Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rikkailta poisteta lapsilisää jos jotain pakko leikata?!? Mielummin köyhiltä vanhuksilta???

Vierailija
10.04.2024 |

Otsikossa kysymys.

Kommentit (594)

Vierailija
41/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varakkaammilta voi leikata. Nallehan juuri kertoi, että jos niin kävisi ne muuttaisi kaikki yhdessä ulkomaille.

Rikkaat ne sunkin kakaroides lapsilisät-ja elatusavut kustantaa, joten pää kii.

Me kaikki kustannetaan rikkaiden Kela-hakemusten käsittely kun ne hakee lapsilisää.

Vierailija
42/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisikö se tulojen vai varallisuuden mukaan vai molempien? Kun tilin saldo ylittää jonkun rajan, niin lapsilisän maksaminen loppuu? 

Mä olen miettinyt itse yh-korotuksen tarpeellisuutta. Saan sitä siis itsekin, mutta en ole varma pitäisikö sitä maksaa ja millä perusteilla. Yh-korotus on vielä todella suuri ja saattaa kannustaa väärinkäyttöön, varsinkin monilapsisissa perheissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sosiaalituki jota ihan itse haetaan. Että jokainen varakas joka valittaa miten paljon veroja menee tukiin niin varmasti ihan itse on jättänyt lapsilisän hakematta, eikö vaan?

Tätä minäkin ihmettelen. Oikeasti nämä ovat usein suunnilleen 15-vuotiaiden vanhempia, jotka ovat itse jo nauttineet käytännössä koko tuen, ja ehdottavat oikeasti leikkaamista vain itseään nuoremmilta. On aina helppoa leikata muilta ihmisiltä, eikö vaan?

Oikeasti lapsilisän leikkaaminen vähentäisi syntyvyyttä, koska vauvaa harkitessa ollaan nuoria ja se 17 vuoden ajan tuleva lisäraha vaikuttaa kyllä kaikilla siihen yhtälöön silloin. Lapsilisää pitäisikin nostaa. Kyllä, kaikilta. Ei, en itse enää saa lapsilisiä, koska lapseni ovat jo täysi-ikäisiä. 

Vierailija
44/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sopii, just vuosi sitten loppui lapsilisät. Ne voisi tuoda kovapalkkaisille takaisin taas sitten, kun omat lapseni alkaa saada lapsia.

Sarkasmia?

Vierailija
45/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on oikeastaan menettänyt merkityksensä. Köyhimmiltä perheiltä se tavallaan ootettiin pois silloin kun lapsilisä sisällytettiin toimeentulotukeen.

1) Nykyään se on hyvätuloisille palkan päälle saatavaa lisätuloa, joka säästetään lapsen tilille ja mielletään lapsen omaksi rahaksi.

2) Toimeentulotukea saavan kohdalla lapsilisä vähentää toimeentulotuen tarvetta eli huomioidaan tulona eli miinustetaan minimitoimeentulosta.

Mikäli lapsilisä poistettaisiin, niin toimeentulotukea saavan köyhän perheen kohdalla poisto olisi merkityksetön, mutta vähentäisi hyvätuloisen perheen tuloja.

3) Tietenkin useissa perheissä lapsilisä on edelleen tarpeellinen ja menee elinkuluihin, näiden perheiden kohdalla lapsilisä toimii alkuperäisessä tarkoituksessaan.

Vierailija
46/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan katsottaisiin perheen yhteenlaskettujen bruttotulojen mukaan tämän. Ja tämä raja olisi joku älytön, tyyliin 5100€/kk ja siitä ylöspäin. 

Niinpä monella keskituloisella tai sen alle tienaavalla naisella tulot vähenisi satasilla kuussa, kun yleensä naiselle maksetaan lapsilisät ja naisen palkka on keskimäärin pienempi kuin miehen.

Ajatellaan että kolmilapsisessa perheessä lapsilisien poisto tarkoittaisi 333€ kuussa vähemmän rahaa. Tämä koskisi montaa myös alle keskitulojen tienaavaa naista. 

