Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia, kun äiti-ihmisen vauvakertomukset eivät kiinnosta

Vierailija
07.04.2024 |

Olen lapseton nainen, jonka kaverista tuli viime kesänä itsellinen äiti. Ymmärrettävästi hänen puheensa ovat paljon lapsessa, mutta mulle alkaisi jo riittää WhatsAppilla lähetetyt "PinjaPetteri on taas nukkunut huonosti, vissiin hampaita tulossa" -tyyppiset tilannepäivitykset. Nämä on yleensä höystetty sankarin kuvalla, johon arvatenkin pitäisi reagoida sydämellä tai kommentoimalla kuinka ihana lapsi onkaan, toivotella tsemppejä hampuleiden kanssa tms.

Lapsi on harvinaisen vaativa, ja alkaa huutamaan melkein heti, jos huomaa äitinsä huomion olevan muualla kuin itsessään. En siis oikeastaan pidä tästä lapsesta (tämä ei tarkoita etten tykkäisi kenestäkään lapsesta).

Kaksi kysymystä. 1) miten pitäisi toimia, jotta tämäntyyppiset tilannepäivitykset ja valokuvat vähenisivät? En toki haluaisi tarpeettomasti loukata kaveria, jolle lapsi on pitkäaikaisen haaveen täyttymys. En kuitenkaan rehellisesti ottaen ole tippaakaan kiinnostunut vauvan kuulumisista.

1) Mitä te äiti-ihmiset odotatte, että tällaisiin päivityksiin reagoidaan. Onko ok, olla reagoimatta mitenkään ja kysellä sen sijaan äidin kuulumisia tms.? Vai onko ainoa vaihtoehto teeskennellä kiinnostunutta lapsesta?

Kommentit (613)

Vierailija
301/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ymmärretä vauvaperhe-elämää. Se suotakoon veloille ja muille henkisesti kypsymättömille. Ymmärryksen aika voi koittaa vielä teillekin. 

Ei ymmärretä tilanteen vaativuutta. Sitä, että vauva vie aivan kaiken ajan. Jopa unet. Silloin vanhemmalla ei jää aikaa ystäville, eikä hänellä ole tilaa asioille, joita hänen elämässään aikaisemmin oli. Tämä on normaalia. Vauva-aika on sellaista. Vähitellen pieni lapsi kehittyy omaksi yksilölliseksi, erilliseksi itsekseen, mutta se vie aikaa. Lapsi itsenäistyy joskus parikymppisenä, mutta hänen aivojensa kehitys jatkuu onneksi vielä senkin jälkeen. Onneksi.

Ei se oikeuta terrorisoimaan muita 24/7 oman vauvan kuvilla. Mulla on lapsia, mutta muiden lapset ovat yleensä yksinkertaisesti rumia. En halua heidän kuvia.

Vierailija
302/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ymmärretä vauvaperhe-elämää. Se suotakoon veloille ja muille henkisesti kypsymättömille. Ymmärryksen aika voi koittaa vielä teillekin. 

Ei ymmärretä tilanteen vaativuutta. Sitä, että vauva vie aivan kaiken ajan. Jopa unet. Silloin vanhemmalla ei jää aikaa ystäville, eikä hänellä ole tilaa asioille, joita hänen elämässään aikaisemmin oli. Tämä on normaalia. Vauva-aika on sellaista. Vähitellen pieni lapsi kehittyy omaksi yksilölliseksi, erilliseksi itsekseen, mutta se vie aikaa. Lapsi itsenäistyy joskus parikymppisenä, mutta hänen aivojensa kehitys jatkuu onneksi vielä senkin jälkeen. Onneksi.

Ei se oikeuta terrorisoimaan muita 24/7 oman vauvan kuvilla. Mulla on lapsia, mutta muiden lapset ovat yleensä yksinkertaisesti rumia. En halua heidän kuvia.

Et osaa olla katsomatta niitä? Et osaa blokata niitä? Et osaa sanoa lähettäjälle?

Osaat ainoastaan riehua täällä tuntitolkulla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en ainakaan vauva-aina pommitellut kavereita vauvakuvilla ja roikkunut somessa muutenkaan...Ja jos joskus juttelin lapsettoman kanssa, oli kiva välillä puhua aikuisten juttujakin. Mammakerhossa sai puhua vauvajuttuja tarpeeksi.

Vierailija
304/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa olla ka

Miltä susta tuntuisi, jos ystäväsi jättäisi reagoimatta henkilökohtaisiin viesteihisi?

Vai onko sulla tapana spämmiä kuvia kaikille WA-kontakteille ihan huviksesi eli ei mitään väliä? Mistä muut voivat tietää, spämmitkö huviksesi vai ajatuksella?

Vierailija
305/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti nämä velat on joko teinejä tai jotain häiriintynyttä porukkaa :D Ei voi muuten selittää näitä juttuja. Ihan joku oma planeettansa tämäkin keskustelu taas. Rehellisesti, kiitos kun ette lisäänny.

