Björn Wahlroos varoittaa Suomea: Kapitalistit äänestävät jaloillaan
Wahlroos määritteli, että oikeudenmukaisuudesta on kiva puhua, mutta se ei voi olla ainoa kriteeri, koska jos ei ole töitä eikä talouskasvua, ei ole sosiaaliturvaa, eikä pian oikeudenmukaisuuttakaan.
- Järjestys romahtaa, mikä on jokaisessa epäonnistuneessa maassa nähty kautta maailman.
Palautuminen on toki Wahlroosin mukaan mahdollista, kuten vaikkapa Kreikan esimerkki osoittaa, mutta miksi mennä kuilun reunalle alun alkaenkaan. Wahlroos haluaisi muistuttaa siitä tai tästä huolissaan olevia ekonomisteja siitä, että ajatusten pitäisi ennen kaikkea kohdistua valtion talouden tilaan.
- Päällimmäisin huoli on se, ettei talous Suomessa ole kasvanut 16 vuoteen.
https://www.verkkouutiset.fi/a/bjorn-wahlroos-varoittaa-suomea-kapitali…
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
eihän vasemmistolla ole ollut enää mitään annettavaa reaalisosialismin romahdettua. Samaa kritiikkiä kuin ennenkin, mutta nyt ei ole varsinaisia ihanteita vaan pelkkää suunsoittoa. Kestävä taloudenpito ei tarkoita loputonta julkistalouden kasvattamista julkisella velalla, eikä se tarkoita myöskään yksityisen sektorin tai yritysten dissaamista.
Vasemmiston anti nykypolitiikassa on pelkkää populismia etenkin talouspolitiikan osalta. Kaikille kaikkea taikaseinästä #meilläonvaraa
Häh? Taas tää taikaseinätyyppi. 🙄
Miten saat seinästä jotain muuta rahaa kuin mitä omalla pankkitililläsi on? Olen kysynyt tätä jo ennenkin. Minä haluan kans sitä taikaseinärahaa! Mut kun otan rahaa automaatista, oma pankkitilini vaan vähenee eikä mitään taikaa ole missään.
Eli selitäs nyt mulle tää taikaseinäraha. Mä en sitä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mahtavaa kun joka ainut kapitalisti painuisi helvettiin Suomesta, mitä nopeammin sen parempi. Kyseiset ihmiset on Suomen syöpä ja he tappavat tämän maan pelkällä olemassaolollaan. Voisimme aloittaa puhtaalta pöydältä Suomen rakentamisen ilman noita ihmisiä.
Rukoilen, että totetutatte uhkauksenne, se olisi parasta mitä Suomelle on ikinä tapahtunut.
Eli n. 4.5 miljoonaa ihmistä lähtisi. Kuka maksaisi sitten sinun asumistuet?
Ei tarttis enää asumistukea.
Myisin karanneiden kapitalistien jättämää metsää pystykaupalla karanneille kapitalisteille ja nauraisin.
Vauraus syntyy luonnonvaroista ja työstä ei kapitalisteista.
Jos joku alkaa oikein kovasti muuta väittämään laittaisin sen leirille ja portille kyltin "Arbeit macht frei" tai vaihtoehtoisesti leirille, jonka portilla lukisi "Gulag".
Tuohon luokkayhteiskuntaan johtaa kapitalisti nallen opit kun tavoite on tasaveroinen ja tasa-arvonen yhteiskunta ja sille tollolle tiedoksi n-liitto ei todellakaan ollut tasaveroinen valtio mutta sitä on tietenkin perskokkareitten mahdoton ymmärtää.
Aika moni uskonnollisesti suvaitsematon kruunupää aikoinaan ajoi juutalaiset valtakunnastaan. Monet juutalaiset olivat niitä aikansa kapitalisteja, joten köyhä kansa hurrasi. Sitten kruunupäät joutuivat nöyrinä pyytelemään, että mooseksenuskoiset tulisivat takaisin. Ilman karkotettuja ei tultukaan toimeen, kun kauppa ja pankkitoiminta yskivät.
