Miksei rikkailta poisteta lapsilisää jos jotain pakko leikata?!? Mielummin köyhiltä vanhuksilta???
Kommentit (594)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, koska rikkaita joilla lapsia on Suomessa niin vähän, että niillä lapsilisillä ei ole mitään merkitystä.
Järjestelmä jolla poimittaisiin nämä rikkaat ja lopetettaisiin lapsilisien maksu tulisi kalliimmaksi kuin mitä niistä lakkautetuista lapsilisistä saataisiin.
Yli 4000 e tienaavia on kyllä sen verran paljon, että ihan hulluuttaa maksaa heille lapsilisää jotta selviävät!
4000 euroa tienaava on nyky Suomessa keskipalkkainen. OECD:n määritelmän mukaan keskipalkkaisia Suomessa on 2486-6630 euroa ansaitsevat. Tieto hieman vanhaa, joten summat jo nousseet!
Minä olen nyt sitä mieltä, että lakataan nyhertämästä sieltä täältä ja Purra iskee pöytään summan mikä pitää saada kokoon ja summa hankitaan veronkorotuksilla. Joko korotetaan tuloveroja (jokainen osallistuu kykyjensä mukaan ja ne jotka eivät kykene eivät osallistu) tai toinen vaihtoehto on nostaa arvonlisäverotusta (vaikuttaa tavaroiden ja palveluiden hintoihin jolloin jokainen osallistuu kulutuksensa mukaan) tai kolmas vaihtoehto on korottaa sekä tuloveroa että arvonlisäveroa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä on oikeastaan menettänyt merkityksensä. Köyhimmiltä perheiltä se tavallaan ootettiin pois silloin kun lapsilisä sisällytettiin toimeentulotukeen.
1) Nykyään se on hyvätuloisille palkan päälle saatavaa lisätuloa, joka säästetään lapsen tilille ja mielletään lapsen omaksi rahaksi.
2) Toimeentulotukea saavan kohdalla lapsilisä vähentää toimeentulotuen tarvetta eli huomioidaan tulona eli miinustetaan minimitoimeentulosta.
Mikäli lapsilisä poistettaisiin, niin toimeentulotukea saavan köyhän perheen kohdalla poisto olisi merkityksetön, mutta vähentäisi hyvätuloisen perheen tuloja.
3) Tietenkin useissa perheissä lapsilisä on edelleen tarpeellinen ja menee elinkuluihin, näiden perheiden kohdalla lapsilisä toimii alkuperäisessä tarkoituksessaan.
Eli poistetaan kaikilta? Paitsi niiltä joilla se menee oikeaan tarpeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Itse hyvävaraisena en ole koskaan kiinnittänyt huiomiota mihinkään lapsilisään. En tiedä määrää enkä maksupäivää.
No lakkauta se lapsilisäsi, jos se on sinulle noin tarpeeton. Ai mutta sinähän haluat nauttia siitä kumminkin ensin itse, ja sitten lakkauttaa sen muilta, eikö vaan.
Juuri näinhän en sanonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi se raja, jonka jälkeen ei enää saisi lapsilisiä?
Kyseisen järjestelmän ylläpito olisi kallista ja työllistäisi ihmisiä, todennäköisesti tulisi kalliimmaksi kuin mitä tulisi säästöä.
-opiskeleva yh
Joku tulojen mukaan porrastettu.
Eikä tämä ole nykyään vaikeaa, koska verotiedot on melko reaaliajassa tulorekisterin myötä. Pitäisi kyllä saada perheverotus eli katsotaan taloustilanne kokonaisuutena tyyliin, kun lapsiperhetalous tienaa yhteensä yli 70 000 euroa vuodessa, lapsilisää ei tule. Mutta lapsista saisi verovähennyksen ja sitä enemmän mitä enemmän on lapsia.
Tuo perheverotus on naisia syrjäyttävä malli. Jos mies on esim insinööri ja tienaa 6000€/kk ja vaimo taas sh ja tienaa 2500€/kk, niin vaimon mennessä töihin hänen palkkaansa kohdistuisi miehen lisäprosentti, esimerkiksi 44%. Siihen kun lisäät eläkemaksut sun muut, niin käteen jää 45% palkasta. Eli vaimon 2500€/kk palkka toisi perheelle noin 1125€ lisää kuussa.
Lisäksi palstaulvonnan mukaan perheeltä pitäisi lopettaa tuossa kohtaa lapsilisät. Jos lapsia on kaksi, äidin työssäkäynti toisi enää 900€/kk lisää, kolmen lapsen perheessä 800€/kk. Noin hyvätuloisen perheen päivähoitomaksut olisivat 500€/kk, jolloin äidin töihin meno toisi perheelle 300-400€/kk rahaa. Aika vähän, kun sairaanhoitajan työ on kumminkin aika raskasta.
Meille syntyisi kotiäitikulttuuri. Meillä kuitenkin, toisin kuin vaikka Saksassa, äiti on omillaan eron sattuessa kohdalle. Eli sitten kun se insinöörimies ihastuu työkaveriin ja dumppaa tylsän kotivaimon, vaimo on ihan täysin tyhjän päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Itse hyvävaraisena en ole koskaan kiinnittänyt huiomiota mihinkään lapsilisään. En tiedä määrää enkä maksupäivää.
Niin, hyvävarainen, ei rikas. Hyvävarainen voi olla keskitason palkansaaja.
No korjataan sitten että todella rikas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden lapset eivät saa opintotukea, esim meillä säästetyt lapsilisät menevät nyt nuoren opiskeluun.
Miksi teidän pitää päästä loisimaan?
