Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia, kun äiti-ihmisen vauvakertomukset eivät kiinnosta

Vierailija
07.04.2024 |

Olen lapseton nainen, jonka kaverista tuli viime kesänä itsellinen äiti. Ymmärrettävästi hänen puheensa ovat paljon lapsessa, mutta mulle alkaisi jo riittää WhatsAppilla lähetetyt "PinjaPetteri on taas nukkunut huonosti, vissiin hampaita tulossa" -tyyppiset tilannepäivitykset. Nämä on yleensä höystetty sankarin kuvalla, johon arvatenkin pitäisi reagoida sydämellä tai kommentoimalla kuinka ihana lapsi onkaan, toivotella tsemppejä hampuleiden kanssa tms.

Lapsi on harvinaisen vaativa, ja alkaa huutamaan melkein heti, jos huomaa äitinsä huomion olevan muualla kuin itsessään. En siis oikeastaan pidä tästä lapsesta (tämä ei tarkoita etten tykkäisi kenestäkään lapsesta).

Kaksi kysymystä. 1) miten pitäisi toimia, jotta tämäntyyppiset tilannepäivitykset ja valokuvat vähenisivät? En toki haluaisi tarpeettomasti loukata kaveria, jolle lapsi on pitkäaikaisen haaveen täyttymys. En kuitenkaan rehellisesti ottaen ole tippaakaan kiinnostunut vauvan kuulumisista.

1) Mitä te äiti-ihmiset odotatte, että tällaisiin päivityksiin reagoidaan. Onko ok, olla reagoimatta mitenkään ja kysellä sen sijaan äidin kuulumisia tms.? Vai onko ainoa vaihtoehto teeskennellä kiinnostunutta lapsesta?

Kommentit (613)

Vierailija
561/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koira on naiselle usein vauvan korvike tai miehen. Jostain syystää vauvaa miestä ei saa esim. ruma, mielenterveysongelmainen tai lisääntymiskyky heikko tai kaikki nämä eri suhteina.

Yhteiskuntamme muuttuu sairaammaksi vuosi vuodelta.

Jos haluaisin lapsen minulla olisi, mutta en halua lasta vaan halusin koiran. Eikä se ole korvike yhtään millekkään. On minulla mieskin eikä hänkään ole minkään korvike. Hulluja puhut.

Mistä tiedät että sinulla olisi lapsi jos haluaisit lapsen? 

Ei hän voi tietää ellei ole antanut adoptioon. Tehty aborttikaan ei tarkoita että lapsi olisi muuten syntynyt.. 

Vierailija
562/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuollainen miten jotkut olettavat, että heitä itseään kiinnostava asia kiinnostaa myös muita. He eivät kunnioita tippaakaan vastapuolta, vaan jatkavat loputonta jauhamistaan.

Vähän niin kuin te velat täällä kommenteissa :)

Minä en ole jauhanut mitään, tuo oli ensimmäinen viestini ketjussa.

Minua ärsyttää minkä tahansa aiheen loputon jauhaminen, oli kyse sitten vaikkapa vauvoista, lemmikeistä tai harrastuksista. Jokainen saa toki pitää mistä haluaa, mutta pakkoko aihetta on hieroa pakkomielteisesti muidenkin naamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ironista, miten näitä vela-neitokaisia ärsyttää jonkun jankkaaminen, mutta itse ovat kohta kirjoittaneet 30 sivun verran tänne samaa kommenttia eri muodossa :D Tajuttiin jo, teitä ärsyttää kuvat lapsista. Meni perille. Mitäs muuta asiaa oli?

Ikävää, että mielipiteesi ei ole valikoitunut ainoaksi oikeaksi. Ei sinua täällä kylläkään kukaan pakota olemaan, jos keskustelu ei miellytä, että sen puoleen.

Niin siis te ette kestä muuta kuin oman kantanne. Ei se junttaamalla sen paremmaksi muutu.

Ja täältä saat vapaasti poistua, jos ei kestä muuta kuin sen oman draamailun.

