En jaksa tehdä töitä seitsemänkymppiseksi!
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Hei ei kukaan meistä. Sairaseläke häämöttää sitä ennen. On tämäkin jotenkin outoa? Nuoret odottavat töihin pääsyä, mutta vanhat ja sairaat vievät heidän paikat työelämässä. Onko mitään järkeä?
Ei se mene noin. Sairauseläkkeelle ei tulevaisuudessa enää pääse kuin ainoastaan hoitolaitoksissa makoilevat. Omalla rahalla voit eläköityä milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ei kukaan meistä. Sairaseläke häämöttää sitä ennen. On tämäkin jotenkin outoa? Nuoret odottavat töihin pääsyä, mutta vanhat ja sairaat vievät heidän paikat työelämässä. Onko mitään järkeä?
Ei se mene noin. Sairauseläkkeelle ei tulevaisuudessa enää pääse kuin ainoastaan hoitolaitoksissa makoilevat. Omalla rahalla voit eläköityä milloin vain.
Sille ei pääse nykyisinkään enää edes pää kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas il lehdessä mielen muokkausjuttu...Marja-Liisa 71 menee töihin ja tienaa..ehkä ahne Marja liisa vois jättää hommat nuoremmille..ahneet eläkeläiset vie työpaikkoja..ja ovar sirllä niitä jotka vähiten tekevä..luvat puuttuu vastuu puuttuu..tulevat hengailemaan töihin..näin hoitoalalla
Marja-Liisan kannattaisi ahneuksissaan hävetä! Tämä on yksi huoramarkojen sukupolvi kyllä!
Ahneita paskoja.
Ja silti korvaamattomia työpaikoilla. Marjaliisa on töissä, koska on pätevämpi kuin vastavalmistunut kännyn räplääjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas il lehdessä mielen muokkausjuttu...Marja-Liisa 71 menee töihin ja tienaa..ehkä ahne Marja liisa vois jättää hommat nuoremmille..ahneet eläkeläiset vie työpaikkoja..ja ovar sirllä niitä jotka vähiten tekevä..luvat puuttuu vastuu puuttuu..tulevat hengailemaan töihin..näin hoitoalalla
Marja-Liisan kannattaisi ahneuksissaan hävetä! Tämä on yksi huoramarkojen sukupolvi kyllä!
Ahneita paskoja.
Ja silti korvaamattomia työpaikoilla. Marjaliisa on töissä, koska on pätevämpi kuin vastavalmistunut kännyn räplääjä.
Höpö höpö. Marja-Liisa juoruaa kahvihuoneessa tekarit väpättäen, narisee että hän ei jaksa enää kuin vähän avustavia tehtäviä, könkkää käytävillä ja nostaa liksaa. Ja tietysti kuvittelee olevansa _korvaamaton_.
Olen 50 vuotias ja nopeudessa/tuottavuudesta tiimin nuoriso menee ohi heittämällä. Kokemusta ja tasapainoa vielä tuon tuumiln mutta ettäkö 20 vuotta mua pitäs siellä toisten hyysätä. En usko että työnantaja pitää minut töissä niin kauan enkä itsekkään jaksaisi. Pakko tulla joku "eläkeputki" tähän väliin
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuolla ennen eläkeikää. Sen jälkeen olet pelkkä menoerä perskokkareille.
SIihenhän näillä kaikilla uudistuksilla tähdätään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 vuotias ja nopeudessa/tuottavuudesta tiimin nuoriso menee ohi heittämällä. Kokemusta ja tasapainoa vielä tuon tuumiln mutta ettäkö 20 vuotta mua pitäs siellä toisten hyysätä. En usko että työnantaja pitää minut töissä niin kauan enkä itsekkään jaksaisi. Pakko tulla joku "eläkeputki" tähän väliin
Järkikommentti. Ei se vuosikymmenien kokemus tee hyväksi työntekijäksi. Kun ikää on 55v ja yli huomaa enenevissä määrin nuorten olevan nopeampia ja jaksavan enemmän. Itse tarvitsee apua eri ohjelmistojen käyttöön niiltä nuoremmilta jnejne. Asiaosaamista on, mutta ei mikään mene ihan niinkuin ennen. Jos omalla koulutuksella yrittäisi nyt töihin, olisi se auttamatta kaikilta osin vanhentunut.
Nykynuoret miettivät paljon omaa eläkeikäänsä. Heillä on ihan hauskoja pohdintoja siitä, millaista töissä on kun ovat pakotettuja tekemään sitä liian vanhoina. Jos nykynuoret, joilla eläkeikään on vielä 40v tai ylikin ymmärtävät että heistä on ennen pitkää enemmän haittaa kuin hyötyä töissä, miksi Marja-Liisat eivät sitä tajua?
