Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia, kun äiti-ihmisen vauvakertomukset eivät kiinnosta

Vierailija
07.04.2024 |

Olen lapseton nainen, jonka kaverista tuli viime kesänä itsellinen äiti. Ymmärrettävästi hänen puheensa ovat paljon lapsessa, mutta mulle alkaisi jo riittää WhatsAppilla lähetetyt "PinjaPetteri on taas nukkunut huonosti, vissiin hampaita tulossa" -tyyppiset tilannepäivitykset. Nämä on yleensä höystetty sankarin kuvalla, johon arvatenkin pitäisi reagoida sydämellä tai kommentoimalla kuinka ihana lapsi onkaan, toivotella tsemppejä hampuleiden kanssa tms.

Lapsi on harvinaisen vaativa, ja alkaa huutamaan melkein heti, jos huomaa äitinsä huomion olevan muualla kuin itsessään. En siis oikeastaan pidä tästä lapsesta (tämä ei tarkoita etten tykkäisi kenestäkään lapsesta).

Kaksi kysymystä. 1) miten pitäisi toimia, jotta tämäntyyppiset tilannepäivitykset ja valokuvat vähenisivät? En toki haluaisi tarpeettomasti loukata kaveria, jolle lapsi on pitkäaikaisen haaveen täyttymys. En kuitenkaan rehellisesti ottaen ole tippaakaan kiinnostunut vauvan kuulumisista.

1) Mitä te äiti-ihmiset odotatte, että tällaisiin päivityksiin reagoidaan. Onko ok, olla reagoimatta mitenkään ja kysellä sen sijaan äidin kuulumisia tms.? Vai onko ainoa vaihtoehto teeskennellä kiinnostunutta lapsesta?

Kommentit (613)

Vierailija
281/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lapseton ei täällä nyt hahmota ollenkaan lapsiperheen elämää:

- Yhden pienen lapsen kanssa on vielä suht helppo liikkua ja irrota kotoa jne. On myös itse vielä virkeä ja jaksava.

- Useamman pienen lapsen kanssa menee jo se hankalaksi, että kuka lapsista nukkuu milloinkin, mikä on rytmi jne. Monesti on myös vanhemmat jo väsyneempiä.

- Kun päiväkotiarki alkaa, aika vasta onkin kortilla ja vanhemmat väsyneitä, vaikka kuinka he kaksi raataisi yötä päivää, elämän realiteettejä.

- Minä itse en todellakaan kaivannut tuossa viaheessa mitään kapakkailtoja tai syväkeskusteluja

- Pienten koululaisten kanssa työllistää Wilma ja kesäjärjestelyt, harrastukset, kaverisynttärit ja sairastelut, hammasoionnat jne jne jne.

Sitä aikaa ei yksinkertaisesti ole niin kuin joku lapseton selkeästi kuvittelee! Tai luulee, että sieltä vain pölähtää siististä kodista v

Sinä olet kirjoittanut nämä samat ranskalaiset viivasi keskusteluun monesti. Et ymmärrä, ettei täällä kellään ole vaikeuksia ymmärtää että perhe-elämä on aikaavievää puuhaa. Etkä ymmärrä etteivät kaikki edes siinä perhearjen tiimellyksessä eristäydy muista sosiaalisista piireistään. Monet äidit ja isät nauttivat edelleen ystäviensä seurasta.

Vierailija
282/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos te haluatte vaan floodata kuvia ja spämmiä viestejä, niin miksi ette tee sitä vaikka Facebookissa rajatuille kontakteillenne? Tai jossain ryhmäringissä? Tai jossain Snäppidigdongmikä lie, jossa tuttavat saa itse valita, seuraako teitä? Miksi spämmitte niitä tuttavienne henkilökohtaisiin WhatsApp-tileihin ja ette muka odota niihin mitään reaktiota? Siis mikä ihmeen nykyajan harrastus toi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. :-D Tunnen paljon suurempia tunteita koiria kohtaan. Koiraystävien koirakuulumisia jaksaisin kuunnella loputtomiin. Ja kuviakin saa lähettää! Ihmettelen, ettei tuo äiti-kaverini ole jo rivien välistä lukenut, etten ole kovin kiinnostunut PinjaPetterin kuulumisista.

