Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisten pitää kyselle toisten lasten hankinnasta?!

Vierailija
08.04.2024 |

Pahimmillaan todella satuttava aihe, joka ei edes kuulu muille.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa on myös se, että myös itse lapsettomat saattavat kysellä.

Ehkä heiltäkin kysellään ja panevat vahingon kiertämään.

Kun lakkaatte ajattelemasta kysymystä lastenhankinnasta vaikeana ja tuskallisena, se lakkaa olemasta sitä.

Oletko kokenut tahattoman lapsettomuuden?

Joo, toki sain sitten myöhemmin lapsia.

Tunteista, vaikeistakin, on mahdollista päästä yli. Vaikeiden aiheiden vältteleminen ei (ihan tutkitustikaan) auta selviämään niistä, vaan pahentaa tilannetta.

Noista aiheista uskoudutaan lähimmil

Juu, mutta ne tulevat aiheena vastaan jatkuvasti. Ihmiset saavat lapsia, vaikka toisille aihe on kipeä. Kun yhteiskunnassa opitaan suhtautumaan luontevammin hedelmällisyyden ongelmiin, aihe lakkaa olemasta niin vaikea.

Ja jos asia nyt tulee puheeksi sillä tavalla, että joku puolituttu kysyy, ei ole pakko uskoutua. Voi vaikka sanoa, että toivoo, että joskus voisi saada lapsia.

Vierailija
62/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näppärä keino on jättää kahvipöytäkeskustelusta pois sekä lapsi-, paino-, kaljuuntumis- että parisuhteettomuusasiat. Puhu vaikka päivän politiikasta."

Eikös yleensä sanota, että politiikka ja uskonto ovat ne aiheet, jotka eivät kuulu small talkiin?

Ei.

Nopea googlaus kertoo, että yleinen mielipide eroaa sinun mielipiteestäsi. Esim. "Vältä sairauksista, uskonnosta ja politiikasta puhumista. Sen sijaan muut ajankohtaiset aiheet, kuten urheilukilpailut, ovat hyviä keskustelunaiheita." https://yle.fi/a/3-7539936

Hyvä, nyt olet perehtynyt aiheeseen ja vo

Voisitko kertoa, missä olen kertonut, että kyselen ihmisiltä lapsiasioista kahvipöydässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lakkaatte ajattelemasta kysymystä lastenhankinnasta vaikeana ja tuskallisena, se lakkaa olemasta sitä.

Tunteista, vaikeistakin, on mahdollista päästä yli. Vaikeiden aiheiden vältteleminen ei (ihan tutkitustikaan) auta selviämään niistä, vaan pahentaa tilannetta.

&n

Ei lapsettomuudesta tule vähemmän kipeää sillä että siitä jauhetaan puolituttujen kanssa. Älä esitä tyhmää.

Vierailija
64/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei lapsettomuudesta tule vähemmän kipeää sillä että siitä jauhetaan puolituttujen kanssa. Älä esitä tyhmää."

Osaatko jotenkin perustella asiaa, vai ajatteletko, että jos haukut minua tyhmäksi, perusteluja ei tarvita?

Vierailija
65/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Näppärä keino on jättää kahvipöytäkeskustelusta pois sekä lapsi-, paino-, kaljuuntumis- että parisuhteettomuusasiat. Puhu vaikka päivän politiikasta."

Eikös yleensä sanota, että politiikka ja uskonto ovat ne aiheet, jotka eivät kuulu small talkiin?

Ei.

Nopea googlaus kertoo, että yleinen mielipide eroaa sinun mielipiteestäsi. Esim. "Vältä sairauksista, uskonnosta ja politiikasta puhumista. Sen sijaan muut ajankohtaiset aiheet, kuten urheilukilpailut, ovat hyviä keskustelunaiheita." https://yle.fi/a/3-7539936

<

Kommentti 19 osoitti ettet ymmärrä miksi aihe on sopimaton.

Vierailija
66/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei lapsettomuudesta tule vähemmän kipeää sillä että siitä jauhetaan puolituttujen kanssa. Älä esitä tyhmää."

Osaatko jotenkin perustella asiaa, vai ajatteletko, että jos haukut minua tyhmäksi, perusteluja ei tarvita?

Koska asia ei ole tabu, vaan henkilökohtainen elämänkriisi.

Vierailija
67/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kommentti 19 osoitti ettet ymmärrä miksi aihe on sopimaton."

Mikä kommentti 19? Tarkoitatko viestiä nro 19 ensimmäisellä sivulla? Se ei ole minun kirjoittamani, enkä siksi osaa sanoa, miten se osoittaisi jotain ymmärryksestäni.

Vierailija
68/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kommentti 19 osoitti ettet ymmärrä miksi aihe on sopimaton."

Mikä kommentti 19? Tarkoitatko viestiä nro 19 ensimmäisellä sivulla? Se ei ole minun kirjoittamani, enkä siksi osaa sanoa, miten se osoittaisi jotain ymmärryksestäni.

Jaa. No sitä minä kommentoin.

Vierailija
69/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se ei ole tabu, miksi tämä koko keskustelu? 

Koko ajan tulee enemmän ja enemmän aiheita, joita ihmiset eivät kestä. Toiset eivät kestä kuulla sitä, että vain naisilla on kuukautiset ja he synnyttävät, koska tämä liittyy heidän henkilökohtaiseen elämänkriisiinsä. Jos tahaton lapsettomuus ei olisi niin suuri tabu yhteiskunnassa, ihmisen olisi helpompi sanoa, että kärsii siitä ilman, että aihetta pidettäisiin jotenkin suurena avautumisena tai tunnustuksena.

Vierailija
70/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&n

Mihin se aiheen vaikeus katoaa? Päin vastoin ihminen saattaa kaivata vapaa-aikaa raskaasta asiasta, jota joutuu pohtimaan, jonka takia joutuu ehkä piikittämään itseään, kokemaan munasolupunktion riemut ja pettymyksen karvauden...

Vierailija
71/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunteiden välttely ei ole sama asia kuin se, että asiotaan ei halua j

Erittäin hyvä pointti tuo, että tunteiden välttely ja tiettyjen asioiden pitäminen vain itsellään/pienessä piirissä eivät ole sama asia.

Minä veikkaan, että lastenhankinta- ja muiden uteluiden taustalla on se ajatus, että kyllä MINULLE pitää kertoa, MINULLA on oikeus tietää. Niitä kysymyksiä ei esitetä aidosta mielenkiinnosta tai välittämisestä toista kohtaan, vaan vastauksia halutaan kalastella juoruilu- ja vallankäyttömielessä. Osa on sen verran taitavia esittämään lämminsydämistä ihmistä, että sosiaalisesti kokemattomammat saattavat haksahtaa avautumaan enemmän kuin olisi hyväksi. Minä astuin tähän ansaan nuorena erään yliuteliaan ja empaattista esittävän työkaverin kohdalla ja valitettavasti avoimuuteni kostautui minulle. Sen jälkeen en ole suostunut puhumaan henkilökohtaisista asioistani kenellekään, joka niitä varta vasten tinkaa ja kyselee. Ensin pitää voittaa perusluottamus, sen jälkeen voidaan siirtyä henkilökohtaisemmille vesille.

Ironista, että nämä minulla on oikeus tietää -utelijat haukkuvat lapsentekoasioista vaikenevia itsekkäiksi minäminäjaminunoikeus-ihmisiksi :D Projisointia tyypillisimmillään.

Vierailija
72/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näiden käytöstaidottomien kysymykset ole vaikeita tai tuskallisia, vaan tungettelevia ja asiattomia yksityisasioiden kalasteluita, joka ei mitään positiivista kerro kysyjän aivotoiminnan tasosta. Ja näitä "ekstrovertteja" sitten usein kutsutaan sosiaalisesti älykkäiksi. Mikä vitsi. Joku peräänkuulutti "herkkiksille resilienssiä". Voi tsiisus, mitä paremmuuskuvitelmia itsellään on. Usein vastaajalla on sosiaalista älykkyyttä vastata jotain muuta, tai vaihtaa puheenaihetta, kun vastata, että mitä ihmettä se sinulle kuuluu. 

Vierailija
73/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaamasi henkilö ei haukkunut sinua tyhmäksi vaan kehotti sinua lopettamaan tyhmän esittämisen. Onko sinulla oikeasti vaikeuksia ymmärtää keskustelun sävyeroja vai ymmärrätkö asiat tahallasi väärin, jotta voit häiritä keskustelua?

Vierailija
74/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tulee enemmän ja enemmän aiheita, joita ihmiset eivät kestä. Toiset eivät kestä kuulla sitä, että vain naisilla on kuukautiset ja he synnyttävät, koska tämä liittyy heidän henkilökohtaiseen elämänkriisiinsä. Jos tahaton lapsettomuus ei olisi niin suuri tabu yhteiskunnassa, ihmisen olisi helpompi sanoa, että kärsii siitä ilman, että aihetta pidettäisiin

Et vaan ilmeisesti oikeasti tajua aihern kivuliaisuutta...