Jaaha, taas yksi syy tarkistaa omaa kulutustaan ja että satsaako suomalaisuuteen. Enpä taida. Väänsin taas säästöruuvia kierroksen tiukemmalle. Pahoin pelkään, että joudun tekemään tämän vielä monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkikommentti. Ei se vuosikymmenien kokemus tee hyväksi työntekijäksi. Kun ikää on 55v ja yli huomaa enenevissä määrin nuorten olevan nopeampia ja jaksavan enemmän. Itse tarvitsee apua eri ohjelmistojen käyttöön niiltä nuoremmilta jnejne. Asiaosaamista on, mutta ei mikään mene ihan niinkuin ennen. Jos omalla koulutuksella yrittäisi nyt töihin, olisi se auttamatta kaikilta osin vanhentunut.
Nykynuoret miettivät paljon omaa eläkeikäänsä. Heillä on ihan hauskoja pohdintoja siitä, millaista töissä on kun ovat pakotettuja tekemään sitä liian vanhoina
On helppo kuvitella olevansa enemmän haitaksi kuin hyödyksi, jos on aina ollut enemmän haitaksi kuin hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida päästä työkyvyttömyyseläkkeellekään oikein mitenkään. Monta tuttua on huonokuntoisena töissä, mutta ei se mihinkään johda. Sairauslomaa ja sitten takaisin töihin muutamaksi päiväksi.
Harva pääsee. Minä hain määräaikaista osittaista työkyvyttömyyseläkettä, koska en selviä enää kokopäiväisestä työtä sairauksien takia. Sitä ei myönnetty, ei vaikka oli viiden erikoislääkärin puoltava lausunto mukana. Reilu nelikymppisenä en tule mitenkään selviämään töissä eläkeikään asti, ellei ihmettä tapahdu. Työterveyslääkäri olisi jatkanut sairauslomaa mutta sanoin haluavani palata töihin. Siksi, koska kelan rahalla ei elä ja ei ole varaa omalla kustannuksella jäädä tekemään lyhennettyä työpäivää. Nyt teen töitä kolmiolääkkeiden voimalla päivä kerrallaan sairauden pahentuessa hyppäyksittäin ilmeisesti ylirasituksen takia. Pidän työstäni, mutta keho sanoo kohta sopimuksen irti lopullisesti.
Olisinhan voinut valittaa päätöksestä, mutta en yksinkertaisesti jaksanut. Samanlaisia "romuja" on töissä samasta syystä paljon, osalla on työnteko loppunut sitten kuolemaan tai siihen kun kaikki toimintakyky on pysyvästi menetetty.
Siihen mennessä on varmasti räjäytetty maapallo atomipommeilla asuinkelvottomaksi, olemme tukehtuneet hengiltä ilmastonmuutoksen vuoksi tai tekoäly on vienyt kaikki työt (utopia tai dystopia). Eikä tämä ole edes erityisen pessimistinen näkökanta.
Niin, jos on syntynyt vuonna 1965 tai sen jälkeen, eläkeikä voi muuttua miksi vain, että onneksi olkoon kaikille tämän ikäluokan ihmisille. Itsellä on tällä hetkellä epävirallinen arvio 75 vuotta jolloin voi jäädä eläkkeelle, mutta sekin siis voi muuttua vaikka 80 vuoteen tai 100 vuoteen tai 200 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ole samanlaista kampanjaa että saataisiin nuoret töihin. Nuoriso yrittää muttei pääse kun ei ole paikkoja. Sitten joku marja-liisa ei suostu vapauttamaan sitä omaa paikkaansa ja arvatenkin illat kirjoittaa netissä miten nykynuoriso on syvältä ja HÄN hyvänä ihmisenä pööpöilee edelleen töissä eläkkeelläkin. Miettimättä että tosiaan vie siinä jonkun nuoremman paikan.
Vapauta sinä oma työpaikkasi nuorelle.
Ei kukaan jaksa, hyvin harva poikkeus.
Äänioikeus on vasta 18-vuotiailla.
Pitäisikö se poistaa myös toisesta päästä, eli esim virallisen eläkeiän ohittaneilta?
Vierailija kirjoitti:
Ala saikuttaa. Ja ehkä onnistut kehittämään jonkun oikean sairaudenkin vanhemmiten, jolloin saatat päästä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Nyt kyllä repesin tälle, juu, good luck vaan sille eläkkeelle. Vakuutusyhtiöt kun kuvittelee että amputoitu jalka kasvaa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
todella en usko eläväni 70v
Minä _tiedän_ että en elä. En kyllä haluaisikaan, karmea kohtalo.
Olen 60 v. Enkä ikinä halua mennä töihin enää. Nyt on kuntoilun, kotoilun ja matkustamisen aika taas. Vuokraan asunnon etelän lämmöstä ja pikku eläke riittää siihen hyvin. Hyvässä kunnossa olen kaikin puolin, työelämähelvettiin minua ei saa.
Ahneita paskoja.