aika monen lihavan lapsen taustalla on vanhempien asenne siitä, että kaikkea pitää syödä ja kaikki pitää syödä. Ei lapsi erota, että lautasellinen keittoa on syötävä, mutta lautasellinen jäätelöä onkin pahasta, vaikka maistuu paremmalta.
Harvalla opiskelijalla on varaa syödä ravintolassa. Opiskelijaruokala ei ole ravintola vaan lämmittämö.