Magneettikuvaus kuinka selviän?
Magneettikuvaus kuinka selviän? Pelkään että kuvaus menee pieleen. Pieni määrä rauhoittavaa ei auta, voidaanko siellä antaa isompi määrä tai nukuttaa? Jos antavat pari nukuttavaa?
Kommentit (153)
Jos on yksityisen puolen kuvaus niin kannattaa äänestää jaloillaan ja mennä paikkaan missä on ajantasainen kone.
Ei mitään järkeä änkeä ahtaaseen konevanhukseen, jos pulju säästömielessä pitää vanhaa masiinaa sitkeästi käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Pidä silmät kiinni ihan koko ajan. Näin itse selvisin 50min kuvauksesta putkessa. Välillä ahdistus nosti päätään, mutta jotenkin onnistuin rauhoittumaan. Siinä mielessä helppo tutkimus ettei satu. Mitä nyt kanyylin laitto hieman nipisti ja varjoaine tuntui erikoiselta, mutta eihän näitä aina edes käytetä.
Kuumottiko se varjoaine kaulaa. Jotain muistelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin on aikoinaan jouduttu kuvaamaan magneetissa selkävaivojen takia. Minulla on ahtaanpaikan kammo joten yksi kerta putkessa riitti. Sen jälkeen minut on kuvattu avomagneetissa joka ei ole putki ollenkaan. Toinen sivu on auki.
Missä noita avomallin magneettikuvauslaitteita on?
Avomallista en tiedä, mutta isompi 70cm donitsi pitäisi olla ainakin Kampin Aavalla ja Tapiolan Synlabilla.
Toki kannattaa varmistaa lähettävältä lääkäriltä että ko. paikassa on ongelmaan sopivat hyvät lausujalääkärit myös.
Hä, eihän siinä muuta kun maataan vaan.
Ei luulisi olevan ylipääsemätön ongelma.
Entä jos voimismamma ei mahdu putkeen? tai siis lihaksikas mamma.
Heinolassa oli 2010 avomallia oleva mangneetti. Onko enää olemassa koko Heinolan sairaalaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kuin pötkötät. Mikä hätä siellä on. Ei mulla ainakaan ollut mitään vaikeutta.
Ahtaanpaikan kammoiselle vihoviimeinen paikka!! Itse olen myös miettinyt nukutuksen mahdollisuutta, pari aiempaa kertaa niin tuskallisia kokemuksia.
Mulla on ahtaanpaikan kammo. Laitoin silmät kiinni kun lavetti siirtyi sinne masiinaan ja kuuntelin jotain radiokanavaa. Avasin silmät, kun lavettti vedettiin takaisin ulos. Ei mitään ongelmaa. Vähän kuin pikkupäikkärit.
Juuri näin. Ennemmin sanoisin sen olevan omaa rentoutumisaikaa, kuin jotain pelättävää. Silmät kiinni ja unelmoimaan!
Paskat siihen mitään rauhoittavia tarvitse. Olet silmät kiinni siellä putkessa ja kuulokkeet päässä.
Ja sitä paitsi nykyään ne koneet on avoimia eikä toisesta päästä umpinaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kuin pötkötät. Mikä hätä siellä on. Ei mulla ainakaan ollut mitään vaikeutta.
Ahtaanpaikan kammoiselle vihoviimeinen paikka!! Itse olen myös miettinyt nukutuksen mahdollisuutta, pari aiempaa kertaa niin tuskallisia kokemuksia.
Aikuisena pystyy laittamaan silmät kiinni eikä edes huomaa missä on. Ne silmät on vaan pidettävä kiinni koko ajan.
T. toinen äärimmäisen ahtaanpaikan kammoinen ja monet magneettikuvaukset läpikäynyt
Vierailija kirjoitti:
Paskat siihen mitään rauhoittavia tarvitse. Olet silmät kiinni siellä putkessa ja kuulokkeet päässä.
Ja sitä paitsi nykyään ne koneet on avoimia eikä toisesta päästä umpinaisia
Se on ihan sama onko ne umpinaisia vai ei, jokatapauksessa esim pääkuviin mennään niin ettei menosuuntaan mitään näe ja nenän edessä on katto. Ja lähellä olikin. Kyynärpäät otti seiniin ja kädet piti pakata syliin liikuttelu vaiheessa. En ihmettele että voi olla ahdistavaa ja tulee paniikki.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt aikuinen pystyy olemaan ne minuutit paikallaan? Lapsella voi olla ikävämpää.
Kyllä siinä pidemmästä ajasta on kysymys kuin minuteista. Pään kuvassa meni vajaat puoli tuntia, lanneselän kuvauksessa saman verran.
Ne ei ole olleet hankalia tilanteita. Hankalaa oli se, kun kuvattiin rannetta ja kättä, ja putkessa piti olla makuullaan mahallaan, tóinen käsi eteen työnnettynä, eikä edes sormia saanut liikuttaa kuvauksen aikana. Siinäkin meni ainakin parikymmentä minuuttia.
Lapset nukutetaan magneettikuvausta varten.
Sulje silmät ennenkuin peti alkaa liikkua ja avaa ne vasta, kun kuvaus on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä kylmähermoinen ihminen, ikääkin on jo mutta jos pelkää sitä putkessa makaamista, voi jesses. Jonkun dementikon tai lapsen tajuan, he eivät ymmärrä ohjeita eivötkö noudata niitä.
Onkohan ap esim synnyttänyt?
Oletpa ymmärtämätön ihminen. Mä olen synnyttänyt ja silti ahdistaa mennä sinne putkeen.
Varmaan tässä kirjottaja tarkoittikin sen vauvan kärsimystä ja pelkoa, kun se sieltä "putkesta" tulee ulos.
Vierailija kirjoitti:
Miten kestät sairauden jos et kestä tutkimusta joka ei edes satu? Olen välttynyt vaikkapa sytostaattitiputuksilta mutta niitä pelkäisin enemmän kuin turvallista ja kivutonta magneettitutkimust
Paraskin puhuja. Ei ole tarvinnut sytostaatteja, mutta uskoo pelkäävänsä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä oikein luen tässä ketjussa?
Siis aivanko oikeasti suhtkoht paikallaan seljällään makaaminen muutaman minuutin ajan on niin kamalaa, ettei saa oltua? Sen ymmärrän, että joku keuhkotähystys tai sisätutkimus hirvittää, mutta se että joutuu hetken makoilemaan? Oikeasti?
Siis sisätutkimus hirvittää - miksi ihmeessä :D Vähemmänhän aikaa siinä makoillaan kuin magneettitutkimyksessa, kysymys lähinnä minuuteista.
Ja sitten tuo keuhkotähystys. Itse en ole ollut, mutta äiti on ollut, eikä se kuulemma ollut kummoinenkaan tutkimus, ei ainakaan kamala tai ns. hirvittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pidä silmät kiinni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä, sehän on tunneli, ei ahdas paikka ja kuulokkeissa soi musiikki.
Ihan helppo juttu minusta.
eri
Sehän on TODELLA ahdas paikka se tunneli. Tuntuu kuin olisi elävältä joutunut ruumisarkkuun.
Riippuu toki putkesta, niitä on eri kokoisia. Samaten vaikuttaa ihmisen koko. Jotkut eivät edes mahdu putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin maanantaina - vaikeinta pysytellä hereillä, vaikka äänet ovat aika kovia. Mietin kyllä, että pitkiä minuutteja. Hoitaja sanoi aloittaessa, että 30 minuuttia, mutta kestikin tunnin.
Ja noi jotkut kehtaa ilkkua ettei muutamia minuutteja joku kestä...
Siitä on jo parikymmentä vuotta aikaa, kun olin pään magneettikuvauksessa, ja minä myös nukahdin sinne putkeen.
Ymmärrän täysin ap:tä. Kärsin itsekin ahtaan- ja suljetunpaikan kammosta enkä tiedä miten selviäisin, jos tuohon putkeen joutuisin. Olen kyllä nähnyt millainen se on, olen istunut vieressä, kun lastani on kuvattu. Eihän sitä osaa järjellä selittää miksi iskee täysi pakokauhu, kun tulee ajatus, että tästä tilasta ei pääse heti pois halutessaan. Hissitkin ovat mielestäni kammottavia. Lapsesta saakka on tämä kammo ollut. Muuten en ole ollenkaan arka, kestän kipua ja hoitotoimenpiteitä. Olen synnyttänyt, ollut leikkauksessa, veren näkeminen ei tee pahaa jne., mutta tämä fobia minulla on olli vuosikymmenet.
Ei mun tarvi kattoa kuvia kun olen ollut kolme kertaa magneettikuvassa.
Kaksi kertaa modernissa väljässä donitsissa ja kerran pari viikkoa sitten wanhan ajan ahtaassa putkessa.
Mikään kolmesta kerrasta ei ollut mikään päällä liikkuva kapea härveli, vaan laveri liikkui siellä putkessa.
Eikö ihmisillä nyt millään mene jakeluun, että koneita on: vanhoja ahtaita putkia, vanhoja vähän vähemmän ahtaita putkia, uusia väljempiä donitseja ja sitten toi käsittääkseni huonointa kuvanlaatua tuottava edellisen mainitsema liikkuva hulavanne.