Siis mille tasolle toi Purra haluaa että meidän alle viisikymppisten eläkeikä pitäisi nostaa kun se on jo melkein 70?
Nykyisistä seitsemänkymppisistäkin osa on jo itse hoivan piirissä niin jatkossa saman ikäisten odotetaan painavan duunia.
Kommentit (155)
Kuinka monen miljardin säästöt tämän pitäisi tuottaa? Ehkä lopetetaan kehitysmaa-apu muutamaksi vuodeksi kokonaan niin säästetään ne rahat ja käytetään omaan eläkejärjestelmään.
Kansalaiset myös säästötalkoisiin eli kotitaloudet pudottavat tavaroiden ja palveluiden ostamista -75% katsotaan miten käy kun kaikki säästää ja leikkaa kulutustaan pää märkänä sitäkö päättäjät toivoo myös?
Olihan jossain juttua, että Japanissa on mm. ravintoloita, jonka työntekijät ovat muistisairaita. Ehkä meilläkin perustetaan firmoja, joiden työntekijät ovat kroonikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Kansalaiset myös säästötalkoisiin eli kotitaloudet pudottavat tavaroiden ja palveluiden ostamista -75% katsotaan miten käy kun kaikki säästää ja leikkaa kulutustaan pää märkänä sitäkö päättäjät toivoo myös?
Laittakaa kansalaiset myös leikkuulautoja somealustoille ja teksti Nyt meidänkin perhe leikkaa rajusti kulutustaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75 olisi sopiva. Presidentti Niinistökin oli parhaimmillaan juuri 75 vuoden iässä. Presidentti Piden on 81 vuotias ja hakee jatkokautta.
Jos ihminen on terve niin kykenee töihin helposti tuossakin iässä. Muiden asenne, läninnä työantajien, on ongelma.
Ihmisen pitää pystyä pitämään huolta itsestään, että on kunnossa. Ei juo eikä syö itseänsä sairaaksi. Eläkeikä voi hyvin olla yli 70.
Ongelma on tuo lihominen . Ihmisestä on tullut läski. Sille pitäisi tehdä jotain, koska se rasittaa terveydenhuoltoa.
Työstressi ja väsymys lihottavat. En jaksa pitää itsestäni huolta. Lomalla jaksan paremmin pitää huolta terveistä elintavoista, mutta sitä kestää vain kolme viikkoa.
Lopeta työt milloin haluat. Siinä sinulle eläke.
Harvoja Purran asiallisia mietteitä. Terveystilanne polarisoituu myös ja meillä on hyvinvoivia 70-vuotiaita tulevaisuudessa entistä enemmän, jotka pystyisivät jatkamaan työuraansa nykyistä pidemmälle. Enkä puhu mistään suorittavista duunaritason töistä, vaan erilaisista asiantuntijatöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ihmettelen tätä hinkua eläkkeelle. Keskimääräinen työeläkekin on kuitenkin niin pieni että elintaso romahtaa. Eikä tavallisella palkansaajalla ole muuta omaisuutta kuin asunto. Eikä senkään myynnistä saaduilla rahoilla varsinkaan pk seudun ulkopuolella juhlita.
Eläkkeellä ei tarvitse tehdä mitään. Juu, mutta mitä mä teen sillä kaikella vapaa-ajalla. Jos ei ole varaa tehdä muuta kuin käydä kirjastossa. Eri juttu on jos on pääomatuloja ja niin iso eläke ettei keskiverto palkansaaja saa sen vertaa edes palkkaa.
Valtaosa palkansaajista saa parempaa palkkaa kuin mitä enemmistö eläkkeistä on. Viime vuoden lopussa miesten mediaaniansio oli n. 3700 ja naisten 3000 euroa/kk. Summa sisältää myös erilaiset lisät. Kun mukana on osa-aikaiset ja harjoittelijat, niin todella isolla osalla täyttä työaikaa tekevistä palkansaajista on yli 3000 euron ansiot. 2
Mä kadehdin siitä kiireetöntä vapaa-aikaa
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ihmettelen tätä hinkua eläkkeelle. Keskimääräinen työeläkekin on kuitenkin niin pieni että elintaso romahtaa. Eikä tavallisella palkansaajalla ole muuta omaisuutta kuin asunto. Eikä senkään myynnistä saaduilla rahoilla varsinkaan pk seudun ulkopuolella juhlita.
Eläkkeellä ei tarvitse tehdä mitään. Juu, mutta mitä mä teen sillä kaikella vapaa-ajalla. Jos ei ole varaa tehdä muuta kuin käydä kirjastossa. Eri juttu on jos on pääomatuloja ja niin iso eläke ettei keskiverto palkansaaja saa sen vertaa edes palkkaa.
Mä kadehdin juuri sitä kiireetöntä vapaa-aikaa. Ei mulla ole mitään ongelmaa keksiä tekemistä vaikka ei paljon rahaa olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kadehdin juuri sitä kiireetöntä vapaa-aikaa. Ei mulla ole mitään ongelmaa keksiä tekemistä vaikka ei paljon rahaa olisikaan.
Voit olla kuu ja silti kadehtia tähtiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
75 olisi sopiva. Presidentti Niinistökin oli parhaimmillaan juuri 75 vuoden iässä. Presidentti Piden on 81 vuotias ja hakee jatkokautta.
70-75 on ihan ok eläkeikä. Jos vaan töitä olisi. Toisilla on.
Ei se kuule ole ok. Nuoremmat kollegat joutuvat paikkailemaan jo reilusti alle 65-vuotiaiden puutteita, kun jaksaminen ei vaan ole enää samanlaista eikä tarvitsekaan siinä vaiheessa olla. Ei ihminen ole kone, vaikka nykyään se alkaakin olla vaatimus jo pelkälle olemassaololle.
Luetun ymmärrys ei edelleenkään ole mitenkään mahtavalla tasolla tällä palstalla. Juuri ja juuri punaiset otsikot jaksetaan lukea ja eikun kiihtymään.
Jos eläkkeistä säästetään, niin se ei koske pieniä eläkkeitä (alle 2000) ja tapahtuisi vain jollakin indeksijäädytyksellä. Eli yhtä tyhjän kanssa. Ja koska inflaatio ei nyt todennäköisesti enää nouse, mutta sen varalle joskus tulevaisuudessa niin kävisi on kai hyvä varautua. Nythän sen takia tuli varsin suuret korotukset eläkkeisiin kahtena vuotena.
Nykyiset eläkeläiset ovat tehneet töitä 45 - 50 vuotta ja maksaneet samalla boomerisukupolven hyvinvoimmin. Kun yhä vähemmän väkeä viihtyy töissä, niin on selvää, että sitä eläkeellejäämisikää pitää ehkä korottaa, koska eletään vielä jopa 30 vuotta eläkkeellä. Muuallakin maailmassa käydään töissä, niin kauan kuin ollaan terveitä.
Kyllähän vihreät ajavat myös työeläkeyhtiöiden ryöstämistä, eli varastamista ihmisten ja työnantajien maksamista rahoista, Mutta onneksi on omaisuuden suoja.
Lienee myös ihan selvää, että ne parempituloiset ihmiset, joiden työeläkemaksut haluttaisiinkin jakaa muualle, niin siihen päivään loppuisi niiden maksu, kun raja ylitetään, olisi se melkoisen iso veronkorotus. Luultavasti veisivät siinä vaihessa veronsa ja osaamisenssa johonkin toiseen maahan.
Ruotsissa tuollaista solidaarisuusveroa kokeiltiin ja siitä seurasi se, että nämä joiden verotus oli loppuvuodesta 100 prosenttia, lähtivätkin pitkälle lomalle. Ei kukaan halua tehdä ilmaista työtä.
Eivät ole missään koomassa, monet pystyisivät ihan hyvin tekemään jotain työtä pari päivää viikossa, jos sellainen mahdollisuus olisi. Pysyisi pirteänä ja positiivisena, kun vielä tarvitaan ja saisi rahaakin. Ei tietenkään kaikki ole työkykyisiä nuorenakaan. Tosiasissa monet matkustelevat maailmalla 80-vuotiaaksi,
Nykyisissä eläkeläisissä on sellaisia, jotka ovat jo tehneet jopa 50 vuotta ruumiillista työtä, silloin ehkä on jo antanut panoksensa tuleville sukupolville. Tunnen kolme eläkkeellä olevaa hoitajaa, jotka käyvät viikonloppuisin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Eliniän odote ja sitä myötä työkykyisyys on kasvanut, eli korotettu eläkeikä on perusteltu. Mutta nykyistä rajumpi korottaminen on jo kohtuutonta. Minulla eläkeikä on hiukan vajaa 70, ja tuntuisi kyllä väärältä jos sitä nostettaisiin vielä usealla vuodella, varsinkin kun eläkkeen määrä ei tule nousemaan samassa suhteessa. Se jää muutenkin pienemmäksi kuin omilla vanhemmillani.
Eliniän odote kääntyi laskuun muutamia vuosia sitten, eli sillä ei voi enää perustella eläkeiän nostamista. Eläkeikää pitäisi päinvastoin alentaa kun eliniän odote laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole alin eläkeikäsi vaan tavoite. Joko siis muistat tarkoituksella väärin tai provoilet.
Mulle näytti alimmaksi 68v 2kk. Olen -90 luvulla syntynyt.
Auts
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sopeutumiseläkkeet voisi kylä leikata kokonaan pois.
"Sopeutumiseläke" mihin pitää sopeutua?
Tässä tarvittaisiin leikkuria.
Minä aion jäädä osittaiselle vanhuuseläkkeelle heti kun se on mahdollista eli 63 vuotiaana. Minulla on lisäksi ajat sitten otettu eläkevakuutus josta saa lisätuloja ja sitä voi alkaa nostaa jo 62 vuotiaana. En todellakaan aio olla tuon pidempään töissä, olen nyt jo ihan poikki ja olen 45 vuotias, koko aikuiselämäni olen aina ollut töissä.
Kun kaikki alamme säästämään kotitalouksia myöten niin sitä säästöä tuleekin sitten oikein kunnolla!
Laitetaan kaikki kukkaronnyörit totaalisen kiinni ja katsotaan mitä tapahtuu 😁