Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ketään, jota paskaduuni olisi auttanut urakehityksessä?

Vierailija
08.04.2024 |

Aina täällä palstallakin kehoitetaan ottamaan ns. paskaduuneja ja sanotaan, että niiden avulla aukeaa sitten mahdollisuus urakehitykseen. Itse olen sitä mieltä, että noista duuneista ei ole mitään hyötyä urakehitykselle, ja senkin ajan, minkä niihin tuhlaa, voisi käyttää fiksummin vaikka opiskellen ja itseään kehittäen. Toki harjoittelijanpaikka omalla alalla hyvämaineisessa yrityksessä voi avata niitä ovia urakehitykseen, mutta jos nyt puhutaan ihan niistä perinteisistä paskaduuneista, joihin ei vaadita juuri mitään taitoja tai koulutusta.

Kommentit (398)

Vierailija
41/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se paskaduuni on muodostunut ajan kanssa uraksi, koska kaikissa yrityksissä tapaa olla omistajia, johtajia ja hallitus. En näe asiassa mitään ihmeellistä.

Vierailija
42/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei ole mahdollista edetä paskahommista helpompiin ja paremmin palkattuihin töihin ilman koulutusta.

Paskaduuneija on kaikki alle 3000e/kk palkkaiset työt.

Olen itse insinööri enkä enää ikinä alistu paskaduuneihin, etänä olen tällä hetkellä ja palkka paljon parempi kuin paskaduuneissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, ei ilman työkokemusta mihinkään pääse, eikä työtöntä kukaan palkkaa kun valita myös työssä jo olevan.

Ja työ opettaa sietämään mm erilaisia ihmisiä, epätäydellistä johtamista, kiirettä jne. 

Vierailija
44/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos edellinen ammattini lasketaan sellaiseksi niin joo.

Sain hyväksiluettua paljon tuosta tutkinnosta ja lisäksi tunnustettua osaamista tuon ammatin työkokemuksella seuraavassa tutkinnossa niin, että opiskeluajasta tippui yli puolet pois. En odottanut tuollaista, vaikka sinänsä edellinen ammattini liittyykin yhteen nykyisen ammattini osa-alueeseen. Välillä yhteydet olivat minusta aika kaukaa haettuja, mutta eipä noissa opinnoissa tullut juuri muutenkaan sellaista mikä olisi ollut aivan tuntematonta. 

Vierailija
45/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan ajattele, että pelkkä työ korvaa opinnot? Mutta ellei aio olla valmistuttua työtön, työkokemusta pitää kyllä olla. Eli sekä opinnot että niitä aloitustason töitä, sillä tavalla saa sitten sen oman alan työpaikankin.

Vierailija
46/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos edellinen ammattini lasketaan sellaiseksi niin joo.

Sain hyväksiluettua paljon tuosta tutkinnosta ja lisäksi tunnustettua osaamista tuon ammatin työkokemuksella seuraavassa tutkinnossa niin, että opiskeluajasta tippui yli puolet pois. En odottanut tuollaista, vaikka sinänsä edellinen ammattini liittyykin yhteen nykyisen ammattini osa-alueeseen. Välillä yhteydet olivat minusta aika kaukaa haettuja, mutta eipä noissa opinnoissa tullut juuri muutenkaan sellaista mikä olisi ollut aivan tuntematonta. 

Lisättäköön vielä, että tuon jälkeen olen alkanut miettiä, miten voisin yhdistää jatkossa näiden kahden alan osaamista todella. Kentällä ollessa huomaan esimerkiksi kehittämismahdollisuuksia tuohon yhteen osa-alueeseen liittyen. 

Vierailija
47/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkuhupaisaa, ai että. :DDD Miten te ette tajua tota ihan selkeää avausta??!

Vierailija
48/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa-aikaisen myyjän työstä tuli vakituinen, sitten kun oma-arvontunto hyvin tehtyjen paskaduunien myötä kasvoi, uskalsin hakemaan AMK:iin opiskelemaan. Tein samaista paskaduunia opintojeni ohella, ei tarvinnut ottaa opintolainaa tai ruinata almuja keneltäkään. 

Minusta tehty työ on aina arvokasta ja kertoo ihmisestäkin jotain persoonana, että sen sijaan että on muiden elätettävänä, osallistuu yhteiskunnan ylläpitämiseen omalla työpanoksella ja maksamalla veroja. Silloin oli tiukempaa taloudellisesti, mutta nyt osaan arvostaa hyviä tulojani enkä pidä niitä itsestäänselvyytenä.

Miksi te ette tajua selvää aloituksen kysymystä? Ei sullekaan siitä paskaduunista ollut mitään hyötyä vaan opiskelusta!

ohis

Olen kyllä eri mieltä. Jos kysymys on: Kannattaako paskaduuneja tehdä?, oman kokemukseni perusteella vastaus on kyllä. Ei minua varmaan olisi inssin hommiin palkattu jos olisin kahdeksan vuotta pyöritellyt peukaloitani noiden paskaduunien sijaan. 

