Miksi ihmisten pitää kyselle toisten lasten hankinnasta?!
Pahimmillaan todella satuttava aihe, joka ei edes kuulu muille.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lastenhankinta on ihan normaali osa elämää. Siksi ihmiset siitä kyselevät.
Ja ainakin noin 15 prosentilla on ongelmia saada lapsua, joten potentiaali osua arkaan paikkaan on turhan iso - typerä keskustelunaihe siis.
Mä en oikein usko, että arkoihin aiheisiin oikea resepti on se, että niistä vaietaan. Sehän tekee niistä entistä pahempia tabuja. Jos kerran hedelmällisyysvaikeudet ovat noin yleisiä, eikö tilannetta ennemmin helpota se, että aiheen voi sanoa ääneen, ilman, että maailma romahtaa?
Arkaan aiheeseen voi osua valitsemalla hyvinkin neutraalin aiheen. Yksi vaihtoehto on tietenkin olla puhumatta vieraampien ihmisten kanssa ja tuijottaa vain puhelinta.
No hyvä. Sinunkin kannattaa kehittää resilienssiä siihen päivää, kun joku vasta a agressiivisesti typeriin kysymyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska lastenhankinta on ihan normaali osa elämää. Siksi ihmiset siitä kyselevät.
Ja ainakin noin 15 prosentilla on ongelmia saada lapsua, joten potentiaali osua arkaan paikkaan on turhan iso - typerä keskustelunaihe siis.
Mä en oikein usko, että arkoihin aiheisiin oikea resepti on se, että niistä vaietaan. Sehän tekee niistä entistä pahempia tabuja. Jos kerran hedelmällisyysvaikeudet ovat noin yleisiä, eikö tilannetta ennemmin helpota se, että aiheen voi sanoa ääneen, ilman, että maailma romahtaa?
Arkaan aiheeseen voi osua valitsemalla hyvinkin neutraalin aiheen. Yksi vaihtoehto on tietenkin olla puhumatta vieraampien ihmisten kanss
Kerropa, missä kohdassa sanoin, että kyselen ihmisiltä lastenhankinnasta. Ja voin muuten sanoa, että en pelkää suoraa konfrontaatiota millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa on myös se, että myös itse lapsettomat saattavat kysellä.
Ehkä heiltäkin kysellään ja panevat vahingon kiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lakkaatte ajattelemasta kysymystä lastenhankinnasta vaikeana ja tuskallisena, se lakkaa olemasta sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkaan aiheeseen voi osua valitsemalla hyvinkin neutraalin aiheen. Yksi vaihtoehto on
Ehkäpä suorastaan pyritkin haastamaan riitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas outoa on se, miksei saisi kysyä. Kaikkea pitää varoa nykyään. Eri asia tietysti, jos asiasta jankkaa jatkuvasti. Nykyään tunnutaan olevan kaikessa niin herkkähipiäistä että.
Ymmärrän, että asia voi olla herkkä, mutta tiettyä sietokykyä toivoisi ihmisiltä kun noilla kysymyksillä harvemmin pahaa tarkoitetaan, siis tyyliin jos joku ohimennen kahvipöydässä kysyy small talkina, että onko lapsia ja tyytyy sitten siihen saamaansa vastaukseen kyllä/ei enempiä aiheesta jatkamatta. Eri asia sitten nämä oikeasti epäkohteliaat ja tilannetajuttomat mäntit,.jotka jatkavat tuollaisesta yksityisasiasta utelua "no miks ei" -tyylisesti jankkaamalla.
Sinällään varmaan jokaisella on niitä arkoja aiheita, joista ei haluaisi puhua. Mulle ei lapsettomuusasiassa ole mitään ongelmaa enkä loukkaannu yksittäisestä kysymyksestä, mutta yli 20 vuotta anoreksiaa sairastaneena
Näppärä keino on jättää kahvipöytäkeskustelusta pois sekä lapsi-, paino-, kaljuuntumis- että parisuhteettomuusasiat. Puhu vaikka päivän politiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lakkaatte ajattelemasta kysymystä lastenhankinnasta vaikeana ja tuskallisena, se lakkaa olemasta sitä.
Oletko kokenut tahattoman lapsettomuuden?
"Näppärä keino on jättää kahvipöytäkeskustelusta pois sekä lapsi-, paino-, kaljuuntumis- että parisuhteettomuusasiat. Puhu vaikka päivän politiikasta."