Ja kun edelleen on paljon niitä perheitä, missä isä ei osallistu käytännössä lasten kuluihin, kuten vaatehankintoihin niin tämä kurjistaisi monen lapsen elämää, yllättävän varakkaissakin perheissä. Ei hyvä. 

Vierailija
47/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varakkaammilta voi leikata. Nallehan juuri kertoi, että jos niin kävisi ne muuttaisi kaikki yhdessä ulkomaille.

Me kaikki kustannetaan rikkaiden Kela-hakemusten käsittely kun ne hakee lapsilisää.

Lopeta loisiminen kallu.

Vierailija
48/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa vaikka Saksaan. Siellä on lapsilisät huomattavasti korkeammat kuin Suomessa. Päälle verotuksessa tuetaan lapsiperheitä ja sillä tavalla siellä vasta hyvätuloiset saavat todella paljon paremmat edut lapsistaan kuin Suomen hyvätuloiset.

Mikä on hyvätuloisten motiivi maksaa veroja Suomeen, jos niiltä nyhdetään kaikki pois? Ne kuitenkin täällä kaikkien huonotuloisten tai tulottomien hoidot ja tuet maksaa.

Vierailija
49/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska rikkaita joilla lapsia on Suomessa niin vähän, että niillä lapsilisillä ei ole mitään merkitystä.

Järjestelmä jolla poimittaisiin nämä rikkaat ja lopetettaisiin lapsilisien maksu tulisi kalliimmaksi kuin mitä niistä lakkautetuista lapsilisistä saataisiin.

Yli 4000 e tienaavia on kyllä sen verran paljon, että ihan hulluuttaa maksaa heille lapsilisää jotta selviävät!

Vierailija
50/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on oikeastaan menettänyt merkityksensä. Köyhimmiltä perheiltä se tavallaan ootettiin pois silloin kun lapsilisä sisällytettiin toimeentulotukeen.

1) Nykyään se on hyvätuloisille palkan päälle saatavaa lisätuloa, joka säästetään lapsen tilille ja mielletään lapsen omaksi rahaksi.

2) Toimeentulotukea saavan kohdalla lapsilisä vähentää toimeentulotuen tarvetta eli huomioidaan tulona eli miinustetaan minimitoimeentulosta.

Mikäli lapsilisä poistettaisiin, niin toimeentulotukea saavan köyhän perheen kohdalla poisto olisi merkityksetön, mutta vähentäisi hyvätuloisen perheen tuloja.

3) Tietenkin useissa perheissä lapsilisä on edelleen tarpeellinen ja menee elinkuluihin, näiden perheiden kohdalla lapsilisä toimii alkuperäisessä tarkoituksessaan.

Lapsilisä toimii erittäin hyödyllisesti myös, jos se hiukankin nostaa syntyvyyttä. Nykyään syntyy niin vähän lapsia ja lapsilisä on leikattu niin pieneksi, ettei siitä synny mitään suuria menoja valtiolle. Olisi iloinen asia, jos lapsia olisi enemmän. Edes hyvätuloisissa perheissä. 

Vierailija
51/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä se rikkauden raja olisi? Ja mitä jos joku perhe keikkuu siinä rajoilla, joka toinen kuukausi rikas ja joka toinen taas köyhyyden puolella? 

Kaikkiko joutuisivat esittelemään tiliottrensa ja varallisuutensa kelalle vuosittain, kuukausittain, vai miten? 

Tämä, porrastukset luovat lisää byrokratiaa.

Vierailija
52/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaiden lapset eivät saa opintotukea, esim meillä säästetyt lapsilisät menevät nyt nuoren opiskeluun. 

Vierailija
53/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menisikö se tulojen vai varallisuuden mukaan vai molempien? Kun tilin saldo ylittää jonkun rajan, niin lapsilisän maksaminen loppuu? 