Kammottaa ajatus että sinä ehkä lisäännyt.

No sitten pitää varmaan hankkia ihan valtava lapsilauma ihan vaan sinua pelottelemaan. Opetan heidät vielä puhumaan tunteista ja kommunikoimaan terveellä tavalla kavereiden kanssa rajoista ja toiveista, ihan vaan sinun kiusaksesi.

Vierailija
306/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi ystävä joka laittaa liikaa politiikkaan liittyviä viestjeä, toinen joka on koirahullu, kolmas joka suoltaa kuvia lastenlapsistaan.

So what.

Vierailija
307/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi ystävä joka laittaa liikaa politiikkaan liittyviä viestjeä, toinen joka on koirahullu, kolmas joka suoltaa kuvia lastenlapsistaan.

So what.

Mutta mitään neuvoa et osaa aloittajalle antaa, "so what"?

Esim. miten olet toiminut ja miten ystävyytesi ovat ottaneet osumaa siitä.

Vierailija
308/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet kirjoittanut nämä samat ranskalaiset viivasi keskusteluun monesti. Et ymmärrä, ettei täällä kellään ole vaikeuksia ymmärtää että perhe-elämä on aikaavievää puuhaa. Etkä ymmärrä etteivät kaikki edes siinä perhearjen tiimellyksessä eristäydy muista sosiaalisista piireistään. Monet äidit ja isät nauttivat edelleen ystäviensä seurasta.

Oletko sinä se, joka jankuttaa lastensuojelusta ja että isä hoitaa? Sinulle on yritetty vain avata, että olet totaalisen väärässä.

Tässä ketjussa nämä jotka valittaa ettei joku pidä yhteyttä on kyllä itse sellasiia, että en yhtään ihmettele, ettei heihin pidetä yhteyttä.

Ja ne joilla on paukkuja runsaaseen sosiaaliseen elämään lapsiarjen keskellä ovat lähtökohtaisesti aina niitä, joilla on isot tukijoukot takana. Ei se ole siitä kiinni, että se isä olisi jotenkin poikkeuksellinen.

<

Niin, siis kuten olen sanonut, omissa piireissäni isät hoitavat. Äidit saavat viettää aikaa ystäviensä kanssa niin lasten läsnäollessa kuin ilmankin. Ymmärrän ettei kaikilla tilanne ole sama.

Vierailija
309/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on niin hurjan kiireistä, niin voin antaa vinkin millä hitusen säästyy aikaa; älä pommita kavereitasi vauvasi kuvilla sun muulla siihen liittyvällä. Jos on aikaa jatkuvasti räpsiä kuvia ja lähetellä niitä ympäriinsä viestin kera, niin luulisi että olisi aikaa muunkinlaiseen sosialisointiin. 

Vierailija
310/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what.

No esimerkiksi en ole solvannut ja marissut selän takana. Tai kitissyt että nyt se ystävä näkee vain koiranpentunsa, eikä minua ollenkaan, yhyy.

Ylipäätään tuollainen käytös ei koskaan edesauta ystävyyden säilymistä.

Vierailija
311/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis kuten olen sanonut, omissa piireissäni isät hoitavat. Äidit saavat viettää aikaa ystäviensä kanssa niin lasten läsnäollessa kuin ilmankin. Ymmärrän ettei kaikilla tilanne ole sama.

Ja minä olen selittänyt nyt jo moneen kertaan, että kysehän ei ole siitä, että isät ei hoitaisi, vaan siitä, että sitä tekemistä on niin paljon, että vaikka molemmat vanhemmat hoitaisi, ei vain ole aikaa mihinkään turhaan.

Sinä taas jankutat siitä isästä loputtomiin, kun se ei ole mitenkään relevanttia tässä.

Vierailija
312/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what.

No esimerkiksi en ole solvannut ja marissut selän takana. Tai kitissyt että nyt se ystävä näkee vain koiranpentunsa, eikä minua ollenkaan, yhyy.

En kysynyt asenteestasi, vaan miten olet toiminut.

Emojireaktio, reagoimattomuus, väkinäinen vitsi, you name it?

Vierailija
313/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään vaikeuksia ymmärtää pikkulapsiajan vaativuutta. Se on yksi syy miksi jätin lapset hankkimatta. Se vaativuus ei tarkoita sitä, että pitää spämmätä vauvakuvia kavereille näiden pyytämättä vuorokauden ympäri.

Vierailija
314/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what.

Komppaan, ja siis nimenomaan selän takana. Tulee tänne purkamaan kaiken vatutuksensa tuntemattomiin ihmisiin, jotka ei saa ilmaista poikkeavaa näkökulmaa ilman vela-armeijan alapeukkuhyökkäystä :D Ei voi kertoa kaverille tunteistaan, koska turvallisempaa haastaa riitaa tuntemattomien kanssa. Ihme touhua. Olisihan se pelottavaa käydä ihan oikea, aikuisten välinen keskustelu ystävän kanssa.