Eikös yleensä sanota, että politiikka ja uskonto ovat ne aiheet, jotka eivät kuulu small talkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, toki sain sitten myöhemmin lapsia.
Tunteista, vaikeistakin, on mahdollista päästä yli. Vaikeiden aiheiden vältteleminen ei (ihan tutkitustikaan) auta selviämään niistä, vaan pahentaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas outoa on se, miksei saisi kysyä. Kaikkea pitää varoa nykyään. Eri asia tietysti, jos asiasta jankkaa jatkuvasti. Nykyään tunnutaan olevan kaikessa niin herkkähipiäistä että.
Saanko kysyä sulta milloin miehesi lakkaa hakkaamasta sinua ?Oletko miettinyt lihavuusleikkausta ? Karmeet noi sun hörökorvat, miksi sä et korjauta niitä ? Miksi sä et imetetä lastasi? Miksi lapsesi on päivähoidossa? Jatkanko.
Vastaa sinä puolestasi, miksi sinun pitäisi tietää.
Näitä kysymys aloituksia on täällä ollut ihan liikaa. Voisiko tämä jo loppua. Seuraavasta aloituksesta pitäisi tehdä ilmoitus, jotta ketju poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin normaalia. Ihmisen kuuluu jatkaa sukuaan. Mutta nyt on sellainen loukkaantujien sukupolvi, jolla on vain oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia. Televisiossakin nuori nainen hokee: Koska minä haluan!
Surullista, jos lisäännyit jonkin velvollisuudentunteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
"Näppärä keino on jättää kahvipöytäkeskustelusta pois sekä lapsi-, paino-, kaljuuntumis- että parisuhteettomuusasiat. Puhu vaikka päivän politiikasta."
Eikös yleensä sanota, että politiikka ja uskonto ovat ne aiheet, jotka eivät kuulu small talkiin?
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä sulta milloin miehesi lakkaa hakkaamasta sinua ?Oletko miettinyt lihavuusleikkausta ? Karmeet noi sun hörökorvat, miksi sä et korjauta niitä ? Miksi sä et imetetä lastasi? Miksi lapsesi on päivähoidossa? Jatkanko.
Vastaa sinä puolestasi, miksi sinun pitäisi tietää.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta ihanko oikeasti ihmisten mielestä nuo ovat verrattavia kysymykseen "aiotko hankkia lapsia"? Missä vaiheessa tästä aiheesta on tullut tabu ja miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteista, vaikeistakin, on mahdollista päästä yli. Vaikeiden aiheiden vältteleminen ei (ihan tutkitustikaan) auta selviämään niistä, vaan pahentaa tilannetta.
Noista aiheista uskoudutaan lähimmille ihmisille omasta aloitteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Nopea googlaus kertoo, että yleinen mielipide eroaa sinun mielipiteestäsi. Esim. "Vältä sairauksista, uskonnosta ja politiikasta puhumista. Sen sijaan muut ajankohtaiset aiheet, kuten urheilukilpailut, ovat hyviä keskustelunaiheita." https://yle.fi/a/3-7539936
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteiden välttely ei ole sama asia kuin se, että asiotaan ei halua jakaa kenelle vaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on täysin normaalia. Ihmisen kuuluu jatkaa sukuaan. Mutta nyt on sellainen loukkaantujien sukupolvi, jolla on vain oikeuksia eikä yhtään velvollisuuksia. Televisiossakin nuori nainen hokee: Koska minä haluan!
Mä tuun kysyy oletko vielä samaa mieltä kun oot 6 vuotta tehnyt sitä lasta .
Ja kun et itse tajua niin kyse ei loukkaantumisesta vaan , että se sattuu !
Jos olet itse kyennyt lisääntymään kuin kaniini niin suosittelen laajentamaan tietämystäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Nopea googlaus kertoo, että yleinen mielipide eroaa sinun mielipiteestäsi. Esim. "Vältä sairauksista, uskonnosta ja politiikasta puhumista. Sen sijaan muut ajankohtaiset aiheet, kuten urheilukilpailut, ovat hyviä keskustelunaiheita." https://yle.fi/a/3-7539936
Hyvä, nyt olet perehtynyt aiheeseen ja voit jättää lapsiutelut pois kahvipöydästä.