Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työssäkäyvien verotusta ei nosteta, vaan viedään yksinhuoltajilta ym tuet?

Vierailija
04.04.2024 |

Kertokaa

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei muualta tulleiden tukia leikata? Se olisi pitänyt tehdä heti ensimmäiseksi.

Vierailija
62/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo toiseen ketjuun, mutta olen työssäkäyvä yh ja löin huvikseni Kelan toimeentulotukilaskuriin tietoni. Yli 3000 euroa. On täysin kestämätön tilanne, että työssäkäymättömille pitäisi taata noin 5000 euron bruttopalkkaa vastaava elintaso. Tukien pitäisi vastata pikemminkin pienituloisen elintasoa, ja vastaavasti laskea pienituloisten verotusta siten, että pienituloistenkin kannattaa käydä töissä.

Missään maassa ei makseta kotona lojumisesta tonnitolkulla rahaa, koska kaikki muut valtiot kuin Suomi tajuavat ettei se ole millään tavalla realistinen ajatus.

Kuinka monta lasta sulla oikein on? Yli 5?

Laitatko linkin laskuriin jota käytit? Mielenkiinnosta voisin laskea oman tilanteeni. Saan tällä hetkellä ansiotyöstä käteen 3700 plus Kelan tukia 750 euroa kuussa (lapsilisät yh-korotuksella ja elatustuen kahdesta). Asun velattomassa talossa. Omaisuutta toki on kertynyt muutenkin. Jos jäisin työttömäksi, toki saisin ensin ansiosidonnaista. Mutta montako tonnia tulisi Kelalta? Vähän luulen että ei kannata lopettaa työntekoa ihan vielä. 

https://laskurit.kela.fi/toimeentulotuen-maaran-laskuri

Laitoin laskuriin ei tuloja, 1300 vuokra, 100 euroa vesimaksu, 100 euroa sähkö ja pari satkua terveydenhuoltokuluihin. Nyt se antoi itseasiassa 3500 euroa, muistelin että aiemmin olisi ollut noin 3000.

Todennäköisesti olisi ollut enemmänkin hyväksyttäviä kuluja, esim bussilippuja, netti, puhelinta, suoratoistopalveluja (maksetaanko ne?) en tuohon laittanut. Kodinkoneiden korjauskulut yms taidetaan maksaa myös.

Vrt työssäkäyvä, nettopalkka samaa tasoa. Ihan kaikki em kulut maksetaan itse, täydet päivähoitomaksut 400 luokkaa + vanhimman lapsen iltapäiväkerho 160 euroa päälle. Kodinkoneet hajoaa niin ketään ei kiinnosta. Lapselle alkaa kallis lääkitys, ketään ei kiinnosta.

Esim lapsilukukohtainen verovähennys olisi ihan jees. Myös lapsiperheen vanhempi ansaitsee, että siitä työssäkäynnistä jäisi edes joku siivu omaankin käteen. On varmaan aika helkkarin syvältä opiskella korkeakoulututkinto ja tehdä täyttä työviikkoa ylitöineen, ja tajuta saavansa saman verran kouraan kuin saisi tekemättä yhtään mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei muualta tulleiden tukia leikata? Se olisi pitänyt tehdä heti ensimmäiseksi.

Huvudsaken är den att du får slappa i ett hem som någon annan betalar samt kostnaderna på det, och en rejäl slant för nöjen? Vi som betalar delar inte din syn på saken och lägger helt enkelt av att göra det. Vem tänkte du sedan snylta på?

Vierailija
64/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen minäkin miettinyt. Olen itse pienipalkkaisessa työssä mutta olisin ollut valmis siihen, että vähän korotetaan veroprosenttia. 

minulla on sentään se kokoaikatyö.

Pienituloiset ei juuri edes maksa veroja progressiivisen verotuksen takia. Keskituloiset ja yli maksaa yhteiskunnan pyörityksen 50 % marginaaliverotuksella.

Vierailija
65/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun ootte eläkkeellä maksatte eläkkeestä enemmän veroja kuin saman summan palkasta. Ei pääse halvemmalla elämän lopussakaan,.

Vierailija
66/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hallitus ajattelee, että sillä saadaan se yh:kin menemään töihin.

Vierailija
67/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai 1600 bruttopalkasta?

Vierailija
68/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotusta ei pysty enää nostamaan. Tukia maksetaan liian monelle ja liikaa.

Kukaan ei pakota naisia yksinhuoltajiksi, asumaan liian suurissa asunnoissa. Yhteiskunta vain mahdollistaa leveän elämänne ja sen on loputtava.