Sinä kylläkin nimenomaan valitit muiden kommenteista. Ihan ok, jos olet jostain eri mieltä, mutta aika raukkamaista käydä muiden kimppuun, jos oma mielipide ei saa suurinta kannatusta.

Vierailija
564/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tuollainen miten jotkut olettavat, että heitä itseään kiinnostava asia kiinnostaa myös muita. He eivät kunnioita tippaakaan vastapuolta, vaan jatkavat loputonta jauhamistaan.

Vähän niin kuin te velat täällä kommenteissa :)

Hassua miten käytät tuota vela sanaa kuin se olisi joku solvaus tai haukkumasana:D

En käytä, se vaan kuvailee niitä, jotka täällä kommentoi :D Itse sanovat olevansa lapsettomia, joita ei kiinnosta hankkia lapsia eivätkä halua kuulla lapsista. Se on vela. Harmi, jos se tuntuu loukkaukselta.

Vierailija
565/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ironista, miten näitä vela-neitokaisia ärsyttää jonkun jankkaaminen, mutta itse ovat kohta kirjoittaneet 30 sivun verran tänne samaa kommenttia eri muodossa :D Tajuttiin jo, teitä ärsyttää kuvat lapsista. Meni perille. Mitäs muuta asiaa oli?

Ikävää, että mielipiteesi ei ole valikoitunut ainoaksi oikeaksi. Ei sinua täällä kylläkään kukaan pakota olemaan, jos keskustelu ei miellytä, että sen puoleen.

Niin siis te ette kestä muuta kuin oman kantanne. Ei se junttaamalla sen paremmaksi muutu.

Sinä kylläkin nimenomaan valitit muiden kommenteista. Ihan ok, jos olet jostain eri mieltä, mutta aika raukkamaista käydä muiden kimppuun, jos oma mieli

Mahdatkohan sinä tajuta, että kommentoijia on useampi? :D 

Vierailija
566/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kylläkin nimenomaan valitit muiden kommenteista. Ihan ok, jos olet jostain eri mieltä, mutta aika raukkamaista käydä muiden kimppuun, jos oma mieli

En valittanut. Se olu ihan joku muu joka asiasta huomautti.😂 

Vierailija
567/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin keskustelu menee näköjään ihmeelliseksi vänkäämiseksi jonkun veloille katkeran sekopään takia (ja ei, mua ei kiinnosta vaikka teitä olisi koko psykiatrian osastollinen täällä riehumassa). Noh, toivottavasti ap kokee hyötyneensä tästä keskustelusta kuitenkin jotenkin.

Vierailija
568/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin keskustelu menee näköjään ihmeelliseksi vänkäämiseksi jonkun veloille katkeran sekopään takia (ja ei, mua ei kiinnosta vaikka teitä olisi koko psykiatrian osastollinen täällä riehumassa). Noh, toivottavasti ap kokee hyötyneensä tästä keskustelusta kuitenkin jotenkin.

Ja sieltä sitä moskaa vyöryy loputtomasti ja ikuisesti.😂😂😂😂😂😂😂

Vierailija
569/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha toivon osoittavani tämän väitteen vääräksi kun ensimmäinen lapseni syntyy elokuussa. Lapsi on ihan toivottu, mutta en todellakaan aio kuormittaa ystäviäni kuin lapsen kuvilla kuin harvoin, muutoin keskityn juttelemaan myös muista asioista, ja etenkin lähettämään kuvia muusta kuin vauvan naamasta. 

Minullakin on yksi tällainen ystävä, jolta tulee joka aamu ja päivä ja ilta kuva lapsen naamasta lähikuvana. Lapsi ei ole millään tavalla edes söpö, ärsyttää vain. Instagramiinkin päivittää jatkuvasti kuinka huonosti on nukkunut, tai montako hammasta on tulossa. Miten ärsyttävää!

Vierailija
570/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi jakaa välillä jotain muutakin? Ja kuunnella sitä vastapuolta välillä? Lähinnä aapeen ystävä ilmeisesti valittaa.

