MTV: Havaittu uusi ilmiö: Kiusaajat pelkäävät nyt turvallisuutensa puolesta
Kommentit (138)
Ihan aiheellinen ja terve pelko. Tapu-tapu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan lopettaa se toisten kiusaaminen...?
Tuohan perustuu heikkoon persoonaan. Vaatisi siis jonkinlaista kasvatusta että tälläinen automaatio saadaan pois. Kuka ottaisi tämän kasvatustehtävän kontolleen?
Ihan samalla tavalla aikuisten kiusaaminen toimii: olo pysyy edes jotenkin siedettävänä kun oma häpeä dumpataan säännöllisesti muihin. Tietenkin näitä inhotaan aina ja kaikkialla.
Suuri vastuu on vanhemmilla. Olen sitä mieltä, että kiusaaminen opitaan usein kotona. Eräs työkaverini (nainen) vain naureskeli, kun hänen lapsensa oli ollut puhuteltavana kiusaamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää silti vantaan uhrien omaisia, kun kirjoittelette näitä. Ehkä ampujalla oli vain mielenterveysongelmia, ties vaikka ääniä päässä?
Ihmisistä ei voi tietää.
No sitähän tässä yritetään toitottaa, että kun koskaan ei voi tietää, joten voitteko olla härkkimättä ja kiusaamatta muita? Onko mitenkään mahdollista?
Ehkä vanhemmille alkaa VASTA nyt hahmottua se, mitä kaikkea pskaa voi kiusaaminen aiheuttaa? Se sinun sivustakatsoja penskasi voi kuolla, kun joku kiusaaja on toteuttanut itseään kenenkään asiaan puuttumatta ja kiusattu sitten reagoi eduskunnan puhemiehenkin suosittamalla tavalla: väkivalta lopetta kettuilun.
Kaikkea ei voi estää, koskaan ei voi tietää, mutta kauniilla ja muut huomioonottavalla käytöksellä ei ainakaan tuoteta ehdointahdoin lisää potentiaalisia uhkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kouluissa enää puhuta kiusaamisesta? 90-00 olin koulussa pienellä paikkakunnalla ja joka luokalla puhuttiin kiusaamisesta. Opettaja kertoi tarinaa kuinka pientä poikaa oli kiusattu vuosia mutta teini-iässä poika kasvoi pituutta ja alkoi käydä punttisalilla. Eräänä kauniina päivänä antoi kiusaajalle kunnon selkäsaunan ja kiusaaja makasi sairaalassa pari päivää. Kiusaaminen loppui. Tällaista tarinaa opettaja meille kertoi. Ei ollut kiusaamista 👍
Tai sitten kiusattiin vain pieniä hentoja tyttöjä sulkemalla heitä porukasta.
Itseäni suututtaa se, miten kiusaaminen yritetään pelkistää väkivaltaan tai tarjota väkivaltaa ratkaisuksi. Ei se toisten hakkaaminen sairaalaan auta mitään, jos sen jälkeenkään kukaan ei puhu sulle tai suostu tekemään ryhmätöitä kanssasi.
Tuohan oli opettajan keksimä pelottelutarina kuinka kiusaajille voi käydä.
Vierailija kirjoitti:
Tää ampujahan on nousemassa kaikkien kiusattujen sankariksi!
Kertoo karua kieltä nykytilanteesta: empatiakyvyttömiin penskoihin ei tehoa ajatusmalli "Mieti, miltä itsestäsi tuntuisi ulkopuolelle jääminen" jne. Ehkä ajatus kostosta tehoaa?
Tähän on tultu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vaikea kuvitella, että kiusatuista tulisi useinkin kiusaajia. Itse ainakin jouduin kiusatuksi juurikin siksi, etten osannut kiusata takaisin.
Mutta kiusaajasta sen sijaan voi tulla äkkiä kiusattu, kun häntä vastaan asettuu opettajat ja toiset luokkakaverit ja kiusattujen vanhemmat eli porukalla aletaan syyttämään kiusaajaksi ja eristetään porukasta.
Sitten sekin menee yli, vaikka tarkoitus olisi ollut vain kitkeä kiusaaminen.
No, totta kai just sitä kiusaajaa pitää aina sääliä. Se sääliminen vaan ei ole tuottanut yhtään mitään tulosta
Voitaisko vaihteeksi kokeilla jotain muuta?
Ei kiusaajaa tarvitse sääliä. Roolit vain vaihtuu helposti. Eikö sitten entinen kiusaaja nykyinen kiusattu ansaitse samaa myötätuntoa kuin muut kiusatut? Itse muistan kouluajoilta yhden kiusatun. Itse pelkäsin sitä tyyppiä. Kundit uskalsi kiusata. Itse en edes uskaltanut sen lähelle. Olinko kiusaaja, koska "eristin" hänet?
Ampuja ei ole edes asunut pääkaunkiseudulla, eli ei uhrit häntä pitkään ole ehtineet kiusata. ,
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
Eikö me olla kaikki uhreja ja kiusattuja nykyajassa? Ei kun kostamaan vain. Juujuu.
Täytyy kyllä itseäni siitä kiitellä, että olen ollut aina tarkka siitä etteivät minun poikani kiusaa ketään missään.Olen siis puhunut ,kysellyt ja valistanut lapsiani jo pieninä tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kouluissa enää puhuta kiusaamisesta? 90-00 olin koulussa pienellä paikkakunnalla ja joka luokalla puhuttiin kiusaamisesta. Opettaja kertoi tarinaa kuinka pientä poikaa oli kiusattu vuosia mutta teini-iässä poika kasvoi pituutta ja alkoi käydä punttisalilla. Eräänä kauniina päivänä antoi kiusaajalle kunnon selkäsaunan ja kiusaaja makasi sairaalassa pari päivää. Kiusaaminen loppui. Tällaista tarinaa opettaja meille kertoi. Ei ollut kiusaamista 👍
Itseäni suututtaa se, miten kiusaaminen yritetään pelkistää väkivaltaan tai tarjota väkivaltaa ratkaisuksi. Ei se toisten hakkaaminen sairaalaan auta mitään, jos sen jälkeenkään kukaan ei puhu sulle tai suostu tekemään ryhmätöitä kanssasi.
Kaikkeen ei aina tarvitse kysyä suostumusta. Jos koulussa on tehtävän antona ryhmätyö, se ryhmätyö tehdään. Opettaja jakaa oppilaat ryhmiin, kun se ei muuten onnistu. Tehtävän aikana kommunikoidaan asiallisesti, muuten saa henkilökohtaisella tasolla olla puhumatta vaikka maailman tappiin, tuskin se on sen toisen tappio, päinvastoin. Se tehtävä ei ole mikään mielipidekysymys. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona se kiusaaminen opitaan
Kiusaajalasten vanhemmat ovat syyllisiä. Kiusaajista lasu, että nähdään, mitä siellä kotioloissa tapahtuu. Kotoa opittu malli.
Jos teineistä on kyse, usein he kiusaavat ennen kaikkea vanhempiaan.
Kiusaajallakin on ihan samanlainen oikeus turvalliseen oppimis ympäristöön kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Jep jep. Minun koulussa kiusaamiset lakaistiin vaan maton alle. Ihme ettei tuollaisia ampumisia ole enemmän.
Johtunee vain siitä, että aseet on hankalasti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajallakin on ihan samanlainen oikeus turvalliseen oppimis ympäristöön kuin muillakin.
Kiusaajalla ei pidä olla oikeuksia.
Tämä tapaus on noussut aivan uudella tavalla esiin verrattuna aikaisempiin kouluampumisiin. Toivotaan, että nyt saadaan kiusaajien silmät aukeamaan, kiusaajien vanhemmat ajattelemaan ja koulujen vastuuhenkilöt heräämään. Silloin ei näiden neljän oppilaan uhraus mennyt hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt, keväällä 2024, tällainen tilanne on päällä ainakin yhdessä tietämässäni koululuokassa. Yksi lapsi jää aina yksin ja ryhmätöiden ulkopuolelle. Opettaja levittelee käsiään ja sanoo, että hänen periaatteensa on että alakoululaiset saavat itse valita parinsa.
Aivan toisaalla, toisessa koulussa muutama vuosi sitten, sain todistaa lähietäisyydeltä, kun uusi opettaja joutui ottamaan tällä tavalla kasvatetun luokan näppeihinsä. Luokka oli aivan toksinen. Etenkin tytöt totesivat, että mä teen työt Minnin kanssa tai sitten en tee mitään. Opettaja teki kaksi vuotta töitä joka päivä purkaakseen klikit. Hänelle hatunnosto.
Tässä on itseohjautuvuuden kääntöpuoli. Syntyy täysin hallitsemattomia luokkia ja ihmisiä, jotka eivät kykene yhteistyöhön kenenkään muun kuin oman kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni suututtaa se, miten kiusaaminen yritetään pelkistää väkivaltaan tai tarjota väkivaltaa ratkaisuksi. Ei se toisten hakkaaminen sairaalaan auta mitään, jos sen jälkeenkään kukaan ei puhu sulle tai suostu tekemään ryh
Tuo oli kuin kuplautumisen koeympäristö. Keskeneräiset ihmislapset toteuttamassa itseään heikon, avuttoman aikuisen mahdollistamana. Vastenmielistä.
Toisaalta, hatunnosto opelle joka päätti ottaa luokan kontrolliin. Se on sekä voima- että kestävyyslaji.
Kiusaaminen ei todellakaan rajoitu edes lapsiin vaan myös ihan amk- ja yliopisto-opiskelijoissa on kiusaajia, ja siellä varsinkaan ei enää mitenkään puututa mihinkään eikä ole keinoja lopettaa hommaa. Minulla on kokemusta tästä. En ollut itse kiusattu (en omalla kohdallani laske varsinaiseksi kiusaamiseksi takanapäin panettelua ja juorujen levittämistä, vaikka se inhottavaa olikin), mutta tiesin muita jotka olivat. Yksi pahimmista kiusaajista esimerkiksi oli kahden lapsen äiti, eikä edes mikään teiniäiti vaan yli 30-vuotias, joten siinäpä tosi hyvää esimerkkiä. AMK:ssa opettajia ei kiinnostanut puuttua asiaan, vaikka siitä heille kerrottiin. Tuntui että pelkäsivät tätä kiusaajaa itsekin. Ihanaa varmaan saada työelämässä tuollainen kollegaksi!
HUUTISTA JOKA TUUTISTA!
Ehkä joku näistä oppii vähän empatiaa tämän kautta :D