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkää minulle hyvin toimiva vasemmistolainen talous. Edes pitkästä historiasta.
Norja. Ollut pitkään vasemmiston johtama. Nalle on täysi pelle ja rikastunut vain valtiota kuppaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihän vasemmistolla ole ollut enää mitään annettavaa reaalisosialismin romahdettua. Samaa kritiikkiä kuin ennenkin, mutta nyt ei ole varsinaisia ihanteita vaan pelkkää suunsoittoa. Kestävä taloudenpito ei tarkoita loputonta julkistalouden kasvattamista julkisella velalla, eikä se tarkoita myöskään yksityisen sektorin tai yritysten dissaamista.
Vasemmiston anti nykypolitiikassa on pelkkää populismia etenkin talouspolitiikan osalta. Kaikille kaikkea taikaseinästä #meilläonvaraa
Miten saat seinästä jotain muuta rahaa kuin mitä omalla pankkitililläsi on? Olen kysynyt tätä jo ennenkin. Minä haluan kans sitä taikaseinärahaa! Mut kun otan rahaa automaatista, oma pankkitilini vaan vähenee eikä mitään taikaa ole missään.
Eli selitäs nyt mulle tää taikaseinäraha. Mä en sitä ymmärrä.
&
taikaseinäraha tarkoittaa, että valtio elää velaksi, jota vielä jatkuvasti kasvatetaan suhteessa BKT:hen. Velkarahalla buustataan reaalitaloutta mm. tulonsiirtojen muodossa. Jossain vaiheessa velkasuhde on liian suuri ja lainottajat alkavat sanella ehtoja vrt. Kreikka.
Ei ole vastikkeetonta taikaseinärahaa, vaan kasvava velka jonka maksavat tulevat sukupolvet. Kestävää?
Vierailija kirjoitti:
Tuohon luokkayhteiskuntaan johtaa kapitalisti nallen opit kun tavoite on tasaveroinen ja tasa-arvonen yhteiskunta ja sille tollolle tiedoksi n-liitto ei todellakaan ollut tasaveroinen valtio mutta sitä on tietenkin perskokkareitten mahdoton ymmärtää.
Kapitalistien opit johtaa lopulta kapitalistien päätymiseen giljotiiniin, keskitysleirille tai gulaggiin. Tätä on toistettu koko ihmiskunnan historia.
Pitäisikö skitpata kapitalistien mieliksi suoraan päätepisteeseen? Olisivat varmaan tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitkaa yksi valtio missä kapitalisti nallen opit on tehnyt tasapuolisen yhteiskunnan.
Tasapuolinen yhteiskunta ei ole kenenkään järkevän ihmisen tavoite. Emme halua Neuvostoliittoa enää ikinä.
Ei me olla ikinä oltu Neuvostoliitossa. Nyt vähän valoja päälle siellä ja historiakirja käteen.
Sulle kyllä tekis pieni kurssilasku oikein hyvää. Jäisi kukkoilut vähän pienemmälle. Yleensä nämä pahimmat kukkoilijat ovat pappa betalar -tyyppejä ja otaksun, että sinäkin olet sellainen. Omin voimin rahansa tehneet ovat ihan hiljaa yhteiskunnassa ja toimivat vain takapiruina.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aika varma, ettet ole lukenut yhtään vasemmistolaisen ajattelijan kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mahtavaa kun joka ainut kapitalisti painuisi helvettiin Suomesta, mitä nopeammin sen parempi. Kyseiset ihmiset on Suomen syöpä ja he tappavat tämän maan pelkällä olemassaolollaan. Voisimme aloittaa puhtaalta pöydältä Suomen rakentamisen ilman noita ihmisiä.
Rukoilen, että totetutatte uhkauksenne, se olisi parasta mitä Suomelle on ikinä tapahtunut.
Eli n. 4.5 miljoonaa ihmistä lähtisi. Kuka maksaisi sitten sinun asumistuet?
Ei tarttis enää asumistukea.
Myisin karanneiden kapitalistien jättämää metsää pystykaupalla karanneille kapitalisteille ja nauraisin.
