MTV: Havaittu uusi ilmiö: Kiusaajat pelkäävät nyt turvallisuutensa puolesta
Kommentit (138)
Nyt jäitä hattuun. Kehenkään ei saa fyysisesti koskea. Totta sekin että jotain tartteis tehdä tuon kiusaamisen kitkemiseksi. Kouluissa erityisesti katsottava että se nollatoleranssi toteutuu. Vaikka jälki-istuntoja niin kauan, että menee perille paksuimpaankin kalloon.
Lapset ja nuoret eivät ole tyhmiä.
Tämä tragedia laittaa miettimään, toivottavasti moni, joka tietää kiusanneensa koulukaveria, lopettaa toimintansa. Oli syynä sitten pelko tai omantunnontuska.
Näin se on, Stubbikin lähti ukrainaan pahimman kohun ajaksi, orpo vielä ei ole tajunnut.
Niinpä niin. Mahdolliset seuraukset olisi aika helppo välttää ihan vaan sillä että jättäisi kiusaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin koulukuraattorille että minua kiusataan ja uhkaillaan. Tämäpä kertoi asian kiusaajilleni ja sitten mua kiusattiinkin entistä enemmän, ja kaveritkin hylkäsivät eli olin koulussakin ypöyksin. Kerroin vanhemmilleni, että mut on uhattu hakata koulumatkalla. Ei apuja sieltäkään. Onnekseni en kertaakaan saanut turpaan, mutta multa varasteltiin, haukuttiin, tehtiin kaikenlaista kiusaa ja kaikkein pahin eli yksinäisyys. Ei yhtään ystävää, ei juttuseuraa.
Nyt jo 60+ yhä näen unta siitä kun omat kaveritkin hylkäsi, jopa he jotka tunsin lastentarhasta saakka. Olin luokan kovisten kiusauksen kohde joten lopulta kaikkien hyljeksimä. Puren hammasta jotta pääsisin asiasta yli, en kiusaamisesta vaan siitä kun omat ystävät hylkäsivät totaalisesti. Se ahdistaa yhä ja liikaa, enkä siitä näemmä eroon pääse. Olla yläaste- ja lukioikäinen ja ilman yhtään ystävää.
Olisinpa vetänyt kiusaajiani lättyyn ja antanut sanallis
Tämä! Kiusaamista on ollut aina, mutta miksi siitä ei päästä eroon? Itse olen ollut työpaikkakiusattu ja se sama pska jatkuu puolisoni suvun taholta. Aikuisetkin kiusaa livenä ja netissä. Voi meitä 😥
Vauva.fi kiusaamisen mekka suoli24 lisäksi 🙁
Miksi ketään jätetään yksin olipa kyseessä lapsi, nuori, aikuinen tai vanhus?
Katsotaanpa peiliin me ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vauva.fi kiusaamisen mekka suoli24 lisäksi 🙁
Höpö höpö. Vaasa on kiusaamisen mekka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan lopettaa se toisten kiusaaminen...?
Tuohan perustuu heikkoon persoonaan. Vaatisi siis jonkinlaista kasvatusta että tälläinen automaatio saadaan pois. Kuka ottaisi tämän kasvatustehtävän kontolleen?
Ihan samalla tavalla aikuisten kiusaaminen toimii: olo pysyy edes jotenkin siedettävänä kun oma häpeä dumpataan säännöllisesti muihin. Tietenkin näitä inhotaan aina ja kaikkialla.
Suuri vastuu on vanhemmilla. Olen sitä mieltä, että kiusaaminen opitaan usein kotona. Eräs työkaverini (nainen) vain naureskeli, kun hänen lapsensa oli ollut puhuteltavana kiusaamisen takia.
Miksi mainitsit sukupuolen? Naisten demonisointia, yllättäen.
Heteroperheet ovat kiusaamisen mekkoja. Lapsi oppii että isä omistaa äidin ja että isä saa koska tahansa lyödä, pakottaa seksiin ja tahtoonsa. Ja naiset vain julistautuu omaisuudeksi ja palvoo tyrannia. Heteroiden perheet ovat jäätävän väkivaltaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen ei todellakaan rajoitu edes lapsiin vaan myös ihan amk- ja yliopisto-opiskelijoissa on kiusaajia, ja siellä varsinkaan ei enää mitenkään puututa mihinkään eikä ole keinoja lopettaa hommaa. Minulla on kokemusta tästä. En ollut itse kiusattu (en omalla kohdallani laske varsinaiseksi kiusaamiseksi takanapäin panettelua ja juorujen levittämistä, vaikka se inhottavaa olikin), mutta tiesin muita jotka olivat. Yksi pahimmista kiusaajista esimerkiksi oli kahden lapsen äiti, eikä edes mikään teiniäiti vaan yli 30-vuotias, joten siinäpä tosi hyvää esimerkkiä. AMK:ssa opettajia ei kiinnostanut puuttua asiaan, vaikka siitä heille kerrottiin. Tuntui että pelkäsivät tätä kiusaajaa itsekin. Ihanaa varmaan saada työelämässä tuollainen kollegaksi!
Ai samperi, minulla on omakohtainen kokemus kiusaamisesta yliopistossa. Olin 20v. ja kiusaajanainen yli 30-vuotias äiti-ihminen. Jätin opinnot parin vuoden jälkeen, koska masennuin ja lamaannuin niin, etten vaan kestänyt enempää. Meni vuosia ymmärtää, että kiusaaja oli minulle kateellinen. Yllätti tosiaan, että vielä yliopistotasollakin esiintyy kiusaamista ja se voi olla tosi ovelaa ja ilkeää. Kiusaaja sai maisterinpaperit, minä en.
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi hienoa, jos kiusatut liittyisivät yhteen ja alkaisivat harventaa kiusaajia joukolla. Aseitahan voi jopa printata. En nyt sano, että kiusaajat pitäisi tappaa, mutta niiltä voisi ampua molemmat kädet rujoiksi tyngiksi, etteivät pystyisi kostamaan. Miksipä ei myös toinen jalka kampuraksi.
Koska oikeastaan kukaan ei ole vain kiusattu vaan kiusaaja vaan yleensä molempia niin eipä paljon lapsia tänne sitten jää...
Niin, ne kiusatut ovat pelänneet vuosikymmeniä turvallisuutensa puolesta, mutta tämähän ei ole mikään uutinen. Voi kiusaajaparkoja.
Kauhea väkivallalla hekumointi, oletteko aivan sairaita päistänne? Suosittelen hakemaan nopeasti apua, ihme sakkia, "aikusiet ihmiset", no, ehkä tämä on sitten se ihmislouonto? Ihmisen kaamea perusteksti alkaa puskea pintaan, mene ja tiedä?
Kiusaaminen lähtee aina kotoa, vanhemmista jotka puhuvat pa$kaa muista ihmisistä. Lapsille ei opeteta mikä on oikein ja mikä väärin. Viimeistään ala-asteiässä alkaa löytyä lapsia, jotka haluavat pyörittää sitä luokkaa -yleensä kotoa opituilla menetelmillä. Pahimmillaan hoviaan ylläpitävä kiusaaja kertoo vaikka luokan uudelle lapselle, että jos oot tuon kiusatun kaveri, me aletaan kiusata myös sua.
Koulupsykologi, rehtori ja opettajat eivät hoida asiaa, vaikka vanhemmat yrittävät ottaa sen esille, koska tärkeintä on pitää opettajanhuoneen ilmapiiri kivana. Kaikista mukavinta, jos rehtori on onnistunut haalimaan opettajakuntaan joukon uskonveljiään. Mikä muuten on yllättävän yleistä. Lopputulos voi olla vanhempien syyllistäminen ja opettajien hienovarainen siirtyminen kiusaajakaartiin.
Ja: tällä mitä kirjoitin EI ole mitään tekemistä Vantaan tapauksen kanssa. Tuomitsen ampujan teon täysin.
Ettekö te näe tässä ampumiatapauksessa mitään muuta vikaa kuin sen, että tätä ampujaa oli kiusattu? Ampujan teko oli hyväksyttävä, koska häntä oli kiusattu? Mitä jos näitä tapauksia alkaa olemaan useampia vuodessa. Jengi olisi ihan kiimassa kun kiusaajat saavat opetuksen ja kuolevat.
Paljon suurempaakin pelättävää on kuin vain oma turvallisuus tai edes henki - siellä missä ihminen itkee ja vaikeroi, mutta kukaan ei kuule eikä kukaan tule enää pelastamaan.
Ei ampujakaan ehtinyt ampua kovin kauaa, teki hyvin nopeasti sen. Eli puntit tasan.