Nykyään tuntuu vaan olevan vallalla ajatus, että pitäisi saada kaikki ja heti, ilman ponnisteluja. Jostain on aloitettava, opeteltava työelämätaitoja, muiden huomioon ottamista  ja sosiaalista kanssakäymistä. Sitten kun siihen päälle vähän opiskelee, ei tarvi olla se paras mutta voi olla työnantajalle se helpon ratkaisu kun on valmis työelämään ja joustava työkaveri, kuten cv asian paljastaa. 

Toki jos kysymyksen haluaa ymmärtää niin, että onko joku päässyt viime aikoina paskaduuneja tekemällä, tällä ohiksen asenteella ja sosiaalisilla taidolla, ja nykynuorison yleisellä osaamistasoa 100 k€ vuosipalkoille, niin silloin vastaus on ei. Kyllä sinun täytyy oikeasti jotain osatakin, että työnantaja viitsi vapaa-aikaasi noin avokätisesti rahoittaa.

Vierailija
49/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Pääsin varastotyöhön, koska oli kokemusta siivoustyöstä aika paljonkin. Ja kotipalvelussa,  esim. siivouksissa, pitää osata käsitellä ihmisiä, asiakkaita. Sekin oli meriiittiä, että hyvin harvat valittivat ja syy oli useimmiten väärinkäsitys tms. Sain myös hyvät suositukset, että sekä asiakkaat että he firmassa ovat minusta pitäneet. Hyvä työntekijä ja kiva ihminen.

Vierailija
50/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä. Haluaisin nimenomaan kuulla niistä, jotka ovat edenneet ns. paskaduuneista ilman muuta kouluttautumista parempiin hommiin. Mikä oli se paskaduuni ja mikä on nyt se parempi duuni, jonka saitte sen huonon duunin avulla? Miten työtehtävänne muuttuivat ja paljonko tulonne kaiken kaikkiaan kasvoivat? Kauanko meni aikaa siihen, että nousitte huonoista hommista parempiin?

Yleensähän nämä paskaduunien suosittelijat olettavat, että ihminen voi myös kouluttautua eli nämä eivät ole joko/ tai juttuja. Jos kouluttautuminen on täysin mahdotonta, niin tuksinpa se ura siitä aukeaa.

Tunnen kyllä esim. ihmisen, joka meni tehtaaseen tekemään tylsää manuaalista työtä. Jonkin ajanpäästä kouluttautui samassa paikassa oppisopimuksella ja myöhemmin eteni tiimiesihenkilöksi ja kävi myös johtamisen erikoisammattitutkinnon. Eli koulutus tapahtui koko ajan saman ty

Mä deittalin naista, joka oli myyntipäällikkönä elintarvikefirmassa. Ihan hyvä duuni. Toisaalta, oli hänkin käynyt työnantajan maksamia kursseja yms., jotka eivät siis johtaneet mihinkään tutkintoon. 

Ketjussa näköjään ehdottomana ehtona on, se ettei uraa saa tukea koulutuksella ja ura riippuu koko ajan vain joko koulutuksesta tai työkokemuksesta. 

Vierailija
51/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaduuni auttaa jos on supliikki luonnoltaan, jotta änkyränoloinen joutuu kääntämään ne antenninsa rahan suuntaan ja ryhtymään mielistelijäksi, voi olla kovempi paikka kuin moni arvaakaan.

Vierailija
52/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se auttanut...tein aluksi varasto-, tuotanto- ja taksiduunia. Sit opiskelin samalla ja nykyään teen jo monetta vuotta peräkkäin mukavaa etäduunia! Mutta ei se hetkessä tule! Varmaan täysin liian vaikea ajatus kaiken maailman laiskoille ja epämotivoituneille ihmisille!

Niin eli sinäkin opiskelit mukavampaan duuniin. Mitä hyötyä esim. siitä varastoduunista on ollut nykyisessä työssäsi?

Luuletko tosissasi saavasi jotain työtä, jos ainut juttu mitä olet tehnyt, on opiskelu? :D Kyllä jokainen järjellä varustettu työnantaja valkkaa sen, joka on ollut ahkera elämänsä aikana, eikä vain olet kaivellut muniaan ja "opiskellut" (kun luultavasti opiskellessaankin on keskellä vko ryypännyt jo hoitanut opinnot vasemmalla kädellä)! Työttömyys on erittäin paha red flag CV:ssä!

Miksi mielestäsi ainoastaan paskaduuni ja työttömyys ovat vaihtoehtoja? Itse tein esimerkiksi opiskelun ohella digitaalista suunnittelua asiakkaille freelance-pohjalta ja toimin tutorina. Nämä kokemukset olivat minulle hyödyllisempiä tulevaisuuden urallani kuin vaikkapa siivoojan työt, jotka eivät millään tavoin liity alaani.

Vierailija
53/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen mutta mä ihmettelen sitä miksi kouluissa ei oppilaille puhuta enemmän palkoista eli paljonko mistäkin työstä tienaa. Monet yläasteella ei tiedä palkoista mitään tai he ei pidä palkkaa tärkeänä asiana silloin. 

Enemmän ehdottomasti siis palkat puheeksi kouluissa ja silloin kun oppilaat miettii mihin kouluun hakevat ja mitä haluavat tehdä isona.

Vierailija
54/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uralla edetään kouluttautumalla siinä sivussa. Koskee kaikkia aloja, jopa niitä maisteritutkinnoilla saatuja.

Vierailija
55/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta siitä, että on haittaa. Vastavalmistuneena olin sihteeri/assistenttitason töissä asiantuntijaorganisaatiossa. Piti olla vain tilapäisesti, mutta minut vakinaistettiin pian. Sain aina omalta esimieheltä kehuja työstäni.

Saman ikäisiä ja saman koulutuksen saaneita palkattiin samaan organisaatioon asiantuntijatason töihin. Vaikka tein selväksi, että haluan edetä ja hainkin erästä paikkaa, en päässyt edes haastatteluun. Kautta rantain annettiin ymmärtää, että olin vääränlaisissa töissä eikä sitä arvostettu.

Pääsin koulutusta vastaaviin töihin vasta kun irtisanouduin ja siirryin muihin töihin.

Itse en kyllä miellä asiantuntijaorganisaatiossa työskentelyä paskaduuniksi vaikka olisikin assitenssitason töistä kyse.

Vierailija
56/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin alle 10€ palkalla vuokramiehenä kesätyössä yrityksen puhelinpalvelussa, sain jalkaa oven väliin ja suoritin tradenomin työharjoittelun ja tein opinnäytetyön samaan firmaan. Työllistyin koko-aikaiseksi ja ylenin asiantuntijatehtäviin siellä, kun opettelin käyttämään toiminnanohjausjärjestelmää hyvin. Sitten saatuani YT-neuvotteluissa potkut siirryin toiminnanohjausjärjestelmän toimittajan asiakaspalveluun, mistä ylenin sitten taas eteenpäin. Nyt ns. senioriasiantuntijana ja myyntipäällikkönä IT-alalla palkka päälle 5000€ kk  + vapaa autoetu + lounasetu + puhelinetu, eli brutto reilu 6000e/kk.

Vierailija
57/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uralla edetään kouluttautumalla siinä sivussa. Koskee kaikkia aloja, jopa niitä maisteritutkinnoilla saatuja.

Tää on vaa huono kun kaikkien töiden ohella ei voi kouluttautua. Vuorotyö ja ylityöt. 

Vierailija
58/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta siitä, että on haittaa. Vastavalmistuneena olin sihteeri/assistenttitason töissä asiantuntijaorganisaatiossa. Piti olla vain tilapäisesti, mutta minut vakinaistettiin pian. Sain aina omalta esimieheltä kehuja työstäni.

Saman ikäisiä ja saman koulutuksen saaneita palkattiin samaan organisaatioon asiantuntijatason töihin. Vaikka tein selväksi, että haluan edetä ja hainkin erästä paikkaa, en päässyt edes haastatteluun. Kautta rantain annettiin ymmärtää, että olin vääränlaisissa töissä eikä sitä arvostettu.

Pääsin koulutusta vastaaviin töihin vasta kun irtisanouduin ja siirryin muihin töihin.

Itse en kyllä miellä asiantuntijaorganisaatiossa työskentelyä paskaduuniksi vaikka olisikin assitenssitason töistä kyse.

Mitä väliä organisaation laadulla, jos työnkuva ei vastaa mitenkään koulutusta? Vrt. sairaalassa on aika eri työskennellä toimistosihteerinä kuin lääkärinä.

Vierailija
59/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä. Haluaisin nimenomaan kuulla niistä, jotka ovat edenneet ns. paskaduuneista ilman muuta kouluttautumista parempiin hommiin. Mikä oli se paskaduuni ja mikä on nyt se parempi duuni, jonka saitte sen huonon duunin avulla? Miten työtehtävänne muuttuivat ja paljonko tulonne kaiken kaikkiaan kasvoivat? Kauanko meni aikaa siihen, että nousitte huonoista hommista parempiin?

Yleensähän nämä paskaduunien suosittelijat olettavat, että ihminen voi myös kouluttautua eli nämä eivät ole joko/ tai juttuja. Jos kouluttautuminen on täysin mahdotonta, niin tuksinpa se ura siitä aukeaa.

Tunnen kyllä esim. ihmisen, joka meni tehtaaseen tekemään tylsää manuaalista työtä. Jonkin ajanpäästä kouluttautui samassa paikassa oppisopimuksella ja myöhemmin eteni tiimiesihenkilöksi ja kävi myös johtamisen erikoisammatt

Myymäläpäällikön duuni ei ole monen silmissä mikään erityisen haluttava duuni. Suurimmilla osalla myymäläpäälliköistä palkka on kuitenkin edelleen aika matala ja työnkuva ei ole mikään erityisen kiinnostava.

Vierailija
60/398 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on se mikä määrittää onko työ haluttava vai ei. Eiköhän siivoojaksi tai raksamieheksi olisi tunkua jos niistä saisi vaikka 5000e/kk palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän