Mitä te muut omistusasunnossa olevat teette asumistuen loppuessa?
Olen yh pienellä palkalla. Yhdellä lapsista sellaisia sairauksia etten pysty tekemään kokopäivätyötä. Saamme nyt muutaman satasen asumistukea. Asuntolainaa on paljon.
Asumistuki siis loppuu vuoden lopussa kokonaan. Lapsi on pyörätuolissa ja meillä on asunto maan tasalla sekä tehty ramppeja jne. Joten tosi hankala muuttaakaan mihinkään. Jos tämän edes saisi myytyä jäisi hiukan rahaa niin ettei vuokra-asuntoonkaan saisi juuri tukea.
Mitä ihmettä teen? Palkkani on nettona n. 1300e kuussa. Emme siis tämän vuoden jälkeen saa mistään mitään tukea. Halvimmatkin vuokra-asunnot on täällä lähemmäs 1000e/kk.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vas sa ri taas vauhdissa, hyi olkoon. Tiedoksi sinulle Tiltu, ettei Suomessa koskaan ole tuilla eläneet ne joilla on omistusasunto.
Ai no mä elän työttömänä omakotitalossa.
Entä omistusasunto + seurakunnan ruokajakelu (silloin, kun vielä katsottiin tulot) + leipäjono + Hopen avut lapselle?
En ole ikinä käynyt ruokajakelussa tai leipäjonossa. Hopesta en ole koskaan kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet voinut saada muutaman satasen asumistukea omistusasuntoon? Olen itse köyhä (omistusasuntoon on päästy kiinni siksi, että se on itse rakennettu - lainaa on silti meidän tuloihin nähden aika paljon) ja yrittänyt kerta toisensa jälkeen laskea, mutta en millään keinolla saanut laskua päätymään edes yhteen sataseen.
Oletko koskaan laittanut hakemusta? Itse saan vajaa 300€/kk omistusasuntoon. Kokopäivä työssä.
Haista vit tu! Just tollasten takia tukia vähennetään! Eikö hävetä?
Jos palkka on pieni. Asumistukeahan ei suurituloisille makseta!
Yrittäjät saa asumistukea vaikka netto ois 10000e/kk.
"Mitä te muut omistusasunnossa olevat teette asumistuen loppuessa?"
Ei vaikuta euroakaan kun en ole koskaan anonut asumistukea.
"Toimeentulotuesta haetaan 100 miljoonan euron säästöjä - Puolitetaan tarvitsijoiden määrä"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/da50d94c-4241-49c8-814c-60bfd6749…
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotuesta haetaan 100 miljoonan euron säästöjä - Puolitetaan tarvitsijoiden määrä"
"Työkykyiset toimeentulotuen hakijat voidaan hallitusohjelman mukaan jatkossa velvoittaa työskentelemään julkisorganisaation osoittamissa työtehtävissä saadakseen tuen samaan tapaan kuin Tanskassa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työkykyiset toimeentulotuen hakijat voidaan hallitusohjelman mukaan jatkossa velvoittaa työskentelemään julkisorganisaation osoittamissa työtehtävissä saadakseen tuen samaan tapaan kuin Tanskassa."
Jos kerran moisia töitä löytyy niin kai sitten palkkaakin voidaan maksaa!
Alan tekemään lisätöitä. Ota mallia. Niin pitääkin hankkia itse puuttuva raha.
Mulla on nyt neljäs omistusasunto meneillään (olen nelikymppinen helsinkiläinen). Viimeksi olen saanut asumistukea 2-kymppisenä yliopisto-opiskelijana. Että ihan OK-hyvin pärjään. Asuntolainaakaan ei enää ole.
Mikä tahansa yhteiskunnan tukimuoto voidaan lakkauttaa milloin tahansa. Sen takia niiden varaan ei pidä laskea, eikä elämäänsä rakentaa.
en eläessäni ole mitään tukea saanut.en koskaan ollut työtön.pienellä palkalla on työskennelty nyt 36 vuotta.
kuulostaa hölmöltä että toisille tarvitsee kustantaa korkeampi elintaso mitä itse ansaitsevat.
en halua osallistua tällaisiin talkoisiin.vastikkeeton rahan jako saa loppua.
Mikähän oli peruste sille ettei yhtiövastikkeeseen (ilman lainaosuuksia) voi saada asumistukea?
En ole saanut tukea kuin hetken, silloin opiskelin ja osa-aikatyöstä ei Koronan aikana riitänyt tunteja, olen kolmen lapsen yh. Eli en ole tarkkaan nyt seurannut, mutta jäi kyllä mietityttämään että mitäs sitten jos nykyisessä työpaikassa toiminta lakkaa tän laman seurauksena, niin miten sit pärjää kunnes uutta työtä löytyy jos löytyy paikkakunnalla 🤔 meidän asunnon kokoinen vuokrakämppä maksaisi kuitenkin tonnin verran, joten olisi oikeutettu täyteen tukeen eli useamman sata euroa. Jos yhtiövastikkeeseen saisi samalla prosentilla tukea niin tukisumma olisi valtiolle huomattavan paljon pienempi. Ja yhtiövastike tosiaan on asumisen kulu, eikä kerrytä kenenkään varallisuutta. Ei edes sijoittajan tai vuokratalofirman 😅
Täytyy vuokrata köyhien asuntoja keskenään toisilleen. Eikä tarvitse edes muuttaa mihinkään. Paperilla muuttaa..
Tosin kelasalapoliisi voi olla perässä 😂
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kukas diktaattori hoiti asunnottomuuden kuriin tekemällä siitä laitonta. Aina sitä keinot keksitään
Sain vajaan vuoden asumistukea omistusasuntoon "välivuoden" aikana jolloin tein töitä vain 12 000 e vuosiansioiden verran. Asuntoni on velaton ja lisäksi minulla on yksi velaton vuokra-asunto. Tuon vajaan vuoden aikana asumiskulut olivat positiiviset tuon asumistuen ja vuokratulojen vuoksi. Eli en maksanut asumisesta itse mitään vaan sain siitä n. 200 euroa käytettäväksi muihin kuluihini. Kummallista mutta täysin laillista silloisen asumistukilainsäädännön mukaan. Nyt teen 50 % työaikaa ja asumiseen menee n. 100 euroa koska en enää ole hakenut asumistukea. En ole hakenut myöskään soviteltua päivärahaa koska palkkani riittää aivan hyvin kaikkiin kuluihini ja rahaa jää myös säästöön.