Ap

Siis koirajututhan ovat VIELÄ tylsempiä kuin vauvajutut!

Ei  koiraihmisille.

Vierailija
284/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos te haluatte vaan floodata kuvia ja spämmiä viestejä, niin miksi ette tee sitä vaikka Facebookissa rajatuille kontakteillenne? Tai jossain ryhmäringissä? Tai jossain Snäppidigdongmikä lie, jossa tuttavat saa itse valita, seuraako teitä? Miksi spämmitte niitä tuttavienne henkilökohtaisiin WhatsApp-tileihin ja ette muka odota niihin mitään reaktiota? Siis mikä ihmeen nykyajan harrastus toi on?

En ole ikinä lähettänyt lapsistani yhtäkään kuvaa tai viestiä yksityisesti kenellekään. Ylipäätään niitä lasten kuvia ein laita minnekään missään ikinä. Miksi kuvittelet että tuo olisi jokin massailmiö? En ole koskaan myöskään tuollaisia saanut, enkä edes kuullut moisesta. Miksi kuvittelet mosiia?

Ja se ap:n ystävä kai kuvittelee ap:n olevan ystävä, mitä tämä ei selkeästikään sitten ole. Mielestäni hänen kannattaisi se nyt vaan suoraan ilmaista, eikä antaa toisen edes kuvitella sellaista.

Vierailija
285/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

älä reagoi niihin päivityksiin mitenkään

tai ala laittaa vastineeksi omia päivityksiäsi tyyliin: aiettä! näin tuossa naapurin purjopetterin ulkona ja miten hienosti hän osasi käyttäytyä, vaikka...! purjopetterin äiti tässä osaa hienosti opettaa purjopetteriä myös leikkimään itsekseen!

Jos siis haluat käyttäytyä passiivis-aggressiivisesti, niin toimi em. ohjeiden mukaan.

Vierailija
286/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet kirjoittanut nämä samat ranskalaiset viivasi keskusteluun monesti. Et ymmärrä, ettei täällä kellään ole vaikeuksia ymmärtää että perhe-elämä on aikaavievää puuhaa. Etkä ymmärrä etteivät kaikki edes siinä perhearjen tiimellyksessä eristäydy muista sosiaalisista piireistään. Monet äidit ja isät nauttivat edelleen ystäviensä seurasta.

Oletko sinä se, joka jankuttaa lastensuojelusta ja että isä hoitaa? Sinulle on yritetty vain avata, että olet totaalisen väärässä.

Tässä ketjussa nämä jotka valittaa ettei joku pidä yhteyttä on kyllä itse sellasiia, että en yhtään ihmettele, ettei heihin pidetä yhteyttä.

Ja ne joilla on paukkuja runsaaseen sosiaaliseen elämään lapsiarjen keskellä ovat lähtökohtaisesti aina niitä, joilla on isot tukijoukot takana. Ei se ole siitä kiinni, että se isä olisi jotenkin poikkeuksellinen.

Vierailija
287/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä lähettänyt lapsistani yhtäkään kuvaa tai viestiä yksityisesti kenellekään. Ylipäätään niitä lasten kuvia ein laita minnekään missään ikinä. Miksi kuvittelet että tuo olisi jokin massailmiö? En ole koskaan myöskään tuollaisia saanut, enkä edes kuullut moisesta. Miksi kuvittelet mosiia?

Ja se ap:n ystävä kai kuvittelee ap:n olevan ystävä, mitä tämä ei selkeästikään sitten ole. Mielestäni hä

En kuvittele sen olevan massailmiö. Se oli yleinen vastine näille, jotka ihmettelevät, "mikset vaan jätä reagoimatta" ja "äidin oikeus jakaa rajattomasti elämäänsä".

Ja myös sille, joka alapeukutti aiempaa aiheseen liittyvää viestiäni, kun sanoin, että ainakin ite oletan privaviestien odottavan multa reaktiota.

Vierailija
288/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku lapseton ei täällä nyt hahmota ollenkaan lapsiperheen elämää:

- Yhden pienen lapsen kanssa on vielä suht helppo liikkua ja irrota kotoa jne. On myös itse vielä virkeä ja jaksava.

- Useamman pienen lapsen kanssa menee jo se hankalaksi, että kuka lapsista nukkuu milloinkin, mikä on rytmi jne. Monesti on myös vanhemmat jo väsyneempiä.

- Kun päiväkotiarki alkaa, aika vasta onkin kortilla ja vanhemmat väsyneitä, vaikka kuinka he kaksi raataisi yötä päivää, elämän realiteettejä.

- Minä itse en todellakaan kaivannut tuossa viaheessa mitään kapakkailtoja tai syväkeskusteluja

- Pienten koululaisten kanssa työllistää Wilma ja kesäjärjestelyt, harrastukset, kaverisynttärit ja sairastelut, hammasoionnat jne jne jne.

Sitä aikaa ei yksinkertaisesti ole niin kuin joku lapseton selkeästi kuvittelee! Tai luulee, että sieltä vain pölähtää siististä kodista v

Miten tämä liittyy aloitukseen? Ap nimenomaan ei halua, että nämä ranskalaiset viivat vyöryvät hänelle viesteinä. Yritätkö tällä stressaavalla lapsiperhelämällä perustella sitä, että stressaantunut vanhempi saa rasittaa omilla valinnoillaan muita ihmisiä? Olen itse elänyt lapsiperhe-elämää eikä se silti tehnyt minusta maailmannapaa.

-Eri

Vierailija
289/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei. :-D Tunnen paljon suurempia tunteita koiria kohtaan. Koiraystävien koirakuulumisia jaksaisin kuunnella loputtomiin. Ja kuviakin saa lähettää! Ihmettelen, ettei tuo äiti-kaverini ole jo rivien välistä lukenut, etten ole kovin kiinnostunut PinjaPetterin kuulumisista.

Ap

Näin, ärsyttää kun postataan "mamin pikku molli" tai puhutaan hänestä, eläin on se. Milloin on kuvia koirasta vuoteella, syömässä, hyppimässä jne...paljon mieluummin vauva tai lapsikuvia mutta ei niitäkään joka päivä tarvitse laittaa. Ruokakuvat on myös turhia, ei jokaista aamupalaa, lounasta, kahvikupillista tai illallista tarvitse postata.

Vierailija
290/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse itseellinen äiti ollut pari kk vasta ja pelästyin aloituksesta josko joku minun kaveri olisi tämän kirjoittanut! :D Kuitenkin huomasin helpotuksesta, että en itse lähettele lapsettomille ystäville tuollaisia päivityksiä. Varsinkaan jos ei ole kysytty miten vauvan kanssa menee. Ainut että lähetän bestikselleni useamman kerran viikossa vauvan kuvan, mutta tämän luettuani luovun ehkä siitäkin. 

Minun näkökulmasta sitä on niin rakastunut omaan vauvaan että jaettu ilo on suurempi ilo; sitä haluaa julistaa ja jakaa kaikille mahdollisille vähän kuin rakastuneena alkuhuumassa. Itse olen kuitenkin tajunnut jo raskausaikana sen etten vaivaa lapsettomia ystäviäni sillä liikaa ja kyselen AINA heidänkin elämästään ja se aidosti kiinnostaa minua. On piristävää kuulla muustakin kuin vaipoista. Mutta etenkin näin yksinään sitä tarvitsee myös vertaistukea ja sitä onneksi sitten saan lapsellisilta kavereilta joita varta vasten etsin jo raskausaikana, heille sitten voi suoltaa tätä ''hömppää'' joka pvä :) 

Vierailija
291/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä liittyy aloitukseen? Ap nimenomaan ei halua, että nämä ranskalaiset viivat vyöryvät hänelle viesteinä. Yritätkö tällä stressaavalla lapsiperhelämällä perustella sitä, että stressaantunut vanhempi saa rasittaa omilla valinnoillaan muita ihmisiä? Olen itse elänyt lapsiperhe-elämää eikä se silti tehnyt minusta maailmannapaa.

- En ole väittänyt sen liittyvän aloitukseen

- Ei niitä ole vyörytetty ap:lle viesteinä

- Mitä ihmettä sinä horiset? Miten siitä nyt muka tuli jotenkin muiden kuormittamista, jos keskittyy omaan elämäänsä???

-Y-ri-tin se-lit-tää, mutta näemmä vastaanottopäässä ei ole ka-pa-si-teet-ti-ä

Vierailija
292/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tehdä, kun ystävän arki ei kiinnosta? 

Aloittajaa varmaan kiinnostaa, mitä YSTÄVÄLLE kuuluu. Moni kadottaa täysin itsensä, kun vauva syntyy. Kun kysyy kuulumisia, sieltä tulee lapsen tai jopa miehen kuulumiset. Kyllä minua kiinnostaa, kun kaveri laittaa, että on täysin poikki valvottavan vauvan kanssa. Sen sijaan minua ei kiinnosta valokuva, jossa on vauvan kuva ja lässytysteksti että minä valvotan äitiä.

Jos haluaa tietää, mitä ystävälle kuuluu, niin mitä sen vauvan äidin pitäisi vastata? Jos sille nyt kuuluu sitä vauva-arkea, niin se on sitten sitä ihan 24h/7. Pieni vauva on sellainen, että se tarvitsee hoitajaa aivan koko ajan. Vauva ei nuku kuin pieniä pätkiä kerrallaan. Syö esim. 3 h välein äidin rintaa. Sille täytyy vaihtaa vaippaa ja kylvettää. Vauvan kanssa seurus

Mulla on lapsia, joten tiedän kyllä, mitä se on. Osasin kuitenkin kertoa kysyttäessä minun omat fiilikset eli tyyliin MINUA väsyttää, kun vauva nukkuu huonosti ja MINÄ olen iloinen, kun lapsi kehittyy hyvin jne. En todellakaan pommittanut lapsen kuvia ja kertonut, mitä hänelle kuuluu.

Vierailija
293/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasva aikuiseksi. 

Ap on aikuinen.

Vierailija
294/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Näin, ärsyttää kun postataan "mamin pikku molli" tai puhutaan hänestä, eläin on se. Milloin on kuvia koirasta vuoteella, syömässä, hyppimässä jne...paljon mieluummin vauva tai lapsikuvia mutta ei niitäkään joka päivä tarvitse laittaa. Ruokakuvat on myös turhia, ei jokaista aamupalaa, lounasta, kahvikupillista tai illallista tarvitse postata.

Voidaanko siis olla yhtä mieltä siitä, että siinä ärsyttää se viestittäjän KÄYTTÄYTYMINEN sua kohtaan, ei se kuvauskohde.

Sun on ihan turha antaa enempää esimerkkejä, kyllä me ymmärretään, että sua ärsyttää koirat ja jotain muuta jalkapallo, jos niitä tuputetaan jatkuvasti ilman sosiaalista pelisilmää sulle henkilökohtaisesti.

Vierailija
295/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti nämä velat on joko teinejä tai jotain häiriintynyttä porukkaa :D Ei voi muuten selittää näitä juttuja. Ihan joku oma planeettansa tämäkin keskustelu taas. Rehellisesti, kiitos kun ette lisäänny.

Sovitaanko, että jätät kaikki sukusi ulkopuoliset ihmiset rauhaan lastesi non-stop-kuulumisilta. Onnistuisko se. Viestittele anopille tai perusta vaikka perheblogi sumennetuilla kasvoilla.

Vaikka minulla olisi lapsia, niin en sopisi sinun kanssasi yhtään mitään :D

En minä sinua ajatellutkaan, vaan ystäviesi hermoja. Tai no sinuakin välillisesti vähän säälin: voit jäädä kovin yksinäiseksi tuolla asenteellasi.

Ja sit tolle "lapsettomat eivät ymmärrä, että aikaa ja energiaa ei ole": nääh, eh

En ole sanonut mitään lapsettomien ymmärtämättömyydestä, varsinkaan kun olen sitä itsekin, mutta koko tämä vuodatus tämä tuntuu transferenssilta, jonka oikea kohde on se sinun kaverisi, johon olet pettynyt ja jonka kanssa ystävyyssuhde tuntuu nyt epävarmalta. Kerropa hänelle, mutta kannattaa varmaan valita sanat vähän rauhallisemmin ja lempeämmin. Tsemppiä.  Noiden isojen tunteiden kanssa on varmasti vaikea kommunikoida, mutta se on ihan normaalia ja inhimillistä, kaikki joskus joudutaan niitä kohtaamaan.

Vierailija
296/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasva aikuiseksi. 

Ap on aikuinen.

Ikä kertoo siitä aiheesta varsin vähän, käytös ja asenteet sitten enemmän.

-eri

Vierailija
297/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ymmärretä vauvaperhe-elämää. Se suotakoon veloille ja muille henkisesti kypsymättömille. Ymmärryksen aika voi koittaa vielä teillekin. 

Ei ymmärretä tilanteen vaativuutta. Sitä, että vauva vie aivan kaiken ajan. Jopa unet. Silloin vanhemmalla ei jää aikaa ystäville, eikä hänellä ole tilaa asioille, joita hänen elämässään aikaisemmin oli. Tämä on normaalia. Vauva-aika on sellaista. Vähitellen pieni lapsi kehittyy omaksi yksilölliseksi, erilliseksi itsekseen, mutta se vie aikaa. Lapsi itsenäistyy joskus parikymppisenä, mutta hänen aivojensa kehitys jatkuu onneksi vielä senkin jälkeen. Onneksi.

Vierailija
298/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko auttaa jos ihan vaan sanot että olisi vaihteeksi kiva puhua muustakin? Onko ystävälläsi kaikki ok, tuollainen pakkomielteisyys kielisi siitä ettei elämässä ole mutta sisältöä tai yrittää peittää sisäistä tyhjyyttä vauvajankkaamisella?

Huomaa, että sinulla ei ole mitään käsitystä vanhemmuudesta. 

Minulla on ja säälittää sellaiset äidit, joilla ei ole vauva-aikanakaan muuta elämää. Kannattaa vähän miettiä, kenen kanssa lisääntyy. Ja jos lisääntyy yksin, oma moka.

Vierailija
299/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä avaus ja samaistun AP:hen täysin. Olen kuitenkin raskaana ja otan mielelläni vastaan vinkkejä miten välttyä muuttumasta itse samanlaiseksi.

Älä elä elämääsi somessa. Vähemmän minä lapsistani kuvia ja videoita jaan kuin jotkut tutut koiristaan ja kissoistaan. Ja ne taas ovat minusta niin tylsiä etten reagoi niihin mitenkään, vinkkinä myös ap:lle. 

Vierailija
300/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ymmärretä vauvaperhe-elämää. Se suotakoon veloille ja muille henkisesti kypsymättömille. Ymmärryksen aika voi koittaa vielä teillekin. 

Ei ymmärretä tilanteen vaativuutta. Sitä, että vauva vie aivan kaiken ajan. Jopa unet. Silloin vanhemmalla ei jää aikaa ystäville, eikä hänellä ole tilaa asioille, joita hänen elämässään aikaisemmin oli. Tämä on normaalia. Vauva-aika on sellaista. Vähitellen pieni lapsi kehittyy omaksi yksilölliseksi, erilliseksi itsekseen, mutta se vie aikaa. Lapsi itsenäistyy joskus parikymppisenä, mutta hänen aivojensa kehitys jatkuu onneksi vielä senkin jälkeen. Onneksi.

Surullista, että kun tässä on nyt kyse vauvaspämmistä, et ymmärrä lapsettoman näkökulmaa, vaikka itsekin olet joskus ollut lapseton.

Hymyile, syntyvyys nosuuun. Hikikarpalot pois otsalta, ettei joku saa tietää totuutta ja säikähdä.