Vierailija
75/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mihin se aiheen vaikeus katoaa? Päin vastoin ihminen saattaa kaivata vapaa-aikaa raskaasta asiasta, jota joutuu pohtimaan, jonka takia joutuu ehkä piikittämään itseään, kokemaan munasolupunktion riemut ja pettymyksen karvauden..."

Ei se vaikeus katoa mihinkään. Mutta tunteisiin voi suhtautua eri tavoilla. Mun sisarus kuoli tosi kauhealla tavalla pari vuotta sitten, ja jotkut tosi neutraalit kysymykset saattoivat herättää mussa sellaisen reaktion, että aloin itkeä. Joskus käy vieläkin niin. Mutta sellaista on elämä. Elämässä voi tulla vastaan tosi vaikeita tilanteita ja ajanjaksoja, eikä se auta, että niitä välttelee.

Vierailija
76/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan tulee enemmän ja enemmän aiheita, joita ihmiset eivät kestä. Toiset eivät kestä kuulla sitä, että vain naisilla on kuukautiset ja he synnyttävät, koska tämä liittyy heidän henkilökohtaiseen elämänkriisiinsä. Jos tahaton lapsettomuus ei olisi niin suuri tabu yhteiskunnassa, ihmisen olisi helpompi sanoa, että kärsii siitä ilman, että aihetta pidettäisiin

Sinä et näköjään tajua, että yleistason keskusteluaiheella, ja henkilökohtaisella henkilön omaan yksityiselämään koskevalla kysymisellä on eroa. Paljon.

Vierailija
77/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaamasi henkilö ei haukkunut sinua tyhmäksi vaan kehotti sinua lopettamaan tyhmän esittämisen. Onko sinulla oikeasti vaikeuksia ymmärtää keskustelun sävyeroja vai ymmärrätkö asiat tahallasi väärin, jotta voit häiritä keskustelua?

Ei ole vaikea ymmärtää. Kiva, kun sait nyt tuon asian sydämeltäsi, se oli varmasti tärkeä. Haluatko sanoa jotain itse aiheesta?

Vierailija
78/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mihin se aiheen vaikeus katoaa? Päin vastoin ihminen saattaa kaivata vapaa-aikaa raskaasta asiasta, jota joutuu pohtimaan, jonka takia joutuu ehkä piikittämään itseään, kokemaan munasolupunktion riemut ja pettymyksen karvauden..."

Ei se vaikeus katoa mihinkään. Mutta tunteisiin voi suhtautua eri tavoilla. Mun sisarus kuoli tosi kauhealla tavalla pari vuotta sitten, ja jotkut tosi neutraalit kysymykset saattoivat herättää mussa sellaisen reaktion, että aloin itkeä. Joskus käy vieläkin niin. Mutta sellaista on elämä. Elämässä voi tulla vastaan tosi vaikeita tilanteita ja ajanjaksoja, eikä se auta, että niitä välttelee.

Se ei ole tunteiden välttelyä, että odottaa kanssaihmisiltä edes alkeellisia käytöstapoja...

Kysyn nyt suoraan, että oletko autismin kirjolla, koska vastauksistasi voisi päätellä (niin mikäli olet kognitiivisesti vähäntiin keskitasoinen)? Suoraan puhuminenhan on mielestäsi ilmeisesti aina hyvä.

Vierailija
79/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sinä et näköjään tajua, että yleistason keskusteluaiheella, ja henkilökohtaisella henkilön omaan yksityiselämään koskevalla kysymisellä on eroa. Paljon."

Jaa. Omasta mielestäni tajuan hyvin, ja myös oman kokemukseni kautta. Mä myös lapsettomuuden aikana muutin suhdettani siihen, mitä ajattelen, kun ihmiset kysyvät siitä. Kiitos tästä muutoksesta kuuluu ystävälleni, jonka kanssa puin asiaa.

Vierailija
80/87 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole tunteiden välttelyä, että odottaa kanssaihmisiltä edes alkeellisia käytöstapoja...

Kysyn nyt suoraan, että oletko autismin kirjolla, koska vastauksistasi voisi päätellä (niin mikäli olet kognitiivisesti vähänt

En ole autismin kirjolla. Ehkä mun tapauksessa vaikuttaa se, että olen tekemisissä tosi erilaisten ihmisten kanssa (myös eri kulttuurista tulevien), ja siksi olen tottunut siihen, että ihmiset saattavat oikeasti kysellä tosi erilaisia asioita ja kokea tosi erilaiset aiheet sopiviksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän