Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mille tasolle toi Purra haluaa että meidän alle viisikymppisten eläkeikä pitäisi nostaa kun se on jo melkein 70?

Vierailija
06.04.2024 |

Nykyisistä seitsemänkymppisistäkin osa on jo itse hoivan piirissä niin jatkossa saman ikäisten odotetaan painavan duunia. 

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75 olisi sopiva. Presidentti Niinistökin oli parhaimmillaan juuri 75 vuoden iässä. Presidentti Piden on 81 vuotias ja hakee jatkokautta.

70-75 on ihan ok eläkeikä. Jos vaan töitä olisi. Toisilla on.

Ei se kuule ole ok. Nuoremmat kollegat joutuvat paikkailemaan jo reilusti alle 65-vuotiaiden puutteita, kun jaksaminen ei vaan ole enää samanlaista eikä tarvitsekaan siinä vaiheessa olla. Ei ihminen ole kone, vaikka nykyään se alkaakin olla vaatimus jo pelkälle olemassaololle.

Se voi olla myös toisinpäin. Olen 66-vuotiaana eläkeläisenä tehnyt 35 - 50-vuotiaiden sairauslomasijaisuuksia, kun heillä ei ole pää kestänyt työn aiheuttamia paineita, eikä työpaikan ristiriitoja. 

Syitä voi olla monia, mutta esim. vähäinen elämänkokemus, liian helppo elämä, vähäinen kokemus eri työpaikoista ikävine ihmistyyppeineen saavat nuoremmat työntekijät uupumaan ja luovuttamaan helpommin. Oma ikäluokkani on kouluajoista saakka saanut tottua todella ikäväänkin kohteluun ja nöyryyttämiseen. 

Vierailija
122/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa Riikka haluaa kenenkään eläkeikää nostaa. Joskus vaan jonkun on pakko hoitaa ne ikävät asiat, jotka muolta jäävät hoitamatta. 

Miten sinä, aloittaja, hoitaisit Suomen valtion taloutta? Kerro esimerkkejä.

Esimerkiksi listaamattomien yritysten osingot verolle, oluen veroa ei alenneta (ja ruoan koroteta), rikkaille ei anneta verohelpotuksia, harmaan talouden ohjelmaa jatketaan ja niin edelleen. Vaihtoehtoja sataa oikealta ja vasemmalta, mutta perskokkareet sen kun länkyttää, kun mikään muu ei heille kelpaa kuin köyhän kurittaminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan ikävä Sannaa:) Ymmäsi ettei raha lopu. Ne on oikeasti bittejä avaruudessa, mikään valtio ikinä pysty maksaan velkaansa. Se on kansa hallinan keino.

Vierailija
124/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep. Eläkeikäni on muistaakseni jotain 69 v. 9 kk. Omat eläkeläisvanhempani ovat vasta 65 ja 67 ja näen monissa arkisissa tilanteeissa että kognitiivinen kapasiteetti ja varsinkin fyysinen toimintakyky ovat jo heikentyneet. Ja itse pitäisi vielä tuosta useamman vuoden ajan eteenpäin pärjätä kokopäiväisesti töissä. Aivan absurdia. 

OIKEA eläkeikäni on 63 vuotta, siinäkin on muutama vuosi ylimääräistä. Voihan sitä nimellistä eläköitymisikää yrittää nostaa, mutta palkkatyöt lopetan tuohon.

Missä ammatissa/ minkä ikäisillä eläkeikä on noin matala? Itse olen syntynyt vuonna 1962 ja eläkeikäni on noussut 65 vuoteen. Saas nähdä vieläkö kerkee karata käsistä ennen kuin ehdin sen täyttämään.

Vierailija
125/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään kyllä työstäni, joten ei haittaisi jatkaa töissä pitempäänkin, mutta tämä työ vaatii nopeutta ja sen verran hyviä hoksottimia ja oppimiskykyä että työssä suoriutuminen seitsemänkymppisenä ja vielä sitä vanhempanakin tuskin enää vastaa odotuksia. 

Vierailija
126/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

75 olisi sopiva. Presidentti Niinistökin oli parhaimmillaan juuri 75 vuoden iässä. Presidentti Piden on 81 vuotias ja hakee jatkokautta.

Ei se kuule ole ok. Nuoremmat kollegat joutuvat paikkailemaan jo reilusti alle 65-vuotiaiden puutteita, kun jaksaminen ei vaan ole enää samanlaista eikä tarvitsekaan siinä vaiheessa olla. Ei ihminen ole kone, vaikka nykyään se alkaakin olla vaatimus jo pelkälle olemassaololle.