Vauraus syntyy luonnonvaroista ja työstä ei kapitalisteista.
Jos joku alkaa oikein kovasti muuta väittämään laittais
finanssitaloudella on monta tehtävää taloudessa, yksi on toimia suunnitelmataloutena. Suunnitelmatalous on juuri se keskeinen osa, joka ei toiminut sosialismissa ja romahdutti lopulta reaalisosialismin
Vierailija kirjoitti:
Näillä tuomiopäivän puheilla halutaan vaan saada Ihmiset hyväksymään vierastyövoiman riistäminen alipalkatuissa tai jopa palkattomissa töissä.
Tällainen pelottelu on aina kuulunut meillä oikeistolaiseen retoriikkaan. Niin kauan kuin muistan, ovat ne kitisseet köyhyyttä ja tulossa olevaa turmiota. Se on aina ollut ihan hetikohta tulossa jos ei köyhiltä leikata avustuksia pois. Toki se voi joskus tulla ihan oikeasti, mutta ei noita puheita jaksa enää ottaa tosissaan.
T. N +50v
Ei pelkästään vierastyöläisten vaan myös suomalaisten. Tosin jos suomalaisia työskentelee ilmaiseksi niin mitkään ihmisoikeuksien asiantuntijat jne eivät meitä auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli selitäs nyt mulle tää taikas
Minä en välitä pätkääkään tulevista sukupolvista. Siinä sinulle minun kapitalismiani.
Vierailija kirjoitti:
taikaseinäraha tarkoittaa, että valtio elää velaksi, jota vielä jatkuvasti kasvatetaan suhteessa BKT:hen. Velkarahalla buustataan reaalitaloutta mm. tulonsiirtojen muodossa. Jossain vaiheessa velkasuhde on liian suuri ja lainottajat alkavat sanella ehtoja vrt. Kreikka.
Tai valtio alkaa neuvotella ehtoja lainoittajan kanssa "panssarivaunuilla". Saattaisi jokunen kapitalisti (oligarkki) päätyä Sveitsiin nillittämään Hodorovskyn lailla.
Luulin sitä sivistyneeksi. Se onkin samanlainen moukka kuin persut. Ei sillä mitä sanoo, vaan miten sanoo. Miten itseään ilmaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitkaa yksi valtio missä kapitalisti nallen opit on tehnyt tasapuolisen yhteiskunnan.
Tasapuolinen yhteiskunta ei ole kenenkään järkevän ihmisen tavoite. Emme halua Neuvostoliittoa enää ikinä.
Ei me olla ikinä oltu Neuvostoliitossa. Nyt vähän valoja päälle siellä ja historiakirja käteen.
Sulle kyllä tekis pieni kurssilasku oikein hyvää. Jäisi kukkoilut vähän pienemmälle. Yleensä nämä pahimmat kukkoilijat ovat pappa betalar -tyyppejä ja otaksun, että sinäkin olet sellainen. Omin voimin rahansa tehneet ovat ihan hiljaa yhteiskunnassa ja toimivat vain takapiruina.
Nyt selvisi miksi nallesta lähtee aina niin hevletinmoinen mökä.
Vihervassarit ovat kroonisen kyvyttömiä oppimaan mitään siitä, millaista Neuvostoliitossa oli.
Ne kapitalistit ovat oikeasti tärkeitä keskiluokalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston on ongelma se että ovat käyttäneet muiden rahat loppuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aika varma, ettet ole lukenut yhtään vasemmistolaisen ajattelijan kirjaa.
ihan tarpeeksi lukenut ja on ikääkin. Itäblokin aikana oli sentään konkreettiset ihanteet ja ihannevaltiot (kommareilla Neukkula ja demareilla Derkkula). Niiden romahdettua vasemmisto on ollut eksyksissä eikä ole pystynyt uudistumaan. Oikeastaan on täydellistä ajanhukkaa väitellä näistä asioista kanssanne, mutta käy viihteestä
Eiköhän se Neukkuka ollut yksi historian vähiten tasa-arvoisista yhteiskunnista.