HS:n sanalouhos-peli. Onkohan muuta vastaavaa peliä?
On koukuttava peli, mutta se ilmestyy Hesarissa vain kerran päivässä. Tietääkö joku vastaavaa peliä, jonka saisi ladattua puhelimeen appstoresta?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
En saa millään tehtyä tämän päivän sanalouhosta!
Siihen tulee sana, joka on aika vähän käytössä. Tietysti ratkaisuja voi olla monia, mutta tämän päivän pelissä minun löytämät sanat olivat juuri samat kuin virallisessa ratkaisussa.
Huhhuh, löytyi viimein. Mulla myös viralliset sanat ja uskoisin, ettei muita mahdollisuuksia ollut, niin kauan pyörittelin eri mahdollisuuksia. Pari sellaista oli, joista jäi yksi kirjain. En oikein edes käsitä, miten tuo voidaan tehdä noin hyvin - siis edes tekoälyn avulla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olette uudistetusta ristikosta? Itsellä menee hermo. Teen sitä puhelimella ja aina kun aloitan kirjoittamaan siihen sanaa, lyö puhelin kirjainnäppäimistön niiden vihjeiden päälle. Sitten saa liikutella näyttöä ylös alas, todella rasittavaa.
Muutama päivä sitten tehtiin uuditus, joka puolestaan teki ristikon täyttämisen mahdottomaksi ainakin tietokoneella. Vihjeiden ja ruudukon pitäisi minun mielestäni näkyä samassa ruudussa. Tein valituksen ja lopetin ristikon tekemisen kokonaan. Tuossa sanalouhoksessa on sama vika, joten sitä en ole edes yrittänyt. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä muuten olette uudistetusta ristikosta? Itsellä menee hermo. Teen sitä puhelimella ja aina kun aloitan kirjoittamaan siihen sanaa, lyö puhelin kirjainnäppäimistön niiden vihjeiden päälle. Sitten saa liikutella näyttöä ylös alas, todella rasittavaa.
Muutama päivä sitten tehtiin uuditus, joka puolestaan teki ristikon täyttämisen mahdottomaksi ainakin tietokoneella. Vihjeiden ja ruudukon pitäisi minun mielestäni näkyä samassa ruudussa. Tein valituksen ja lopetin ristikon tekemisen kokonaan. Tuossa sanalouhoksessa on sama vika, joten sitä en ole edes yrittänyt. :(
Tästä on ollut paljon valituksia, mutta omasta puolestani täytyy todeta, että minun mielestäni ristikko toimii nyt tosi hyvin. itselläni ristikko ja vihjeet näkyvät samassa ruudussa ja vihjeet katoavat vain siksi hetkeksi, kun täytän ristikkoa, eikä kirjoittaessa muita sanoja voisikaan miettiä. Sanalouhos toimii mielestäni moiteettomasti, olen alkanut pelata HS:n pelejä vasta tuon sanalouhoksen myötä.
Minäkin tulin etsimään, josko löytyisi jostain näitä sanalouhoksia enemmän - vaikka vanhoja. Löysin pelin toissapäivänä ja meni 14 min. ratkaisuun. Tänään enää 3 min. Joko oli huomattavasti helpompi tänään, tuurista kyse, tai sitten tuohon ekaan meni enemmän aikaa, kun vielä ei ollut ihan juonessa kiinni. Olisipa kiva, kun nämä vanhat ois jossain pelattavissa..
Kyllähän tässä selkeästi helpotusta tuo suomen kielen vokaalisointusääntö. AUO ei voi olla samassa sanassa kuin ÄYÖ. On se silti pirullista, jos mahdollisia piitkiä sanavaihtoehtoja on useampia.
Mun mielestä juuri nuo pitkät sanat helpottaa ja nopeuttaa peliä, kun niistä voi olla aika lailla varma (ainakin mikäli sopivasti antavat tilaa muille sanoille), ne voi heti ikään kuin 'lukita', ja sen jälkeen tuo vähentää kirjainmäärää tuleville sanoille. Vähemmästä kirjainmäärästä etenkin ne pitkät sanat myös pomppii esiin helpommin. Tuota taktiikkaa en tajunnut ensimmäisessä pelissä ja ehkä siksi jäin jumiinkin hetkeksi, kun rakensin pienemmistä sanoista kokonaisuutta ja sadattelin, kun peli ei tunnistanut kaikkia löytämiäni monikkomuotoja. 2 peliä vasta pelannut, mutta voisi(n) kuvitella, että lyhyiden sanojen kanssa vaikeampaa (?).
Mutta on tämä kyllä koukuttava! Voi kun seuraavassa saisi kunnon pähkinän purtavaksi. Englannissa en ole kovin hyvä, muuten olisin ehdottomasti hyödyntänyt tämän ketjun vinkin vastaavasta englanninkielisestä. Sanuliin kyllästyin melkein heti, yhden päivän pelaamisen jaksoi kantaa into.
Jee! Nyt näkee vielä, kuinka moni pelaaja on ratkaissut päivän sanalouhoksen. Olisi tosiaan kiva, jos noitavanhoja voisi pelata, ettei vaan yksikään menisi ohi. Itse olen tähän mennessä tehnyt kaikki. Olen ihan koukussa tuohon peliin. Teen myös NYT:n Strands on myös kiva, senkin teen nykyään päivittäin. Se tuntuu kuitenkin yllättäen helpommalta kuin sanalouhos, vaikka yritänkin olla käyttämättä vinkkejä.
Koukussa olen mutta ei ole kertaakaan mennyt sanalouhos läpi. Harmitti aamulla kun piti lähteä töihin ja jäi kesken. Miniristikko on myös tehtävä. Ne on aika helppoja
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on ihan paras peli! Täytyy kyllä myöntää, että minulla meni monta tuntia tiissapäiväisen sanalouhoksen ratkaisussa. Jotkut taas löytyy minuuteissa. Joko saitte tämänpäiväisen tehtyä?
Kerran jäi ratkaisematta kun ei ollut aikaa kuin muutama minuutti.
Sinänsä mielenkiintoista että vain pari kertaa ratkaisuna on ollut sama kuin annettu ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä on ihan paras peli! Täytyy kyllä myöntää, että minulla meni monta tuntia tiissapäiväisen sanalouhoksen ratkaisussa. Jotkut taas löytyy minuuteissa. Joko saitte tämänpäiväisen tehtyä?
Kerran jäi ratkaisematta kun ei ollut aikaa kuin muutama minuutti.
Sinänsä mielenkiintoista että vain pari kertaa ratkaisuna on ollut sama kuin annettu ratkaisu.
Viime päivinä ei ole ollut kuin yksi mahdollinen ratkaisu. Peli on välillä ihan todella vaikea. Usein teen sitä monessa erässä eri aikoina päivää, työmatkalla jne. Harvoin menee heti läpi, vaikka joskus toki kyllä ihan parissa minuutissa. Se on oikeastaan vähän turhauttavaa :)
Ennätykseni oli noin 9 minuuttia. Tänään väkersin louhosta 53 minuuttia. Tosi hauska peli, joka aamu ensimmäiseksi menen sitä aloittelemaan.
Minusta on hyvä, että tuo sanalouhos on vaikea. Joutuu tosissaan miettimään. Ehkäpä siinäkin kehittyy. Sanojen löytäminen on minulle yleensä helppoa, mutta tässä vaikeus on hahmottaa, miten sanat muodostuvat kun hyppii riviltä toiselle.
Sanuli on helppo, mutta itse kilpailen, kuinka monta sanaa saan ratkaistua tietyssä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Sanuli on helppo, mutta itse kilpailen, kuinka monta sanaa saan ratkaistua tietyssä ajassa.
Onko Sanuli se, jossa pitää tehdä anagrammeja annetuista kirjaimista? Jos on, en tykkää siitä, koska se ei tunnista kaikkia sanoja, mutta toisaalta joskus vaatii ihan omituisia sanoja, joita ei edes oleolemassa. Sanalouhoksessa sentään käytetään Kotuksen sanakirjaa, vaikka siinäkin on epäloogisuuksia, esim. jotkut erisnimet hyväksytään, mutta suurinta osaa ei.
Sanuli on minusta tylsä peli. Vähän parempi on NYT:in Wordle, jota joutuu edes jonkun verran miettimään, koska se on englanniksi. Strands ja Connections on kuitenkin kivammat pelit.
Ei ole. Voit käydä pelaamassa Hesarin sivuilla. Ei tarvitse olla tilaaja. Löytyy vasemman ylänurkan valikosta kohdasta pelit.