Se voi olla myös toisinpäin. Olen 66-vuotiaana eläkeläisenä tehnyt 35 - 50-vuotiaiden sairauslomasijaisuuksia, kun heillä ei ole pää kestänyt työn aiheuttamia paineita, eikä työpaikan ristiriitoja. 

Syitä voi olla monia, mutta esi

Tuossa on perää. Meillä alle kolmekymppiset perheettömät kaatuvat työpaineiden alle mutta lähemmäs kuusikymppiset porskuttavat menemään. Surkealta tuntuu.  Ja asiantuntijatyö kyseessä. 

Vierailija
127/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla myös toisinpäin. Olen 66-vuotiaana eläkeläisenä tehnyt 35 - 50-vuotiaiden sairauslomasijaisuuksia, kun heillä ei ole pää kestänyt työn aiheuttamia paineita, eikä työpaikan ristiriito

Ja itse yli 50-vuotiaana täydennän ammattiosaamistani omalla vapaa-ajalla. Systeemi kaipaa joustavuutta. En oletakaan, että 70-vuotias jaksaa painaa pitkää päivää telakalla.

Vierailija
128/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep jep. Eläkeikäni on muistaakseni jotain 69 v. 9 kk. Omat eläkeläisvanhempani ovat vasta 65 ja 67 ja näen monissa arkisissa tilanteeissa että kognitiivinen kapasiteetti ja varsinkin fyysinen toimintakyky ovat jo heikentyneet. Ja itse pitäisi vielä tuosta useamman vuoden ajan eteenpäin pärjätä kokopäiväisesti töissä. Aivan absurdia. 

OIKEA eläkeikäni on 63 vuotta, siinäkin on muutama vuosi ylimääräistä. Voihan sitä nimellistä eläköitymisikää yrittää nostaa, mutta palkkatyöt lopetan tuohon.

Missä ammatissa/ minkä ikäisillä eläkeikä on noin matala? Itse olen syntynyt vuonna 1962 ja eläkeikäni on noussut 65 vuoteen. Saas nähdä vieläkö kerkee karata käsistä ennen kuin ehdin sen täyttämään.

Tää on muuten epäreilua, että eri vuosina syntyneillä on eri eläkeikä! Ei ole tasa-arvoa nähnytkään! Mihin tästä voi valittaa?

Vierailija
129/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ovat hoivan piirissä koko elämänsä ja toiset hyvinkin tekevät töitä yli 70-vuotiaiksi. Eikä tuo mikään Purran idea ole vaan kolmikantasesti neuvoteltu systeemi, missä keski-iän nousu vaikuttaa eläkeikään.

Jos tuntuu, ettei jaksa eläkeikäänsä saakka tehdä töitä, kannattaa hyvissä ajoin alkaa säästämään ja sijoittamaan tulevaisuutta varten. Itse voisin lopettaa työnteon tänään, 53-vuotiaana, eikä elintasoni enää tästä laskisi. Eläisin säästöillä ja sijoituksilla seuraavat 13 vuotta ja eläkekarttuma näyttää olevan jo 2150€/kk.

Olettko te vihervassarit oikeasti noin tietämättömiä vai provoiletteko vain?

Mää ajattelin sopivan korkeassa iässä salakuljettaa Suomeen 100 kg kokaiinia. Jos ei jää kiinni, niin olen rikas ja jos jään kiinni, niin laittavat vanhuksen vankilaan, jota ne vanginvartija lähihoitajat joutuu hoitamaan.

Vierailija
130/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää aina miettiä, että mitä joudut työksesi tekemään. Minun mielestä tämä pitäisi aina ottaa huomioon nyt ja tulevaisuudessa. Päivät tietokoneella versus esim. siivoojana ym. Toki jokainen valitsee tai joutuu ammattiin, mikä ehkä kuormittaa elimistöä hieman enemmän, kuin tyyliin paikallaan istuminen.

Vierailija
131/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliniän odote ja sitä myötä työkykyisyys on kasvanut, eli korotettu eläkeikä on perusteltu. Mutta nykyistä rajumpi korottaminen on jo kohtuutonta. Minulla eläkeikä on hiukan vajaa 70, ja tuntuisi kyllä väärältä jos sitä nostettaisiin vielä usealla vuodella, varsinkin kun eläkkeen määrä ei tule nousemaan samassa suhteessa. Se jää muutenkin pienemmäksi kuin omilla vanhemmillani.

Eliniän odote kääntyi laskuun muutamia vuosia sitten, eli sillä ei voi enää perustella eläkeiän nostamista. Eläkeikää pitäisi päinvastoin alentaa kun eliniän odote laskee.

TÄMÄ!

Vierailija
132/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla perään, sairaseläke ja työkyvyttömyyseläke pois.

Vierailija
133/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60v lähihoitaja ja aivan loppu. Hoiďan 90v isääni. Pitäisikö vielä raataa 10vuotta, hoitaen vanhuksia, kun olen yhtä sairas, kuin hoidettavani?  Rollaattorilla käyn töissä, yrittäen tehdä ns. töitä.

Vierailija
134/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyse ei vissiin ole halusta vaan faktasta, että suomalaisilla ei ole varaa elättää alati kasvavaa eläkeläisväestöä.

No eikö silloin pitäisi aloittaa nyt heti ja alentaa (työ)eläkkeiden suuruutta, jotta meille muillekin jää jotakin?

Vierailija
135/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kumminkin lähdettäisiin siitä että koitetaan ensin keksiä minne työllistetään ne +50 vuotiaat jotka eivät ole onnistuneet työllistymään. Se on ihan yks ja sama vaikka virallinen eläkikä olis 145 vuotta jos tämä porukka ei työllisty. Ja ne jatkaa työssä kenellä on mahdollisuus? Tunnen monta sellaista ketkä on jatkaneet virallisen eläkeiän jälkeen jos töitä tarjolla ja kuntoa että inspiraatiota riittää. Asiaa on lähdetty korjaamaan täysin väärästä päästä.

Se on vähän niinko talon rakentaminen, ei ensimmäisenä tontille raahata niitä huonekaluja?

Vierailija
136/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se voi olla myös toisinpäin. Olen 66-vuotiaana eläkeläisenä tehnyt 35 - 50-vuotiaiden sairauslomasijaisuuksia, kun heillä ei ole pää kestänyt työn aiheuttamia paineita, eikä työpaikan ristiriito

Tuossa on perää. Meillä alle kolmekymppiset perheettömät kaatuvat työpaineiden alle mutta lähemmäs kuusikymppiset porskuttavat menemään. Surkealta tuntuu.  Ja asiantuntijatyö kyseessä. 

Teillä kuusikymppisillä on lapset tehty ja kasvatettu ja asuntolainat maksettu. Noilla nuorilla on aito huoli toimeentulosta.

Vierailija
137/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purra haluaa säästää niin ettei valtion tarvitsisi maksaa eläkettä kun valtiolle on halvempaa roikottaa vanhuksia perusturvalla ja toivoa että suurin osa kupsahtaisi ennen kuin valtion tarvitsee eläkettä maksaa. Onhan tuo aika kylmää ja karua toimintaa. Laittaisi sitten sen eläkeiän saman tien vaikka sataan niin ei tarvitsisi maksaa eläkettä kellekkään. Sikamaista touhua!!!

Vierailija
138/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä kuusikymppisillä on lapset tehty ja kasvatettu ja asuntolainat maksettu. Noilla nuorilla on aito huoli toimeentulosta.

No mitä aikaisemmin vanhat pääsevät eläkkeelle niin sitä paremmin te nuoret pääsette töihin???

Vierailija
139/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on Usa: n tulevaisuus, jos EK saa päättä. 80 - 90 vuotiaat seisovat kassojen takana pakkaamassa ostoksia, sekä pikaruokapaikoissa tekemässä hampurilaisia.Usa: ssa köyhät kuolevat nuorina pois kuluttamasta yhteiskunnan varoja, kun heillä ei ole vakuutusta. Uutta halpatyövoimaa virtaa rajan yli jatkuvaĺla syötöllä. Orpon hallitus haluaa samaa meille. 

Vierailija
140/155 |
06.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeiän nosto tarkoittaa, että ikäjohtaminen on otettava vakavasti. Eli viimeiset työvuodet tulee saada tehdä töitä jotenkin räätälöidysti, jos mahdollista. Nykyään tilanne on se, että eläköityvästä otetaan kaikki irti viimeisellä viikolla. Ja uutta työntekijää ei oteta tilalle. Johtamiskulttuuri on armoton todellisuudessa, vaikka yrityksen strategisessa viestinnässä kirjoitetaan nuorten mentoroinnista ja kokeneen työntekijän hiljaisen tiedon arvostuksesta.