Frodosta tehtiin nainen sukupuoliroolit uusiksi Tampereen Tolkienissa
"Klassikko on klassikko. Ja vetovoima valtava: elokuussa Tampereella ensi-iltaan tulevaan J. R. R. Tolkienin fantasianäytelmään Taru Sormusten herrasta on myyty jo noin 32000 lippua.
Mielenkiintoa lisää se, että kyseessä on näytelmän upouusi sovitus, josta vastaa dramaturgi, käsikirjoittaja Sami Keski-Vähälä. Tampere-talossa nähdään siis maailman kantaesitys.
Uutta tehdessä rikotaan usein rajoja. Tamperelaisten taidelaitosten suurtuotannossa uusiksi menevät ainakin sukupuoliroolit."
Kuulostaa todella, todella väsyneeltä minun mielestäni. Tämä sukupuolten vaihto on ollut trendinä jo kohta 20 vuotta teatterissa ja elokuvissa ja se on tosi puuduttavaa. Keskittyisivät laatuun mieluummin.
Kommentit (134)
"Itse Frodo eli Mettänen ei mieti asiaa sukupuolen näkökulmasta. Ammattilainen kieltäytyy harvemmin pääroolista.
[Frodon näytteleminen] on kunnia. Kyse on aikamoisesta klassikosta, aikamoisesta hobittiroolista myöskin, Mettänen sanoo.
En ajattele sukupuoliasiaa, sehän nyt ei vaikuta meidän työhön mitenkään. Itse en ainakaan jaksaisi vuonna 2024 katsoa sellaista saattuetta, missä on yhdeksän miestä. Eli ihan hyvä ratkaisu mielestäni."
Etpä mieti et, vaikka jopa samassa virkkeessä mietit.
Tampereen punaiset teatteripiirit eivät petä koskaan!
Sinne voitaisiin roolittaa Dildo Peppuli, jota näyttelee joku persu.
Se on näytelmä. Sukupuolirooleja on rikottu iät ja ajat. Vanhempi nainen voi esittää nuorta prinssiä ja pikkutyttö voi olla vanha kylähullu. Eläimiäkin voidaan olla.
Kirjasarjassa on naiset esillä aika vähän, joten minne teatterin pitäisi pistää ne naisnäyttelijät esityksen ajaksi?
Lopettaa palkanmaksu, vai mitä?
Älkää nyt viitsikö.
Tasa-arvoinen naisnäyttelijä ei ole lainkaan kiinnostunut sukupuolirooleista, mutta ei itse haluaisi katsoa pelkästään miehistä koostuvaa saattuetta. Wtf?
Miksi ei voinut kirjoittaa jotain omaa tekstiä, vaan vääntää Tolkienia taas näin? Saattaisi tulla sanomista, jos kolmessa sisaressa, tai pikku naisissa olisi miesnäyttelijöitä.
Itse nauroin, kun Mantelin Susipalatsista tehdään uutta sarjaa, jossa Anne Bolenytä näyttelee musta näyttelijä 😆😆😆
Vierailija kirjoitti:
Se on näytelmä. Sukupuolirooleja on rikottu iät ja ajat. Vanhempi nainen voi esittää nuorta prinssiä ja pikkutyttö voi olla vanha kylähullu. Eläimiäkin voidaan olla.
Vuosisatoja miehet esitti teatterissa myös kaikkia naisten rooleja, ja se oli miehille ok, mutta jos naiset esittää miesten rooleja, se on heti WOKEEEEEE!!!
Jos hobitteja kerran näyttelee naiset, niin miksi Sam ja Klonkku on miehiä? Ellei sitten siihen ole kirjoitettu joku rakkauskolmiodraama Frodo-Klonkku-Sam
Vierailija kirjoitti:
Jos hobitteja kerran näyttelee naiset, niin miksi Sam ja Klonkku on miehiä? Ellei sitten siihen ole kirjoitettu joku rakkauskolmiodraama Frodo-Klonkku-Sam
Sam on myös hobitti. Ja itse asiassa myös Klonkku oli aiemmin.
Reppuli - Peppuli? Ei homoelokuvasta voi tehdä remakea jossa pääosan näyttelijä vaihtuu naiseksi ja muut pysyy miehinä. Siitähän katoaa koko pointti
Muutetaan tarinan sankarihahmo naiseksi. Ooh jännittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on, miksi siis Sam ja Klonkku ovat miesnäyttelijöitä, kun kaikki muut hobitit ovat naisnäyttelijöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla Samia pitää esittää myös nainen. Jos kerran hobitit ja k*äpiöt on kokonsa vuoksi naisrooleja. Klonkku nyt voisi olla kumpi vain, mutta ehkä kuitenkin mies.
Aragorn on sentään mies, samoin Gandalf, Boromir ja Saruman. Mutta Sam siis väärin castattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosisatoja miehet esitti teatterissa myös kaikkia naisten rooleja, ja se oli miehille ok, mutta jos naiset esittää miesten rooleja, se on heti WOKEEEEEE!!!
Esittivät siksi, ettei naisia päästetty teatterin lavoille ollenkaan. Voidaanko nyt puhua kuitenkin tästä meneillään olevasta vuosisadasta, jossa on selkeästi muodissa se, että miesrooleja esittää nainen ja valkoisen naisen rooleja musta nainen.
Eihän Frodon sukupuolella ole mitään merkitystä tarinan ja juonen kannalta, niin mitä tuo nyt haittaa, jos on nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esittivät siksi, ettei naisia päästetty teatterin lavoille ollenkaan. Voidaanko nyt puhua kuitenkin tästä meneillään olevasta vuosisadasta, jossa on selkeästi muodissa se, että miesrooleja esittää nainen ja valkoisen naisen rooleja musta nainen.
Eli haluat puhua tämän vuosisadan muodista, mutta et menneiden?
Ok. Tiesitkö, että miehet käytti korkokenkiä ensimmäisenä? Yhteen aikaan miehet käytti kalukukkaroita. Ja yhtä paljon meikkiä kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Frodon sukupuolella ole mitään merkitystä tarinan ja juonen kannalta, niin mitä tuo nyt haittaa, jos on nainen?
Sam-Frodo-Klonkku retken osaan liittyy sen verran henkilökemiaa kaikkien kolmen välillä että naispuoleinen Frodo muuttaa helposti katsojan käsityksiä motiiveista miksi asiat tapahtuvat niinkuin tapahtuvat. Eteenkin Frodo-Sam suhdetta on väitetty suorastaan eroottiseksi joissakin yhteyksissä ja Klonkku-Sam suhde saa helposti "taistelevat metsot" konnotaation.
Kirjan iso teema on Frodon ja Samin ystävyys, jopa rakkaus. Sam saa vaimon, mutta Frodo lähtee pois.
https://www.is.fi/viihde/art-2000010333548.html