Vierailija
315/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä olen selittänyt nyt jo moneen kertaan, että kysehän ei ole siitä, että isät ei hoitaisi, vaan siitä, että sitä tekemistä on niin paljon, että vaikka molemmat vanhemmat hoitaisi, ei vain ole aikaa mihinkään turhaan.

Sinä taas jankutat siitä isästä loputtomiin, kun se ei ole mitenkään relevanttia tässä.

No, en voi sanoa muuta kuin että omissa piireissäni isät hoitavat ja äideillä on myös lapsivapaata aikaa. Sinun piireissäsi isät eivät hoida, tai vaikka hoitaisivat, aikaa ei silti jää muulle kuin perhe-elämälle. Se on ok. Meillä on erilainen kokemus perhe-elämästä.

Vierailija
316/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what.

Komppaan, ja siis nimenomaan selän takana. Tulee tänne purkamaan kaiken vatutuksensa tuntemattomiin ihmisiin, jotka ei saa ilmaista poikke

On ihan normaalia kysellä neuvoa ja näkemyksiä sosiaalisiin pulmatilanteisiin esimerkiksi keskustelupalstalla anonyymisti. Älä anna sen mennä tunteisiin, ketään ei ole solvattu selän takana muuta kuin sinun päässäsi.

Vierailija
317/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terrorisoimaan :D "Apua, lapsi! Ja toinen! Milloin tämä pelon lietsonta loppuu!". 

Vierailija
318/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

So what.

Komppaan, ja siis nimenomaan selän takana. Tulee tänne purkamaan kaiken vatutuksensa tuntemattomiin ihmisiin, jotka ei saa ilmaista poikke

Miksi tästä aiheesta ei sun mielestä saa pyytää näkökulmia ennen kuin etenee "aikuismaisiin toimenpiteisiin"? Aloittajaa ei ole edes näkynyt täällä pitkään aikaan, btw.

Ehkä aloittaja luuli, että täällä on normaaleja äiti-ihmisiä, jotka osaavat kertoa:

"-minäkin olin sellainen, se oli sitä aikaa, mutta sitten ystäväni sanoi x ja sitten tapahtui y".

Tai

"-omakin ystäväni oli sellainen, mutta minä tein z ja ystävyydellemme kävi niin ja näin".

Teistä loukkaantujista ja so-what-besservissereistä ei ole mitään iloa täällä.

Vierailija
319/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla samantapainen tilanne ap:n kanssa. Äityli tykittää lapsensa kuvia/kuulumisia jatkuvalla syötöllä, ja mua ei suoraan sanottuna voisi vähempää kiinnostaa. Tuo äityli takuuvarmasti odottaa, että reagoisin jokaiseen pirkkopetterin kuvaan sydämellä tai lässyttäisin jotain että hellanlettas kun hän onkin suloinen.. Koirakuviin olisinkin heti lepertelemässä, mutta en lapsikuviin. Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Harmi että kaikki naiset muuttuu tuollaisiksi lapsen saatuaan. Maailmassa ei yksinkertaisesti ole enää mitään muuta puheenaihetta kuin se oma kersa. Pakko vaan koittaa jaksaa tätä tilannetta. En uskalla sanoa mitään siihen suuntaan että lapsesi ei jaksa kiinnostaa minua. Siitä menisi tasan varmasti välit poikki. Onhan tämä pirkkopetteri nyt maailman ihmeellisin ja ihanin asia. 

Haittaako se, jos välit menee poikki? Jos teidän elämäntilanteet ja kiinnostuksen kohteet ei kohtaa, miksi edes olla ystäviä? Molempien kannalta varmasti parempi, jos yhteydenpitoa on vähemmän; toisen ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa, kun toisen lapsi ei kiinnosta ja toisen ei tarvitse miettiä, miksi ystävä ei vastaa viesteihin tai on muuten etäinen.

Vierailija
320/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, en voi sanoa muuta kuin että omissa piireissäni isät hoitavat ja äideillä on myös lapsivapaata aikaa. Sinun piireissäsi isät eivät hoida, tai vaikka hoitaisivat, aikaa ei silti jää muulle kuin perhe-elämälle. Se on ok. Meillä on erilainen kokemus perhe-elämästä.

Lu-e uu-del-leen: Ja minä olen selittänyt nyt jo moneen kertaan, että kysehän ei ole siitä, että isät ei hoitaisi, vaan siitä, että sitä tekemistä on niin paljon, että vaikka molemmat vanhemmat hoitaisi, ei vain ole aikaa mihinkään turhaan.

Selkeästi, juu, liikumme ns. eri piireissä, minä olen täällä Maassa, sinä jossain Vela-utopiassasi.