Miten niin loisimaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhillä ole oikeutta rikkauden taskulla käymiseen. Kuka helvetti sellaisen oikeuden on antanut? Eivät ainakaan rikkaat itse. Kaikenlaisia joutilaita joita ei kiinnosta opiskella tai tehdä töitä ja sitten itketään ettei ole rahaa ja pitäisi saada naapurilta.
Ei köyhät ole ottamassa mitään rikkaiden taskusta. Lapsilisät tulevat automaattisesti niin rikkaan kuin köyhänkin taskuun korvia lotkauttamatta. Myös rikkaat ottavat puhtain kauloin vastaan yhteiskunnalta saamansa tuen. Vaikka toisella suupielellään kritisoivat tukia nostavia ihmisiä. Miksi rikkaat eivät opiskele tai tee töitä ettei tarvisi nostaa yhteiskunnan tukea, lapsilisää? Vai miten se menikään?
Rikkaat ottavat vastaan nikottelematta myös muut yleiset yhteiskunnan edut. Hyvin kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lakkauta se lapsilisäsi, jos se on sinulle noin tarpeeton. Ai mutta sinähän haluat nauttia siitä kumminkin ensin itse, ja sitten lakkauttaa sen muilta, eikö vaan.
Et sanonut et, mutta tuota sinä kyllä oikeastaan tässä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt sitä mieltä, että lakataan nyhertämästä sieltä täältä ja Purra iskee pöytään summan mikä pitää saada kokoon ja summa hankitaan veronkorotuksilla. Joko korotetaan tuloveroja (jokainen osallistuu kykyjensä mukaan ja ne jotka eivät kykene eivät osallistu) tai toinen vaihtoehto on nostaa arvonlisäverotusta (vaikuttaa tavaroiden ja palveluiden hintoihin jolloin jokainen osallistuu kulutuksensa mukaan) tai kolmas vaihtoehto on korottaa sekä tuloveroa että arvonlisäveroa.
Kokoomus on tiukkana ja sanonut monen monta kertaa, viimeksi viikonloppuna, että työn verotukseen ei kosketa, joten ei sinne jää kuin se arvonlisäverotus. Eli alv tulee nousemaan. Sitäkin rikkaat ja hyvätuloiset maksavat reilusti enemmän kuin köyhät, koska he kuluttuvat kuukaudessa monta kertaa enemmän rahaa tuotteisiin ja palveluihin kuin mitä köyhät. Samoin se koskee myös niitä, jotka elävät esimerkiksi pääasiallisesti pääomatuloilla Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaiden lapset eivät saa opintotukea, esim meillä säästetyt lapsilisät menevät nyt nuoren opiskeluun.
Miten niin loisimaan?
Sinun on pakko hakea edes jotain tukea eli loisia.
No eipä enää haittaa lapsilisien leikkaus. Kahdesta lapsesta aikoinaan saatiin ja kummallekin laitettiin lapsen tilille odottamaan, että tulevat täysi-ikäisiksi.
Kun omat lapseni olivat päiväkodissa, päivähoitomaksu oli reilusti enemmän, kuin saatu lapsilisä.
Oletteko tätä ottaneet huomioon ollenkaan? Moni kiikun kaakun keskituloinen perhe maksaa täydet summat päivähoidosta, ja heiltä te haluatte viedä lapsilisät? Koska aivan turha tulla sanomaan että vasta suurituloisilta tai hyvätuloisilta voi poistaa.
5100€/kk tienaavalta mieheltäni menee palkasta yli 30% veroihin ja maksuihin. Eikö se jo jumalauta riitä teille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sanoa miksi olet itse hakenut tukea jos et sitä tarvitse? Ja mikä on syysi ettet tänään sitä lakkauta jos se sinulle on turha?
Vierailija kirjoitti:
Yhtä tyhmä kysymys miksi työttömät ei mene töihin.
Järjestelmän ylläpitäminen on kallista.
Kysy chat gbt:ltä voiko suomessa työtön olla vastaanottamatta työtä ja elää mukavasti.
Miksi valtion tuloja pitää yrittää kasvattaa kansalaisten kukkarolla käymisen avulla. Oletteko kuulee yhtään ehdotusta, jossa tuloja hankittaisiin vaikkapa vientiä lisäämällä ja sellaisista asioita leikkaamalla, jotka eivät ole suomalaisten eduksi.
Jos me annamme valtiovallalle luvan, niin nehän vie tuhkatkin pesästä. Nyt täällä porukalla keksitään keinoja ja opetellaan hyväksymään koko ajan lisää kurjistamista ja leikkauksia.
Jos vaikka alettaisiin myymään vientituotteita sinne missä niitä halutaan ostaa ja päästettäisiin Venäjältä turistit työllistämään itäsuomen ihmiset, niin leikkauksien tarve vähenisi heti merkittävästi. Vielä kun lopetettaisiin miljardien pumppaaminen Euroopan unionille ja pomauteltavaksi savuna ilmaan, niin saisi eläkeläisetkin pitää pennosensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin loisimaan?
Sinun on pakko hakea edes jotain tukea eli loisia.
Se on nimensä mukaisesti LISÄ ei tuki. Tasaa eroa lapsettoman ja lapsen saaneiden välillä.
Se on tuki mitä sä haet Kelasta joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
No eipä enää haittaa lapsilisien leikkaus. Kahdesta lapsesta aikoinaan saatiin ja kummallekin laitettiin lapsen tilille odottamaan, että tulevat täysi-ikäisiksi.
Muistathan kertoa lapsillesi että ovat myös yhteiskunnan loisia.
Typerä yhdenvertaisuuslaki estää tällaisen. Tämä olisi todellakin hyvä ja järkevä toteuttaa.