Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimia, kun äiti-ihmisen vauvakertomukset eivät kiinnosta

Vierailija
07.04.2024 |

Olen lapseton nainen, jonka kaverista tuli viime kesänä itsellinen äiti. Ymmärrettävästi hänen puheensa ovat paljon lapsessa, mutta mulle alkaisi jo riittää WhatsAppilla lähetetyt "PinjaPetteri on taas nukkunut huonosti, vissiin hampaita tulossa" -tyyppiset tilannepäivitykset. Nämä on yleensä höystetty sankarin kuvalla, johon arvatenkin pitäisi reagoida sydämellä tai kommentoimalla kuinka ihana lapsi onkaan, toivotella tsemppejä hampuleiden kanssa tms.

Lapsi on harvinaisen vaativa, ja alkaa huutamaan melkein heti, jos huomaa äitinsä huomion olevan muualla kuin itsessään. En siis oikeastaan pidä tästä lapsesta (tämä ei tarkoita etten tykkäisi kenestäkään lapsesta).

Kaksi kysymystä. 1) miten pitäisi toimia, jotta tämäntyyppiset tilannepäivitykset ja valokuvat vähenisivät? En toki haluaisi tarpeettomasti loukata kaveria, jolle lapsi on pitkäaikaisen haaveen täyttymys. En kuitenkaan rehellisesti ottaen ole tippaakaan kiinnostunut vauvan kuulumisista.

1) Mitä te äiti-ihmiset odotatte, että tällaisiin päivityksiin reagoidaan. Onko ok, olla reagoimatta mitenkään ja kysellä sen sijaan äidin kuulumisia tms.? Vai onko ainoa vaihtoehto teeskennellä kiinnostunutta lapsesta?

Kommentit (613)

Vierailija
261/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuo reaktio jossa sanot minun ilkeilevän yms, kun kysyin tarkentavan kysymyksen kommenttiisi liittyen."

Oletko kirjolla? En kysy millään pahalla, ihan vaan aidosti yritän ymmärtää tapaasi kommunikoida.

En. Mikset vastaa yksinkertaiseen kysymykseen vaan solvaat?

Okei, no en osaa selittää tunteita toiselle ihmiselle. Siksi en oikein voi vastata kysymykseesi :/ Ne on yleensä sellaisia juttuja mitä koetaan ja niihin samaistutaan, jos ei empatiakyvyssä häikkää.

Jatkat hänen solvaamistaan. Kertoo sinusta paljon.

-eri

Vierailija
262/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia joten en tiedä onko jo ehdotettu tätä, onhan sydänemojeita eri värisiä eikö voi laittaa neutraalimman kuin punaisen? Tai peukun tai taputuksen. Ja tosiaan harventaa lukemista, kerran päivässä illalla lukee tai joka toinen päivä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"MISTÄ IHMEESTÄ SINÄ NYT ALAT JAUHAA???? "

No  niin, äiti ottaa nyt ihan rauhallisesti. Sinä saat olla lapsen kanssa 24/7 niin halutessasi. Se ei tee sinusta enempää tai vähempää äitiä, eikä kukaan toinen äiti ole sen enempää tai vähempää äiti, jos hän jakaa lapsen kasvatusvastuun miehensä kanssa ja opettaa lapsille, että äiti ei ole lahkeessa kiinni 24/7.

Aiheena on, että voiko ap:n ystävä olla ap:n lahkeessa kiinni 24/7 lapsijutuillaan ja odottaa, että vain ja ainoastaan se on keskustelujen aiheena.

Vastaa kysymykseen, äläkä nälvi ja solvaa: Mistä ihmeestä sinä puhut?

Vierailija
264/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, sanoin tuossa vähän ilkeästi veloista... Velaista... Miten se sana taipuu? No joo, mutta siis tosiaan, ymmärrän ihan oikeasti, että se muutos tuntuu vaikealta, siis kun yhtäkkiä kaverin elämässä on uusi, ihan supertärkeä ihminen. Kirjaimellisesti koko elämänsä tärkein ihminen, ja se on vielä ihan uusi tyyppi! Ihan vasta tupsahti siihen. Vähän sama kun jotain sarjaa katsoessa yhtäkkiä tuodaan viidennellä tuokkarilla joku uusi hahmo mukaan kuvioihin ja yhtäkkiä siitä pitäisi vielä tykätä, koska se on aina siinä. Onhan se nyt hämmentävää. Siitä tunteesta kyllä saa puhua. Mutta ongelma on se, että kun velat ei ikinä halua puhua siitä omasta tunteesta, ja miten kamppailee sen oman sisäisen kokemuksen kanssa, vaan se on sellaista sormella osoittelua. "Sinä olet tyhmä kun minusta tuntuu tältä". Kyllähän se kuulostaa vähän lapselliselta. Kuitenkin lisääntyminen on todella keskeinen o

Aamen. Minua mietityttää aina tällaisissa tapauksissa, jossa informaatiota siitä lapsesta tuutataan sfääriin koko ajan, sen lapsen yksityisyys. Minusta ei ainakaan olisi teininä saati aikuisena kiva tietää, että minun yksityisasioitani on jaeltu ympäri kyliä ja kavereita; tässä Janni pissaa, nyt Janni huutaa 24/7 hampaiden takia ja minua äitinä vatuttaa, nyt Jannilla pääsi kakka housuun kun ei ehditty kauppakeskuksen vessaan, tässä kuva Jannista kuolan ja Piltin peitossa, Janni tässä juoksee pelkkä vaippa päällä pihalla kesähelteellä.

Eihän me yleensä puolisostakaan kerrota, että nyt se Pera tuli tänne kavereiden illanvietosta ja sammu eteiseen toinen kenkä jalassa, tässä kuva Perasta kun se on tuhrinnut rinnuksilleen lihapiirakan sisällöt, Pera osaa jo puhua kreikkaa ihan hyvin, katsokaapa Peraa ilman paitaa on se aika ihana!

Oma ystäväni on laittanut omasta lapsestaan muutaman viestin viimeisen 10 vuoden aikana. Somesta puolestaan löytyy vain muutama kuva, joissa yhdessäkään ei näy lapsen kasvoja.

Toinen ystävä valitteli ilman kuvia, että hampaiden tulon kesto pääsi yllättämään ja että se väsyttää kamalasti. Sen enempää ei hampaista puhuttu.

Vierailija
265/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No  niin, äiti ottaa nyt ihan rauhallisesti. Sinä saat olla lapsen kanssa 24/7 niin halutessasi. Se ei tee sinusta enempää tai vähempää äitiä, eikä kukaan toinen äiti ole sen enempää tai vähempää äiti, jos hän jakaa lapsen kasvatusvastuun miehensä kanssa ja opettaa lapsille, että äiti ei ole lahkeessa kiinni 24/7.

Aiheena on, että voiko ap:n ystävä olla ap:n lahkeessa kiinni 24/7 lapsijutuillaan ja odottaa, että vain ja ainoastaan se on keskustelujen aiheena.

Eikö sen vanhemmuuden pitänyt kasvattaa ja viisastuttaa ihmistä?

Vierailija
266/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti nämä velat on joko teinejä tai jotain häiriintynyttä porukkaa :D Ei voi muuten selittää näitä juttuja. Ihan joku oma planeettansa tämäkin keskustelu taas. Rehellisesti, kiitos kun ette lisäänny.

Vierailija
267/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen vanhemmuuden pitänyt kasvattaa ja viisastuttaa ihmistä?

Eli et pysty vastaamaan vaan on pakko nälviä ja solvata.

Vierailija
268/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti nämä velat on joko teinejä tai jotain häiriintynyttä porukkaa :D Ei voi muuten selittää näitä juttuja. Ihan joku oma planeettansa tämäkin keskustelu taas. Rehellisesti, kiitos kun ette lisäänny.

Sovitaanko, että jätät kaikki sukusi ulkopuoliset ihmiset rauhaan lastesi non-stop-kuulumisilta. Onnistuisko se. Viestittele anopille tai perusta vaikka perheblogi sumennetuilla kasvoilla.

Vierailija
269/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku lapseton ei täällä nyt hahmota ollenkaan lapsiperheen elämää:

- Yhden pienen lapsen kanssa on vielä suht helppo liikkua ja irrota kotoa jne. On myös itse vielä virkeä ja jaksava.

- Useamman pienen lapsen kanssa menee jo se hankalaksi, että kuka lapsista nukkuu milloinkin, mikä on rytmi jne. Monesti on myös vanhemmat jo väsyneempiä.

- Kun päiväkotiarki alkaa, aika vasta onkin kortilla ja vanhemmat väsyneitä, vaikka kuinka he kaksi raataisi yötä päivää, elämän realiteettejä.

- Minä itse en todellakaan kaivannut tuossa viaheessa mitään kapakkailtoja tai syväkeskusteluja

- Pienten koululaisten kanssa työllistää Wilma ja kesäjärjestelyt, harrastukset, kaverisynttärit ja sairastelut, hammasoionnat jne jne jne.

Sitä aikaa ei yksinkertaisesti ole niin kuin joku lapseton selkeästi kuvittelee! Tai luulee, että sieltä vain pölähtää siististä kodista virkeänä jonnekin, koska isä hoitaa.

Vierailija
270/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovitaanko, että jätät kaikki sukusi ulkopuoliset ihmiset rauhaan lastesi non-stop-kuulumisilta. Onnistuisko se. Viestittele anopille tai perusta vaikka perheblogi sumennetuilla kasvoilla.

Vaikka minulla olisi lapsia, niin en sopisi sinun kanssasi yhtään mitään :D

Vierailija
271/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittasin vaan kuvatulvaan reaktiopeukun aina viimesimpään kuvaan, jos niitä tulee kerralla useampi, kuitatakseni ne nähdyksi. Ja sisällöltään toistuviin viesteihin jonkun hikikarpalo otsalla-emojin, jos ne koskee jotain hankaluuksia, ja "tsemppiä!" Sitten on ihan ok kysellä äidin jaksamisia.

Vauvan kuulumiset on melko tylsiä, jos niitä tulee tosi usein. Minusta on kiva kuulla kehitysaskeleista ja kasvusta, mutta päivittäinen raportti jostain hampaista tai vatsan toiminnasta... no thanks. Normaalijärkinen ihminen tajuaa tämän, vaikka olisi missä vauvakuplassa. Itse en ole saanut yhdeltäkään lapsen saaneelta kaverilta mitään päivittäisiä kuvapläjäyksiä vauvasta, vaikka olen lasten kummi. 

Mutta jos ei tajua, niin yritä säilyttää edes jonkinlainen, vaikka sitten kevyempi yhteys kaveriin vuoden-pari, kun on vauva- ja taaperoaika. Sitten helpottaa, ja lapsenkin persoona alkaa näyttäytyä enemmän muillekin kuin vanhemmille.

Vierailija
272/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei. :-D Tunnen paljon suurempia tunteita koiria kohtaan. Koiraystävien koirakuulumisia jaksaisin kuunnella loputtomiin. Ja kuviakin saa lähettää! Ihmettelen, ettei tuo äiti-kaverini ole jo rivien välistä lukenut, etten ole kovin kiinnostunut PinjaPetterin kuulumisista.

Ap

Siis koirajututhan ovat VIELÄ tylsempiä kuin vauvajutut!

Vierailija
273/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka minulla olisi lapsia, niin en sopisi sinun kanssasi yhtään mitään :D

En minä sinua ajatellutkaan, vaan ystäviesi hermoja. Tai no sinuakin välillisesti vähän säälin: voit jäädä kovin yksinäiseksi tuolla asenteellasi.

Ja sit tolle "lapsettomat eivät ymmärrä, että aikaa ja energiaa ei ole": nääh, ehkäpä ymmärretäänkin? Ehkä ymmärretään se jopa paremmin kuin sinä ennen lastasi? Ehkä tajuttiin, että "ei kiitos". Muista hymyillä vähän, syntyvyys pitää saada nousuun.

Vierailija
274/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestit ja kuvat voi kuitata pois nopeasti.  Sähköpostit voi tsekata ja pyyhkäistä pois.  Niitä tulee mullekin tasaista tahtia sieltä sun täältä, en minä niistä mitään tuskaa tunne.

En ymmärrä, mikä ongelma tässä on.  Eihän sinulta kukaan ole mitään vaatimassa.

Ystäväsi on onnellinen lapsestaan ja haluaa jakaa arkeaan.  Ei siinä mitään väärää ole, hän pitää sinua ystävänään.  Ei tuota kauaa kestä, voit olla siitä varma.

Mutta voi olla niinkin, että erilaiset tilanteenne etäännyttää teidät toisistaan.  Niin elämässä käy, useinkin.  Ystävyyssuhde on vapaaehtoinen, sitä ei pidetä yllä pakolla.  Jos alkaa tuntua siltä, ettei teillä ole mitään yhteistä enää, siinä tapahtuu luonnollinen hiipuminen.

Vierailija
275/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viestit ja kuvat voi kuitata pois nopeasti.  Sähköpostit voi tsekata ja pyyhkäistä pois.  Niitä tulee mullekin tasaista tahtia sieltä sun täältä, en minä niistä mitään tuskaa tunne.

En ymmärrä, mikä ongelma tässä on.  Eihän sinulta kukaan ole mitään vaatimassa.

Ystäväsi on onnellinen lapsestaan ja haluaa jakaa arkeaan.  Ei siinä mitään väärää ole, hän pitää sinua ystävänään.  Ei tuota kauaa kestä, voit olla siitä varma.

Mutta voi olla niinkin, että erilaiset tilanteenne etäännyttää teidät toisistaan.  Niin elämässä käy, useinkin.  Ystävyyssuhde on vapaaehtoinen, sitä ei pidetä yllä pakolla.  Jos alkaa tuntua siltä, ettei teillä ole mitään yhteistä enää, siinä tapahtuu luonnollinen hiipuminen.

Oon ehkä outo ja vanhanaikainen, mutta mun oletus on, että jos joku lähestyy minua privaatisti, minulta odotetaan "jotain".

Eri asia joku ryhmäkeskustelu tai somefeedi. Siellä multa ei henkilökohtaisesti odoteta mitään.

Se, että jättää tosielämän tuttavan privaviestin noteeraamatta, on mun mielestä aika vahva kannanotto, että "EVVK". Että sehän se ongelma on: AP ei liene siihen vielä valmis ja siksi kysyy.

Vierailija
276/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tuo reaktio jossa sanot minun ilkeilevän yms, kun kysyin tarkentavan kysymyksen kommenttiisi liittyen."

Oletko kirjolla? En kysy millään pahalla, ihan vaan aidosti yritän ymmärtää tapaasi kommunikoida.

En. Mikset vastaa yksinkertaiseen kysymykseen vaan solvaat?

Okei, no en osaa selittää tunteita toiselle ihmiselle. Siksi en oikein voi vastata kysymykseesi :/ Ne on yleensä sellaisia juttuja mitä koetaan ja niihin samaistutaan, jos ei empatiakyvyssä häikkää.

Siis sitähän minä juuri kysyin, että mistä tunteesta puhut kun sanot että velat tuntevat kollektiivisesti jotain tunnetta? Mikä se tunne on? En ymmärrä miksi hermostuit kysymyksestä.

Vierailija
277/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kammottaa ajatus että sinä ehkä lisäännyt.

Vierailija
278/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä tehdä, kun ystävän arki ei kiinnosta? 

Aloittajaa varmaan kiinnostaa, mitä YSTÄVÄLLE kuuluu. Moni kadottaa täysin itsensä, kun vauva syntyy. Kun kysyy kuulumisia, sieltä tulee lapsen tai jopa miehen kuulumiset. Kyllä minua kiinnostaa, kun kaveri laittaa, että on täysin poikki valvottavan vauvan kanssa. Sen sijaan minua ei kiinnosta valokuva, jossa on vauvan kuva ja lässytysteksti että minä valvotan äitiä.

Jos haluaa tietää, mitä ystävälle kuuluu, niin mitä sen vauvan äidin pitäisi vastata? Jos sille nyt kuuluu sitä vauva-arkea, niin se on sitten sitä ihan 24h/7. Pieni vauva on sellainen, että se tarvitsee hoitajaa aivan koko ajan. Vauva ei nuku kuin pieniä pätkiä kerrallaan. Syö esim. 3 h välein äidin rintaa. Sille täytyy vaihtaa vaippaa ja kylvettää. Vauvan kanssa seurustellaan jne. Sitä se on.

Vierailija
279/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi, nyt jo aikuinen. Hartaasti odotettu, täysillä rakastettu ja menee tärkeysjärjestyksessä aina kaiken edelle. Olin suurimman osan aikaa hänen lapsuusajastaan yh, joten hitsauduimme tiiviisti yhteen ja meillä on lämmin ja mahtava suhde, mistä olen onnellinen.

Mutta...minulla on lapsettomia ystäviä ja nautin heidän tapaamisestaan. Äitinä annan itsestäni kaiken lapselle, mutta muiden ihmisten kanssa voin olla myös jotain muuta. Enkä ymmärrä miksi omista lapsista pitäisi puhua koko ajan muiden kanssa, ellei kyseessä ole isovanhemmat. En ole koskaan rasittanut edes lapsellisia kavereita kuvapommituksilla tai puhumalla lapsestani muuta kuin joskus mainitsemalla kuulumisia. En jaksa itsekään kuulla jatkuvaa tilitystä toisten lapsista. On kuitenkin kohteliasta kysyä lapsen kuulumisista puolin ja toisin, mutta ne tilitykset voi pitää kohtuudessa. Ehkä siksi viihdynkin lapsettomien ystävieni kanssa niin hyvin. Oma lapsi on vanhemmille keskipiste, mutta ei niille muille ihmisille, sitä ei aina tajuta.

Vierailija
280/613 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko auttaa jos ihan vaan sanot että olisi vaihteeksi kiva puhua muustakin? Onko ystävälläsi kaikki ok, tuollainen pakkomielteisyys kielisi siitä ettei elämässä ole mutta sisältöä tai yrittää peittää sisäistä tyhjyyttä vauvajankkaamisella?

Huomaa, että sinulla ei ole mitään käsitystä vanhemmuudesta.