Onko täällä ketään, jota paskaduuni olisi auttanut urakehityksessä?
Aina täällä palstallakin kehoitetaan ottamaan ns. paskaduuneja ja sanotaan, että niiden avulla aukeaa sitten mahdollisuus urakehitykseen. Itse olen sitä mieltä, että noista duuneista ei ole mitään hyötyä urakehitykselle, ja senkin ajan, minkä niihin tuhlaa, voisi käyttää fiksummin vaikka opiskellen ja itseään kehittäen. Toki harjoittelijanpaikka omalla alalla hyvämaineisessa yrityksessä voi avata niitä ovia urakehitykseen, mutta jos nyt puhutaan ihan niistä perinteisistä paskaduuneista, joihin ei vaadita juuri mitään taitoja tai koulutusta.
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta siitä, että on haittaa. Vastavalmistuneena olin sihteeri/assistenttitason töissä asiantuntijaorganisaatiossa. Piti olla vain tilapäisesti, mutta minut vakinaistettiin pian. Sain aina omalta esimieheltä kehuja työstäni.
Saman ikäisiä ja saman koulutuksen saaneita palkattiin samaan organisaatioon asiantuntijatason töihin. Vaikka tein selväksi, että haluan edetä ja hainkin erästä paikkaa, en päässyt edes haastatteluun. Kautta rantain annettiin ymmärtää, että olin vääränlaisissa töissä eikä sitä arvostettu.
Pääsin koulutusta vastaaviin töihin vasta kun irtisanouduin ja siirryin muihin töihin.
Itse en kyllä miellä asiantuntijaorganisaatiossa työskentelyä paskaduuniksi vaikka olisikin assitenssitason töistä kyse.
Mitä väliä organisaation laadulla, jos työnkuva ei vastaa mitenkään koulutusta? Vrt. sairaalassa on aika eri työskennellä toimistosihteerinä kuin lääkärinä.
Jos sinulla on lääkärin koulutus niin kyllä se sairaalassa toimistosihteerinä työskenteliminen silti CV:ssä parempi on kuin siivoojana työskenteleminen.
Vähän riippuu. Nuorena on paremmat mahdollisuudet saada esim oman alan haluttu harjoittelupaikka, jos on edes jotain aiempaa työkokemusta. Itselläni ei ollut ja siitä kyseltiin haastattelussa, mutta sain kai haastattelijan silmissä plussapisteitä, kun olin toiminut vapaaehtoistyössä. Aika järjestäin ne kaikkein halutumpiin harjoittelupaikkoihin päässeet olivat kuitenkin ihmisiä, joilla oli pidempi työhistoria kuin minulla.
Hyvä harjoittelupaikka avaa taas hyvät jatkomahdollisuudet, jos saa siitä tunnetusta paikasta vaikka suosittelijan.
Omaa urakehitystäni on auttanut se, että aikanaan ns. paskaduunissa opin tekemään työni mukisematta ja pinnaamatta. Se asenne on kantanut pitkälle, vaikka työt ovat matkan varrella vaihtuneet.
Itse kaupan rividuunarista noussut asiantuntijatehtäviin samalla alalla, mutta tottakai on paljon kiinni siitä mitä osaa ottaa irti "paskaduunista" ja markkinoida sitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko se sellaisessa firmassa, missä on myös hyviä duuneja. Silloin on mahdollista saada parempi paikka firman sisäisen työnhaun kautta.
Harvoinpa sitä taitaa esim. hotellin huonesiivooja nousta hotellin johtoportaaseen.
No auttoi ne silloin 14-25 vuotiaana. Eli siivousta, mäkkäriä, kaupan kassaa. Siihen se sitten tyssäsi kun olisi amk-papereilla pitänyt saada oman alan töitä - ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko se sellaisessa firmassa, missä on myös hyviä duuneja. Silloin on mahdollista saada parempi paikka firman sisäisen työnhaun kautta.
Harvoinpa sitä taitaa esim. hotellin huonesiivooja nousta hotellin johtoportaaseen.
Taitaa moni nuorena ja opiskelijana aloittaa ne hommat myös hotellialalla ihan niistä ns. paskahommista. Alalla pääsee töihin helpommin, kun ilmoittaa, että ala kiinnostaa tai opiskelee alaa. Ja sitten kun valmistuu, niin alkaa löytyä parempia rooleja ja kyllä siellä auttaa, kun on kokemusta niistä alan ns. paskahommista. Sekä sen takia, että on näyttöä, että tekee töitä ja että on jo käytännön kokemusta alasta. Tämä sama asia on monella muullakin alalla kuin hotellialalla!
Aivan taatusti johtoportaasta löytyy monta, joiden eka homma hotellissa on ollut siivoojan homma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Haluaisin nimenomaan kuulla niistä, jotka ovat edenneet ns. paskaduuneista ilman muuta kouluttautumista parempiin hommiin. Mikä oli se paskaduuni ja mikä on nyt se parempi duuni, jonka saitte sen huonon duunin avulla? Miten työtehtävänne muuttuivat ja paljonko tulonne kaiken kaikkiaan kasvoivat? Kauanko meni aikaa siihen, että nousitte huonoista hommista parempiin?
Miksi ihmeessä et opiskele?
Minä nimenomaan olen opiskellut ja harmittaa etten opiskellut jo aiemmin. Tein aloituksen siksi, että olen kyllä tehnyt paskaduuneja aikoinani ja niistä ei ollut itselleni mitään hyötyä vaan ainoastaan opiskelusta ja muusta itseni kehittämisestä oli ja harmittaa aika minkä tuhlasin paskaduuneissa kun olisin voinut käyttää aikaani paljon fiksumminkin.
T.AP
Mielestäni ne asiantuntijat jotka on joskus tehneet oikein kunnon paskatyötä erottuu kyllä edukseen työmaailmassa. Ne joiden ainoa kokemus on ne vähän paremmat työt ei tajua kaikkia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Omaa urakehitystäni on auttanut se, että aikanaan ns. paskaduunissa opin tekemään työni mukisematta ja pinnaamatta. Se asenne on kantanut pitkälle, vaikka työt ovat matkan varrella vaihtuneet.
Olen täysin eri mieltä. Ihmisten ei nimenomaan pitäisi tehdä töitä mukisematta ja suostua huonoihin työolosuhteisiin tai liian alhaiseen palkkaan. Niin kauan kuin ihmiset suostuvat tähän, matalapalkka-alojen tilanne pysyy huonona.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään hyötyä. Ja mistään aukoista CV:ssä ei ole ikinä sen enempiä kyselty. Turhaan kärsin yksitoikkoista tehdastyötä, jossa oli minimaaline palkka. Olis pitänyt nauttia vapaudesta työttömänä. Nyt kun ura on urjennut, ei ole mahdollisuutta saada kunnollista pitkää vapaata. Lomat ei riitä rentoutumiseen ja stressinpurkuun.
Kiinnostaa tuo " Yksitoikkoinen Tehdastyö, jossa minimaaline palkka"? Yksitoikkoinen voi hyvin ollakin, tehdastyö ei ole mikään sukellus fantasiamaailmaan, mutta sen vastapainoksi niistä yleensä maksetaan avokätisesti. Tuotantolisillä varmaan kolme tonnia kuussa helposti? Joka mennen tullen peittoaa monet yliopistoliksat.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ne asiantuntijat jotka on joskus tehneet oikein kunnon paskatyötä erottuu kyllä edukseen työmaailmassa. Ne joiden ainoa kokemus on ne vähän paremmat työt ei tajua kaikkia asioita.
Tämä on totta. Ja kaiken lisäksi ne pelkästään koulusta tulleet eivät myöskään arvosta niin paljoa sitä asiantuntija-tason työtä, koska eivät ole koskaan joutuneet tekemään p*skaduunia. Kyllä "tekijä" on "tekijä" ihan työelämän ulkopuolella. Ne surkimukset ovat sitten niitä jotka osaavat tehdä vain sitä yhtä duunia ja kaikessa muussa ovat ihan käsiä.
Kaveri aloitti kesäduunissa varastolla ja sai sitäkautta sisäisesti tietää vapaasta sijaisuudesta. On nyt isompi pomo firmassa kymmenevuotta myöhemmin.
Hep!
Ainakin minulla on auttanut. Monta asiaa. Tärkeimpänä se aikoinaan kesätöissä tehty paskaduuni toi itselleni opiskelumotivaatiota. Olin 16-vuotias ja samaa hommaa oli tekemässä 40-50 vuotiaita. Kyllä siinä nopeasti iskostui, että kyllä tässä kannattaa opiskella, koska et halua olla loppuelämäsi tällaisessa duunissa.
Samalla se auttoi arvostamaan duunia ja siitä saatua rahaa, joka ei helpolla tullut.
Nuo on todella isoja henkisiä asioita, joita fyysisen kovan paskaduunin, jonne piti aikaisin herätä, tekeminen minulle antoi koko loppuelämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri aloitti kesäduunissa varastolla ja sai sitäkautta sisäisesti tietää vapaasta sijaisuudesta. On nyt isompi pomo firmassa kymmenevuotta myöhemmin.
Mikä koulutus sillä on?
Kyllä se on työnantajalle tärkeää nähdä että olet työtä tehnyt ja työnteon tahtiin tottunut ja sopeutunut - oli se työhistoria sitten mitä tahansa. työnantajalle on iso plussa ylipäänsä nähdä että todistettavasti jaksat ja pystyt painamaan duunia.
Nyky työntekijätaitoja ovatt:
Myönteinen asenne, empatia ja arvostamisen taidot, itsensä johtaminen ja itseohjautuvuuus, resilienssi, epävarmuustaidot sekä tilannetaju, ammatillinen ja huomaavainen käytös sekä reiluuus, keskittymiskyky, tunnetaidot ja tunneäly, virheistä oppimisen taidot, luovuus, vuorovaikutustaidot, kuuntelemisen taidot, motivointi, ratkaisutaidot, auttamishalu, palautetaidot, asemointi, roolit työssä, ristiriitojen käsittelytaidot, tehokkuus ja tulokselllisuus, eettisyys, strategisen ajattelun taidot, muutoksessa elämisen taidot, viestintätaidot, kokous ja neuvottelutaidot, digitaidot, verkostoitumistaidot, tiiimitaidot, ergonomia, ajanhallintataidot ja aikaansaamisen taito, ali ja ylisuoriutumiinen, itsearvioiinti.
Vierailija kirjoitti:
On. Pääsin varastotyöhön, koska oli kokemusta siivoustyöstä aika paljonkin. Ja kotipalvelussa, esim. siivouksissa, pitää osata käsitellä ihmisiä, asiakkaita. Sekin oli meriiittiä, että hyvin harvat valittivat ja syy oli useimmiten väärinkäsitys tms. Sain myös hyvät suositukset, että sekä asiakkaat että he firmassa ovat minusta pitäneet. Hyvä työntekijä ja kiva ihminen.
Mikäs siinä jos olet tyytyväinen työhösi, mutta ei tuossa mielestäni kuitenkaan vielä mitenkään erityisestä urakehityksestä voi puhua jos liikkuu vain eri matalapalkka-alojen sisällä.
kun valitsin tyontekijoita, parempi oli maccarin tms kassa, kuin tauot tyonteossa
kertoo asenteesta ettei halveksi mittan tyota
t.pomo
Omalla kokemuksellani paskaduuni johtaa vaan seuraavaan paskaduuniin. Ei koskaan parempiin duuneihin.