Mulla on elämässäni monia ilonaiheita, mutta en spämmää niitä ystävilleni jatkuvalla syötöllä.

Välillä? Eihän se ole jakanut jatkuvalla syötöllä yyhtään mitään. Kysehän on pienestä vauvasta.

Kuukausia. Samasta aiheesta kokoajan.

Vierailija
571/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi jakaa välillä jotain muutakin? Ja kuunnella sitä vastapuolta välillä? Lähinnä aapeen ystävä ilmeisesti valittaa.

Mulla on elämässäni monia ilonaiheita, mutta en spämmää niitä ystävilleni jatkuvalla syötöllä.

Välillä? Eihän se ole jakanut jatkuvalla syötöllä yyhtään mitään. Kysehän on pienestä vauvasta.

Ko vauva on pieni. Eli mitään loputonta ikuista vyörytystä ei ole ollut. Ja se lapsi muuten muuttuu koko ajan mikä on mielenkiintoista seurattavaa.

Vierailija
572/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samantapainen tilanne ap:n kanssa. Äityli tykittää lapsensa kuvia/kuulumisia jatkuvalla syötöllä, ja mua ei suoraan sanottuna voisi vähempää kiinnostaa. Tuo äityli takuuvarmasti odottaa, että reagoisin jokaiseen pirkkopetterin kuvaan sydämellä tai lässyttäisin jotain että hellanlettas kun hän onkin suloinen.. Koirakuviin olisinkin heti lepertelemässä, mutta en lapsikuviin. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Harmi että kaikki naiset muuttuu tuollaisiksi lapsen saatuaan. Maailmassa ei yksinkertaisesti ole enää mitään muuta puheenaihetta kuin se oma kersa. Pakko vaan koittaa jaksaa tätä tilannetta. En uskalla sanoa mitään siihen suuntaan että lapsesi ei jaksa kiinnostaa minua. Siitä menisi tasan varmasti välit poikki. Onhan tämä pirkkopetteri nyt maailman ihmeellisin ja ihanin asia. 

Edellinen jatkaa, tätä kommenttia piti lainata!

Vierailija
573/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen kieroutunut mieli kuvittele lemmikkejä otettavan lasten sijasta? Koirissa ja kissoissahan parasta on se etteivät ne ole lapsia.

Jos koiraa/kissaa ei ole otettu selkeään käyttötarkoitukseen kuten harrastusta/työtä varten tai hiirihävittäjäksi vaan päätoimisesti sohvanurkantäytteeksi, on lemmikin funktio seuralaisuus/hoivavietin täyttäminen. Molemmat tarpeet täyttäisi myös oma perhe, eläimet ovat vaan paljon vaivattomampia, jalostettu olemaan iloisia omistajistaan ja täydellisen määräysvallan alaisena. Eli lapsia joista on kuorittu ne ikävät puolet. Koira on laumaeläin, jota pidetään pitkiä aikoja yksin kotona, jalostettu ulkonäöltään söpöksi terveyden kustannuksella ja kaupan päälle viedään sukukyky jotta on helpompi omistajansa arjessa. Jos lasta kohtelisi samoin, joutuisi linna

Oho mitä keittiöpsykologiaa. Ja aivan täyttä puppua. Tai seuraksi lemmikki varmaan useimmiten hankitaan, ehkä sitten lapsikin?

Myös perheellisillä on lemmikkieläimiä.

Vierailija
574/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ko vauva on pieni. Eli mitään loputonta ikuista vyörytystä ei ole ollut. Ja se lapsi muuten muuttuu koko ajan mikä on mielenkiintoista seurattavaa.

Sen kasvun seuraaminen ei välttämättä ole niin kiinnostavaa muille kuin sille äidille itselleen.

Vierailija
575/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaveri sen vauvan halusi ja pyöräytti. Millä logiikalla ap:n tarvitsisi myös olla yhtä innoissaan vauvasta?

Vierailija
576/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen kasvun seuraaminen ei välttämättä ole niin kiinnostavaa muille ku

Se on ihan tieteellisesti mielenkiintoista. Ja ainahan voi olla katsomatta. 😂

Vierailija
577/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen kieroutunut mieli kuvittele lemmikkejä otettavan lasten sijasta? Koirissa ja kissoissahan parasta on se etteivät ne ole lapsia.

Jos koiraa/kissaa ei ole otettu selkeään käyttötarkoitukseen kuten harrastusta/työtä varten tai hiirihävittäjäksi vaan päätoimisesti sohvanurkantäytteeksi, on lemmikin funktio seuralaisuus/hoivavietin täyttäminen. Molemmat tarpeet täyttäisi myös oma perhe, eläimet ovat vaan paljon vaivattomampia, jalostettu olemaan iloisia omistajistaan ja täydellisen määräysvallan alaisena. Eli lapsia joista on kuorittu ne ikävät puolet. Koira on laumaeläin, jota pidetään pitkiä aikoja yksin kotona, jalostettu ulkonäöltään söpöksi terveyden kustannuksella ja kaupan päälle viedään sukukyky jotta on helpompi omistajansa arjessa. Jos lasta kohtelisi samoin, joutuisi linna

Lemmikin ja lapsen toisenlainen kohtelu on nimenomaan perusteltua, koska esimerkiksi koiralla on ihan erilaiset tarpeet kuin ihmislapsella. Koira ei myöskään jää kaipaamaan kiveksiään, sille niiden menettäminen taitaa olla lähinnä helpotus.

Vierailija
578/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista äidille ja muille lähisukulaisille. Ymmärrä se.

Vierailija
579/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä voisi itsekin ostaa vaikkapa pelargonian taimen ja raportoida sen kasvusta ja kehityksestä päivittäin kaverilleni. Välillä voisin lähettää dramaattisia kuvia, kun tuli kasteltua kasvi-parkaa vähän liikaa, ja odottaisin kaveriltani vähintäänkin surunaamaista emojia reaktioksi.

Vierailija
580/613 |
09.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko mies? Ei kaverisi odota sinulta mitään ratkaisuja tai vinkkejä vaan kuuntelijaa. Onko se nyt todella niin kauhean vaikeaa kuunnella vuoden pari vauvajuttuja? Mitä teille ystävyys oikein tarkoittaa? Sitä että vaihtaa heti maisemaa, kun toisella on eri elämäntilanne, vaikeuksia tms? Tuolla asenteella ystävyys ei voi koskaan kestää muutamaa vuotta pidempään. 

Vaikea ymmärtää miksei näin ajattelijat pysty samaistumaan toisen asemaan. Minullakin on pieni ihana 3-vuotias lapsi, ja keskustelen hänestä mielellään, jos keskustelukumppani on oikeasti kiinnostunut. Oikeasti on raskasta, jos joka päivä saa pahimmillaan monta kertaa päivityksen puolivuotiaan vauvan naamasta lähikuvana, ja joka aamu alkaa sillä miten vauvan viime yö meni. Näitä voisi lähettää vaikka kerran viikossa, ei päivittäin monta kertaa, ellei keskustelukumppani siitä selkeästi ole kiinnostunut. Näkyisi edes jotain muuta mielenkiintoista taustalla, mutta vauvan naama täytyy saada lähikuvattua. 

Vaikka minä aloitin uuden mielenkiintoisen työn, en lähetä päivittäin tilannepäivitystä ketkä olivat tänään töissä, ketkä juorusivat kahviautomaatilla, kuka oli hankala, ja mitä ruokalassa oli tänään tarjolla. Pystyn puhumaan myös muista asioista. Lisäksi en jauha jatkuvasti lempiaiheestani jalkapallosta, koska tiedän, ettei se kiinnosta lapsen saanutta ystävääni. Ehkä täytyisi alkaa lähettämään seuran pelaajamarkkinatilanteesta päivityksiä?