Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvyttömyyseläkeläisen autismi: tutkitaanko ja diagnosoidaanko?

Vierailija
22.07.2023 |

Olen psykoosioireisen kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi eläkkeellä, ja epäilen itselleni autismikirjon häiriötä.

Olen 40+ nainen, jolla ei enää ole vaikeuksia työelämässä, vaan nykyään vaikeudet tokikin näkyvät ainoastaan arkisessa kodinsisäisessä ja toisinaan myös kodin ulkopuolisessa elämässä, kun ulos sieltä hakeudun.

Olen tutkinut viime viikkoina paljon autismikirjon diagnostiikkaa, ja on kuin lukisin omasta elämästäni.

Näytin netin tekstejä äidilleni, ja hän on niiden ja omien lapsuuteni kokemustensa vuoksi valmis osallistumaan tutkimuksiin, jos sellaisia enää tässä vaiheessa toistaiseksi voimassa olevan työkyvyttömyyseläkkeen vuoksi tehdään.

Onko edes järkeä pyrkiä tutkimuksiin enää 40+ iässä, kun peli on jo ns. menetetty?

Toiveenani on löytää puuttuvia identiteetin palasia, jotta arki sujuisi erityisesti läheisteni näkökulmasta paremmin. Myös itse haluaisin ymmärtää itseäni enemmän.

Onko kokemuksia tutkimuksiin hakeutumisesta? Näen psykiatria keskimäärin kerran vuodessa, ja pian olisi taas vastaanottoaika lääkityksen viilaamisen vuoksi.

Onko edes järkeä ottaa puheeksi, vai vain antaa olla? En ole enää yhteiskuntakelpoinen ratas kuitenkaan.

Kaikki vastaukset tervetulleita.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis se sinulla jo huomattu, jos näet psykiatria kerran vuodessa ajan x (ja yleensä se x on aika monta vuotta jos saa toistaiseksi voimassa olevan eläkkeen)

Vierailija
2/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis se sinulla jo huomattu, jos näet psykiatria kerran vuodessa ajan x (ja yleensä se x on aika monta vuotta jos saa toistaiseksi voimassa olevan eläkkeen)

Hyvä pointti. Olen sosiaalisesti kuitenkin näennäisesti taitava, koska minut on viimeistään teini-iässä kasvatettu käyttäytymään aina hyvin. Minä siis maskaan puutteeni taitavasti.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nostan tämän nyt tämän kerran.

Ap

Vierailija
4/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä nostan tämän nyt tämän kerran.

Ap

Olet autisti.

5/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosisairauksiin usein liittyy myös autismikirjon piirteitä. Eli voi olla, että nuo autismikirjon piirteet liittyvät sairautesi. Toki ei myöskään voi olla poissuljettua, että sinulla on myös autismikirjon häiriö siinä kyljessä.

Kyllähän sinä voisit asian ottaa puheeksi hoitavan tahon kanssa ja mikä estää menemästä yksityiselle?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Psykoosisairauksiin usein liittyy myös autismikirjon piirteitä. Eli voi olla, että nuo autismikirjon piirteet liittyvät sairautesi. Toki ei myöskään voi olla poissuljettua, että sinulla on myös autismikirjon häiriö siinä kyljessä.

Kyllähän sinä voisit asian ottaa puheeksi hoitavan tahon kanssa ja mikä estää menemästä yksityiselle?

Kiitos vastauksesta.

Ehkä otankin puheeksi. Yksityiselle ei ole tarvetta, koska asia ei ole akuutti.

Ap

Vierailija
7/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että pääset mihinkään tutkimuksiin kunnallisella puolella koska et ole työelämässä. Eli siis et tarvitse diagnoosia heidän mielestään. Ja muutenkin siellä tutkimuksiin pääsee huonosti. Jos maksat yksityiksellä tutkimuksey itse, niin sitten pääset.

Varsinkin naiset ovat autismin suhteen todella alidiagnosoituja nimen omaan siksi että autismi ensinnäkin ilmenee naisilla eri tavalla mitä miehillä (ja oirekuvaukset on aikoinaan tehty miesten mukaan, uskottiin jopa ettei naisilla edes voi olla autismia) ja toiseksi naiset ovat miehiä taitavampia maskaamaan eli esittämään ns. normaalia.

Vierailija
8/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että pääset mihinkään tutkimuksiin kunnallisella puolella koska et ole työelämässä. Eli siis et tarvitse diagnoosia heidän mielestään. Ja muutenkin siellä tutkimuksiin pääsee huonosti. Jos maksat yksityiksellä tutkimuksey itse, niin sitten pääset.

Varsinkin naiset ovat autismin suhteen todella alidiagnosoituja nimen omaan siksi että autismi ensinnäkin ilmenee naisilla eri tavalla mitä miehillä (ja oirekuvaukset on aikoinaan tehty miesten mukaan, uskottiin jopa ettei naisilla edes voi olla autismia) ja toiseksi naiset ovat miehiä taitavampia maskaamaan eli esittämään ns. normaalia.

Kiitos tästä vastauksesta, uskon juuri samoin.

Ap

Vierailija
9/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Autismi kirjolla olevilla on monesti erilaisia psykiatrisia liitännäisoireita. Niitä samoja oireita voi hyvin olla myös niillä, jotka ei autisminkirjolla ole. On erittäin helppoa että autismi jää huomaamatta. Myöskin naisten autismi ilmenee usein eri tavoin kuin miesten. Sen takia yhdessä vaiheessa puhuttiinkin siitä että Suomessa naiset on alidiagnosoituja. Psykiatrit ei sitäpaitsi yleensäkään ole se taho joka autismin diagnosoi.

Vierailija
10/13 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin ottaa pohdintasi esiin psykiatrin vastaanotolla. Voi olla, että ensireaktio aktiivisten tutkimusten tekemisen suhteen on pidättyväinen. Kokoa muistiinpanoiksi asiat, joita pohdit diagnoosin suhteen, niin lääkärinkin on helpompaa hahmottaa, millaisesta oire- ja toimintakykyongelmakokonaisuudesta kannaltasi on kyse.

Vaikka olet eläkkeellä ja sinulla on mielialasairausdiagnoosi, olet oikeutettu kuntoutukseen, vaikka tavoitteena ei olisikaan työkykyisyys. Jos voit saada apua arkeesi toimintaterapiasta tai nepsy-valmennuksesta, se olisi hyvä diagnooseista riippumatta. Mielenterveyssairauksissa moni on alikuntoutettu. Aina kuitenkin voi auttaa parempi elämänlaatu tavoitteena.

Vierailija
11/13 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et diagnoosin kautta tarvitse esim. tukitoimia niin en lähtisi väkttämättä siihen rumpaan. Netti on pullollaan itse arviotestejä joita ammattilaisetkun käyttävät. Niiden kautta löytänet vastauksen kun teet niitä useamman ja vastaat rehellisesti parhaan kykysi mukaan.Autism Spectrum Quotient ja muut käytetyt testit löytyvät googlella.

Vierailija
12/13 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kyllä sinun kuuluu päästä tutkimuksiin. Voi jopa olla niin, että nuo aiemmat mt-diagnoosisi ovat virheellisiä, ja kaiken juurisyy onkin autismi.

Olen sinua yli 20 v vanhempi nainen, eikä nuoruudessani tunnettu autismia. Olin oppinut piilottamaan eli maskaamaan autismipiirteeni. Koska älyssä ei ollut vikaa, menestyin hyvin koulussa ja opinnoissa. Työelämä ja ihmissuhteet sakkasivat sitä pahemmin. Jouduin lopulta eläkkeelle burnoutin ja masennuksen takia. Tiesin jo silloin, ettei 'masennukseni' ollut sellaista, mihin olisi pitänyt syödä lääkkeitä. Kummasti toivuin, kun sain viettää eläkkeellä omaehtoista elämää.

Sain autisminkirjon diagnoosin vasta vuosi sitten eli yli 60-vuotiaana. Pikkuhiljaa olin väsynyt ainaiseen roolileikkiin, ja koin etten enää jaksa maskata. En tiennyt, miten olla ja toimia ihmisten kanssa, omana itsenäni, vaikuttamatta tosi oudolta. Koin, etten osaa olla ihmisten seurassa, joten eristäydyin ja erakoiduin kokonaan. Sosiaaliset kohtaamiset saivat minut pois tolaltani, niin etten enää pystynyt nukkumaan. Tässä vaiheessa hakeuduin terveydnhoitoon ja sain täytettäväksi autismin seulontaan tarkoitetun kyselylomakkeen. Sain siitä korkeat pisteet ja diagnoosi asetettiin hyvin nopeasti.

Vierailija
13/13 |
07.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä olikin vanha aloitus. Olisi kiva tietää, pääsikö ap eteen päin asiassa.