Magneettikuvaus kuinka selviän?
Magneettikuvaus kuinka selviän? Pelkään että kuvaus menee pieleen. Pieni määrä rauhoittavaa ei auta, voidaanko siellä antaa isompi määrä tai nukuttaa? Jos antavat pari nukuttavaa?
Kommentit (153)
10-vuotias lapsenikin selvisi ilman mitään kommervenkkejä. Kehuivat kyllä kovasti, miten reipas oli.
Ota etukäteen yhteyttä ja kerro rohkeasti, että magneettikuvaus jännittää Sinua.
Kerrot heti että ahdistaa. Jo se helpottaa, kun ei tarvitse teeskennellä ettei pelottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt aikuinen pystyy olemaan ne minuutit paikallaan? Lapsella voi olla ikävämpää.
Se on helppo sanoa noin jos ei kärsi ahtaanpaikankammosta. Se putki on todella ahdistava. Mulle on tehty magneettikuvaus useamman kerran ja taas olisi yksi tiedossa. Ei se ekoilla kerroilla ollut kovin paha, mutta ahdistus pahentunut kerta kerralta. Kyllä pitää hillitä itsensä todella ankarasti, että ei mene ihan paniikkiin. Viimeksi sain Diapamin, mutta ei se auttanut tai ei ollut ehtinyt kunnolla vaikuttaa. Ahdistaa jo ajatuskin seuraavasta kuvauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Älä huolehdi, hyvin se menee. Olet vain lyhyessä putkessa, vaikka täytyy kyllä sanoa, että siinä ollessa, kun päätä kuvattiin,se tuntui pitkältä putkelta :/ selvisin, kun pidin silmät auki, muuten en olisi selvinnyt. Sinulla on siellä paniikkinappula, josta voit painaa,jos rupeaa liikaa ahdistamaan. Koko ajan kuuluu erilaisia ääniä, mutta niistä ei kannata välittää. Jossainhan saa kuunnella musiikkia, miulla ei ollut sitä mahdollisuutta. Rohkeutta! Itse en osannut pelätä ennekuin olin kuvauksessa.
Minäkin olin sydänmagneetissa ja se kesti lähes tunnin, se oli kyllä aika ikävää.Selkämagneetti taas meni tosi nopsaan ja siitä parempi kokemus.Mikä paikka ap:lla kuvauksen kohteena.Kanntaa laittansilmät kiinni jo ennen kuin laitetaan putkeen eikä avata niitä ollenkaan kuvauksen aikana.Itse en voinnut kuunnella musiikkia kun en kuullut sen läpi niitä hengitysohjeita sydänmagneetissa.
Kuvausasento riippuu täysin siitä mitä sinulta tullaan kuvaamaan. Jos sinulta kuvataan alaraajoja, menet jalat edellä putkeen eikä pääsi edes mene sen sisälle.
Muut ovat jo antaneet tosi hyviä vinkkejä siihen miten selvitä, jos menet laitteeseen pää edellä. Rahoittavan lääkkeen voi ottaa/pyytää, nukutuksessa on turhia riskejä. Tutkimuksen aikana voit kuunnella musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä kylmähermoinen ihminen, ikääkin on jo mutta jos pelkää sitä putkessa makaamista, voi jesses. Jonkun dementikon tai lapsen tajuan, he eivät ymmärrä ohjeita eivötkö noudata niitä.
Onkohan ap esim synnyttänyt?
Oletpa ymmärtämätön ihminen. Mä olen synnyttänyt ja silti ahdistaa mennä sinne putkeen. En voi sille mitään ja vituttaa suoraan sanottuna tuollaiset ylimieliset besserwisserit. Se putki on ahdas paikka ja se ahdistaa. Miten aikuinen ihminen voi olla noin tietämätön asioista eikä ymmärrä muuta kuin oman kantansa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ehkä kylmähermoinen ihminen, ikääkin on jo mutta jos pelkää sitä putkessa makaamista, voi jesses. Jonkun dementikon tai lapsen tajuan, he eivät ymmärrä ohjeita eivötkö noudata niitä.
Oletpa ymmärtämätön ihminen. Mä olen synnyttänyt ja silti ahdistaa mennä sinne putkeen. En voi sille mitään ja vituttaa suoraan sanottuna tuollaiset ylimieliset besserwisserit. Se putki on ahdas paikka ja se ahdistaa. Miten aikuinen ihminen voi olla noin tietämätön asioista eikä ymmärrä muuta kuin oman kantansa?
Miten kestät sairauden jos et kestä tutkimusta joka ei edes satu? Olen välttynyt vaikkapa sytostaattitiputuksilta mutta niitä pelkäisin enemmän kuin turvallista ja kivutonta magneettitutkimusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kestät sairauden jos et kestä tutkimusta joka ei edes satu? Olen välttynyt vaikkapa sytostaattitiputuksilta mutta niitä pelkäisin enemmän kuin turvallista ja kivutonta magneettitutkimust
Voi luoja. Miten tyhmä sä oikein olet??? Miten joku sairauden hoito liittyy siihen, että on ahtaanpaikankammo ja se putki ahdistaa??????
Minäkin selvisin aikoinaan 20 minuutista vaikka oli paniikkihäiriö pahimmillaan. Pelkäsin että sydän alkaa hakata ja se tuntuu ikävästi maatessa selän kautta, mutta onneksi ei.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin on aikoinaan jouduttu kuvaamaan magneetissa selkävaivojen takia. Minulla on ahtaanpaikan kammo joten yksi kerta putkessa riitti. Sen jälkeen minut on kuvattu avomagneetissa joka ei ole putki ollenkaan. Toinen sivu on auki.
Se pitää varata ajoissa etukäteen eli ei voi vaihtaa viime tingassa. Se on paljon kalliimpi kuin putkimagneetti, joten siihen ei pääse, jos ei ole riittävän hyvää syytä.
Muista ottaa korut pois ja kertoa jos on metallilla paikattu kroppaa
Mulla on paha ahtaanpaikankammo. Kahdesti minut on pitänyt työntää sinne, molemmilla kerroilla hyppäsin pois lavetilta ennen kuin edes sänky liikkui. Ei pysty.
Olen käynyt terapiassa. Minulla on harjoitukset. Kaikkea on yritetty. Diapam ei auta.
Helsingissä on yksityinen asema, jossa on kapea rinkulamallinen systeemi. Maksaa 235 euroa. Menen sinne ja maksan omasta pussista, jos tulee tarvetta.
Jouduin ekakerran koneeseen jalat edellä ja ajattelin silloin etten ikinä pystyisi pää edellä. No, tuli sellainen äkkitilanne ja pakkorako etten edes ehtinyt mitään lääkettä pyytää. Sinne vaan sisälle eikä se sitten ollutkaan niin paha kun luulin. Kädessä oli nappi ja nenän viertä näin huonetta ja valoa. Eka pääkuvaus kesti ehkä 25min ja toinen 40min että ei se nyt ihan muutamia minuutteja oo kuitenkaan. Kamalinta oli maata kovalla ja kapealla ritsillä liikkumatta kiinnitettynä kun ei tiennyt kauanko vielä. Selkä oli kovilla. Vaikka sain tyynyt polvitaipeisiin. Hoitaja välillä kysyi että onko kaikki hyvin ja kertoi missä vaiheessa ollaan. Minusta on todella ilkeää ja typerää pilkata toisen pelkoa ja kammoa kuten tässäkin ketjussa moni.
Mielimusiikin voluumit kaakkoon jo musiikkimahdollisuus niin ei kovatkaan raksutukset mitä koneet pitää tunnu pahalta. Itse olin pään magneetissa ja ilmeiseti hyvä tuuri ja laite uusi koska juuri tämä musiikki ja raikas ilmapuhallus kasvoille niin ei tullut tukehtumisen tunnetta vaikka olikin sitä juuri jännittänyt. Tsemppiä ap!
Olen itse samassa tilanteessa ollut muutamankin kerran ja ymmärrän pelkosi. Kerro rehdisti henkilökunnalle peloistasi. Saat rauhoittavaa. Saat myös kuulokkeisiin musiikkia. Ja tosiaan paniikkinappulan saat, jo tieto siitä että pääset pois heti pyytäessäsi auttaa jaksamaan. Itselläni oli myös läheinen pitämässä kädestä ja toisen kerran silittämässä jalkoja (riippuu mistä kohti kuvataan), tämä auttoi myös. Paljon tsemppiä, selviät ihan varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Mielimusiikin voluumit kaakkoon jo musiikkimahdollisuus niin ei kovatkaan raksutukset mitä koneet pitää tunnu pahalta. Itse olin pään magneetissa ja ilmeiseti hyvä tuuri ja laite uusi koska juuri tämä musiikki ja raikas ilmapuhallus kasvoille niin ei tullut tukehtumisen tunnetta vaikka olikin sitä juuri jännittänyt. Tsemppiä ap!
Ei ne äänet mua häiritse vaan se ahdas putki ahdistaa.
On hoitohenkilökunnallakin hankalaa kun on tutkimuksia pelkääviä ja hoitoalustoilta pois hyppiviä potilaita. Itse olen aina yrittänyt olla rento ja rauhallinen ja noudattaa ohjeita.
Muistan lapsivesitutkimuksen, hysteeristä huutoa kuului odotushuoneeseen. Itse olin paikallaan, tuikkaus nahan läpi ja se oli siinä.
Tuossakin aikuinen itse on valinnut mennä ko tutkimukseen, ei sinne kukaan pakota. Sit huutaa ja potkii ja kiemurtelee ja vaikeuttaa lääkärin työtä.
Minä lauloin mielessä läpi lempi joululauluni. Noin 3 kpl = 10min.
Sitten tiesin et puolet ajasta on kulunut.