Mä olen miettinyt itse yh-korotuksen tarpeellisuutta. Saan sitä siis itsekin, mutta en ole varma pitäisikö sitä maksaa ja millä perusteilla. Yh-korotus on vielä todella suuri ja saattaa kannustaa väärinkäyttöön, varsinkin monilapsisissa perheissä. 

Miksi olet hakenut yh-korotuksen jos et sitä tarvitse?

Vierailija
54/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kyllä samaa mieltä. Itse hyvävaraisena en ole koskaan kiinnittänyt huiomiota mihinkään lapsilisään. En tiedä määrää enkä maksupäivää. 

Niin, hyvävarainen, ei rikas. Hyvävarainen voi olla keskitason palkansaaja. 

Vierailija
55/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta loisiminen kallu.

Meillä kaikilla on oikeus loisia. Sitähän ne rikkaat kanssa tekee ja sitä tässä puolustellaan.

Vierailija
56/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen kyllä samaa mieltä. Itse hyvävaraisena en ole koskaan kiinnittänyt huiomiota mihinkään lapsilisään. En tiedä määrää enkä maksupäivää. 

No lakkauta se lapsilisäsi, jos se on sinulle noin tarpeeton. Ai mutta sinähän haluat nauttia siitä kumminkin ensin itse, ja sitten lakkauttaa sen muilta, eikö vaan. 

Vierailija
57/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä olisi se raja, jonka jälkeen ei enää saisi lapsilisiä?

Kyseisen järjestelmän ylläpito olisi kallista ja työllistäisi ihmisiä, todennäköisesti tulisi kalliimmaksi kuin mitä tulisi säästöä.

-opiskeleva yh

Joku tulojen mukaan porrastettu.

Eikä tämä ole nykyään vaikeaa, koska verotiedot on melko reaaliajassa tulorekisterin myötä. Pitäisi kyllä saada perheverotus eli katsotaan taloustilanne kokonaisuutena tyyliin, kun lapsiperhetalous tienaa yhteensä yli 70 000 euroa vuodessa, lapsilisää ei tule. Mutta lapsista saisi verovähennyksen ja sitä enemmän mitä enemmän on lapsia. 

Vierailija
58/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaiden lapset eivät saa opintotukea, esim meillä säästetyt lapsilisät menevät nyt nuoren opiskeluun. 

Miksi teidän pitää päästä loisimaan? 

Vierailija
59/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaille lisää lapsilisiä, muuten äänestävät jaloillaan 🐻

Vierailija
60/594 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan katsottaisiin perheen yhteenlaskettujen bruttotulojen mukaan tämän. Ja tämä raja olisi joku älytön, tyyliin 5100€/kk ja siitä ylöspäin. 

Niinpä monella keskituloisella tai sen alle tienaavalla naisella tulot vähenisi satasilla kuussa, kun yleensä naiselle maksetaan lapsilisät ja naisen palkka on keskimäärin pienempi kuin miehen.

Ajatellaan että kolmilapsisessa perheessä lapsilisien poisto tarkoittaisi 333€ kuussa vähemmän rahaa. Tämä koskisi montaa myös alle keskitulojen tienaavaa naista. 

Kyllä 1300 tienaavan silmissä 5000 tienaava on "rikas", mutta itsellä tulot tuon viitisen tonnia, mutta siinä ei jää mitään kummosia rikkauksia käteen kun maksaa kaiken itse. (Enkä nyt tarkoita teiden kunnostuksia, koulutusta, terveydenhuoltoa, todellisia kustannuksia päivähoidosta. Ihan vaan asumista, äkillisiä yllättäviä menoja, harrastuksia, päivähoitomaksuja jne)

Kyllä näillä tuloilla saa menoja tarkkailla. 

Mutta kysymys vielä. Miten näihin tulo- ja varallisuusrajoihin vaikuttaisi lapsen omat tulot tai varallisuus ( kesätyöt, perintö esim)? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi