Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS:n sanalouhos-peli. Onkohan muuta vastaavaa peliä?

Vierailija
08.04.2024 |

On koukuttava peli, mutta se ilmestyy Hesarissa vain kerran päivässä. Tietääkö joku vastaavaa peliä, jonka saisi ladattua puhelimeen appstoresta?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin juuri! (Anteeksi, en auttanut asiassa.) 

Vierailija
2/72 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt linjoilla ketään, joka auttaisi meitä?

t.ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämä on ihan paras peli! Täytyy kyllä myöntää, että minulla meni monta tuntia tiissapäiväisen sanalouhoksen ratkaisussa. Jotkut taas löytyy minuuteissa. Joko saitte tämänpäiväisen tehtyä?

Vierailija
4/72 |
10.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämä on ihan paras peli! Täytyy kyllä myöntää, että minulla meni monta tuntia tiissapäiväisen sanalouhoksen ratkaisussa. Jotkut taas löytyy minuuteissa. Joko saitte tämänpäiväisen tehtyä?

Sain, mulla meni siihen puoli tuntia! Olen jo niin koukussa, että valvoin uuden pelin takia yli puolen yön, löytyisipä sama peli muualta 🤓

Vierailija
5/72 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennätys alle 3 minuuttia.

Vierailija
6/72 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sama kuin Wordle?

Vierailija
7/72 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennätys alle 3 minuuttia.

No tämän päiväinen oli tosi helppo. Vaikeusaste vaihtelee näköjään päivästä toiseen. Olisi ihan hyvä jos tästäkin olisi kolme tasoa kuten sudokuissa usein. Jos on liian helppo niin tulee jotenkin huijattu olo. 

Itsellä muuten usein ihan muita sanoja kuin ratkaisussa. Miten muilla? Ratkaisetteko aina samoin kuin annetussa ratkaisussa? 

Vierailija
8/72 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä muuten olette uudistetusta ristikosta? Itsellä menee hermo. Teen sitä puhelimella ja aina kun aloitan kirjoittamaan siihen sanaa, lyö puhelin kirjainnäppäimistön niiden vihjeiden päälle. Sitten saa liikutella näyttöä ylös alas, todella rasittavaa. 

Vierailija
9/72 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muita koukussa?

Vierailija
10/72 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole kertaakaan saanut kaikkia kirjaimia käytettyä. Oikeastiko teette sen tyhjäksi? Wow.

Ja olen muuten kielialan korkeakoulutettu.

Vierailija
11/72 |
15.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole kertaakaan saanut kaikkia kirjaimia käytettyä. Oikeastiko teette sen tyhjäksi? Wow.

Auttaa jos on tottunut tekemään ristikoita. Ja sitten se kannattaa tehdä niin, että katsoo ikäänkuin "kauempaa", kokonaisuutena, mitä kirjaimia siinä on ja sitten miettii sanoja, joissa ne kirjaimet esiintyy. Lisäksi kun on ratkaissut muutaman, niin alkaa helpommin löytämään sen "jujujn", esim yleensä siinä on vähintään yksi pitkä "oikea" sana, kuten luotettavuus, lopullinen tms. ja se kannattaa löytää ensin. Osa sanoista on lyhyitä ja sellaisia "täytesanoja" kuten taattu, säe, tuo jne. mutta jos alkaa merkkaamaan ensin niitä, menee helposti metsään ja se pitkä sana jää löytymättä. 

Vierailija
12/72 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanalouhoksen kaltanen peli on myös New York Timesin Threads, jossa tosin - toisin kuin louhoksessa - on aina vain yksi mahdollinen ratkaisu.

Ja kun joku kyseli, onko louhos wordle, niin ei ole. Wordle löytyy muuten suomeksi sanuli-nimellä, ja jos haluaa wördleä vähän enemmälti, voi kokeilla britannican octordlea ( britannica.com/games/octordle ), jossa pitää ratkaista kaheksan sanaa yhtäaikaisesti tai peräjälkeen. Pelimoodista riippuen vääriä arvauksia mahtuu tekemään yhdestä kuuteen.

Vierailija
13/72 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanalouhoksen kaltanen peli on myös New York Timesin Threads, jossa tosin - toisin kuin louhoksessa - on aina vain yksi mahdollinen ratkaisu.

--> Siis ei Threads vaan Strands. Se on siis tuolla: https://www.nytimes.com/games/strands

Vierailija
14/72 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä muuten olette uudistetusta ristikosta? Itsellä menee hermo. Teen sitä puhelimella ja aina kun aloitan kirjoittamaan siihen sanaa, lyö puhelin kirjainnäppäimistön niiden vihjeiden päälle. Sitten saa liikutella näyttöä ylös alas, todella rasittavaa. 

Muuta näppis kelluvaksi.

Vierailija
15/72 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google Play App Store. Siellä on toi

Vierailija
16/72 |
18.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

--> Siis ei Threads vaan Strands. Se on siis tuolla: https://www.nytimes.com/games/strands

Kiitos! Tämä oli kiva löytö 🤓

Vierailija
17/72 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikeasti kiva haaste päivään. Joskus joudun keskeyttämään pelin ja sitten tulokseksi tuleekin monta tuntia, mutta parhaimmillaan tuo menee muutamassa minuutissa. Tosiaan pitää ottaa vähän etäisyyttä ja aloittaa pitkistä sanoista, lyhyet voivat johtaa harhaan ja sitten päätyy umpikujaan, jossa ratkaisua on mahdotonta löytää. Olen tähän asti löytänyt kaikki, vaikka kerran tuli kyllä tosi tiukka paikka, enkä tahtonut millään saada ratkaistua.

Olen itsekin kieliin liittyvän alan korkeakoulutettu, ja siksi varmaan tykkään tehdä tuota. En kyllä usko, että koulutuksesta on apua. 

Vierailija
18/72 |
19.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Strands oli kanssa kiva, mutta pataljoon helpompi, kun siinä sanat eivät mene ristiin ja vihjeitäkin saa. Toisaalta ihan just sopiva näin ei-natiiville.

Vierailija
19/72 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa millään tehtyä tämän päivän sanalouhosta!

Vierailija
20/72 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänpäiväinen oli vaikea minulle. Kokonaisratkaisuajaksi näyttää tulleen yli 3h, vaikka en kyllä niin kauan aikaa sitä miettinyt. Joku päivä sitten sain tehtyä alle neljässä minuutissa.