Vierailija
69/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työssäkäyvien verotus on jo maailman ankarinta Suomessa, varsinkin keski-ja hyvätuloisten kohdalla. Nyt jo kannattaa lääkörin tehdä vajaata viikkoa kun verotetaan lähes kaikki pois jos on ahkerampi.

Sossupummeilta pitäisi laskea sossutukia roimasti ja palauttaa välittömästi 100% asuntolainan korkojen vähennysoikeus kansalaisille. Pöivähoitomaksut pitäisi poistaa ja lapsilisät tuplata myös niin syntyvyyskin nousisi.

Vierailija
70/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei maksa puhelinlaskua,nettiä,bussilippuja,suoratoistoja eikä kodinkoneita tai niiden korjauksia. Ei vaatteita,ei mitään.

Vierailija
71/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta palkansaajat kokevat saavansa riittävän palkkion työssäkäynnistä ja haluavat jatkaa työssäkäyntiä. Normaalia ihmistä ei motivoi käydä töissä jotta saa verojen kautta elättää toisia.

Vierailija
72/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta palkansaajat kokevat saavansa riittävän palkkion työssäkäynnistä ja haluavat jatkaa työssäkäyntiä. Normaalia ihmistä ei motivoi käydä töissä jotta saa verojen kautta elättää toisia.

Mutta kun se on Suomessa pakko. Lapsien elatusvelvollisuuden ymmärrän. Sitä en, että aikuisesta puolisosta on elatusvelvollinen. Se on keskiaikaa ja ihan johonkin primitiiviuskonnolliskulttuuriin kuuluvaa jäännettä. Eikä sitä valvo kukaan toteutuuko se edes.

Tilanne on kohtuuton puolisoille. Sille, joka on töissä, maksaa riistoveroa, eikä saa mitään vähennystä velvollisuudestaan.

Sille, joka on työttömänä esim. työmarkkinatuella, eikä ihmisarvoista korvausta saa.

Monella elättäjällä voi olla jokin addiktio esim. alkoholismi tai peliongelma, joka voi aiheuttaa puutetta ja kurjuutta sille elätettävälle. Monille riistoverotetuille kippaantuu niskaan elatuksen lisäksi kahden aiemman tulonsaajan menot asuntolainoista lähtien. Ei ole oikeus, eikä minkäänlainen kohtuus, että aina asiansa hoitaneet joutuu itsestään riippumattomista syistä (yt) taloudelliseen ilanteeseen paremmillakin tuloilla, kuin mitä on käytettävissä ihan matalapalkkaisimmillakin työnekijöillä.

Sosiaaliturvan tulisi olla henkilökohtainen, jolla omat minimiperusmenot/oman osuuden voi kattaa.

Vierailija
73/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi maksaa naapurin yksinhuotajalle ylipäänsä mitään ja varsinkaan enemmän?

Vierailija
74/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sitä mieltä, että töissäkäyviä pitäisi rangaista lisää! Mikään ei ole niin tuhoista, kun korkealla progressiiviverolla rangaista työnteosta. Sekä minä, että moni muu tekee vähemmän töitä ja ottavat enemmän vapaa-aikaa, koska puskemalla enemmän töitä ja haastavampia töitä, niin siitä käteen lisäliksasta verottaja vie niin paljon.

Vierailija
75/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska köyhällä ihmisellä ei ole arvoa päättäjien mielestä.

Miksi he valittavat eniten, jotka saavat muiden tienaamaa vastikkeetonta rahaa.

Vierailija
76/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei maksa puhelinlaskua,nettiä,bussilippuja,suoratoistoja eikä kodinkoneita tai niiden korjauksia. Ei vaatteita,ei mitään.

Siis tarkoitat, ettei veronmaksajat maksa kaikkea mikä päähäsi pälkähtää

Vierailija
77/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen systeemi kannustaa rikkomaan perheen. Saa kivasti kaikkia palveluita ja tukea ja lasten avulla exänkin saa lypsettyä kuivaksi (rahoistaan tietystikin). Tuet pois niin perheet pysyvät yhtenäisempinä.

Vierailija
78/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä kätees. AP 😂

Vierailija
79/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, mies ajaa bussia veroprosentti 32%, kuljettajista pulaa koko ajan 

Vierailija
80/83 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen minäkin miettinyt. Olen itse pienipalkkaisessa työssä mutta olisin ollut valmis siihen, että vähän korotetaan veroprosenttia. 

minulla on sentään se kokoaikatyö.

Pienituloiset ei juuri edes maksa veroja progressiivisen verotuksen takia. Keskituloiset ja yli maksaa yhteiskunnan pyörityksen 50 % marginaaliverotuksella.

Minulla oli palkka vajaa 1600 bruttona, veroprosentti 0,5 ja tuli palautuksia, vaikka oli osapäivätyö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä